Urban dreams

Tänä viikonloppuna ei ollut mitään sovittua ohjelmaa.

Työviikon päätin leffaan ystävän kanssa. Leffa alkoi jo klo 18, ja se oli Johnny English 3. Näin sain aivot heti narikkaan. Ostin eväiksi poppareita, limsaa ja karkkia, koska en osannut valita ja kunnonvälipala jäi väliin. Nauroin liian kovaa ja välillä liian pitkään (väsytti, kun viikon unet jääneet lyhyeksi). Nauroin vielä myöhemmin uudelleen omille ajatuksilleni.

Lauantai-aamuna heräsin kello 7, sillä unirytmini on vihdoin aikuismainen ja tiukassa. Kissan kanssa hengailimme hetken, ennen kuin nousin sängystä. Keitin kahvia ja söin Fazer Yosaa mansikoilla.

Oloni oli virkeä ja valpas. Helsingin Sanomien välissä ollut Power-mainos ja sen himoittavat Dyson-varsi-imurit inspiroivat minua siivoamaan. Valitin kuitenkin ensin äidille Whatsappissa, kuinka siivoaminen on niin hirveää. Kello puoli 10 jo huristelin ympäri asuntoa. Siivosin myös kaapin, jossa imuri asuu, ja siirsin turhat tavarat ovelle odottamaan kellariin vientiä. Nyt imurikin mahtuu kaappiin sutjakasti.

Nautin sushilounaan miehen kanssa, ja kun hän lähti kaverinsa kanssa kahville, jäin vielä istumaan ja lukemaan Yhteishyvää. Tulin kotiin ja otin päiväunet. Luin Mia Kankimäen kirjaa ”Asioita jotka saavat sydämen lyömään nopeammin”.

Iltapäivällä yllätin itseni totaalisesti ja lähdin Satsille liikkumaan - tulossa olisi jo kolmas viikon treeni. Tällaista putkea ei ole nähty viikkokausiin! Tein yksin pari 30 min virtuaalituntia. Kotiin tullessani tiedustelin mieheltä ja hänen ystävältään, maistuisiko Kotipizza. Tiesin saavani oikean vastauksen ja suuntasin hakemaan meille mättöä. Söin Special Operaa tyytyväisenä ja luin Anna-lehteä. Kissa tuli syliin loikoilemaan.

Äijät pelasivat Änäriä, ja minua väsytti jo puoli 10. Menin sänkyyn lukemaan, ja sitten tulikin uni.

Tänä sunnuntai-aamuna toistin aamun rituaalit (ilman siivousta). Heräsin aikaisin, luin lehden, söin puuroa ja join ihanaa tummapaahtoista kahvia.

Taas todella yllätin itseni. Minut valtasi mieletön halu suunnata reippaalle aamukävelylle Töölönlahdelle. Niinpä menin.

Ihmetellessäni syksyistä luontoa ja ihanan viileää ilmas sain inspiraation kokata kotona burgundinpataa. Kaupan kautta kotiin, lukemaan kirjaa, käymään läpi vähän vaatekaappia ja lopulta kokkaamaan. Kaksi tuntia porissut pata oli vähän mautonta, kunnes muistin, että lihaliemikuutio unohtui. Nopea pelastus ja liemestä löytyikin heti makua. Kaapissa oli pullo punaviiniä (en yleensä juo punkkua), joka sattui olemaan järkyttävän hyvää. Sitä lorahti burgundinpadan lisäksi oman nokan alle.

Nyt löysin itseni sohvalta ruokalevolta. Luin sitä ennen yhä tätä samaa kirjaa, himmeässä valaistuksessa, siistissä hiljaisessa kodissamme. Nukuin 25 minuuttia, ja olo on niin rentoutunut ja rauhallinen, että minun oli pakko kirjoittaa koko levollinen viikonloppu ylös ja kertoa siitä.

Kello on 18.35. Vielä on aikaa jatkaa tätä täydellistä viikonloppua.

Urban dreams

Jo lapsesta lähtien merestä ja rannoilta löytyvät simpukat ovat kiinnostaneet minua ja olleet suuria aarteita. Olen ikuinen simpukoiden keräilijä.

Niitä on koluttu lapsuuden Teneriffan matkoilta alkaen, vaihtoajan Den Haagin rannoilla (jossa JÄRKYTTÄVÄN paljon simpukoita) ja yhä tänä päivänä, itseasiassa juuri äsken, Kreikassa Tolon rannalla.

Joku näissä ihmeellisissä, merestä muistuttavissa kappaleissa herättää ihania tunteita. Kotona on monta pussia ja rasiaa erilaisia matkamuistoja eri reissuilta vuosien varrelta.

