Unelmoi isommin / Dare to dream bigger!

3.9.2016
 

(In English below)

Sattuipa käteeni eräänä kauniina viimekesäisenä päivänä pieni kirja nimeltä Hyvä elämä – Lyhyt oppimäärä. Tämä Saku Tuomisen teos oli lojunut jo pidemmän tovin unohdettuna keittiön kirjapinon alimmaiseksi niteeksi (miksi ne hyvät asiat tuppaavatkin piiloutumaan kaapin perälle tai unohtumaan johonkin nurkkaan kuten viime postauksen täysjyväriisijauhotkin?!). Lukaisin opuksen puolessa tunnissa ja tohdin sanoa, että kolahti ja kovaa.

 

IMG_6469.JPG

 

Olen jo vuosikausia metsästänyt hyvän elämän reseptiä eri lähteistä: Olen tutustunut mindfulnessiin eli tietoisuustaitoihin, luonnon hyvinvointivaikutuksiin, vuorovaikutustaitoihin ja omien arvojen hahmottamiseen (uskallan varovaisesti luvata, että ainakin osasta em. aiheista on tulossa postaus myöhemmin tänä syksynä).

Mindfulnessiin eli tietoisuustaitoihin aloin perehtyä käytännön harjoitteiden kautta jo vuonna 2012 sekä myöhemmin kandidaatintyöni muodossa. Näiden vuosien aikana tuli kahlattua kymmenittäin alan asiantuntijoiden artikkeleita, tutkimuksia ja self-help-oppaita. Tietoisuustaitojen opeissa korostuu nykyhetkeen keskittyminen, niinpä suuntasin tarkkaavuuteni vuoroin hengitykseen (oooom), ympäröiviin ääniin (kukkokiekuu), kehon tuntemuksiin (kutittaa) tai keskityin kuuntelemaan aidosti vuorovaikutustilanteissa (koska toi lopettaa… no ei ;)). Sain mindfulnessin keinoilla runsaasti eväitä nykyhetkestä nauttimiseen, mutta tuntui, että jotain vielä uupui.

Hyvä elämä – Lyhyt oppimäärän mukaan elämänlaatumme koostuu kolmesta osa-alueesta: tulevaisuuden haaveista, nykyhetken tekemisestä ja menneiden muistelemisesta. Tuomisen teoksen luettuani tuntui kuin olisin löytänyt puuttuvat palaset: tulevaisuuteen suuntautuvan haaveilun ja menneiden hyvien hetkien muistelemisen.

Tässä postauksessa keskityn juuri oppimaani taitoon eli haaveiluun!

Lukukokemuksen innoittamana aloin pohtia, että mikä ihme oli lapsuuden haaveeni? Aloin sorkkia episodisen muistini ja synkän alitajuntani uumenia ja (hieman nolostuneena) onnistuin palauttamaan mieleeni, että lapsuuden haaveenani oli olla isona malli ja kirjailija.

Entä mitä ajattelen lapsuuden haaveistani nyt? Kuulostaapa hankalalta ja saavuttamattomalta, vain ani harva menestyy mallina tai kirjailijana. Ja nyt on jo liian myöhäistä eli kannattaa keskittyä mieluummin muihin asioihin kuten esimerkiksi opiskelemaan psykologiaa ;). Silti aina säännöllisin väliajoin kumpainenkin haave on pompsahtanut mieleni sopukoista häiritsemään muita rationaalisia ja aikuismaisia suunnitelmiani.

Mutta eipä kiirehditä ja haudata hulluimpiakaan haaveita ihan vielä! Tuomisen sanoin: ”Näitä unelmia voi pitää järjettöminä. Mutta aivan yhtä järjetöntä on pitää niitä järjettöminä, sillä maailma on täynnä ihmisiä, jotka tekevät asioita, joita useimmat eivät aluksi uskoneet mahdolliseksi.”

