Kuolemanpelosta

Täälä kertaa uin vähän syvemmissä vesissä ja kirjoitan kuolemanpelosta ja negatiivisten tunteiden kohtaamisesta.

Tuntuu, että nykymaailmassa kuolema, sairaus ja vanhuus ovat asioita, joita kieltäydymme ajattelemasta. Niissä on jotakin vastenmielistä, väärää, ja ne koetaan epäoikeudenmukaisiksi. Myös itse tunnistan ajatelleeni tämänsuuntaisesti ja taistelleeni mielessäni vanhentumista, sairastumista ja kuolevaisuutta vastaan. Naiivisti halusin uskotella itselleni, että eihän minulle tai läheisilleni voi käydä niin! Välttelin ahdistavia ajatuksia. Vaikka faktahan on se, että mitä pitempään kehittyneen lääketieteen ansiosta elämme, sitä enemmän sairastamme, lisäksi vanhenemme sekunti sekunnilta ja elämän lopussa häämöttää väistämättä kuolema.

Oman ja läheisten kuolevaisuuden ajatteleminen voi olla todella pelottavaa ja ahdistavaa. Luulen, että sain vähän siedätyshoitoa kuolemanpelkooni työskennellessäni Syöpätautien klinikalla (nyk. Syöpäkeskus) kolmen vuoden ajan. Ensimmäinen kesä klinikalla oli kuitenkin aika rankka: Näin enemmän sairautta, kuolemaa ja kärsimystä kuin koskaan aiemmin elämässäni. Etenkin nuorten ihmisten kohtalot ja yleisesti ottaen ihmisten hätä ja pelko koskettivat.

Pikkuhiljaa tuli kuitenkin sellainen fiilis, että mitä hittoa: Miksi kuolema, sairaus ja vanhuus pitää työntää laitoksiin pois silmistä? Miksi minun (ja ehkä muidenkin oman sukupolveni jamppojen) on niin vaikea suhtautua väistämättömään vanhentumiseen ja haurastumiseen? Miksi mieluusti kieltäydyn ajattelemasta kuolemaa, vaikka se kuuluu elämään yhtä luonnollisesti kuin syntymä? Miksi kuoleman ajattelu ahdistaa?

 

kuolemanpelosta

Blois, France

 

Välttely on selviytymiskeino. Toisinaan tilanteeseen nähden paras tapa kohdata mieltä kuohuttava ja stressaava asia, ajatus tai tunne on välttää tätä asiaa, tunnetta tai ajatusta viimeiseen saakka. Välttelyn avulla asian käsittelemistä voi siirtää, jos voimavarat eivät akuutisti riitä kohtaamaan vastoinkäymisiä. Välttelyn jatkuessa ja muuttuessa pysyväksi toimintamalliksi, siitä alkaa olla kuitenkin enemmän haittaa kuin hyötyä. Pahimmillaan välttely alkaa kaventaa elämää, sosiaalisia piirejä, estää luomasta syviä ihmissuhteita jne.

Pelkkään suruun, ahdistukseen tai pelkoon ei kuole, vaikka siltä saattaakin ajatuksen tasolla joskus tuntua, ja siksi näitä negatiivisia tunteita mieluusti välttelee. Itseään voi kuitenkin koittaa varovasti siedättää. Negatiiviset tunteet, kuten suru, saattavat tulla voimakkaana ryöppynä, jota ei kannata säikähtää. Surun tai muun kielteisen tunteen rinnalla on mahdollista tuntea muitakin tunteita. Koita huomata nämäkin tunteet. Ihmisen keho ja mieli ovat usein aika viisaita: Tulee nälkä, pissattaa ja alkaa naurattaa. Kaikkien vastoinkäymisten keskelläkin elämä jatkuu. Ja se on tärkeä panna merkille. Kun tunteet uskaltaa kohdata, huomaa selviävänsä tunnemyräkästä eikä jää liian kauaksi aikaa uppeluksiin, tunteen merkitys ja ote laantuu pikkuhiljaa. Sä selvisit.

Negatiiviset tunteet eivät ole koskaan kivoja eivätkä ne muutukaan kivammiksi. Niitä voi kuitenkin opetella hyväksymään, sietämään, hallitsemaan ja muokkaamaan. Ne voivat lieventyä, menettää merkitystään ja niitä ei koe enää niin usein. Parhaassa tapauksessa niille pystyy nauramaan. Huumori todella on kirjallisuuden ja tutkimusten perusteella yksi kehittyneimmistä ja hyödyllisimmistä selviytymiskeinoista. Osa ihmisistä tarvitsee tähän pisteeseen päästäkseen enemmän ulkopuolista tukea (ystävä, terapeutti jne.), ja osa löytää rakentavia selviytymiskeinoja ihan itse. Mm. tietoisuustaito eli mindfulness -menetelmien avulla voi opetella kohtaamaan ja hyväksymään negatiivisia tunteita erilaisten harjotteiden avulla, ja voisinkin kirjoitella teille niistä joskus toiste.