Mitä ilmeisemmin simpukkahulluus on parantumaton sairaus: niin sitä 30-vuotiaanakin katse osui oheiseen pieneen muistoon. Tässä se nyt nököttää kanssani rantabaarin pöydällä.

Terkkuja <3

Urban dreams

Kun on aikaa olla Hydralla, vaikkakin sääolosuhteista johtuen, voi inspiroitua kreikkalaisesta värimaailmasta.

Minusta on niin ihanaa, että ovet ovat värikkäitä - ja vaikka samalla kuluneita, sitäkin parempi!

Olen jo jonkin aikaa halunnut maalata kotimme ulko-oven sisäpuolen jollain hempeällä värillä. Mielessä on käynyt myös kirkkaansininen, kuten Kreikassa. Turkoosikin voisi olla ihana.

Sen sijaan maalasinkin aluksi meidän eteisemme seinän ja vessan oven sisäpuolen Tikkurilan Malvikki-sävyllä, joka on purkkaisen vaaleanpunainen sävy - aivan ihana, ja täysin hetken mielijohteesta!

Meillä on vanha ulko-ovi, joten sen värin kanssa haluan käyttää hyvää harkintaa. Takaisin vanhaa oven väriä ei saa, mutta jos värin haluaa oikeasti muuttaa ja tulokseen ei olekaan tyytyväinen, onneksi aina voi maalata päälle.

Urban dreams

Hydran aamu valkeni tyyneen ilmaan tänään. Medikaani Zorba ohitti Hydran eilen sen pohjoispuolelta, eli luonnonvoimat jäivät meiltä todistamatta. Sen sijaan muualla Kreikassa myrskytuhot nousevat varmasti koviin summiin.

Tänään täältä lähtee paikallisen miehen vene mantereelle, mutta päätimme olla vielä tänäisen täällä ja matkata huomenna johtavalla yhtiöllä, Hellenic Seawaysilla mantereen puolelle Ermioniin, josta otamme bussin Nafplioniin.

Kävin vahingossa vähän shoppailemassakin aamulla, hameen ja neuleen jotka sopivat superhyvin yhteen. Oli vielä alessa -50 %... jos se sopisi selitykseksi :)

M

Urban dreams

Aina matkailu tai loma ei suju niinkuin suunnittelee. Jos sujuisi, emme olisi tällä hetkellä Hydran saarella, vaan olisimme viettäneet jo kaksi aurinkoista päivää Poroksen saarella ja siirtyisimme huomenna aamulla Peloponnesokselle Nafplioon mieheni isän kanssa, joka saapuu huomenna Ateenaan.

Sen sijaan olemme Hydralla - yhä.

Kreikkaa lähestyy medikaani eli välimerellinen hurrikaani. Sää on ollut jo tiistaista epävakaa ja osittainkin huono. Sen vuoksi tiistaista lähtien Hydralle ei ole kulkenut eikä täältä lähtenyt lauttoja. Porukka on siis jumissa saarilla, ja vaikka missä.

Viime viikonloppuna nautimme Hydralla ihanasta lämmöstä ja auringosta: uimme pitkään, söimme ulkona tavernassa ja vietimme aikaa kauniilla airbnb:n terassillamme ja puutarhassa. Airbnb:mme sijaitsee korkealla, iphonen mukaan noin 17 kerroksen korkeudessa rinteellä, mistä meillä on upeat näkymät kaikkialle. Hydra on aivan ihana, rauhallinen saari: täällä ei ole ollenkaan autoja. Tiistaina sää kuitenkin yhtäkkiä huononi. Ihmiset katosivat kaduilta, suurin osa kaupoista on ollut kiinni (toki supermarketit auki), ja osa ravintoloista ja baareistakin on sulkenut ovensa. Rankan tuulen vuoksi saarella kiertely on jäänyt vähiin. Parempi ottaa varman päälle kuin saada päälleen jotain lentävää. Yläkerran kattoterassillamme jopa puutarhakeinu on siirtynyt terassin toiseen päähän ja mennyt rikki.

Emme ole koskaan Kreikassa kokeneet tällaista säätä: kovaa tuulta ja nyt myös kovaa sadetta. Eilen saarella oli myös sähkökatkos. Olemme niin McGyvereitä, että kun katko tuli, minulla oli 3 % akkua kännykässä ja perheemme ainoa toimiva netti. Meillä ei myöskään ollut kuin kolme euroa rahaa. Kaupassa ei myyty taskulamppuja, joten olimme aiemmin varustautuneet ostamalla yhden kynttilän. Onneksi todellinen McGyver-mieheni keksi, että läppäristä voi ladata kännykkää. No, sähköt lopulta palasivat, ja katko oli max 5 h.