Niinpä niin. Vielä lainatakseni erästä Tuomisen mainiota ja ravistelevaa kysymystä: ”Kuka tietää, missä raja saavutettavan ja ei saavutettavan välillä kulkee?”

Palaan vielä huikentelevaisiin lapsuuden haaveisiini. Malli ja kirjailija. Malli on pinnallinen, kaunis ja kiinnostavan näköinen katseiden kohde, joka esillä persoonansa ja ulkonäkönsä kautta. Kirjailija puolestaan on älykäs, luova, omaan maailmaansa uppoutuva ja teoksensa kautta kaikkien tietoisuudessa. Kummatkin ovat rohkeita ja jossain määrin julkisia ammatteja. Ihailen omaa röyhkeää itsevarmuuttani, sillä penskana mä vaan tiesin, että musta tulee kirjailija koskaan sitä kyseenalaistamatta. Vanhempien, kavereiden ja ala-asteen opettajan kehumana kuvittelin kymmenvuotiaana olevani jo aikamoinen satutäti. Sittemmin luova kirjoittaminen on saanut väistyä tieteellisten tutkimusraporttien, tenttivastausten ja oppimispäiväkirjojen tieltä. Mallihaaveeni sen sijaan alkoi vesittyä, kun huomasin, että minusta ei tullutkaan 172 senttistä ja esimurrosiän teiniangsteissa ahdistuin rumasta finninaamastani.

Tuomisen mukaan lasten unelmat ovat intohimoisia, varhaisnuorten konkreettisia ja aikuisten realistisia. Varttuessa on siis vaarana jumahtaa haaveilemaan vain järkevistä ja turvallisista asioista. Katsotaanpa, kuinka minulle oli käynyt: Kaksi kuukautta sitten unelmoin siitä, että ehtisin vielä jossain vaiheessa elämääni lukea kaunokirjallisuutta, kirjoittaa runoja ja opetella soittamaan kitaraa, ehkä sitten eläkkeellä. Suurimman osan ajasta en edes muistanut näiden haaveiden olemassaoloa, sillä koko yliopistourani ajan olen hyväksynyt ”realiteetit”, joiden mukaan ehdin lukea rakastamiani romaaneja vain kerran vuodessa mökillä, runoista ja kitaransoitosta puhumattakaan. Kaikki hullu luovuus on siis hautunut vuosikausia psykologian kirjapinojen ja artikkelinippujen alla.

Kaksi kuukautta vanhempana, valaistuneena ja viisastuneena päätin ottaa lapsuuden unelmani tarkempaan syyniin ja tutkia, onko niissä enää mitään itua tai tarttumapintaa.

 

IMG_6471.JPG
 

 

Haave 1, malli:

Toimenpide 1: Selvitä mitä kaikkea mallit tekevät. Nooo mallit ovat lehtikuvissa, mainoksissa, tv:ssä tai muotinäytöksissä.

Toimenpide 2: Selvitä miten tällainen alipituinen yli 18-vuotias tavallinen tyttö pääsee malliksi. Well, Facebook on täynnä hiusmallihakuja ja mallitoimistot etsivät jatkuvasti uusia mainosmalleja, joille ei ole pituus-, ikä- tai ulkonäkövaatimuksia.

Toimenpide 3: Tyrkytä itseäsi eli hae malliksi. No jooooo ehkä, hiusmallihommista saisi ainakin ilmaisen värin ja leikkauksen, kivoja kuvia itsestään ja kokea kuvauspäivän fiilistä. Ja ihan salassa muilta voi myös lähettää kuvan ja hakemuksen mallitoimistoon, ei kai siinä mitään menetä.