Ystäväni vinkkasi aikanaan erään tubettajan, jonka videot ovat aika raffeja, mutta mielettömän ajatuksia herättäviä. Videon tyttö on käsittääkseni itse kuolemansairas, mutta hänen suhtautumisensa omaan kohtaloonsa on arvostettavan mutkaton (vaikka varmasti taustalla on paljon kärsimystä, asian työstämistä, tuollaisen asenteen saavuttamiseen on saattanut kulua pitkä aika). Video ei ole mielestäni synkkä, vaan siinä lähestytään kuolemaa humoristisesti sitä kautta, kuinka voi ”valmistautua” omaan kuolemaansa tai enemminkin miten voi oppia suhtautumaan kuolemaan siten, että sen ajatteleminen ei tuota kohtuutonta ahdistusta.

Dying 101: ”Here are a few tips on how to prepare for death” https://www.youtube.com/watch?v=BIySHfIV8sc

 

 

Jos tuntuu, että sinua alkoi ahdistaa tämän raskaampiteemaisen kirjoituksen tai videon myötä liikaa, tai ajatukset alkoivat kiertää kehää, puhu ystävälle tai vie ajatuksesi hetkeksi muualle ”Kiukkuinen kiitollisuuspäiväkirja eli miten säädellä pahaa oloa?” taiMiten selättää paska fiilis? 11 vinkkiä pahan päivän varalle -kirjoitusten selviytymiskeinojen avulla tai hyödynnä “Kun omat keinot eivät riitä. Mieli järkkyy, mistä apua?” –postaukseni listausta avuntarjoajista.

Koen, että elämä on täydempää ja rehellisempää, kun kokee sen kaikissa väreissään, myös niissä harmaan ja mustan sävyissä, vaikka lempivärini onkin punainen.

Rakkautta!

Bisous, Niina

 

un***********@***il.com

Facebook / Instagram / Blogit.fi / Bloglovin’

Suhteet Oma elämä Mieli Syvällistä

Vinkkejä, viiniä ja viimepäivien kuulumisia

maanantai, 19. tammikuu 2015

Vinkkejä, viiniä ja viimepäivien kuulumisia

Coucou!!! (= moi, terve, ja tamperelaisittain myös moro)

 

Onpas vaikea aloittaa, kun on niin paljon mistä vois kertoa. Oon alkanut kirjoittaa kännykän muistiinpanoihin ylös asioita, joista olisi hauska kirjoittaa blogissa, ettei jää parhaat jutut kertomatta. Ja kohta pitää keksiä uusi, vetävämpi otsikoimistapa, kuin toi kolmen (samalla kirjaimella alkavan) sanan luettelo 😀

 

IMG_3706.jpg

 

Kauppakuja

 

IMG_3721.jpg

 

Vakkaribaari

 

IMG_3725.jpg

Kahvilat ja baarit on tosi symppiksiä, ei oo oikeen kahta samanlaista tai juurikaan mitään ketjumestoja.

 

Keskiviikkona kielikurssin lisäksi kävin pankissa (pankin nimi LCL, pankkitili, kotivakuutus, kaikki 1e/kk!) tarkoituksenani hankkia ranskalainen tili ja asuntovakuutus. Ilman niitä on nimittäin mahdotonta saada mm. CAFia eli ranskan valtion opintotukea (100-200e/kk!! Erasmus-apurahojen ja Suomen valtiontukien jälkeen tuntuu jotenkin väärältä hakee mitään lisätukia… Eli rahasta vaihtoon lähteminen ei ainakaan jää kiinni!!). Heh no, aluks se virkailija sanoi, että valitettavasti hän ei voi ottaa mua nyt vastaan vaan pitää varata tapaaminen. Mutta sitten hän kysyikin, onko mulla kaikki tarvittavat asiakirjat ja todistukset mukana, ja päätti alkaa samantien hoitaa samantien mun asioita. Lopuksi virkailija antoi mulle numeronsa ja sähköpostiosoitteensa, jos tulee jotain kysyttävää pankkiasioista tai jos haluan, että hän esittelee mulle Lyonia :D. Suomessa toi ois varmaan jo seksuaalista häirintää ja oisin tosi järkyttynyt. Täällä kaikki tollainen lirkuttelu menee toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Mun kokemuksen mukaan ranskalaiset sukupuolesta riippumatta muutenkin tykkää kiusoitella ja heittää läppää koko ajan, silleen, että vähän heikommin ranskaa puhuvan (kuten minä) on vaikea pysyä perässä, koska ollaan tosissaan ja koska ei.  

