YouTube TV-haastajaksi mainossisällöllä (+vinkit!)
Poptähti Demi Lovato julkaisi viikko sitten elämästään kertovan dokumentin YouTubessa.
Mikään osa tuosta lauseesta ei varsinaisesti ole mitään uutta tai ihmeteltävää, sillä kyseessä on jo Lovaton uran toinen syväluotaava dokumentti, ja YouTube-videopalvelussa julkaistaan videoita jopa sadoittain joka minuutti. Tapauksesta tekee erityisen se, että kyseessä on YouTuben ensimmäinen omaa tuotantoa oleva pitempi mainosrahoitteinen video.
https://www.youtube.com/embed/ZWTlL_w8cRA” width=”1920″>
Video: Demi Lovato: Simply Complicated – Official Documentary
Aiemmin ja nykyisin vieläkin palvelun käyttäjät ovat voineet kerätä lisätuloja liittämällä videoiden alkuun tai kanavan sivulle erilaisia mainoksia. YouTubella on lisäksi ollut YouTube Red, joka on tilausrahoitteinen suoratoistopalvelu Netflixin ja Hulun tapaan ja jossa on saatavilla mainoksista vapaata sisältöä. Jo YouTube Red on tehnyt originaalia sisältöä mutta pienemmässä mittakaavassa ja enemmän huumorimielessä webilmiöihin liittyen.
Nyt tilannetta muuttaa sisältömainonnalla rahoitettu omatuotanto, jota voi katsella vapaasti YouTubessa. Tästä povataan YouTuben rynnistystä perinteisen television ja televisiosarjojen markkinoille. Mielenkiinnolla odotan tilanteen kehittymistä.
(Heh, vasta videon kohdassa 3:38 tulee ruutuun teksti-ilmoitus maksetusta tuotesijoittelusta.)
YouTubessa on katsottavissa ihan ilmaiseksi ja laillisesti paljon muitakin kokopitkiä dokumentteja, ja tässä muutama vaikuttava poiminta:
(vinkkaa omat ehdotuksesi kommenttiboksiin!)
That’s Not Funny (2014)
What Happens Next Productions
”That’s Not Funny is an examination of the history of taboo subjects and controversy in comedy, and one comedy fan’s heartfelt and passionate defense of an art form.”
The Show (1995)
Rysher Entertainment
”Rewind to 1995: The Show is an awesome snapshot of where hip-hop was at 21 years ago. […] Lacing together some unreal live footage, very few documentaries will have you literally praying for a time machine to go back and be in those crowds, but this one will. Guaranteed.”
Free to Play (2014)
Valve Corporation
”FREE TO PLAY is a feature-length documentary that follows three professional gamers from around the world as they compete for a million dollar prize in the first Dota 2 International Tournament. In recent years, E Sports has surged in popularity to become one of the most widely-practiced forms of competitive sport today. A million dollar tournament changed the landscape of the gaming world and for those elite players at the top of their craft, nothing would ever be the same again.”
Kuva: Demi Lovato.