Tulos: Seurailen facebookin hiusmalli-ilmoituksia ja harhauduin mallihommista pienelle sivupolulle eli valokuvauksen maailmaan. Olen alkanut kuvata enemmän ympäröiviä kauniita asioita, räpsimään satunnaisia selfieitä ja suunnittelemaan millaisia kuvia haluan liittää blogikirjoituksiini. JA päättänyt vihdoin ostaa elämäni ensimmäisen järkkärin, juhuu (HUOM: vinkkejä hyvistä järkkäreistä aloittelijalle otetaan mielihyvin vastaan)! Psykologisointiin taipuvaisena ja siihen jonninmoisen koulutuksenkin saaneena olen pohdiskellut, mistä tällainen mallihaave pohjimmiltaan kumpuaa, mitä tarvetta mallinhommilla täyttäisin ja miksi tekisin jotakin niin ”pinnallista”. Toisaalta en halua suhtautua unelmaani liian syväluotaavasti vaan ajatella, että kuvauspäivä voisi olla hauska elämys muiden kokemusten joukossa eikä kaikkien kiinnostusten kohteiden tarvitse olla sieltä syvällisimmästä päästä tai tähdätä maailman parantamiseen.

 

Haave 2, kirjailija:

Toimenpide 1: Mitä kirjailijat tekevät, miten heistä tulee kirjailijoita? No kirjailijat kirjoittavat.

Toimenpide 2: Hanki muistikirja. Maksoi kaksi euroa Tigerissa ja vei aikaa noin vartin. Lisäksi sen kannessa on ihana kissan kuva.

Toimenpide 3: Raivaa aikaa kirjoittamiselle. No, mähän just sanoin ettei ole aikaa, kun opiskelen ja kaikkea! Väärin. Ota vaan se muistikirja käteen ja päätä, että ainaisen sosiaalisen median kyttäämisen sijaan raapustat vihkoosi yhden lauseen silloin tällöin. Havahdut tunnin päästä ja huomaat kirjoittaneesi haiku-runon.

Toimenpide 4: Nauti. Älä pilaa lapsuuden haaveitasi aikatauluttamalla ja änkemällä niitä väkipakolla kalenteriisi. Pidä sen sijaan muistikirja näkyvällä paikalla kotona ja kuljeta repussa mukana, niin tulet yhä useammin tarttuneeksi siihen, jos niikseen tulee.

Toimenpide 5: Analysoi fiiliksiäsi. Miltä kirjoittaminen tuntuu, saatko siitä kiksit, pääsetkö flow-tilaan, rentoudutko, tekeekö mieli jatkaa? No todellakin!

Tulos: Yllä mainittujen toimenpiteiden lisäksi kävin taannoin Rikhardinkadun kirjastossa, jossa on tuhansia ja taas tuhansia teoksia. Siellä tajuntaani jysähti, että vaikka kuinka moni ennen minua on onnistunut kirjoittamaan romaanin, keittokirjan, tietokirjan tai runokokoelman, miksen siis minäkin! Tällä erää nautin matkasta kirjailijaksi: blogin kirjoittamisesta, modernien ”runojen” rustailusta salapaikassani meren äärellä ja toisten teosten lukemisesta. Aikaa lukemiselle löytyi, kun hoksasin, että kirjaa ei ole pakko lukea yhdeltä istumalta (Sherlock!), vaan onkin ihan hauskaa, että aina on joku kirja vähän kesken ja lisäksi aloin käräyttämään itseäni päämäärättömästä somettamisesta, joka saattaa syödä helposti tunnin pari päivässä hyvää romaanin lukuaikaa.

 

Ninnun niksi nro 2: Muistele mikä oli lapsuuden haaveesi tai mikä on tämänhetkinen hulluin ja kutkuttavin unelmasi. Älä tyydy tähän vaan listaa ainakin kolmekymmentä unelmaa ja rankkaa niistä parhaalta (huom. ei järkevimmiltä) tuntuvat. Mieti ylläolevien esimerkkien avulla vähintään 3-5 konkreettista toimenpidettä, joiden avulla voisit lähestyä haavettasi. Otettuasi nämä askeleet kohti unelmaasi, fiilistele (ks. toimenpide 5). Jos haave tuntuu omalta, keksi lisää tapoja toteuttaa unelmaasi. Sitten siirry seuraavaan unelmaan ja toista proseduuri.

