Upea viikonloppu Marseillessa ja karu paluu arkeen

torstai, 29. tammikuu 2015

Upea viikonloppu Marseillessa ja karu paluu arkeen

Kuten otsikosta näkyy, oli huippu viikonloppu huipputyyppien kanssa Marseillesissa (se saippuakaupunki Etelä-Ranskassa). Meille riitti yllinkyllin aurinkoa, viiniä (!!) ja irkkubaareja. Ja vähän liikaa pizzaa ja pastaa. Mun kaverit on kovia italialaisen ruuan ystäviä, ja mulle se on helppo valinta, koska sieltä saa aina kasvista, kuten aiemmin jo totesin. Junaliput edestakaisin maksoivat noin 50 euroa/nuppi ja hostelli tais olla noin 20 e/yö, joka oli hinta-laatusuhteeltaan täydellinen: Vertigo on vanhassa satamassa (Vieux-Port), joka on Marseillesin kauneimpia paikkoja ja muutenkin kaiken oleellisen keskellä, sekä meillä oli oli kuuden hengen huoneessa kaksi omaa suihkua ja vessaa!! Lisäksi hintaan kuului kevyt aamupala. Cool, jos vertaa joihinkin Interrailillä koettuihin ahtaisiin hostelleihin (erityisesti Damissa), niin en ois koskaan uskaltanu toivoa moista “luksusta”. Marseille on varmasti vieläkin kauniimpi kesällä ja silloin pääsee myös uimaan, ja niinpä päätettiin reissuporukan kanssa, että säästetään Montpellier, Nizza, St. Tropez, Monaco ym. rantakohteet keväälle tai kesälle.

 

 

 

marse1.jpg

 

 

Täällä mennään!!! Katottiin junalippuja huolimattomasti ja 1,5 h matka Marseilleen ”muuttuikin” 3,5 h matkaksi, mutta ei haitannut yhtään tässä seurassa 🙂

 

 

 

mars2.jpg

Perillä!!! Jättimäinen selfiekatos.

 

mars4.jpg

Pizzaa

 

mars5.jpg

Pizzaa

 

mars8.jpg

Ekan illan eka baari ja mes chères filles<3

 

Tuntui niin karulta palata takaisin Lyoniin: Täällä on nyt ollut sateista, kylmää ja pilvistä, ja Marseille oli kaiken ton vastakohta. Lisäksi mulla on loputon lista asioita, joita pitää hoitaa tällä viikolla: kännykkäliittymä, kandin tutkintopyynnön yms. lähettäminen Suomeen, joka toiselle illalle bileitä, pedagoginen keskustelu psykan proffan kanssa, shoppailukierros ennen kuin alet loppuu, kasa läksyjä, kuumeista seuraavan reissun suunnittelua yms., tosi rankkaa. Tää aamu oli kyllä aika syvältä, kun yritin hankkia liittymää ja mulle selvis, että pankki on ryssinyt mun vakuutus- ja muita asioita, joista osan sain selvitettyä, mutta on vielä pari puhelua rästissä huomenna.

 

 

 

IMG_3918.jpg

 

 

Vanha satama.

 

 

 

IMG_3926.jpg

 

 

 

 

 

IMG_3958.jpg

 

 

 

 

 

IMG_3913.jpg

 

 

Kukkatori vanhassa satamassa.

 

 

 

 

IMG_3917.jpg

 

<3

 

 

 

 

IMG_3976.jpg

 

 

Marseille on kaunis, mutta todella likainen ja roskainen 🙁 Tässä jouduttiin ”roskatrombin” uhriksi.

 

 

 

 

IMG_3983.jpg

 

 

Tässä taas perusnäkymä kadulta. Mietittiin hetken, että onko joku roskakuskien lakko käynnissä, mutta todettiin että tuskin. Eräällä mun kaverilla ois Marseillessa paljon työsarkaa 😉 

 

 

 

IMG_3979.jpg

 

Marseille, vanha satama, Vieux-Port.

