Mikset vaihtasi unelmaasi?

(Olipa lähellä etten luovuttanut koko blogin suhteen – niin raivostuttavaa oli yrittää muistella sähköpostia ja salasanaa, joilla blogin alunperin olin perustanut. Ja huomata, että WordPressiin siirryttyä osa kuvista oli kadonnut ja sivupalkin valikkoa etsiskelen edelleen. Työssäni tusaan niin paljon erilaisten nettisivusysteemien kanssa, että eipä juuri huvittaisi sitä tehdä vapaa-ajallakin. Yritän kuitenkin antaa tälle vielä mahdollisuuden.)

Pekka Hiltusen Onni (WSOY 2016) on kirja, jonka sain loppuun aivan tässä tunti sitten. Halusin kirjoittaa siitä heti, sillä kirja herätti valtavasti ajatuksia. Kirjan päähenkilö on ammatillista kriisiä elävä keski-ikäinen toimittaja, joten tarttumapintaa on ehkä enemmänkin…

Kirjassa seilataan nykyhetken Helsingin ja kymmenen – kahdenkymmenen vuoden takaisen Rovaniemen välillä. Kirja kertoo toimittajahahmo Oskarin kautta lehtialan muutoksesta ja siitä, miten karvaalta tuo muutos tästä kirjoittamiseen ja pitkiin lehtijuttuihin uskovasta Oskarista tuntuu. Todella moni kirjassa kuvailtu asia tuntuu todenmukaiselta ja jo tapahtuneelta, mutta on hauskoja ylilyöntejäkin. Esimerkiksi se, kun suosittu ruokabloggaaja opettaa toimittajia ymppäämään joka lehtijuttuun jollain lailla ruokaa. Näin saadaan lehteen ja yksittäisiä juttujakin kohden ruoka-alan mainostajia. Bloggaaja esimerkiksi kehottaa lisäämään romanikerjäläisistä kertovaan juttuun ruokareseptejä Romaniasta… Kuulostaa absurdilta mutta toisaalta hyvin mahdolliselta.

Yhtäältä kirja kertoo myös homojen oikeuksista ja siitä, miten keskiaikaisesti homoihin suhtauduttiin vielä aivan äsken. On tässä vielä – tietenkin – rakkaustarinakin. Kaikki tarinat vetävät ja risteävät uskottavasti.

Kirjan eräs kohta pysäytti hetkeksi lukemisen. Siinä erästä henkilöä kehotettiin miettimään, olisiko joku muu unelma tavoittelemisen arvoinen. Että entä jos et yrittäisitkään tavoitella enää tuota, mitä olet vuosikymmenet jahdannut? Aihetta sivutaan myös erään toisen henkilön kautta. Hahmo pitää maalaamisesta ja saa kuvataidettaan esille näyttelyihinkin. Juuri läpimurron kynnyksellä hän peruukin koko jutun. Hän tajuaa rakastavansa maalaamista, mutta ei ole valmis siihen kaikkeen, mitä menestyvältä taiteilijalta vaaditaan. Hän ei halua kaupata töitään näyttelyihin, ei olla esillä mediassa. Hän haluaa vain maalata. Se voikin olla niin, että kun jokin rakas asia muuttuu harrastuksesta työksi, se ei olekaan enää sama. Toki myös päähenkilö/t takkuavat tahoillaan tämän oman unelmansa kanssa: Onko siitä luovuttava? Mikä se edes on?

Luin tätä kirjaa kummallisesti, sillä kuuntelin sitä työmatkoilla äänikirjana ja kotona luin sitä paperikirjasta. Tarina eteni siis välillä ääneen luettuna. Kirjan lukija Aku Laitinen muutti ääntään aina kunkin näkökulmakertojan mukaan, mistä en oikein pitänyt. Tai loppua kohti sen hyväksyi, mutta alussa en pitänyt siitä. Olen tottunut kuuntelemaan kerrontaa, jossa lukija ei ”näyttele” kirjan hahmoja.

Tämä oli paras tänä vuonna lukemani kirja tähän mennessä.

Kulttuuri Kirjat

Tarina erosta

”Mä muutan tästä pois.”

Uskottava ja arkisuudessaan karu erolause.

Hanna Vellingin esikoisromaanissa Kirjosieppo (Bazar 2018) käytetään sellaista vanhanaikaista tyylikeinoa (entisaikaan tyypillinen), jossa jokaisen luvun alussa kerrotaan, mitä siinä noin suunnilleen tulee tapahtumaan. Luku jossa pohditaan perhettä. Luku jossa haetaan vertaistukea. Luku jossa muistellaan hullunkurisen perheen syntyä. Minulla ei ole selkeää mielipidettä tästä. Tyylikeinona tosiaan ihan fine, mutta ilmankin olisin voinut elää. Nämä lukujen alkuyhteenvedot jotenkin korostivat lukujen lyhyyttä entisestään. Tätä näkee kyllä aina aika ajoin nykykirjallisuudessa.

Kirjosieppo on erotarina. Jossain arviossa kirja mainittiin kevyeksi viihdekirjaksi, mutta en minä ihan niinkään sanoisi. Vaikka kirjan kerronta oli vetävää ja luvut lyhyitä, kirja oli helppolukuinen, olivat tapahtumat hyvin raskaitakin. Mies häippäisee entisen puolison luo ja jättää naisen vauvan kanssa talousvaikeuksien keskelle.

Luin kirjan nopeasti, vaikka luin sitä vain aamuisin lyhyissä pätkissä. Tämä on kirja, jonka ahmaisee aika nopeasti jopa tällä tavoin. Hyvä kirja lukujumiin! Itse luin tämän kanssa rinnan erästä toista, vaikeampaa kirjaa, ja Kirjosieppo tarjosi hyvää tuuletusta pääkopalle.

Odotin kirjalta jotenkin enemmän tapahtumia ja käänteitä (aivan kuin siinä alun isossa käänteessä ei olisi tarpeeksi) ja vähän petyin, kun niitä ei tullutkaan. Shame on me – eihän tosielämässäkään usein tapahdu mitään jättimäisiä elokuvakäänteitä. Asiat vain lipuvat, jotkin asiat jähmettyvät ja toiset hiutuvat pois. Siinäkään mielessä en pidä tätä kirjaa chick litinä, johon liitän nuo leffakäänteet. Joten vaikka petyin, hyväksyin kirjan tapahtumat lopulta erinomaisen hyvin. Ehkä, jos saan leikkiä kustannustoimittajaa, olisin halunnut vielä kuulla jättäjämiehen näkökulman. Narsistiksi leimaaminen tuntui jotenkin liian päälleliimatulta, kuten myös päähenkilö itse taisi tuumia.

Kirja loppuu jotenkin lipuen. Tätä kirjoittaessani minun piti vielä oikein tarkistaa kirjan lopusta, miten se menikään. Tuleekin mieleeni mainostaa tässä Tommi Melenderin ja Sinikka Vuolan Maailmojen loput -kirjaa (WSOY 2018). Kirjassa on hyvää pohdintaa siitä, millainen on hyvä romaanin loppu. Yleensähän puhutaan ja siteerataan vain alkuja.

No, en halua taaskaan kertoa kirjasta liikaa, vaan suosittelen Kirjosieppoa näillä saatesanoilla: helppo- ja nopealukuinen, vertaistukea eroon, kurkistus kaupunkilaisen yksinhuoltajan elämään.

Kulttuuri Kirjat Suosittelen