 

Syksyn opinnot ja työt alkavat kohta vaatia veronsa, mutta tällä kertaa en halua hautautua täysin psykologian ja tutkimuksen ihmeelliseen maailmaan vaan aion malli- ja kirjailijahaaveiden toteuttamisen lisäksi soitella toisinaan myös ukulelea (lue: myöhemmin tähtäimessä kitara). Tämän hetken avainsanoja unelmien toteuttamisessa ovat vauvan askelin, ilman paineita ja nauttien.

Haaveilun ja ihanien muistojen täyteistä viikonloppua kaikille!

<3: Ninnu

 

Ota yhteyttä: un***********@***il.com

Seuraa blogia: FacebookInstagramBlogit.fiBloglovin’Blogipolku

P.S. Oletko sinä lukenut jotain ajatuksia tai vanhoja piintyneitä tapoja ravistelevaa kirjaa, jota voisit suositella?

P.P.S. Ehtikö joku testaamaan omenapiirakka-reseptiä? Olisi kiva saada kommentteja oliko ihan kuraa vai aivan loistava keksintö?

P.P.P.S. Tänään on myös terveystädin vapaailta, sillä aion herkutella vihiksillä (eli viime aikoina kovasti kohinaa herättäneillä Hoviruuan kasvispiirakoilla, jotka vastaavat perinteisiä lihapiirakoita, mutta ovat täysin vege) ja ranskanperunoilla! Tulevat ruokapostaukseni koskevat kuitenkin pääasiassa yltiöterveellisiä herkkuja, koska pidän itseni haastamisesta ja saan siitä kiksit, että keksin ainakin melkein yhtä herkullisen vastineen perinteisemmille rasvasokrukaurakermasiirappisuolavehnäjauhotaateli-täyteisille ruokalajeille tai leivonnaisille.

 

Summary in English

Last summer I found a very inspiring little book called Hyvä elämä – Lyhyt oppimäärä (in English “A good life – a short course” written by Saku Tuominen). Tuominen asks: What were your dreams when you were a child? Have your dreams changed? I bet they were more passionate as a child such as “I wanna became an astronaut” and now they are mostly a bit boring and rational like “I wish I had time to read a good book”.

Some quotes of Hyvä elämä – Lyhyt oppimäärä:

“Who knows where the border of reachable and non-reachable is drawn?”

“You can consider these dreams insane. But it’s equally insane to consider them insane, because the world is full of people who have achieved something that most people considered unattainable.”

When I was little I wanted to became a model and a writer. At some point I started to doubt, be afraid of and forget these dreams.  Now I decide to start a sort of empirical research: I want to test whether my childhood dreams are still my dreams or not and how could I approach them concretely. So the another day, I bought a notebook and, in addition, I’m looking for an opportunity to become a hair model (you’ll get a free haircut and/or hair color, not bad ;)). The way I wanna explore my dreams are: enjoying the path, taking baby steps, being curious and not having stress.

Ninnu’s lifehack nro 2: Try to remember which was your childhood dream or what is your wildest dream at the moment. Don’t hesitate and list at least thirty dreams and rank the best ones. Think at least 3-5 concrete steps how to follow your dream. After and while taking those steps analyze your feelings: do I feel that the time is flying (flow), am I relaxed, am I enjoying it? If the answers are yes, maybe that’s your thing. And then choose another dream and repeat!

I’d like to know if you have read a book that changed your way of thinking? What was it?

Have an amazing weekend full of dreams!

<3: Ninnu

Contact me: un***********@***il.com

Follow my blog on: FacebookInstagramBlogit.fiBloglovin’Blogipolku

P.S. Starting today, I’ll try to write a little summary in English every of my blog posts. Stay tuned!