 

 

 

marseille.jpg

Pastaa

 

mars1.jpg

Pastaa

 

IMG_3985.jpg

Vanha satama, taas, mutku se on nii kaunis.

 

IMG_3990.jpg

Vikana päivänä löydettiin biitsi!!!!

 

IMG_3996.jpg

N + J + C = <3

 

marseille2.jpg

Mun yritelmä ei ollut yhtä kaunis.

 

IMG_3993.jpg

Taustalla Monte Cristo kreivistä tuttu Château d’If, eli vankilasaari. Valitettavasti sinne ei kulkenut lauttoja meidän oloaikana, mutta siinäpä yksi syy lisää palata Marseilleen!! Luen em. kirjaa parhaillaan, ja siispä aivan innoissani tähyilin tota saarta!

 

Päivää piristää aina, kun joku natiivi kehuu kuinka hyvin hänen mielestään puhun ranskaa! Oon ollut aika ihmeissäni ja jokseenkin myös eri mieltä, mutta tuntuupa toi silti tosi kivalta. Ja eräs aussikaveri kehui ihan hurjasti mun enkunkielentaitoa, siitä varsinkin oon eri mieltä :DD Suomen tasolla en oo kovinkaan kummoinen englanninkielentaitaja, mutta luulen, että sekä ranskalaisten, aussien ja jenkkien mielestä mun kielitaito on kauheen erinomainen siksi, että he osaavat yleensä äidinkielensä lisäksi vain yhtä (tai ei yhtään) vierasta kieltä ja sitäkin usein semiheikosti, ja myös siksi, että mulla ei ole mitään vahvaa aksenttia, niin kuin useimmilla muilla (erityisesti jenkeillä, italialaisilla, joillakin ausseilla) täällä.

 

marseille1.jpg

 

IMG_4006.jpg

Ja Jutan synttäreitä juhlittiin koko viikonloppu, vielä sunnuntainakin Lyonissa, meidän kantiksessa Pizza Pinossa 🙂

 

Koulu on viime viikon säätöjen jälkeen lähtenyt hyvin käyntiin. Mulla on siis kursseja vaan ma-ke eli to-su aina vapaapäiviä, ihan täydellistä mm. tulevia viikonloppureissuja varten!! Pääsin läpi kaikista ranskan kurssien tenteistä, joten pääsin siis kaikille haluamilleni kursseille, koska psykan kursseille ei ollut mitään pääsykriteerejä. Tilanne on tosi ikävä ja hankala monelle, joka opiskelee nimenomaan ja vain ranskaa, koska kursseille mahtuu vaan alle puolet halukkaista. Mulla on kolmen ranskan kieli- ja kulttuurikurssin lisäksi psykan kursseja, ja olisin voinut valita niitä lisää, jos en olisi päässyt ranskan kursseille. Valitsin psykan kursseista kaksi maisteritason (M1) kurssia: Vaikeat mielenterveyshäiriöt (TD: Psychopathologie approdonfie) ja varhaiset mielenterveyshäiriöt (TD: Psychopathologie précoce). Noiden kahden kurssin perusteella täällä on ihan eri ote psykologiaan kuin Helsingissä. Winnocot ja Freud ovat ihan ykkösnimiä ja psykoanalyyttinen suuntaus näkyy vahvasti ainakin juuri em. kursseilla. Täällä voi siis opiskella neuroa, työ- ja organisaatiopsykaa, kliinistä ja “terveyspsykaa”.  Mun kummatkin kurssit on näiden maisteritason klipsyn ja terveyspsykan valinnaisia/syventäviä kursseja. M1-tason opiskelijat ovat nyt harjoittelussa, ja kaikki muut tämän kevään kurssit liittyvät harjoitteluun, sekä ovat pitkälti yksilöllisiä tapaamisia ohjaajan kanssa, joten en voi osallistua niille. Syksyllä kurssivalikoima on käsittääkseni laajempi, mutta näinkin on hyvä. Näillä on ihan eri meininki täällä, käsitykseni mukaan kaikki menevät saman lukujärjestyksen mukaan ja jo maisterivaiheessa valitaan erikoistumisala (neuro, klipsy jne..). Täällä on lisäksi paljon suullisia esityksiä, myös psykassa (!!). Mulla niitä on tiedossa ainakin viisi :D, joista yksi suoritettu. Täällä opiskelumentaliteetti on paljon tiukempi, ja proffat oikeasti seuraa ja mittaa sun edistymistä JATKUVASTI, vähän kuin alemmilla kouluasteilla Suomessa. Tunneilla on läsnäolopakko, poissa voi olla vain lääkärintodistusta vastaan, joka maksaa kait 20-30 e. Kerron varmaan jossain vaiheessa tarkemmin mun kursseista, mutta nyt en malta.