Tänään, perjantaina, kävelimme kylässä niin maalaisten näköisenä - tottuneina siihen, ettei vastaan tule juurikaan ristin sielua. Yllätykseksemme satama olikin täynnä ihmisiä ja vilskettä! Muutama lautta oli saapunut ja lähti saarelta. Ihmettelimme, että olemmepa me tohloja, kun emme tästä tienneet - olemme seuranneet vain netistä laivayhtiön uutisia. Toisaalta olimme aika varmoja, ettei tänään lauttoja kulkisi ja päättäneet, että lähdetään sitten lauantaina. Kreikassa ei yleisestä kannata luottaa nettiin ainoana tietolähteenä, tai ainakin kannattaisi osata kreikkaa - tällä kertaa kreikankielen taitokaan ei kyllä auttanut, vaan olisi pitänyt soittaa yhtiöön. Istuimme ravintolaan ja kiskoimme salaattia naamariin tukat likaisena ja mietimme, että eikö nämä tyypit tiedä, että täältä ei pääse ehkä pois :D

Noh, kävelimme Hellenic Seaways -yhtiön toimistoon ja kysyimme seuraavaa lauttaa pois. Illalla klo 21.20 lähtisi seuraava, ja huomisen eli lauantain ainoa lautta klo 7.20 aamulla. Turvallisuussyistä (maalaisjärki sallittua) skippasimme pimeän ajan lautan - joka varmaan peruttiinkin joka tapauksessa - ja otimme liput huomisaamun 7.20 lauttaan. Joka myöskin peruttiin pari tuntia sitten.

Seuraavat lautat sitten maanantaina. Katsotaan miten käy.

Päätimme lähteä huomenna Airbnb:stä ja siirrymme sataman lähelle hotelliin. Siellä on mukavampi viettää medikaania, kuin rauhallisessa puutarhassa ja mökissä rinteellä. Joka toki olisi, ja olikin alkuviikosta, täydellinen paikka lomailla Hydralla. Täällä voi helposti unohtaa muun maailman (jos ei tarvitse huolia medikaanista).

Mutta kuten sanottu, aina voi olla pari muuttujaa. Pari muuttujaa tässä nyt onkin.

Urban dreams

Tämän kertaisella Ateenan reissullamme löysimme Plakasta oikean helmen: ravintola Thespiksen (ΘΕΣΠΙΣ, Thespis). Ravintola sijaitsee lempparikahvilamme Cafe Diogenesiksen "takana",ylhäällä. Hyvin lähellä.

Ensiksi kiinnitimme huomion ravintolan upeaan, puutarhamaiseen lokaatioon: siitä oli kaunis näkymä Ateenan ylle.

Lista oli ihana ja sisälsi hieman tavallisesta kreikkalaisesta listasta poikkevaa, ehkä hieman hienostuneempaa valikoimaa. Salaatteja oli modifioitu ja muutenkin kaikki annokset kuulostivat herkullisilta. Annosten hinnat olivat hieman valtavirtaa ehkä kalliimmat - samat hinnat suurin piirtein, kuin meillä Suomessa.

Tilasimme alkuun kurkku-meloni-feta-salaatin, ja pääruuaksi otin Seafood pastan (18 e) ja mies lampaankyljyksiä. Jälkiruuaksi tilasimme suklaasoufflea.

Suosittelen todella lämpimästi paikkaa - menemme uudestaan. Olemme matkustaneet monesti Ateenassa, ja tämä ravintola on mielestämme paras tähän mennessä.

On our visit to Athens, we managed to find a new lovely restaurant from Plaka: Thespis. Thespis is located behind (and up from) our favourite cafe, Cafe Diogenes.

First, we paid attention to the magnificent location of the restaurant. The restaurant offered a great view to Athens and the tables were situated under lovely, big trees.

The menu was lovely: it included traditional Greek dishes with a twist and seemed quite sophisticated. We really liked the menu and had some trouble choosing the right dish, as there were so many which sounded delicious. For the starter, we tried cucumber-melon-feta salad. For the main dish I ordered the seafood pasta (18 e) and my husband decided to go for the lamb chops. Afterwards we couldn't help but order chocolate souffle for dessert - it was mouth drippingly delicious. The prices were probably a bit higher than in other restaurants - pretty much the same prices than we have in Finland.

I warmly recommed the restaurant Thespis. We've traveled in Athens many times and this was definitely one of the best, or even best restaurant we've found.