 

Hyvinvointi Mieli Kirjat Syvällistä

Maailman terveellisin omenapiirakka (gluteeniton, vegaani) / The healthiest apple pie in the world (vegan, gluten-free)

29.8.2016

 

In English below

 

Ihanaa kirpeätä syyspäivää kaikille (vaikka nyt jonkun mielestä olen – ehkä ihan oikeutetustikin – ankeuttaja, kun onhan elokuu vielä virallisesti kesää)!

 

Ennen, kun paljastan kohuomenapiirakan tähän asti visusti salassa pidetyn reseptin, haluan kiittää kaikesta palautteesta ja kommenteista! Ne lämmittivät suuresti sydäntäni (Jos pidät tätä mun ”lämmittää syräntä nää teidän kiitokset<3<3” turhana ihkutuksena ja lässynläänä tai jos kiinnostuit tunteiden kehollisesta kokemisesta, voit lukea Lauri Nummenmaan ja kumppanien aiheeseen liittyvän tutkimuksen täältä). Eli SUURKIITOS!!! Sain teiltä roppakaupalla kannustavia kehuja ja myös rakentavaa kritiikkiä, mistä kummastakin olen todella otettu ja onnellinen! Kaikista otetuin olen kuitenkin siitä, että blogillani oli enemmän lukijoita, kuin edellisessä postauksessa mainitsemallani retro-radiolla tykkääjiä tai hymynaamoja yhteensä, HAH!

 

Lauantai-iltana loihdin viidennen – mutta tuskin viimeisen – version viime postauksessa hypetetystä kenties maailman terveellisemmästä omenapiirakasta. Alkuperäisenä tavoitteenani oli tehdä maksiherkullinen vegeleipomus ilman lisättyä sokeria tai rasvaa, ja jonka runsaamman puoleisesta nauttimisesta ei tule ähkyä vaan hyvä olo. Nostin vielä rimaa ja halusin käyttää vain ravintorikkaita aineksia eli vehnäjauho jäi luonnollisesti pois laskuista. Jotta en päästäisi itseäni turhan helpolla, halusin myös ravintoaineiden säilyvän mahdollisimman hyvin ja siksi vältin kuumentamasta piirakan päällisen omenoita enkä käyttänyt leivonnassa öljyjä, jotka eivät kestä kuumentamista.

 

Perehdytään hetkeksi tämän ”jo syntyessään legenda” -omppupiirakan historiaan. Ne ketkä ovat malttamattomia, voivat hypätä tämän historiallisen katsauksen yli suoraan postauksen lopussa olevaan reseptiin, mutta en suosittele.

 

 

Maailman terveellisimmän omenapiirakan syntyhistoria:

vol. 1. Lyhyesti: Suklaanmakuisen soijaproteiinijauheen ja stevian liitto pitäsi olla laissa kielletty. Edes kaiken neutralisoiva kaneli ei onnistunut peittämään tätä kaameaa makuyhdistelmää. Selvennykseksi: Ensimmäisessä piirakkayritelmässäni koitin korvata pannassa olevat vehnäjauhot jollakin ravintorikkaammalla jauhoseoksella, mikä valitettavasti tarkoitti 2 dl suklaanmakuista soijaproteiinijauhetta. Noin kerran vuodessa (mikä on ilmeisen riittävä aika unohtamaan omat erheensä) harhaudun kuvittelemaan, että soijaprotskujauhoista saisi tehtyä maistuvia leivonnaisia (olen aiemmin leiponut erit. huonolla menestyksellä mm. soijaprodepannareita). Ei_enää_ikinä!