 

 

 

IMG_3869.jpg

 

Jopas tuli ruma kuva kauniin Marseillen jälkeen! Tää on mun asuntolan käytävältä.

 

 

 

IMG_3850.jpg

Ja vähän balansoidaan tilannetta äskeisen järkytyksen jälkeen: Maisemia koulumatkan varrelta.

 

IMG_3998.jpg

Psykan valinnaiset kurssit: valokuvan ”kieli”, psykodraama, psykologiset haastattelut ja konsultaatiot, tilastollisten analyysien kursseja…

 

IMG_4045.jpg

Mun lukujärjestys!! 

 

Eilen illalla oli superhyvä fiilis täällä olosta, tiedän jo etukäteen, että tätä elämää ja etenkin ihmisiä tulee ikävä. Suomesta lähtiessä arvoin, että miksi haluan edes lähteä vaihtoon, kun mulla on kaikki niin hyvin siellä, mutta ei kyllä kaduta pätkääkään! Viime syksy oli tosi tiukkaa kandin ja muiden koulujuttujen tekemistä, paljon töitä, treenaamista ja rahan kanssa sniiduilua, täällä oon taas päässy kosketuksiin rennomman elämäntyylin kanssa. Rahaa palaa kyllä ihan hirveesti.. Viikossa on ehkä yks päivä, jolloin ei syödä ulkona (täällä hintataso ei oo mitenkään huikeesti alhaisempi kuin Suomessa), ja kohta ollaan suunniteltu joka viikonlopulle joku reissu, plus ne alennusmyynnit. Voi olla, että loppua kohden täytyy alkaa miettiä sitä, miten aion pärjätä taloudellisesti ensi kesänä Suomessa, mutta toistaiseksi en jaksa miettiä sitä 😀

 

 

IMG_3834.jpg

Dinner chez Claire.

 

IMG_3836.jpg

 

 

IMG_3909.jpg

 

Nyt vapaapäivän kunniaksi ruokaostoksille! Näinkään arkisia asioita ei oikein malttaisi/ehtisi täällä tehdä, kun on niin paljon kaikkea muuta kivaa. Lauantaina päästään Alpeille laskee!!!! Ja saan varmaan viimeistään ensi viikolla postissa jälleen kerran uuden sim-kortin, jolloinka Whatsapp taas toimii! Ostin siis kunnon liittymän Freeltä (20 euroa/kk, ilmaiset viestit ja puhelut Ranskassa, nettiä 3Go ja mahdollisuus lähettää viestejä myös Eurooppaan). Edellinen SFR:ltä ostettu 20 euroa maksanut prepaid ei ollut kovin hyvä ostos: Prepaidin netti (300Mo) kului mulla vain viikossa loppuun, vaikka yhtään youtube-videota en katsonut. Suosittelen hankkimaan kunnon liittymän joko Free Mobilelta, Soshilta, B and Youlta tai SFR Rediltä. Niissä ei ole mitään sitoutumispakkoa, ja näitä samoja meille suositeltiin Student Welcome Dayssa.

 

 

 

 

IMG_4023.jpg

 

Yliopisto yövalaistuksessa.

 

 

 

IMG_4033.jpg

 

Pohjoismaa-ilta yliopistolla ja sekalainen Erasmus-poppoo. Bongaa siniristi!

