Hei hei mitä kuuluu !

Aurinko häikäisee silmiä niin, etten näe kunnolla näytölle syntyvää tekstiä. Haukkaan eiliseltä rääppeeksi jäänyttä raakakakkua ja kumoan kurkkuuni väljähtynyttä, mutta niin hyvää kivennäisvettä. Poskipäissä kimaltelee hopeaa. Vähän väsyttää.

Viimeisen kuukauden ja ihan viime päivienkin aikana on ollut niin paljon kaikkea. Ei ole ollut aikaa tai halua kirjoittaa blogia ennen kuin nyt. Blogin sijaan olen kirjoitellut vihkoon, ihan oikealla kuulakärkikynällä ja lukenut paljon. Mutta vitsi miten kivalta, vaikka vähän takkuilevalta, postauksen laatiminen taas tuntuu.

Olen ollut paljon reissunpäällä, kirjaimellisesti ja kuvaannollisesti. Kirjaimellisesti ottaen olen tavannut ystäviä, jotka asuvat toisessa maassa. Kuvaannollisesti ottaen olen etsintäkuuluttanut itseni. Nyt uudet reissut odottavat ja oman itseni etsinnät jatkuvat.

Piti laskea sälekaihtimet alas, ei tuu muuten mitään tästä.

Maaliskuussa oli Hollanti – Leiden, Utrecht, Haarlem – ja paljon töitä. Huhtikuussa oli ensin Ranska – Orléans, Blois, Pariisi – ja sitten taas Hollanti – Rotterdam, Leiden – ja gradua.

P4170660.JPG

Rotterdam, Holland.

 

Miten voi vain viikon mittainen reissu tuntua usealta kuukaudelta? Tuossa ajassa aivoni ehtivät ohjelmoitua uudestaan: puhuin, ajattelin ja uneksin ranskaksi. Entä miten jälleennäkeminen onkin aina niin hauskaa, ihanaa ja ainutlaatuista ja hyvästit joka kerta niin karvaat ja surkeat?

 

P4130219.JPG

Blois, France.

 

P4130429.JPG

Mes chéries. Germany – Finland – Australia.

 

P4150582.JPG

Paris avec mes belles.

 

Eilen pidin graduseminaariesityksen ja juhlin synttäreitä. Tänään käväistiin Tarun kanssa Bloggers’ Inspiration Day –tapahtumassa (josta glitteritkin ovat peräisin) ja nyt illemmalla perheklassikko eli leffa ja hyvää ruokaa. Huomenna töitä (ja toivon mukaan lisää blogia). Mitäs teidän viikonloppuunne?

 

P4220762.JPG

Bloggers’ Inspiration Dayn herkkuja.

 

FullSizeRender.jpg

Tästä tekstistä muodostui jokin kummallinen ajatusvirran ja luetteloinnin kombinaatio. Ensi kerralla jotain muuuta ;).

Nauttikaa keväästä ja tästä viikonlopusta <3!

Bisous, Niina

 

During March and April, I’ve been travelling all around the Netherlands and France. Leiden, Utrecht, Haarlem and Rotterdam. Orléans, Blois and Paris. Heartwarming reunions, heartbreaking goodbyes, forever lasting memories.  <3

 

Facebook // Instagram @unepetitelife // Blogit.fi // Bloglovin’ // un***********@***il.com

 

Suhteet Oma elämä Matkat Ajattelin tänään

Miten selättää paska fiilis? 11 vinkkiä pahan päivän varalle

Mitä tehdä, kun elämä oikein potkii päähän? When life gives you lemons, ask for a tequila?

Psykoterapiassa saatetaan tehdä toimintasuunnitelma pahan päivän varalle. Kirjoitetaan ylös, mitä tehdä, jos meinaa sortua itsetuhoiseen käyttäytymiseen (esim. ryyppäämään, viiltelemään) tai kun ahdistus, masennus tai vastoinkäymiset tuntuvat sietämättömiltä. Ja pidetään tämä lista aina helposti saatavilla.

Suunnitelmaan listataan mm. henkilöt, joilta voi pyytää apua, tukea tai neuvoja; konkreettiset psykoterapiassa opetellut menetelmät, esim. hengitysharjoitukset ahdistuksen tai aggressiivisuuden lieventämiseen; pahaa oloa lieventävät ja rauhoittavat toiminnot (esim. kävelylenkki, koiran kanssa leikkiminen) ja keinoja, miten saada huomion siirrettyä pahasta olosta muualle edes hetkeksi (esim. kirjaan/elokuvaan uppoutuminen, ystävän kuulumisten kysely omien murheiden valittamisen sijaan).

Yllämainitun toimintasuunnitelman laatiminen synkän päivän varalle saattaa kuulostaa tympeältä. Toisaalta, listan voi nähdä toiseltakin kantilta: Mitkä asiat, ketkä henkilöt ja mitkä toiminnot tuottavat minulle iloa, rauhaa ja tyytyväisyyttä? Itse koen, että vaikeina aikoina tulen yhä tietoisemmaksi niistä asioista, jotka kohottavat mielialaani ja saavat ajatukseni hetkeksi liitämään kevyempinä. Koitan mahduttaa näitä hyvää oloa, lohtua ja rentoutta edistäviä tekijöitä jatkuvasti arkeeni, satoi tai paistoi. Hyvinä kausina ko. asiat puskuroivat stressiä ja ennaltaehkäisevät ongelmien kärjistymistä, kun taas vaikeina aikoina ne nostavat takaisin pinnalle.