 

IMG_3728.jpg

Mun kävelyreitti alas kaupunkiin.

 

Torstaina käytiin tutustumassa Bronin kampukseen, joka on mun hoodeilta noin tunnin matkan päässä (bussit 49 tai 46 Perrachen asemalle ja siitä T2 ratikka menee Bronin kampukselle asti). Ajattelin koittaa pyöräillä sinne joku kerta ajan kanssa, mutta vähän kuumottaa, että täällä pitää suhata osittain autojen seassa..Vaikka täällä on tosi hyvä Vélov- eli kaupunkipyöräsysteemi, niin pyörätiet eivät ole ollenkaan Suomen tasolla. Tänään kokeiltiin pyöriä ekaa kertaa, ja olihan niillä aika raskasta ajaa, mutta hintaan nähden huippudiili: 15 e / vuosi tai 1,50 e / päivä ja viikkohintakin on olemassa, mutta en muista mikä se on. Tässä sitä taas näkee, ku on niin paljon kerrottavaa, että alkaa heti rönsyilemään. Teen kohta itelleni alaotsikot niin ei auta kuin kertoa siitä, mitä otsikossa lukee :DD Torstaina meillä oli viimeinen kielikurssikerta, jonka jälkeen kävin ekaa kertaa residenssin salilla!!!! Siitä oma postaus joskus myöhemmin.

 

 

IMG_3697.jpg

Moro uutta psykanlaitosta vasta rakennetaan, ja tunnit on siis PARAKEISSA!!! 😀 Kurkkasin sisälle ja ihan asiallisen näköistä on.

 

Perjantaina meillä oli vaihtareille tarkoitettu ranskan kielikurssiin liittyvä tapaaminen, jossa julkaistiin tasokokeiden tulokset. Mun ei tarvinnut tehdä tasokoetta, koska mulla on Eurooppalainen kielitodistus ranskankielen taidosta (CECR). Kannattaa ehdottomasti hankkia, vaikka hakuvaiheessa ei tarvinnutkaan, mutta täällä se helpottaa kursseille pääsyä, ettei tarvitse tehdä ihan kaikkia testejä! Mun todistus on B2-tasoinen, ja asteikkohan menee A1-C2 siten, että A1 on huonoin ja C2 on paras, lähes natiivitasoinen kielitaito. Mut laitettiin silti C1-ryhmään, mistä oon ihan tyytyväinen, että tulee kunnolla haastetta, ja oonhan tätä kieltä opiskellutkin melkoisen monta vuotta (12!!!!!!!). Kielitodistuksen saa pyytämällä omalta ranskan opettajalta tai jos et ole käynyt yliopistolla ranskan kursseja niin laita sähköpostia jollekin proffista, sovi tapaaminen ja tee testit, voilà. Mä oon käyny vaikka mitä kursseja, niin oli helppo kysyä vaan B2-tasoisella kurssilla, että teetkö mulle todistuksen. Mentiin koululta suoraan baariin yksille ja sieltä Flam’s-ravintolaan, jossa tarjoiltiin pizzamaisia lättyjä NIIN PALJON KUIN JAKSAA SYÖDÄ!! (= my dream come true). Tarjoilijat oli tosi huomaavaisia, ja ehdottivat itse, että toinen puoli lätystä voidaan jättää aina mua varten ilman lihaa. Niitä siis syötiin porukalla, ja aina yhdessä päätettiin, että millä täytteillä tilataan seuraavaksi.

 

 

 

IMG_3766.jpg

 

Best of PRUNE <3 chez Flam’s

 

IMG_3769.jpg

Tää pikkukauppa residenssillä oli auki vielä kahdelta aamuyöllä kun tulin kotiin.. 

 

Lauantaina oli yliopiston järkkäämä Lyon-kierros, jossa tutustuttiin mm. jänniin salakujiin, joita on Lyonissa kait yht. 40 (vähän epäselväksi jäi onko ne rakennettu veden hakemista, poliisilta piiloutumista vai natseilta suojautumista varten ->>mut meitsi selvittää kunhan kerkeää). Sit käytiin Student Welcome Dayssa My Little Coffeessa, jossa on aivan ihania auttavaisia ihmisiä kolme kertaa viikossa tammikuun ajan auttamassa meitä vaihtareita kaikissa paperihommissa. Täytettiin siellä CAFin paperit, koska oltiin kuultu, että edes ranskalaiset eivät itse osaa täyttää niitä oikein, niin parempi pelata varman päälle. Illan päätteeks mentiin klubille, joka oli aivan tyhjä ja lähettiin sieltä tunnin seisoskelun jälkeen kotiin.