 

 

 

 

IMG_4043.jpg

 

 

Apinat 😀

 

 

 

 

IMG_4026.jpg

 

 

Toinen awkward Erasmus-kuva 😀 Minä siellä heilun nyrkki pystyssä, mutta pitäähän jonkun edustaa Suomea.

 

 

 

 

IMG_3911.jpg

 

 

F*ck the exams -partyt.

 

 

 

Voisin kirjoittaa lähiaikoina lisää täällä tarvittavasta ranskankielentaidoista ja mun kursseista, sekä ihan vaan Lyonista kaupunkina. Oon tehnyt kaikenlaisia hauskoja havaintoja mm. asioista, jotka on täällä erilailla kuin Suomessa/muualla missä olen matkustanut. Yksi syy (mutta tietysti sieltä vähäpätöisimmästä päästä), miksi odotan, että mun poikaystävä, sukulaisia ja kavereita tulee käymään, on se, että pääsisin itsekin kiertämään Lyonia! Arki ja kaikki sosiaalinen elämä vie yllättävän paljon aikaa, ettei huvita/ehdi vapaa-ajalla kierrellä kaupungilla. Tän päivän plääni ois kauppaan, salille ja illalla Erasmus-bileisiin! (Niitä on täällä ainakin kolme kertaa viikossa, mutta oon tainnut käydä vasta yksissä, kun muutakin menoa riittää).

  

Bonne journée à tous!

 

 

<3: Niina

PS.  Huomasin juuri, että mun salin aukioloajat typistyvät entisestään! Se on auki enää keskiviikkoisin, torstaisin ja lauantaisin noin klo 18-21 kunakin päivänä. LOL. “C’est la France”.

Kulttuuri Matkat Suosittelen Opiskelu

Incroyable, incroyable! (uskomatonta, ei voi olla totta!)

tiistai, 20. tammikuu 2015

Incroyable, incroyable!! (uskomatonta/ei voi olla totta!)

Joo, incroyable, se on päivän sana! Mulla piti olla koulua 16h-19h45, 16h-17h45 kielikurssi vaihto-opiskelijoille ja klo 18h-19h45 psykan kurssi aiheena vanhuus (vieillissement), mutta KUMMANKAAN kurssin opettaja ei ilmestynyt paikalle eivätkä sihteerit voineet auttaa, koska heillä ei ollut proffien puhelinnumeroita. Incroyable! Matkustin siis kampukselle jo klo 12h (tarttuu näköjään tää ranskalainen kellonaikojen merkitsemistapa), koska oltiin sovittu treffit kaverin kanssa kanttiiniin. Kävi kuitenkin niin, että söin lopulta yksin ja ihmeissään, koska tämä kaveri joutui tekemään oharit eikä saanut mua kiinni puhelimella kertoakseen, että feidaa mut. Lisäksi kävin etsimässä kummankin luennon luentosalit jo etukäteen ja vaihtamassa muutaman sanan psykan laitoksen sihteerin kanssa. Lopun aikaa kertailin ranskan kielioppia kielikurssin pääsykoetta varten. No kursseja ei siis ollut, joten koko päivä 12h eteenpäin meni tavallaan hukkaan. Toisaalta tuli kerrattua kielioppia, joka on ollut jo pitkään missiona, tutustuin lisää kampukseen ja juttelin taas monen uuden ihmisen kanssa. Ei mua harmita, vähän vaan turhauttaa, ja pakko myöntää, että aloin oikeastaan salaa toivomaan, että psykan kurssi olisi myös peruttu, koska väsyttää ihan sikana, ja päässä on vähän sellainen flunssainen raskas olo.

 

 

IMG_3803.jpg

Bronin kampuksen kartta.

