NEXT 16 – digitalisaation tulevaisuutta ja haasteita

 

Oli alkukesä 2014 palatessani vuoden mittaiselta työ- ja opiskelureissulta Hong Kongista. Saavuin niin sanotusti uuteen aikakauteen, jossa oli enemmän tilaa kuin ikinä siihen asti – minulla ei ollut työtä, ei kotia, ei selkeitä suunnitelmia. Tiesin vain, että en enää haluaisi työskennellä firman x talousosastolla, ja että en haluaisi jatkaa maisteriopintoihini vanhalla pääaineellani. Halusin oppia uutta ja päästä hyödyntämään Hong Kongissa oppimaani eli digitaalisen markkinoinnin, teknologian ja innovaatioiden sekä brändijohtamisen teoriaa.

 

Ystäväni inspiroimana päädyin pitchamaan ideani ja oman työpanokseni kiehtovalta kuulostavan digimarkkinointitoimiston johdolle. Kerroin heidän tarvitsevan mielestäni vahvempaa viestintää ulospäin. Firma perustettiin aikoinaan yhden suuren asiakkaan tarpeita palvelemaan (arvaatteko minkä?), mutta ajat ovat muuttuneet. Asiakaspohja on laajentunut, kuten ovat tarjottavat palvelutkin. Sidosryhmät haluavat kaksisuuntaista viestintää firman kuin firman kanssa. Tätä halusin tehdä – vahvistaa ulkoista viestintää, vastaamaan nykyisten ja potentiaalisten sidosryhmien tiedontarpeita.  

 

IMG_0944.JPG

 

Tästä alkoi työni Luxuksella. Luxus avasi ovet uuden jännittävän maailman äärelle, ja opin lyhyessä ajassa valtavasti, enemmän kun koskaan kauppiksen penkillä. Vastavaasti itse pystyin tuomaan firmaan näkemyksiäni oman sukupolveni maailmasta. Nautin työni luonteesta – koska loin työtehtäväni itse yhdessä toimitusjohtajan kanssa, hävittävää ei ollut (toki palkkani ja okei, olihan firman maine osittain käsissäni;). Mutta ennen kaikkea oli mahdollisuus brainstormata, kokeilla ja testata. Analysoida, kehittää ja kehittyä. Luottamuksen ja yhteisen vision avulla työnkuvani muovaantui omannäköisekseni. Ensimmäistä kertaa olin aidosti luovassa työssä, jonka tulos oli täysin riippuvaista omasta inspiraatiostani. Se oli pelottavaa mutta samalla niin jännittävää. 

 

Kun minun oli aika lähteä Etelä-Afrikkaan maisterivaihtoon, ehdotin, että rekryäisimme minulle jatkajan. Jonkun, jolla on vähintään ja enemmänkin paloa jatkaa siitä minkä olin aloittanut. Liittyä tiimiin tuoreiden ideoiden ja inspiraation kera. Kuten usein käy, sattuman kautta tapasimme kauppisaikaisen ystäväni kanssa ja avoinna oleva rooli tuli puheeksi. Yksi asia johti toiseen ja rooliin rekryttiin henkilö, jonka tiesin olevan täydellinen uusi brand ambassador, täynnä energiaa, visiota ja draivia. Hyvillä mielin lähdin Afrikkaan, ja siitä asti olen etäältä seurannut Outin tekemää mahtavaa työtä. Joista eräs oli seuraava tapahtuma…

 

IMG_0942.JPG

IMG_0937.JPG

IMG_0939.JPG

IMG_0938.JPG

IMG_0940.JPG

IMG_0943.JPG

kuvat: Luxus team

 

Next 16 is a digital marketing summit that brings together marketers, innovators and business decision-makers from startups and enterprise businesses to discuss the challenges and opportunities of digitalization 

 

Innokkaana lähdimme katsastamaan Luxuksen ensimmäistä NEXT tapahtumaa Lonnaan. Miljöö ei olisi voinut osua enemmän nappiin. Tapahtuma oli jaettu Innovate ja Execute osioihin. Kuulimme esityksiä F-Securelta, Vainulta, Microsoftilta, Facebookilta… En voinut muuta kun hymyssä suin ja inspiroituneena kuunnella ajatuksia herättäviä puheita toisensa jälkeen, syödä raikasta ruokaa, tavata kiinnostavia ihmisiä – niin hienosti oli tapahtuma toteutettu. Muutoksen rakastajana en ole haikaillut työtäni siitä lähdettyäni, mutta täytyy sanoa että digimarkkinointikärpänen saattoi purasta tätä tyttöä tämän päivän myötä. Niin paljon kiinnostavaa kehitystä alalla tapahtuu, mielestäni juuri oikeaan suuntaan. Markkinoinnista tehdään elämyksellisempää ja yksillöllisempää. Edelläkävijäfirmat eivät halua spämmätä kuluttajia, vaan tavoittaa juuri ja vain ne ihmiset joille palvelut ovat relevantteja. Kuluttaja on niin tietoinen tänä päivänä, että perinteiset markkinointikikat eivät tehoa. Ja hyvä niin. Kiitos Luxus <3 

 

xx

 

IMG_0941.JPG

 

P.S. Luxus-kokemuksesta oppineena, rohkaisen kaikkia rohkeasti hakeutumaan uudelle alalle, joka kiinnostaa. Hyppy tuntemattomaan tuntuu pelottavalta, mutta antaa valtavasti takaisin. Minulla on fiilis, että oma seuraava vastaavanlainen siirtoni tapahtuu hyvinkin pian. ;)

 

 

Suhteet Oma elämä Työ Uutiset ja yhteiskunta
Kommentointi suljettu väliaikaisesti.