Sarjojen ja mainosten rajat hämärtyvät: Anttila ja Helen

helen_yrjo_uusivirta.jpg

Reilu vuosi sitten kaverimme vinkkasivat meille hauskoista uusista mainoksista, joiden takana on uudistunut Helen (ent. Helsingin Energia). Mainoksien pääosassa oli koomikko André Wickström omalaatuisena insinöörinä, joka puhuu suomalaisittain englantia ja yrittää selittää suomalaisia tapoja videoyleisölleen. Mainokset olivat mainioita, mutta luulin kampanjan jääneen siihen, kunnes nyt keväällä törmäsin saman konseptin jatkamiseen. Tällä kertaa kierroksia oli laitettu vähän lisää, ja tuloksena oli The Yrjö Show, jonka pääosan Yrjö Uusivirralla on omat Facebook-sivut ja kaikkea. Varsinaisia jaksoja tehtiin kolme kappaletta YouTubeen, ja lisäksi katsottavissa on monta lyhempää pätkää. Näissä uusissa videoissa Yrjön työpaikalla seikkailee myös tuttuja naamoja, mutta Yrjö itsessään on aivan samanlainen.

https://www.youtube.com/embed/iGHmaC1g5DE” width=”1920″>

Video: Helen The Yrjö Show teaser trailer

Helenin rohkeasti erilainen mainontatapa on kirvoittanut kommentteja kampanjasta useissa talousjulkaisuissa, ja esimerkiksi Kauppalehdessä sanottiin näin:

”Yrjö Uusivirtahan ei ole insinöörin henkilöitymä, vaan sähköyhtiön itseironian ruumiillistuma. Sen lisäksi hahmo antaa yritykselle mahdollisuuden kommentoida aiheita, joista yhteiskunnassa puhutaan muutenkin. Ja joita brändit tapaavat vältellä. Ja Yrjöhän kommentoi! Uudessa sarjassa ei energiaa säästellä. Mielensäpahoittajien aikana se on tervetullutta markkinointiasennetta.”

Aivan mainiota! City-lehdessä mainitaan ”kiusallinen dokumenttikomedia” genrenä, mikä ei normaalisti minuun iske, mutta nämä videot ovat todella hauskoja! Pienenä huomautuksena tähän asiaan haluan todeta, että minullakin on tätä juttua kirjoittaessa hankaluuksia päättää, puhunko videoista vai mainoksista vai jaksoista. Selkeästi markkinointitarkoituksiinhan The Yrjö Show ja sitä edeltävät videot on luotu, mikä on hyvin nerokasta sisältömarkkinointia, mutta ne toimivat myös omana kokonaisuutenaan, ilman suoraa asiayhteyttä juuri tähän tiettyyn energiayhtiöön. Tämä on tietysti ollut Helenin tarkoituskin, joten siinä he ovat onnistuneet hyvin.

anttila_erinomanlaiset_sarja.jpg

Hyvin samanlaisella sisältömarkkinoinnin idealla on tänä keväänä toiminut Anttila. Suuria mullistuksia parin viimeisen vuoden aikana kokenut kauppaketju yrittää selkeästi nyt nostaa profiiliaan ja palata ryminällä markkinoille, ja tähän tarkoitukseen tarvitaan oivaltavaa markkinointia. Tuhannet suomalaiset ovat jo viime vuoden puolella ärsyyntyneet tai rakastuneet Anttilan uuteen ’erinomanlaisia’-termiin, jonka ympärille rakennettiin aiemmin tänä vuonna oma webbisarjansa. Erinomanlaiset alkoi Anttilan Facebook-sivuilla huhtikuussa, ja kahdeksanosaisen sarjan viimeinen jakso julkaistiin viime viikolla. Sarjassa seikkailee nimensä mukaisestikin Anttilan omalaatuiset työntekijät, joita esittävät monet meille tutut tähdet. Mukana seikkailevat myös omana itsenään esimerkiksi Benjamin Peltonen ja Suvi Teräsniska.

Sekä Anttilan Erinomanlaiset että Helenin The Yrjö Show julkaistiin suurilla fanfaareilla ja asiaankuuluvilla julkistusbileillä, joten suuren maailman tyyliä tavoitellaan selkeästi. Cityn artikkeli sarjasta puhuu ”brändien rahoittamasta viihteestä” ja listaa esimerkkeinä suuria amerikkalaisketjuja, jotka ovat toteuttaneet samantyylisiä kampanjoita aikaisemmin. Anttila onnistui Suomessa laajentamaan kampanjasarjansa näkyvyyttä lisää ryhtymällä yhteistyöhön Discoveryn kanssa, sillä Erinomanlaiset näytettiin maanantaina kokonaisuudessaan TV5:llä. Tämä viimeistään hämärtää sekä webbisarjan ja tv-sarjan että mainosrahoitteisen ja yleisen sarjan välisiä rajoja.

Kaikki televisiohan on tavalla tai toisella mainosrahoitteista, joten ei ole mikään ihme, että brändit lähtevät tämänkaltaiseen markkinointiin mukaan. Eri asia on, kuinka yleisö ottaa vastaan nämä maksetut mainokset, jotka eivät kuitenkaan pyöri mainoskatkoilla. Äkkiseltään tulee mieleen mainonta blogeissa; ’kaupallinen yhteistyö’ -leima luo lukijoille heti epäilevän tuomaan linssit, jonka läpi rehellisesti hyväkin postaus nähdään. Onkohan samanlainen ilmiö nähtävissä näiden brändiviihdesarjojen kohdalla?

 

 

 

 

Kuvat: Helen, Anttila.

kulttuuri suosittelen uutiset-ja-yhteiskunta
Kommentointi suljettu väliaikaisesti.