 

Yliopiston ruokalassa vaikutti olevan vaan kolme jokapäiväistä vaihtoehtoa: pizza, täytetty patonki/panini ja salaatti. Ei tietoakaan Helsingin Unicafen hulppeista kunnon ruokalajeista, lisäkesalaateista tai ruokajuomista. Otin pizzan, koska en tajunnut ensin, että vaihtoehtona on myös salaatti, jonka olisi helposti saanut myös vegaanisena. Myöhemmin ostin vielä täytetyn patongin, koska luulin, että olen kotona syömässä vasta 21h30 maissa, ja salaatit olivat loppu. Täytetty patonki nimeltä “Camembert” oli todellakin juuri sitä mitä sanottiin, eli juustoa ja patonkia ilman mitään rehuja, levitettä tms. Hassua. Tosi hyväähän se on, kun täällä pelkkä patonkikin on niin täydellisen rapeaa ja maukasta, mutta suomalaisittain tuntuu vähän oudolta, että tollaista noin blankkoa “ateriaa” edes myydään. Ja iik, päätettiin just et lähetään talvilomalla Italiaan!!! Toscana, j’arrive! Tässä samalla varaillaan lentoja Italiaan (vaan 35-50e, hulluu/incroyable!!) ja junaa Marseillesiin, ja kirjoittelen siinä ohessa tätä. Ekaks kirjoitan kurssivalinnoista ja muista koulujutuista ja sit vihdoin treenaamisesta ja vegaaniruuasta!

 

 

 

IMG_3811.jpg

 

 

Ruokalan valikoima.

 

IMG_3812.jpg

Bronin kampuksen ruokalassa venailemassa tuntien alkua. Ja Nivanka Sutiseen voi aina luottaa 🙂

 

IMG_3801.jpg

Päivän ykkösateria.

 

Tässä kevätlukukauden aikataulu:

 

6.1.15 ti: maksullinen (138e) kaksi viikkoa ja 20 tuntia kestävä  PRUNE-kurssi vaihtareille alkoi klo 8h30. Ei pakollinen, mutta erittäin suositeltava imo, saa heti kavereita, joiden kanssa voi yhdessä ihmetellä Lyonia ja setviä kaikkia paperihommia. Muutenkin on suositeltavaa saapua vähintään viikkoa ennen ensimmäistä infotilaisuutta, ja minäkin kannustan siihen, koska on tosiaan paljon hoidettavaa ja uusi kaupunki, jossa kestää aikansa ennen kuin oppii liikkumaan paikasta toiseen. Tai löytää asunnon, jos ei ole etukäteen löytänyt!

 

12.1.15 ma: ensimmäinen pakollinen tapaaminen ja infotilaisuus yliopistolla, kesto n. 2h. Tiukkaa infosettiä, ei mitään tervetuliaisseremonioita (ehkä syksyisin on, kun tulee vielä enemmän opiskelijoita?).

 

13.1.15 ti: toinen infotilaisuus pienemmissä ryhmissä, mahdollisuus kysellä enemmän.

 

17.1.15 la: yliopiston vaihtariyhdistyksen Alter Egon järkkäämä Lyon-kierros.

 

19.1.15 ma: kurssit alkavat.

 

6.2.15 pe: opintosuunnitelman palautus, tähän asti saa vapaasti kokeilla kaikkia kursseja.

 

14.2.-22.2.15: TALVILOMA<3

 

11.4.-19.4.15: KEVÄTLOMA<3 (incroyable, hei mitä nää lomat oikeen on :DD, koulu alkaa vasta tammikuun puolivälissä, loppuu toukokuussa ja KAKS viikkoo lomaa, r u kiddin’ me?!).

 

11.5.-21.5.15: loppukokeet.

 

21.5.15 -> KESÄLOMA <3!!!

 

Kesäkuussa uusintatentit, mut osa vaihtareista lähtee pois ennen niitä. Mä palaan Suomeen vasta 30.6.15!

