YouTube TV-haastajaksi mainossisällöllä (+vinkit!)

Demi Lovato Simply Complicated YouTube.jpg

Poptähti Demi Lovato julkaisi viikko sitten elämästään kertovan dokumentin YouTubessa.

Mikään osa tuosta lauseesta ei varsinaisesti ole mitään uutta tai ihmeteltävää, sillä kyseessä on jo Lovaton uran toinen syväluotaava dokumentti, ja YouTube-videopalvelussa julkaistaan videoita jopa sadoittain joka minuutti. Tapauksesta tekee erityisen se, että kyseessä on YouTuben ensimmäinen omaa tuotantoa oleva pitempi mainosrahoitteinen video.

https://www.youtube.com/embed/ZWTlL_w8cRA” width=”1920″>

Video: Demi Lovato: Simply Complicated – Official Documentary

Aiemmin ja nykyisin vieläkin palvelun käyttäjät ovat voineet kerätä lisätuloja liittämällä videoiden alkuun tai kanavan sivulle erilaisia mainoksia. YouTubella on lisäksi ollut YouTube Red, joka on tilausrahoitteinen suoratoistopalvelu Netflixin ja Hulun tapaan ja jossa on saatavilla mainoksista vapaata sisältöä. Jo YouTube Red on tehnyt originaalia sisältöä mutta pienemmässä mittakaavassa ja enemmän huumorimielessä webilmiöihin liittyen.

Nyt tilannetta muuttaa sisältömainonnalla rahoitettu omatuotanto, jota voi katsella vapaasti YouTubessa. Tästä povataan YouTuben rynnistystä perinteisen television ja televisiosarjojen markkinoille. Mielenkiinnolla odotan tilanteen kehittymistä.

(Heh, vasta videon kohdassa 3:38 tulee ruutuun teksti-ilmoitus maksetusta tuotesijoittelusta.)

YouTubessa on katsottavissa ihan ilmaiseksi ja laillisesti paljon muitakin kokopitkiä dokumentteja, ja tässä muutama vaikuttava poiminta:

(vinkkaa omat ehdotuksesi kommenttiboksiin!)

That’s Not Funny (2014)

What Happens Next Productions

”That’s Not Funny is an examination of the history of taboo subjects and controversy in comedy, and one comedy fan’s heartfelt and passionate defense of an art form.”

The Show (1995)

Rysher Entertainment

”Rewind to 1995: The Show is an awesome snapshot of where hip-hop was at 21 years ago. […] Lacing together some unreal live footage, very few documentaries will have you literally praying for a time machine to go back and be in those crowds, but this one will. Guaranteed.”

Free to Play (2014)

Valve Corporation

”FREE TO PLAY is a feature-length documentary that follows three professional gamers from around the world as they compete for a million dollar prize in the first Dota 2 International Tournament. In recent years, E Sports has surged in popularity to become one of the most widely-practiced forms of competitive sport today. A million dollar tournament changed the landscape of the gaming world and for those elite players at the top of their craft, nothing would ever be the same again.”

 

 

 

 

 

Kuva: Demi Lovato.

Kulttuuri Musiikki Suosittelen Uutiset ja yhteiskunta

Binge on uusi musta

Nashville season 4 Deacon Rayna.jpg

Kuvittele tilanne: uutta lempisarjaasi on tarjolla suoratoistona monta kautta, ja katsot into piukeena jakson toisensa perään, kunnes saavut kauden viimeisen jakson kohdalle. Jatkatko katsomista heti seuraavan kauden ensimmäisestä jaksosta, vai pidätkö tässä kohtaa katsomisesta pienen tauon?

Binge-watching on jo muutaman vuoden ollut suosittu ajanviete, josta on muodostunut osa kulttuuria, eikä televisiosarjojen katselu ole ollut entisensä suoratoistopalveluiden aloitettua kokonaisien kausien julkaisemisen kerrallaan ja useiden kokonaisien kausien säilyttämisen valikoimissaan. Aikaisemmin samaa putkeen katsomista pystyi jossain määrin harjoittamaan DVD-levyjen avulla, mutta silloinkin kukaan harvoin osti useampaa tuotantokautta kerralla. Televisiokanavilla törmää joskus sarjamaratoneihin, joissa voi katsoa vaikka kokonaisen kaudenkin yhden yön aikana, ja tallentavilla digibokseilla ja -palveluilla voi myös kasata useamman jakson katselua varten.

Nashville season 4 Maddie Juliette.jpg

Suoratoistopalveluissa jaksojen ahmiminen on tehty kuitenkin harvinaisen helpoksi, ja juuri tämä vaivattomuus mullistaa markkinoita. Ihmiset ovat tunnetusti laiskoja, mukavuudenhaluisia ja kärsimättömiä, eikä näitä ominaisuuksia usein ohita edes palava halu päästä hyviin TV-sarjoihin käsiksi. Monissa suoratoistopalveluissa otetaan termin ensimmäinen osa todella kirjaimellisesti, sillä yhden jakson loputtua palvelu laittaa seuraavan saatavilla olevan jakson pyörimään automaattisesti eli suoraan.

Koska ihmisen ei tarvitse enää tehdä edes alkeellisia päätöksiä, kuten seuraavan jakson aloittaminen, miten ihmeessä viihteen sumuttamista aivoista löytyy tahdonvoimaa pysäyttämään jaksotulva jollakin tietyllä hetkellä?

Nashville season 4 Gunnar Scarlett Rayna.jpg

Tee se, pidä se tauko, edes tuotantokausien välissä, sillä siten televisiosarjat on suunniteltu katsottaviksi. Vaikka jo jaksojen rajatkin hämärtyvät nykyisessä kaikki-mulle-heti-mielialassa, ovat ne kuitenkin tärkeitä kerronnallisia yksiköitä, jotka omin keinoinsa liikuttavat tarinaa ja siten myös katsojaa. Tuotantokaudet ovat suurempia kokonaisuuksia, joiden rajoissa tehdään koukuttavaa viihdettä. Näyttelijöiden ja tuotantoryhmien sopimukset sekä suuremmat juonikuviot tehdään kaikki kausikokonaisuuksina. Tätä rajaa eivät aina kunnioita edes televisiokanavat, ja ulkoisesta rakennejaottelusta huolimatta suoratoistopalvelut tuntuvat toimivan enemmän oman etunsa kuin jakamansa sisällön edun mukaan.

Minä yritän aina pitää edes pienen tauon katselemisesta tuotantokausien välissä, vaikka edes vain päivän, kunhan kyseessä on aiempaa tahtia huomattavasti pitempi tauko. Ai, miksi? Koska siten kärsimyksestä huolimatta katselukokemus on parempi, enkä ainakaan hämmästy, jos jollain hahmolla on uusi hiustyyli tai yhtäkkinen huonosti piilotettu raskausmaha.

 

 

Äh, menipä syvälliseksi pohdinnaksi, kun tarkoitus oli sanoa, että välillä voi ja kannattaa pitää tauko, myös siitä lempisarjasta. Ja kyllä, olen vieläkin koukussa Nashville-sarjaan!

 

 

 

 

Kuvat: ABC.

Kulttuuri Suosittelen Ajattelin tänään