Joskus joku tulee kysymään, miksi verkkokauppa sallittiin
Olethan joskus ajatellut verkkokaupan päästöjä? Minä olen, koko ajan enemmän. Valitettavasti Zalando on myös aiemmin ollut helposti liipasimella, kun olen tarvinnut jotain uutta. Se on ollut myös mielessäni kiinnostavana työpaikkana. Onhan sieltä tilaaminen helppoa – ei tarvitse lähteä mylvimään kaupoille keskustaan. Enkä ole ainoa. Verkkokauppa on markkinoinut itsensä erittäin hyvin ja tuonut elämään helppoutta. Sillä on myös paikkansa varsinkin niille kotitalouksille, jotka elävät kauempana kasvukeskuksista tai ostospaikoista. Mutta entäpä, jos asuu Helsingin kantakaupungissa? Pitääkö siitä kokea syyllisyyttä?
Verkkokauppa kasvaa jatkuvasti. Aalto-yliopiston markkinoinnin professori Lasse Mitronen arvioi kasvuksi noin 10–15 prosenttia. Tällä hetkellä verkkokaupan arvo Suomessa on noin 5 miljardia euroa, kun koko kaupan arvo on noin 40 miljardia.
Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja puolestaan odottaa verkkokaupalle keskimäärin 10 prosentin vuosikasvua vuoteen 2023 saakka. (Kaleva, 5.1.2019)
Joskus tilataan tarpeeseen, joskus tilataan turhaa krääsää. Kaikenlaista. Aasiasta, Euroopasta, Jenkeistä. Miten vaan.
Ei tarvitse lähteä kovin kauas etsimään uutisia tai todisteita näille argumenteille:
- Verkkokauppa kasvaa jatkuvasti – Kiinakaupat muoti-ilmiönä
- Lentoliikenne lisääntyy, mutta päästöjä pitäisi hillitä
- Päästöjä pitää anyway hillitä, ja asap
- Nuoret ovat huolestuneita
- Päätöksiä ei saada tehtyä
- Trump ei usko ilmastonmuutokseen (oma kategoriansa koko ukko)
Lentomatkojen päästökeskustelun jälkeen varmasti moni on muuttanut käsitystään myös verkkokaupasta. Se helppous, mikä verkkokaupassa on, kostautuu maapallolle. Verkkokaupasta ostetut tuotteet yksittäispakataan, eivätkä lentomatkat ole ainoa verkkokaupan hiilijalanjälkeä kasvattava tekijä. Verkkokaupoista tilatut tuotteet matkaavat Eurooppaan sekä rahti- että matkustajakoneiden kyydissä. Joskus matka jatkuu Euroopassa vielä rekkakuljetuksin. Tiesitkö, että esimerkiksi yhden Phuketin lennon päästöillä perhe autoilisi koko vuoden? Matka Sokokselta kotiin ei ehkä toisi tällaista päästömäärää, varsinkin jos on julkisilla liikkeellä. Lentoliikennettä suhaa jo niin paljon ympäri maailmaa, etten omalla ostoksellani haluaisi sitä ainakaan lisätä. Kansainvälisen kyselyn mukaan yli puolet verkkokauppa-asiakkaista on valmiita maksamaan ekologisuudesta, kertoo HS. Mutta entäpä käytännön arjessa, maksaisiko?
Eräänä päivänä tuli vaan mieleen, että mitä ihmettä. Miten tämä voi olla mahdollista?
Joskus joku vielä kysyy, miten tämä voitiin sallia. Tuleva sukupolvi kyselee ja yrittää yhdistää langanpäitä päässään: ”Äiti, minkä takia kaikki ostivat toiselta puolelta maapalloa tavaraa, kun sitä sai läheltä kivijalkakaupoista? Oliko se jotenkin parempaa? Eikö silloin ajateltu ympäristöä?”
Yritettiin kyllä! Nuoret, jopa koululaiset, olivat vihaisia ja huolissaan siitä, mitä ilmastonmuutos tulee heidän elämänsä aikana saamaan aikaan. Niinpä nuoret lakkoilivat kouluista. Poliitikot olivat saamattomia, eikä kunnon kansainvälisiä toimia saatu aikaiseksi. Ympäristön ja talouskasvun ei nähty kulkevan samaan suuntaan. Samalla ihmiset ajattelivat, ettei heidän yksittäisellä panoksellaan ollut merkitystä, ja siitä se soppa oikeastaan koostui. ”Ja katsos pikku-Petteri, kun oli halvempaa tilata Wishistä esimerkiksi pahvilautaset Pirkon synttäreille – säästettiin siinä pari euroa! Samalla saatiin viidelläkymmenellä sentillä pompomit, muoviset juhlaviirit ja kakunkoristeet.” Toki, jos Pirkko kierrättää ne juhlien jälkeen antamalla ne kaverin lapsen synttäreille, tilanne on paljon parempi. Mutta olisiko silti voinut ostaa läheltä? Jos ostaa ollenkaan.
Kun puntarissa on oma talous, aika ja ympäristö, eivät päätökset ole aina niin yksioikoisia. Väkisinkin eri elämäntilanteissa tulee tuhlattua luonnonvaroja, vaikkei aina haluaisikaan. Aina voi silti tehdä valintoja, ja jokainen hyvä valinta on hieno asia. Jostain pitää löytää se itselle sopiva kultainen keskitie. Lisäksi päästöjen vähentämisen ja ympäristöystävällisen elämän tulisi olla helppoa, jotta sitä voisi toteuttaa omassa elämässään. Siksi tarvitsemme aktiivisia toimia kansainvälisten sitoumusten lisäksi valtioilta, kaupungeilta ja yrityksiltä. Ja ennen kaikkea jokaiselta meiltä: Kaikilla meillä on tilanteita, joihin kuitenkin voimme vaikuttaa – edes pienin teoin!
Meillä lajitellaan joka ikinen materiaali uudelleen hyödynnettäväksi kierrätykseen. Meiltä päätyy sekajätteseen mahdollisimman vähän materiaa zero waste -ohjaavan periaatteen mukaisesti. Se tarkoittaa, että meidän kotoamme lähtee vähemmän materiaalia poltettavaksi. Sekajätteen poltto lisää osaltaan hiilidioksidin määrää ilmakehässä. Kierrättäminen on sitä paitsi helppoa ja elämää helpottavaa! Lisäksi vältämme ruokahävikkiä. Olemme vähentäneet lihaa, ja vaihtaneet maitotuotteita kaurapohjaisiin. Juustosta tosin emme ole luopuneet. Uuden ostaminen on aina tarkka pohdinta, ja suosimme second handia. Silti olen joutunut pyörtämään päätökseni julkisen liikenteen käyttämisestä työmatkalla, mutta se ei ole minulle itseisarvo: ajan töihin, sillä julkisilla matka on liian pitkä ja moninainen.
Sen sijaan verkosta ostaminen on nyt osaltani ohi. Se kuuluu minun ekotekoihini.
Mitkä ovat sinun ekotekosi? Minkä olet kokenut helpoksi, minkä vaikeaksi?