 

Saan täällä valita ihan mitä vaan kursseja KAIKILTA aloilta maisteri 1 -tasolle saakka, ja maisteri 2 -taso on siis korkein taso. Vaikka toi on superhyvä tarjous, niin ei mua jotenki nappaa ottaa mitään muuta kuin psykaa ja ranskaa täällä. Psykan kurssit on niin mielenkiintoisen kuuloisia, ja en kuitenkaan halua käyttää koko aikaa opiskeluun, niin muut kurssit saa jäädä. Täällä on pakko tehdä 5 opintopistettä per kuukausi, jotta saa apurahat ja muistaakseni myös Kelan tukia varten. Voi olla, että Kela katsoo vain vuoden kokonaismäärää, en oo ihan varma, mutta ite aattelin tehdä 2-3 kielikurssia ja 2-3 psykankurssia (yht. 5 kurssia = 25 op), riippuu kuinka kiinnostavilta ja työläiltä ne vaikuttaa. Lisäksi otan varmaan jonkun liikuntakurssin, joista täällä on ihan huikee valikoima!! Aika monet menee harmi vaan päällekkäin luentojen kanssa, mutta suunnitelmissa on kokeilla ainakin lentistä, sirkustaidetta, voimistelua ja tanssia. Kuntosalille pääsee käymään myös itsenäisesti 20e hintaan, mutta aukioloajat on tosi oudot. Liikuntakursseista saa myös opintopisteitä, jotka on apurahan kannalta hyväksyttäviä, mutta en usko, että millään alalla niitä saa varsinaisesti hyväksiluettua edes mihkään valinnaisiin opintoihin. En aio edes yrittää, koska on helppo löytää paljon (liikaa!) kiinnostavia kursseja muutenkin.

 

 

IMG_3808.jpg

Tässä jotain terveyspsykan kursseja: mm. kehitysvammaisuudesta ja vanhuudesta, näitä ei oo Helsingin yliopistossa saatavilla, cool.

 

Survival Kitissä, joka saatiin ekassa infossa (ja joka on ladattavissa/katsottavissa etukäteen myös Lyon 2 nettisivuilta, suosittelen!) sanotaan, että kursseille pitää ilmoittautua kunkin laitoksen sihteereille. Ei pidä paikkaansa. Älä tietenkään usko mua, mutta jokainen sihteeri ja neuvonantaja on sanonut että “eheei, ei oo meidän hommia, ei oo mahdollista ilmoittautua etukäteen”. Sen sijaan pitää vaan mennä ensimmäiselle tunnille/luennolle ja kysyä proffalta onko ok, että osallistuu kurssille tai sitten, kielikurssien tapauksessa, usein on ilmeisesti tasokoe, jonka mukaan proffa valitsee kurssille osallistujat. Tämän prosedyyrin jälkeen pitää pyytää allekirjoitus em. opintosuunnitelmaan ja se pitää vielä palauttaa ennen 6.2.15 johkin toimistoon. Ja jos hakuvaiheen opintosuunnitelmaan on tullut paljon muutoksia, on suositeltavaa lähettää uusi opintosuunnitelma kotiyliopistolle hyväksyttäväksi. Musta on oikeastaan näin kivampi, että voi vaan mennä luennoille ja ilmoittaa itsensä siellä, kun toinen vaihtoehto on ravata kummankin kampuksen kaikki sihteerin kopit läpi, ja se jos mikä vie aikaa!!! Kurssitarjonta on psykan osalta ollut esillä jo pitkään, samoin vaihtareille tarkoitetut erikoiskurssit, mutta alasta riippuen, voi olla että netistä ei vielä viikkoakaan ennen kurssien alkua löydy mitään aikatauluja tai infoa. Lyon 2 sivuilta Accueil>International>Étudiant international>Venir en programme d’échange>Descriptifs de cours et emplois du temps löytyy kurssien aikataulut, kun klikkaa oikeanpuoleista linkkiä. Vaihtareille suunnatut kurssit (esim. kieli – ja kulttuurikurssit) löytyvät seuraavasti: Accueil>Formation>Licences>Enseignements d’Ouverture. Aikatauluihin ei ole välttämättä luottamista, mutta infotilaisuudessa kerrottiin, jos kurssitietoihin oli tullut muutoksia. Lyon 2:ssä on kahdenlaisia kursseja (vissinkin joka alalla), CM ja TD. CM tarkoittaa isoja massaluentoja, joilla voi helposti olla vaikka 200 ihmistä ja TD noin 50 henkilön ryhmäopetusta, joka on käytännönläheisempää. Ranskalainen tyyli on se, että proffa puhuu edessä ja puheesta pitää napata muistiinpanot. Takuuvarmasti oon ihan lirissä ekoilla luennoilla, ja PRUNE-kurssin proffan tärkein ohje meille olikin, että tutustukaa mahdollisimman pian ranskalaisiin opiskelijoihin, että he voivat lainata/tulostaa muistiinpanot teille. Saa nähä miten menee, kerron sit kun on ajankohtaista.