 

vol. 2. Järkyttyneenä oman muistini hataruudesta ja yhä vastenmielisyydestä irvistellen tein pyhän lupauksen olla sekoittamatta palkkarijauhoja ja leivontaa keskenään. Hyväksyin katkerasti, että überterveellisen herkun leivonta oli ollut vain utopistinen ja naiivi haave. Onnekseni löysin kaapin perältä sinne unhoittuneen täysjyväriisijauhopakkauksen. Kasvoni kirkastuivat. Varovainen toiveikkuus alkoi viritä sisimmässäni. Steviasta en silti vieläkään vahingokseni luopunut. Piirakan päällinen sai koristukseksi viime kesän mustikoita ja maistelukierroksen jälkeen olin aivan hamsterina (jos joku ei ole kuullut em. sanontaa ennen, ei hätää, en muuten minäkään, mutta riittää että kuvittelette hamsterin, joka onnistuu varastoimaan poskipusseihinsa tuplasti enemmän siemeniä kuin edellisellä syömäkerralla), ja ajattelin: ”Tästähän voi vielä tulla jotain”.

 

vol. 3. Mustikat loppuivat pakastimesta. Aivoissani raksutti. Katseeni pysähtyi korilliseen luomuomenoita. Omenapiirakka! Annoin stevialle viimeisen mahdollisuuden, mutta lakritsinen maku tökki edelleen makunystyröitäni.

 

vol. 4. Uskaltauduin luopumaan steviasta makeuttajana ja lisäsin tilalle puolikkaan muussatun banaanin. Tämä ei riittänyt vaan yltiöpäiseen tapaani korvasin puolet täysjyväriisijauhoista mantelijauhoilla. Ja tätä piirasta olisi tarkoitus tarjoilla illalla viidelle ystävälle! Hakkasin päätäni seinään ja hoin, että anna olla viimeinen kerta, kun vaihdat (jälleen kerran) reseptiä viime hetkellä. Lopputulos oli kuitenkin hyvä, ja huokasin helpotuksesta ja vieraani toivottavasti makunautinnosta.

 

vol. 5. Sunnuntai-iltana koitti maailman terveellisimmän omenapiirakan lyhyen historian kuumottavin hetki: Tarjoilin sitä isovanhemmilleni ja muille sukulaisilleni, jotka ovat herkkusuita ja kaiken kaikkiaan varsin kriittinen raati. Olin pelkuri ja tarjoilin piirakan kylkeen vaniljakastiketta (vegaanista kylläkin). Kommentit vaihtelivat ääripäästä toiseen, mutta pahimmasta oli selvitty ja piirakka tuli syötyä viimeistä murua myöten.

 

 

IMG_6424.JPG

Yllä tarvittavat ainekset. Tarkkasilmäinen huomaa, että jotain kuitenkin puuttuu, oikea vastaus postauksen lopussa 😉 

 

Maailman terveellisin omenapiirakka (gluteeniton, vegaani)

Perusohje

 

Ohjeen alla on useita variaatioita ja uusia vielä kokeilemattomia ideoita, miten voit muokata reseptiä omaan suuhun sopivaksi.

 

Ohje on tehty ns. normaalikokoiselle vuoalle eli halkaisija 24 cm

 

Pohja:

2 keskikokoista Reilun kaupan banaania 

100 g pehmeää tofua (esim. Jalo tofu)

2 dl täysjyväriisijauhoja 

1 rkl kanelia

0,5 dl soija- tai kauramaitoa tai muuta kasvimaitoa

 

Vuoan voiteluun halutessasi 1 tl neitsytkookosöljyä

 

Päällinen:

500 g Alpron Natural soijajogurttia (testattu myös Rainbown maustamaton ja kumpikin käy, mutta Alpron maku on makeampi ja pehmeämpi. Vähempikin määrä esim. 1 dl jogurttia riittää, jos kaapissa ei satu olemaan täyttä purkkia)

1 isohko luomuomena

Maun mukaan kanelia, sanoisin että reilusti

 

1. Muussaa banaanit esim. haarukalla.

2. Muussaa ja sekoita pehmeä tofu banaaneihin.

3. Lisää jauhot ja kaneli ja lopuksi maito. Sekoita hyvin.

4. Voitele halutessasi vuoka, ei ole pakollista.

5. Paista pohjaa uunin alatasolla 200 asteessa 10-15 min.

6. Viipaloi tällä välin omenat.

7. Kaada jogurtti pohjan päälle ja lisää omenapalat.

8. Ripottele reippaasti kanelia omenoiden päälle.

9. Paista piirakkaa halutessasi vielä 5 min uunin keskitasolla jälkilämmöllä (tällöin omenat jäävät aika raa’an tuntuisiksi, mutta jogurtti hyytyy hieman).

