Kattauksia, sisustusta ja tyyliä: Amerikkalaisten TV-tähtien lifestyle-sivustot
Nykyajan tähdet eivät halua olla pelkästään tähtiä, vaan välillä he myös haluavat jakaa henkistä hyvinvointiaan, elämänfilosofiaansa kanssaihmisilleen, sillä useinhan ihmiset kadehtivat nimenomaan tähtien elämäntyyliä. Tämän tajusi ensimmäisenä Gwyneth Paltrow (Glee), joka aloitti jo vuonna 2008 uutiskirjeen kirjoittamisen inspiroimis- ja opetusmielessä kaikille halukkaille, ja tätä nykyään goop on jo kohtalaisen iso yritys.
Goop jakaa inspiraatiota elämän positiivisuuksista ja pyörittää siinä sivussa tarkasti testattujen ja pieteetillä valittujen tuotteiden verkkokauppaa. Perustajana Paltrow näkyy sivuston toiminnassa usein, mutta kyseessä ei suinkaan ole yksittäinen blogi vaan ihan kokonainen lifestyle-sivusto huipputyylikkäine valokuvineen ja julkkisvieraineen. Yksi termi, joka vilahtelee näissä julkkisten uudenlaisissa kevyemmältä näyttävissä yrityksissä, on ’curated by’, eli tietystä osiosta tai koko sivustosta tyylillisesti ja sisällöllisesti vastaava henkilö, joka näissä tapauksissa on yleensä julkisuudesta tuttu. Paltrow’n goop:issa on aina silloin tällöin vierailevia kuraattoreita esimerkiksi sen hetken lempikirjojen tai ruoka-aineiden suhteen.
On hämmentävää sinänsä, että goop:illa ei ole omaa Wikipedia-sivua, sillä se on jo kohtuullisen hyvin tunnettu populaarikulttuurissa, varsinkin sen nimeen kohdistuvan nälvimisen suhteen. Monet myös kavahtavat sivuston ajamaa elämäntyyliä, mutta aika samaltahan tuo ainakin minun silmiin näyttää kuin moni suomalainenkin sisustus- tai tyyliblogi. Yksi suuri goop:in vastustaja on kotiguru Martha Stewart, joka viime vuoden epäröiväksi naamioidusta epäilystä muokkasi julkista mielipidettään muutama kuukausi sitten suorastaan negatiiviseksi ja jopa aggressiiviseksi. Hänen mielestään Paltrow’n pitäisi olla hiljaa ja keskittyä näyttelemiseen, ja arvioipa hän goop:in johtuvan suoraan Paltrow’n epävarmuudesta näyttelijänä. Paltrow aluksi viittasi kintaalle kommentoilla, mutta niiden jatkuessa pitkin syksyä, laittoi hänkin sivustonsa kautta pienen tökkäyksen Stewartin suuntaan. Mielestäni Stewartin kommentit tuntuvat kielivän epävarmuudesta ja pelokkuudesta, sillä goop on moderni ja ajanhengessä mukana, kun taas Stewartin pitää todistaa pysyvänsä muuttuvan maailman mukana.
Blake Lively (Gossip Girl) on uudempi tulokas lifestylegurujen maailmaan, mutta hän on päässyt kertaheitolla suosioon! Hänen Preserve-sivustonsa julkaistiin aikaisemmin tänä vuonna, ja nimensä mukaisesti sen tarkoitus on säilyttää tunnelmia ja tunteita, tyyliä ja tuoksuja, eli hyvin vahvalla lifestyle-pohjalla tässäkin mennään. Sivuston kuvailu ja tyyli on goop:ia enemmän henkiseen hyvinvointiin nojaava, ja erityisesti shabby chic ja boho chic tulevat läpi sivuston tunnelmasta, eikä varmastikaan mitenkään vahingossa. Myös Preserve-sivustolla myydään siellä esiteltyjä tuotteita, jotka on valittu varta vasten tyyliin sopivaksi. Lively on Paltrow’n tavoin sivuston tekemisessä paljon mukana, ja hän on Paltrow’n tavoin itse paras mainos Preserve:n tuotteille ja tyylille.
Näille julkkisvetoisille lifestyle-sivustoille on ominaista, että niiden tähdet kertovat yksityiselämänsä uutiset sitä kautta, luoden käyttäjilleen illuusiota yhteishengestä mutta samalla ovelasti varmistaen, että kaikki kutkuttavan uutisen kuulleet ihmiset käyvät lukemassa alkuperäisen tekstin sivustolla. Lively on käyttänyt Preserve:ä raskautensa julkistamiseen, kun taas Paltrow julkaisi goop:in sivuilla kuuluisan ’Conscious Uncoupling’ -kirjeensä avioerostaan Coldplayn Chris Martinin kanssa.
Blake Lively ei ole saaneet niskoilleen Martha Stewartin vihoja vaan peräti kannustusta, mutta Lively onkin ottanut enemmän nöyristelevän asenteen Stewartia kohtaan julkisesti, ja näillä kahdella tuntuu olevan henkilökohtaista historiaakin hyvässä mielessä. Ehkäpä Stewart ei näe Livelyssä uhkaa omalle valtakunnalleen, tiedä häntä. Tuotteet Livelyn sivustolla ovat halvempia ja maanläheisempiä kuin Paltrow’n goop:issa, ja molemmilla sivustoilla tuntuu olevan omat, erilaiset kannattajansa.
Vielä tuoreempi tulokas lifestylegurujen jännittävään maailmaan on Pretty Little Liars:in Shay Mitchell (Emily) ja Amore & Vita -sivusto. Hänellä on jo pidempään ollut innostusta herättänyt muotiblogi pystyssä, joka loppukesästä lanseerattiin uudestaan lifestyle-sivustona, jota Mitchell pyörittää parhaan ystävänsä kanssa. Mitchell on myös suuri goop:in fani mutta huomauttaa hänen sivustonsa tuotteiden hintojen olevan reippaasti halvempia nuoremman kohdeyleisön takia. Sivustosta henkii kyllä ihan reippaasti nuoremmalle, enemmän ajanhermolla oleville ihmisille suunnattu sisältö, ja onhan Mitchell itse trendikäs ja nuori tähti yhdessä teinityttöjen suurimmassa suosikkisarjassa.
Trendikkäiden kuvien perusteella Mitchell myös luo kätevästi itsestään monipuolisempaa kuvaa kuin kiltihkö ja reipas PLL-Emily. Hän on myös selkeästi ymmärtänyt muodin tärkeyden sekä sarjansa faneille että hänelle nuorena näyttelijättärenä, ja mikä sen parempi tapa tuoda omaa tyyliään ja innostusta siihen esille kuin itse hallittavissa oleva tyylikäs ja trendikäs sivusto. Aika näyttää, mitä esimerkiksi Livelyn ja Mitchellin sivustoille käy, mutta uskoisin tämän tyyppisen oman ammatin ulkopuolisen puuhastelun yleistyvän amerikkalaisten tähtien keskuudessa, sillä sosiaalinen media on muuttanut myös näyttelijän ammattia peruuttamattomasti!
Kenen tähden sinä haluaisit pistävän pystyyn oman lifestyle-sivustonsa?