 

IMG_3813.jpg

Hahmottelin, mitä kaikkia kursseja ja sporttijuttuja kokeilen tällä viikolla.

 

IMG_3679.jpg

Onneks ei tarttenu jäljittää näitä sihteereitä.. Toimistojen aukioloajatkin vaihtelee niin kerran tein ihan turhan reissun.

 

Alors, niinkun monet tietää oon Suomessa treenaillu salilla jo useamman vuoden ajan tavoitteellisesti, en tod. mikään fitnesskisa tms. mielessä, mutta omaksi iloksi, terveydeksi ja hyödyksi. En pidä ajatuksesta, että kävin salilla vaan vähän heiluttelemassa painoja sen kummemmin suunnittelematta tai tavoittelematta mitään. Itseasiassa salilla käyminen on niin kaukana luovasta urheilusta/liikunnasta kuten tanssista, jota rakastan, että se on musta välillä vähän tylsää. Jotta homma pysyisi tarpeeksi mielenkiintoisena, niin on pakko asettaa joitain tavoitteita. Siksi tälläinen pohjustus tähän väliin, että mun tärkein salitavoite täällä Ranskanmaalla on, etten kadottaisi kaikkea lihasta tän puolen vuoden aikana. Tavoitteen kannalta oleellisinta on runsas proteiininsaanti, etenki jos ei muuten syö/treenaa erityisen paljon. Niin, tässä yritin vaan selittää miksi alkupäivinä kohkasin proteiini- ja energiavajeesta, ja miksi tilasin tokana iltana neljän juuston enkä neljän rucolalehden pizzan ravintolassa, kun en ollut syönyt juuri mitään muuta samana päivänä, enkä löytänyt vielä tofua tai proteiinijauheita mistään. Nyt oon löytäny ihan tavallisista marketeista kaiken mun perusravinnon vegaanisena, mutta ravintoloissa oon tilannu vaan juustoannoksia, koska vaihtoehtona on salaatinlehdet :(. En halua kuihtua tän puolen vuoden aikana olemattomiin ja hankaloittaa sosiaalista (ja ylipäätään) elämääni täällä, niin oon päättäny, että ravintoloissa syön kasvista ja kotona vegaaniruokaa. Kouluun pyrin tekemään evääksi vegaanisen jättisalaatin, koska kanttiinin valikoima on mitä kerroin. Jotkut on kysynyt, että onko nyt ihanaa syödä juustoja, ja reilu vuosi sitten olisin vastannut että “JOOO!!”, mutta nyt vastaus on “ei oo/ihan ok/harmittaa”. Mun makuaisti on muuttunut parin vuoden aikana sen verran, että epävegaaniset jutut maistuu musta usein liian rasvaisilta tai täyteläisiltä, vaikka on toki olemassa vegaanisia “kermoja”, “juustoja” yms., mutta niiden maku on paljon kevyempi. Ravintoloissa kasvisvaihtoehdon saaminen ei ole tuottanut ongelmia, vaikkakin yhdessä paikoissa koostin annokseni alkupaloista ja lisukkeista, mistä on tuli yllättävän hyvä kombo, ja esim. italialaisissa nyt aina saa kasvispizzaa ja -pastaa. Niin sain jopa kerran tofua, kun käytiin autenttisessa kinkkimestassa syömässä. Lyonin erikoisherkkuihin, kuten sisälmyksiin ja erilaisiin lihoihin en aio koskea.