10. Jäähdytä piirakka yön yli jääkaapissa ja tarjoile kylmänä!!!! (Kokeiltu lämpimänä eikä ole yhtään niin hyvää. Jääkaappijäähdytys yön yli on myös ehdoton!) 

 

 

Mielenkiinnosta laskin vielä perusohjeella tehdyn piirakan ravintoarvon ilman kookosöljyä:

kalorit 1144

hiilarit 169

rasva 22,5

proteiini 40

kuitu 17

 

Pointtina kaloreiden ja ravintoarvojen laskemisessa oli osoittaa, että kyseiset markkerit ovat sen verran kohdillaan, että omppupiiraalla voisi jopa korvata yhden päivän aterioista tai saada ravinteikkaan hiilaritankkauksen treenin jälkeen. Tämän omenapiirakan hyvänä puolena esim. perinteisempiin raakakakkuihin verrattuna on se, että vaikka honaisisit puolikkaan piirakan yhdeltä istumalta, olet saanut vain noin lounaan/päivällisen verran kaloreita, aimo annoksen kuitua ja proteiinia, hitaasti imeytyviä hiilareita, pehmeitä rasvoja, vitamiineja ja antioksidantteja ja mitä näitä nyt onkaan.

 

 

Variaatioita ja uusia niksejä (*-merkittyjä olen jo testannut):

Vaihtelua:

Pelkkien riisijauhojen sijaan voit kokeilla esim. 1 dl riisijauhoja ja 1 dl mantelijauhoja*. Myös kookos- tai kikhernejauhot voivat olla kokeilunarvoisia.

Laita omenan sijasta täytteeseen mustikoita tai muita marjoja ja jätä tällöin kaneli päällisestä pois*.

Muuntele paistoaikaa. Jos et ole yhtä raakafriikki kuin minä, anna päällisen paistua kunnolla, jolloin saat perinteisempää omena/marjapiirakkaa. Tai sitten kokeile hedelmäpizzaa, eli paista vain pohja, muttei päällistä ja lado omenoita, kiivejä, persikoita tms. pohjan ja jogurtin päälle.

 

Lisää makua:

Mausta pohja jatai päällinen rippusella kardemummaa.

Voit lisätä jogurtin sekaan maun mukaan 1-2 rkl vaniljauutetta* (Dr. Oetker), mielestäni ei ollut makuun suurtakaan vaikutusta, mutta voipi kokeilla

 

Lisää makeutta näillä kikoilla:

Jos et ole ehdoton terveysnatsi, kuten allekirjoittanut toisinaan on, laita jogurtin sekaan 1 tl tai maun mukaan vaniljasokeria. 

Lisää piirakkapohjaan 1 rkl steviaa*. Minua stevian pistävä ja lakritsinen maku tökki ja päädyin lisäämään muussattua banaania makeuttamaan piirakkaa. 

Sokerihiirille maistuu paremmin, jos tarjoaa esim. vaniljakastikkeen* tai vaniljajäätelön kanssa. 

Kokeile lisätä pohjaan omena- tai mangososetta.

 

Lisää proteiinia:

 

Jos haluat lisäprodea piirakkaan, kokeile korvata pehmeä tofu normaalilla kiinteällä tofulla. Itse pistän seuraavalla kerralla kokeiluun ja voin raportoida toimiiko tämä.

 

IMG_6428.JPG

Taikina on valitettavasti hieman epäesteettisen näköistä, mutta maistuu hyvältä.

