Lyonin plussat ja miinukset

tiistai, 7. huhtikuu 2015

Lyonin plussat ja miinukset

Moikka!

 

 

Tenttiinlukupäivän loppukevennykseksi ajattelin listata asioita, jotka riemastuttavat ja raivostuttavat arkeani Lyonissa.

 

 

 

 

IMG_5673.jpg

Pahoittelut kuvasta…

  

 

Varoitus! Saattaa sisältää rankkaa yleistämistä/suppean näkökulman Ranskaan/Lyoniin, sillä kerron vain omista ja kavereitteni kokemuksista:

 

 

Ensin ne miinuspuolet:

 

 

  • Kun mikään ei toimi: Asumistukipyynnön käsittelyä viivästytetään milloin mistäkin syystä, netti saattaa olla päiviä katkolla (esim. eilen, kun tarkoitus oli tehdä esitelmää, ja oli pyhä eli ei ollut mahdollista mennä koululle)

  • Byrokratian määrä!!  

  • Vessat ovat täällä erään kaverini mukaan pahemmassa kunnossa kuin Egyptissä. Lähes aina haisee, ei ole paperia ja on likaista. Vessaharjaa on ihan ok säilyttää vaikka paljaalla lattialla tai mielikuvituksellisesti vesiputken ja seinän välissä kuten ylläolevassa kuvassa.

  • Ihmiset toimistoissa usein hitaita ja melko töykeitä, saa odotella useita minuutteja ennen kuin he suvaitsevat kiinnittää sinuun mitään huomiota, vaikka olisit ainoa asiakas.

  • Yliopistolla on ihan ok antaa esitelmän jälkeen koko luokan edessä mm. seuraavanlaista palautetta: nyt muuten valehtelit, sillä toi tieto ei pidä paikkaansa tai ranskankielen taitosi on keskivertoa alhaisempaa tai teitte perustavanlaatuisia virheitä esitelmässänne tai muuten vaan pyöritellä päätä/silmiä/puhua päälle ja naureskella luokan edessä esitelmän jälkeen kuinka tyhmiä juttuja esitelmän pitäjät sanoivatkaan :(. Ei koske tietenkään kaikkia proffia, mutta itsellä ja kavereilla on kokemusta jo useammasta.

  • Ainakin kielikursseilla kirjoitetaan ja palautetaan kaikki käsin, ei tietokoneella, ja on aina pakko kirjoittaa puhtaaksi kuulakärkikynällä

  • Kanttiinit/posti/toimistot ym. aukeavat ihan pokkana puoli tuntia myöhässä ja kuntosali saattaa olla auki tai sitten ei ilman mitään ilmoitusta

  • Puhelimen netti ei toimi useinkaan edes ydinkeskustassa

  • Ihmiset rynnivät kyynärpäätaktiikalla busseihin

  • Kaduilla on koirankakkaa ja roskia

  • Julkinen liikenne on paljon heikompi kuin Helsingissä

  • Harvassa kahvilassa on wifi tai pistorasioita

  • Täällä ei ole söpöjä kivoja kahviloita (toim. huom. on niitä sittenkin pari!/26.7.15 NV)

  • Vaatekaupat ovat auki vaan klo 19 saakka ja ruokakaupat klo 20 asti + sunnuntaina kaikki on kiinni

  • Ei paljon puistoja tai viheralueita verrattuna Helsinkiin

 

 

 

 

 

IMG_5756.jpg

Ihanaa kevät tulee <3  

 

 

 

 

Plussia:

 

  • Opetus on enempi vuorovaikutteista ainakin TD-kursseilla, ja lisäksi on paljon (koti)tehtäviä -> kunnon oppimisprosessi eikä vain parin päivän/viikon hätäistä tenttiinlukua

  • Hyödynnetään enemmän erilaisia oppimisen muotoja kuten esitelmiä (vaikka en tuekkaan sitä millaisia esitelmiä täällä pidetään)

  • Kaupungissa ihania pikkukatuja, kauniita vanhoja taloja, värikkäitä taloja, ei niin paljon uutta ja modernia vaan tosi sympaattisen näköistä

  • Kukkuloita, vuoria

  • Talvella päivä on useita tunteja pitempi kuin Suomessa

  • Patonki ja vaalea leipä on taivaallista

  • Viini on halpaa kuin saippua ja silti HYVÄÄ!!

  • Herkkupepuille on mahtava leivonnaisvalikoima

  • Kauppakeskuksissa on paljon istumapaikkoja, ja lisäksi paikkoja, jotka on varta vasten merkitty levähdyspaikoiksi (toisin kuin Kampissa saa vartijan niskaansa heti, jos kehtaakin yrittää moista)

  • Ravintoloita on tyyliin enemmän kuin ihmisasumuksia

  • Ravintoloissa on PALJON/riittävästi tarjoilijoita, ei joudu odottelemaan vuosisataa kuten Suomessa

  • Leipomoita on joka nurkassa

  • Kaduilla tapahtuu ja on paljon eläväisempää kuin Helsingissä

  • Kahviloiden ja ravintoloiden terassit on isoja ja niitä on paljon

  • Bussikuskit moikkaavat lähes aina ja odottavat ystävällisesti, jos näkevät jonkun juoksevan vähän myöhässä bussiin (not in Helsinki)

  • Viiniä saa kotiintilauksella 😀

  • Baarit ovat auki aamuviiteen/kuuteen

  • Metron odotuspaikassa soi musiikkia

  • Kolmen tai kahden ruokalajin menun voi saada 15 eurolla

 

Kaikki argumentit ovat mun omasta pienestä näkökulmasta käsin kirjoitettuja, ja tätä listaa laatiessani en ole harrastanut syvällistä yhteiskunnallista pohdintaa vaan kirjoittanut arkisia asioita, jotka päällimmäisenä ilahduttavat tai vihastuttavat.