 

IMG_3730.jpg

Lauantain Lyon-kierros.

 

IMG_3732.jpg

Meidän opas.

 

IMG_3733.jpg

Mini Eiffel 😀

 

IMG_3736.jpg

Kirjakauppa.

 

IMG_3738.jpg

Taetteri. 

 

IMG_3742.jpg

 

Kirjamarkkinat joen varrella. Ostin kolme pokkaria<3! Kirjat on niin ihania!

 

IMG_3745.jpg

 

Tässä yksi ”salakuja”.

 

 

IMG_3746.jpg

 

Perinteinen Lyonilainen ”bouchon” eli ravintola.

 

IMG_3703.jpg

Täällä on paljon suihkulähteitä ja nättejä aukioita, kesällä täällä on varmasti superkaunista, ku on jo nyt,

 

Tänään oltiin tyttöjen kanssa Parc Tête d’Orissa, se on niin kaunis! (ei oo vielä kuvat koneella) Siellä on kasvitieteellinen puutarha ja pieni eläintarha, jossa eläimet elävät kuvauksen mukaan “puolivapaudessa”, mikä ei tosiaan pidä paikkaansa. En olisi maksanut siitä penniäkään, koska eläintarhoja ei pidä tukea, mutta mentiin sinne, koska, se oli ilmainen ja mun kaverit oli siitä tosi innoissaan. “Puolivapaus” tarkoitti perus eläintarhakoppeja, joissa kaikki vähänkään isommat eläimet kiersi stressaantuneena kehää. Oli siellä tosi söpöjä ja vilkkaita pikkupandoja, jotka eivät vaikuttaneet ihan niin onnettomilta, ja myös erilaisia lintuja. Löydettiin puistosta myös ihana vohveli-/kreppikoju! Puisto on ihan kävely- tai pyöräilymatkan päässä, ja mielestäni todellakin visiitin arvoinen. Sunnuntai on puistossa varmaan ruuhkaisin päivä, kun kaikki kaupat yms. on kiinni eikä ole muutakaan tekemistä. Loppuillan oon suunnitellut tulevia reissuja ja tehnyt kurssivalintoja. Ensi viikonloppuna ollaan suunniteltu minilomaa Marseilleen, ja talvilomalla lähen ehkä kaverin luo Frankfurtiin tai sitten kaveriporukalla Italiaan. Haaveilen kanssa ranskankielisestä Afrikasta ja ranskalaisista pikkukylistä. Ostettiin “Carte Jeune” -nimiset junaliput, joilla 18-27-vuotiaat saavat 25-60 % alennusta kaikista Ranskasta ostetuista junalipuista, niin nyt kelpaa matkustella.

 

 

 

IMG_3747.jpg

 

Piraaattiteemainen karkkikauppa!!!!

 

IMG_3749.jpg

Mes chers amis<3

 

Pahoittelen, jos loppua kohden tekstin luettavuus kärsii. Oon vähän nuhassa (istun tässä nenäliinatupot sieraimissa, kun en jaksa niistää kokoaikaa, très chic), päänsäryssä ja väsynyt, mutta halusin saada ees nää lähipäivät taas kartalle, ja samalla yrittää ripotella kuulumisten joukkoon pikku vinkkejä Lyonia harkitseville. Seuraavaksi kirjoitan luultavasti kurssivalinnoista, kun ne alkaa pikkuhiljaa valjeta itsellekin. Huomenna alkaa tosiaan ekat kunnon kurssit: Mulla on ensimmäiseksi “pääsykoe” ranskan C1-tason yhelle toiselle kurssille (otan Erasmus-opiskelijoille suunnattuja ranskan kursseja yhteensä 2-3) ja meen seuraamaan yhtä psykan kurssia (Vieillissement eli vanhuus), sekä juttelemaan psykan opintosihteerin kanssa kurssivalinnoista. Täällä on kolmisen viikkoa aikaa tutustua kaikkiin haluamiinsa kursseihin. Lopulliset kurssivalinnat tehdään 6.2.15, jolloin palautetaan myös opintosuunnitelma, joka on sitova. Kurssit on yleensä kerran viikossa ja kestävät koko lukukauden.

 

 

IMG_3754.jpg

Ääk, iski asuntokateus, kun oltiin kaverilla, joka asuu yksityisellä kimppakämpässä.

 

 

IMG_3751.jpg

 

IMG_3755.jpg

Ovet oli ”tapetoitu” kauniisti.

 

IMG_3756.jpg

 

Ainiin! Huomenna ilmoittaudun myös laskettelureissulle Alpeille, joka on tammikuun lopulla, ihan mieletöntä!!!

Bisous <3: Niina

Kulttuuri Matkat Suosittelen Opiskelu