 

IMG_6432.JPG

Uunituore piirakka ja mun kummittelevat varpaat.

 

 

omenapiiras.jpg

Omppupiiras oli pöydän ainoa vegetarjottava eikä ihan lyönyt herkullisuudellaan äipän perinteistä piimäkakkua tai karjalanpiirakoita munavoilla, mutta tää piiras onkin terveysherkku. Ilman lisättyä sokeria tai rasvaa ei kilpailla samasta palkintopallista.

 

Vielä tähän loppuun maistelijoiden kommentteja:

”Ompas ihanan raikas!”

”Täytyy sanoa, että en tykännyt.”

”Tosi hyvää, sun pitää tehä tätä mulle!”

”Tälläiset ihmiset kuin mä tykkää, tai että musta tää on sairaan hyvää, mutta sellaset, jotka tykkää sokerista niin en tiiä..”

”Ihanaa, saanko mä pliis syödä vikan palan?!”

 ”Tää on enemmin jälkiruoka kuin leivonnainen, vähänku joku sorbetti.”

”Eikää!! Eiksitä oo enää jäljellä?!”

 

Lisäksi eräs maistaja oli myös korrektisti vaiti eikä kommentoinut lainkaan :D.

 

 

Toivottavasti maistuu, ja jos ei, niin antakee vaan kuulua, että miksi ei! Helpottiko makeannälkä vai maistuiko ihan liian terveelliseltä? Tekisitkö toiste ja kehtaisitko tarjoilla tätä isovanhemmillesi kuten allekirjoittanut uhkarohkeasti teki? Entä onko teillä ehdottaa hyviä terveellisiä herkkureseptejä?

 

Kivaa iltaa kaikille ja terveellisiä herkkuhetkiä tai sitten ihan vaan ronskisti nautinnollisia mättöfiestoja!

 

<3: Ninnu

un***********@***il.com | FB: Une petite life | IG: @unepetitelife

 

ps. [Oikea vastaus: toinen banaani. Ehdin jo muussata kummatkin ostamani Reilun kaupan banskut ja tajusin, että p*rkele siinä meni hieno kuva sivu suun, kunnes löysin äitin kaapista chiquitan lavasteeksi.]

 

pps. En ole vielä päättänyt mistä kirjoitan seuraavaksi. Bloginperustamispäätös aiheutti hirveän ideasurinan päässä. Seuraava postaus käsittelee ehkä jotakin näistä: haaveilua, sitä miten säästää satoja euroja hiustenhoidossa, treenimotivaatiota tai mitä ajattelin ottaa opiksi saattohoitopotilailta. Katsotaan.

 

 

Summary in English:

 

The healthiest apple pie in the world (vegan, gluten-free, almost raw)

The basic recipe

 

Dough

2 bananas

100 g soft tofu

2 dl wholegrain rice flour

1 spoon cinnamon

0,5 dl soy or oat milk

 

Topping

500 g soy yogurt

1 big apple

cinnamon

 

1. Mash and mix tofu and bananas

2. Add flour and cinnamon and finally soy/oat milk. Mix well.

3. Bake in the oven (200 Celsius) 10-15 minutes.

4. Slice the apple.

5. Apply yogurt on top of the dough and add the apple slices.

6. Sprinkle cinnamon on top of the apple slices.

7. Bake the pie at least 5 minutes in the oven.

8. Cool off the pie overnight in the fridge.

9. Serve cold/room temperature!!!

 

Nutritional value:

cal 1144

carbs 169

fat 22,5

protein 40

fiber 17

 

Variations:

Try almond flour or oats.

Instead of putting apple on the topping, use blue berries.

Add some vanilla extract.

Add some Stevia.

If you’re missing sugar, serve with vanilla ice cream or vanilla sauce.

 

un***********@***il.com | FB: Une petite life | IG: @unepetitelife

Hyvinvointi Ruoka ja juoma Liikunta Terveys