 

Omat neuvoni pahan päivän varalle näyttävät kutakuinkin tältä:

1. Hakeudu ystävien ja läheisten seuraan. Älä paasaa pelkästään omista huolistasi, vaan kysele myös, miten toisilla menee, ja samalla saat omatkin ajatukset johdateltua muihin asioihin.

P3110775.JPG

 

2. Mene metsään! Eli vietä mahdollisimman paljon aikaa luonnossa. (P.S. Luonnolla on paljon hyvinvointivaikutuksia, tykkäsit sitten luonnossa samoilusta tai et 😉 Olen suunnitellut kirjoittelevani blogiin niistä jossain vaiheessa.)

PC299821.JPG

PC299805.JPG

PC299832.JPG

 

3. Katso Skamia.

 

4. Tee paljon kävelylenkkejä ja tee yksi raskaampi treeni kerran viikossa, jos vaan jaksat. Pistä rasittavan liikunnan suhteen kuitenkin jäitä hattuun: Jos työsi / opiskelusi / päiväsi kuluvat jo valmiiksi paineen alla ja ennen nukahtamista vatvot työasioita, tuskin haluat enää illan salitreenillä kohottaa jo valmiiksi korkealla olevia ”stressihormoni” eli kortisolitasojasi? Valitse tällöin rauhallinen kävely, jooga tai pilates. Sen sijaan, jos koet työsi innostavaksi ja oman hyvinvointisi lähteeksi, työasiat eivät paina mieltä enää iltasella ja aamulla on kiva herätä töihin, rahkeesi riittävät myös rankempaan treenaamiseen. Kantapään kautta olen kokenut jo pariin otteeseen, että loppuunpalaminen siitä seuraa, jos yrittää tempoa maksimeja jokaisella elämän osa-alueella yhtäaikaa. Tällä hetkellä oma opiskeluni, työni ja muu elämäntilanne ovat sen verran kuormittavia, että suosin vaan ällölempeitä metsäkävelyitä, työmatkapyöräilyä ja- kävelyä ja salillakin nostelen vain maltillisesti ja enintään 2 kertaa viikossa.

DSC_0341.JPG

DSC_0378.JPG

 

5. Muista rutiinit kuten tuttu & terveellinen aamupala.

P3160010.JPG

 

6. Lukeminen on ihan parasta lääkettä. Kuluta runoja, chic litiä, laadukkaita self help -oppaita, klassikoita, oivaltavia blogitekstejä ja aikakauslehtiä, mistä tykkäätkään. Hidasta elämää -sivustolla on paljon hyvää settiä, tykkään! Varoituksen sanana, että osa kirjoituksista menee välillä yksisarvisjuttujen puolelle, mutta enimmäkseen ydinasiat ovat kunnossa. Mikä tahansa mieltäsi painaakaan, tai oli sitten kyseessä vakavampi mielenterveyspulma, älä kuitenkaan lue ihan mitä tahansa. Keskustelupalstoilta voi saada arvokasta tukea ja vaihtaa ajatuksia vertaisten kanssa, mutta niissä saatetaan myös repostella kauhukertomuksilla ja mollata toisia, sekä puoskaroida. Sen sijaan hyviä tiedolähteitä ovat Duodecimin sivuilta löytyvät Terveysportti, Terveyskirjasto ja Käypä Hoito -tietokannat sekä Mielenterveystalo.

 

7. Puuhaile eläinten tai lasten kanssa. Useimmilla niistä on hyvä mentaliteetti. Ainakin meidän Nellalla on loistava elämänasenne: Chillaa aina, kun voit ja villiinny, kun olet iloinen.

PB269550.JPG

 

8. Muista pienet rauhoittumis- ja keskittymishetket kuten ympäröiviin ääniin keskittyminen, sohvalla hissuksiin makoilu ilman lehteä, puhelinta tai seuralaista ja pitkä uloshengitys.

9. Puhu itsellesi nätisti, vaikka ei huvittaisi, eli muista myönteinen ja kannustava itsepuhe.

10. Listaa muutama asia, josta olet kiitollinen, vaikka kaikki näyttäytyykin juuri nyt harmaalta ja mustalta.

11. Koita pitää unirytmistä kiinni ja panosta siihen, että et nipistä unista. Hankalassa elämäntilanteessa tarvitset ihan kaiken levon ja energian.

 

Millaiselta sun lista näyttäisi? Mikä tuottaa sulle iloa? Mistä asioista olet saanut lohtua ja apua vaikeuksien keskellä?

Ihanaa ja aurinkoista viikonloppua<3!

 

Bisous, Niina

P.S. Saatoitte odottaa tältä postaukselta ehkä kovasti lupailemiani Hollanti-vinkkejä ettekä selviytymiskeinojen listausta :D. Vinkit ovat viilausta vaille valmiit ja julkaisen ne tässä kohtapuoleen, kunhan selviän ensiksi toisesta reissusta, graduseminaarin esityksestä ja omista synttäreistä ;). Eli ens viikolla taas mennään: Salut Ranska & Hoi hoi Hollanti!

P.P.S. Nyt tuntuu siltä, että on hyvä draivi kirjottaa psyka-aiheisia blogipostauksia. Julkaisen myöhemmin pienen jutun aiheesta, mistä hakea apua, kun mielenterveys järkkyy ja omat keinot eivät enää riitä. Myös unettomuuden hoidosta voisin jakaa parhaat evidence-baced vinkit, sillä törmäsin mainioon suomenkieliseen katsaukseen aiheesta, ja opit menivät itselläkin heti käyttöön.

 

Kuvat / Photos: Me & Natalia Hostalot<3

 

Suhteet Oma elämä Liikunta Mieli