 

 

IMG_3712.jpg

Safkoja: jättisalaatti, tofua ja riisiä.

 

IMG_3710.jpg

Keittiö on oikein toimiva: neljä levyä, kaksi allasta ja mikro, plus iso ruokapöytä. Ostin ihanan bambuleikkuulaudan, jonka otan mukaan kotiin!

 

Salille oon kerennyt vasta yhden kerran eli silloin viime torstaina. Tällä viikolla aika menee luultavasti kokeillessa kaikkia uusia lajeja yliopistoliikunnassa, mutta koitan pitää kiinni vähintään kerran viikossa salitreenistä, mieluiten kaksi kertaa. Täällä residenssillä on sali, joka maksaa 25e vuodessa! Hintalaatusuhde on tavallaan aika kohdillaan, koska sali oli aika likainen, painoja ja laitteita vähänlaisesti, sekä aukioloajat ovat ihan uskomattomat (incroyable, encore!!). Tossa alla olevassa kuvassa näkyykin, että sali on kiinni su ja ma ja muina päivinä auki vaan pari hassua tuntia :D. Toisaalta tykkään käydä just tohon aikaa salilla, mutta vapaapäivinä olisi kiva voida mennä vaikka aamusta tekee treeni pois alta. Eikä siinä vielä kaikki! Esim. kaheksan kilon semipikkukäsipainot on kasattu levypainoista, joten ne näyttää ihan sika isoilta ja on tosi hankalia käyttää, ja kaikki tangot on varmaan puolet kevyempiä kuin perus 20 kg Suomessa, joten oli aluksi vaikea arvioida paljon pitää lastata. No ei siinä mitään, mutta huomasin, että levypainojen kiristykset käsipainoissa on ihan löysällä, ja olin menossa huomauttamaan siitä, mutta mut pysäytettiin vaan ja sanottiin että: “Se on normaalia. Kaikki painot tällä salilla on tollasia. Sun pitää olla vaan vähän varovainen”. ÖÖÖH a) se ei oo normaalia, jos jonkun pää tai varpaat murskaantuu levypainon alle b) varovainen, öööööö miten mä voin estää/ennakoida et jos jotain tollasta tapahtuu ja c) mitähän vakuutus tykkää… No, kun etsimällä etin niin löysin muutamia suht turvallisia käsipainoja. Vaarallisten lentelevien levypainojen lisäksi salilla on ainakin yksi rikkinäinen kyykkyräkki. Tangon pidikkeet ovat pysyvästi jumiutuneet eri tasoille, mutta porukka lastaa silti räkkiin painoja ihan huoletta. Minä en siihen koske, joku päivä rämähtää ihan varmasti alas, kun toisella puolella ei ole edes mitään varmistuspulttia tms. Muuten salilla oli tosi hyvä meininki, salin “pitäjä” oli siellä hengaamassa ja treenaamassa kavereittensa kanssa, samoin hänen pikkutyttönsä. Sain ilmaiseksi kokeilla ekan kerran ja ostan tällä viikolla sen vuosikortin, koska toi on niin lähellä ja kätevä.

 

IMG_3591.jpg

Salin aukioloajat à la francais 😀

 

Nyt alkaa olla lento- ja junavaraukset taputeltu, joten voisin siirtyä syömään iltapalaa. Niin ja hei, jos tätä blogia lukee joku, joka harkitsee Lyonia vaihtokohteena ja haluaisi tarkemmin kysellä jotain, niin saa ottaa yhteyttä, laita vaikka kommentteihin oma sähköpostiosoite tms., niin koitan auttaa! Lopussa vielä kuvia Parc Tête d’Orista.

 

À tout à l’heure!

 

<3: Niina

  

IMG_3778.jpg

 

 

IMG_3784.jpg

🙁

 

IMG_3777.jpg

 

 

IMG_3787.jpg

Vohveleita!!!

Hyvinvointi Liikunta Matkat Opiskelu