 

Esimerkiksi monet valittavat täällä siitä, että kaupan kassat ovat todella hitaita eivätkä kovin palvelualttiita. Eräs proffa sanoi mielestäni osuvasti, että koska kassat eivät saa kovin hyvää palkkaa, ja työ ei ole monen mielestä ehkä kaikista mielenkiintoisinta ja antoisinta (jollekin voi toki olla), joten hän (proffa) sallii kassoille mielellään sen, että he saavat työskennellä rauhassa ilman kovia tulostavoitteita tai aikapainetta. Asioilla on monia puolia. Toinen esimerkki voisi olla sunnuntai-aukioloajat tai niiden olemattomuus.

 

Encore une fois, eli vielä kerran, edellä olevassa listassa toin vain julki mitkä asiat minua itsekeskeisesti vaihtarina nyppivät tai saavat hyvälle mielelle, ilman, että mietin välttämättä yhteistä hyvää/pahaa 😀

 

 

 

 

IMG_5746.jpg

 

 

Hyvää illan jatkoa, mä kertailen vielä vähän huomista esitelmää ja tenttejä varten!

 

Bisous!

<3: Niina

 

Kulttuuri Matkat Suosittelen Opiskelu

Munajahdissa!

 

sunnuntai, 5. huhtikuu 2015

Hyvää pääsiäistä! Joyeuses Pâques! 

Hyvää pääsiäistä! Joyeuses Pâques!

 

Vapaan viikonlopun ykkösetu on tietenkin se, että ehtii päivittämään blogia useammin! Lisäilin pari kuvaa myös edelleiseen postaukseen, koska se tuli julkaistua eilen illalla vähän kiireessä.

Eilen vietin iltaa ensimmäistä kertaa suomiporukassa (tutustuin tyyppeihin vasta toisssapäivänä), ja olipas jännää puhua suomea!! Käytin ihan omituisia ilmaisuja ja tuntui, että oli vaikea osallistua niin nopeatempoiseen keskusteluun, mutta toisaalta oli ihana kun osasi(jähmeydestä huolimatta) ilmaista itseään paljon täsmällisemmin ja hauskemmin kuin ranskaksi 😀 Täällä puhun lähes pelkästään ranskaa, ja huomaan, että ärsyynnyn vähän jos joutuu vaihtamaan enkkuun.

Vietettiin pääsiäistä Parc Tête d’Orissa munanmetsästyksen, pantomiimi-leikkien ja piknikin merkeissä. Nähtiin lisäksi lihansyöjäkasveja, bambeja ja kirahveja! Niin ja kiitos blogin kuvista kuuluu itseni lisäksi mun vaihtarikavereille, tarkkasilmäiset ovat varmasti huomanneet, että kaikki kuvat eivät ole iPhone-laatuisia ;).

 

 

paque13.jpg

Otettiinkin äkkilähtö Marokkoon :). Ei vais, mutta kasvihuoneissa oli ihana lämmitellä, koska tänään oli aurinkoinen, mutta tuulinen päivä.

 

 

IMG_5737.jpg

 

 

 

IMG_5742.jpg

Tälläinen kärpäsloukku mulla oli pienenä :D!

 

 

paque8.jpg

 

 

 

IMG_5744.jpg

 

 

 

paque7.jpg

 

 

 

paque4.jpg

Munajahdissa!!

 

 

paque2.jpg

 

 

 

paque1.jpg

 

 

 

paque15.jpg

Pakollinen ONLY LYON -turistikuva.

 

 

Tänä viikonloppuna oon myös skypetelly ennätyspaljon ihmisten kanssa, mikä on ollut tosi kivaa! Niin ja on ollut ihanaa saada kortteja ja tuliaisia Suomesta, kiitos!!

Tänä iltana aattelin vaan laittaa kämpillä ruokaa, skypettää vähän lisää ja mennä ajoissa nukkumaan. Ensi viikolla onkin sitten kaksi esitelmää ja kaksi tenttiä, ja 9.-20.4. oon LOMALLA!!!!<3 Ja onneksi ihan olikealla lomalla, ettei tarvitse lukea vielä tentteihin sen aikana. Vietän varmaan puolet lomasta Lyonissa, koska mulla tulee taas sukulaisia kylään, jee! Ja loppupuoliskon mahdollisesti Ateenassa tai jossakin päin Ranskaa, aletaan ensi viikolla suunnitella minne sitä tällä kertaa matkustaisi. 

 

Bisous!!xx

 

<3: Niina

 

 

 

Kulttuuri Matkat Suosittelen Opiskelu