Tänään blogissa: Päivityksistä ja mainonnasta

Hei, ihanaa syyskuista viikkoa kaikille! Uuden televisiokauden, ja arjen, kunniaksi on aika hiukan tuulettaa blogia ja kertoa kuulumisia!

Päivitin blogin asioita hiukan, ja eritoten sivupalkki sai uutta ilmettä, mikä mobiilikäyttäjille näkyy blogin alapalkkina postausten jälkeen:

  • blogin esittelyteksti on uusi ja enemmän minun näköiseni
  • linkkasin oman esittelyni alapuolelle suosituimpia postauksia ja blogiurani huippuhetkiä; nämä tulevat vaihtumaan aika ajoin mutta kertovat näppärästi uudelle lukijalle, mistä tässä blogissa on kyse ja mistä asioista innostun
  • seuraamieni sarjojen alapuolella on nyt listattuna sarjojen katselemiseen tietokoneen lisäksi käyttämäni laitteet; kyseessä ovat omassa hallinnassani olevat laitteet, joiden lisäksi käytän välillä mm. mieheni tablettia ja vanhempieni televisiota
  • laitteiden jälkeen on nyt listattuna suoratoistopalvelut, joita katselen ilmaiseksi niin sanotuilla pressitunnuksilla.

Esittelytekstien ja linkkien päivittämisellä halusin näyttää paremmin, mitä televisiobloggaaminen on minulle ja mitä olen sillä saavuttanut. Laite- ja suoratoistopalvelutietojen lisäämisellä tähtään läpinäkyvämpään bloggaamiseen. Siivosin sivupalkista myös hiukan turhaa tavaraa pois. Tiedän, että kaikkia lukijoita sivupalkin ekstramateriaali ei kiinnosta tuon taivaallistakaan, mutta itse olen aina tykännyt tällaisesta lisätiedosta ja triviasta!

Asiaa mainoksista ja mainonnasta blogissa

Suurin osa blogissani näkyvistä mainoksista on minusta riippumattomia mutta minun tavallaan hyväksymiä. Harvat kaupalliset blogiyhteistyöt ovat eri asia, mutta nyt puhun blogialustan eli Lily-sivuston mainoksista.

Viime aikoina Lilyssä on kokeiltu erilaista mainontaa, jossa mainoksia ilmestyy blogitekstin keskelle, kun postausta scrollaa alemmaksi. Tämän lisäksi Lilyssä on normaalisti erilaisia banneri- ja pop-up-mainoksia, esimerkiksi blogin logon yläpuolella, blogin logon alapuolella, blogipostauksen lopussa ennen tykkäyssydämiä, ja sivupalkissa.

Tämä on normaalia mainosrahotteisella sivustolla, ja tein aikoinani Lilyyn blogia perustaessani tietoisen päätöksen, että tavallaan maksan saamastani blogin infrasta, tilasta ja ylläpidosta sallimalla Lilyn mainokset. Tämä on mielestäni reilu vaihtokauppa kaltaiselleni pienehkölle blogille.

Varsinaiset mainokset ja niiden sisällön voi kuitenkin toteuttaa monin tavoin, enkä itse varsinaisesti tykkää blogipostauksen keskellä olevista mainoksista. Lilyn toimitus kyseleekin kokeilun toimivuudesta, ja mielipiteen voi käydä jättämässä toimituksen postaukseen.

Koska mainokset ovat tähdätty ennen kaikkea blogien lukijoille, haluaisinkin kysyä teiltä, miten suhtaudutte Lilyssä ja blogissani näkyviin yleismainoksiin? Vaikuttavatko sivuston mainokset päätökseesi lukea tai olla lukematta blogiani? Oletko ikinä lopettanut jonkun blogin lukemista mainonnan takia?

 

Mahtavaa syksyn sarjakautta kaikille! :)

 

 

 

 

 

Kuvat: The Variety Show.

Kommentit

Laura I.
Aivan hyvä blogi

Kiitos hyvästä tekstistä! :) Mulla on melko samankaltainen suhtautuminen mainoksiin kuin sulla, koska Lilyn blogit (ja täällä bloggaaminen) on ilmaista, touhu pitää jotenkin rahoittaa. Keskellä tekstiä olevat mainokset hämmentävät, mutta eivät herätä erityisen kiihkeitä tunteita mussa. Tämä johtuu lähinnä siitä, että skrollaan vain niiden mainosten yli (mikä toki herättää kysymyksen siitä, että kuinka suuri hyöty mainoksista on silloin kenellekään). Kaikkein ärsyttävimmiksi mainoksiksi olen kokenut erilaiset videot, jotka pärähtävät tekstin päälle, ja jotka on varsinkin mobiililaitteilla vaikea sulkea. Näitä ei onneksi ole viime aikoina ollut. 

Blogitekstin tai blogin lukemista en ole lopettanut mainosten takia, ennemmin syynä on ollut epäkiinnostava sisältö. Joitain kaupallisia yhteistöitä on monissa lifestyleblogeissa välillä paljon samaan aikaan (sama mainostaja viidessä eri blogissa, ja myös näiden julkaisut lähekkäin, jolloin ko. firma tulee korvista ulos), mutta sun kohdalla tällaista ongelmaa ei ole ollut, koska blogisi aihepiiri on sen verran spesifi. 

Mielenkiinnolla odotan ja seuraan, tuleeko joissain blogiportaaleissa/-yhteisöissä (esim. täällä Lilyssä) jossain vaiheessa mahdolliseksi se, että mainoksista pääsisi eroon maksamalla sisällöstä vähän. Olen vähän aistinut, että jotkut olisiva tällaiseen valmiita, enkä pidä tätä mitenkään epätodennäköisenä, koska monet bloggaajat tarjoavat tosi ammattimaista ja hyvin kirjoitettua sisältöä (sun blogi kuuluu ehdottomasti näihin!). Porukka maksaa kuitenkin nykyään jo Spotifysta ja eri suoratoistopalveluista, joten siksi voisin kuvitella että tällaiseenkin joku rahojaan laittaisi (mä ainakin voisin). Toki ongelmalliseksi tulisi varmaan se, että kenelle rahat menevät: bloggaajalle vai A-lehdille (tai siis tietty A-lehdille, sehän saa nyt mainosrahatkin, eri asia miten bloggaajat reagoisivat).

Pitkä sepustus, mutta siis mainokset ovat vähän tympeitä, mutta eivät vaikuta siihen, että jonkun blogin lukemisen lopettaisin. :)

Niin ja tv-sarjat todellakin ovat kulttuuria! ;)

Maria Hakkala

Vau, kiitos mahtavan pitkästä kommentista! :)

Juu, mä en myöskään tykkää niistä kaupallisista yhteistöistä, jotka pärähtävät samaan aikaan useampaan eri lifestyleblogiin, koska todennäköisesti luen/näen niitä kaikkia. Näissäkin firmat toivottavasti oppii järkevimmiksi, vaikka se mittauksien kannalta olisikin kätevämpää.

Blogien maksullisuutta aina välillä väläytellään, ja kyllähän se ratkasis monta ongelmaa, mutta niitä lisäongelmia taitaa ainakin toistaiseksi olla vielä liikaa. Ehkä se toimis, jos samassa yhteisössä olis saatavana muutakin. Ja kyllähän siinä tapauksessa olisi kivaa, että itse bloggaajakin saisi jotain tuloja, vähän niin kuin Teosto-tyylisesti. Mielenkiinnolla odotan tämän asian kehitystä!

Kirsikka W.

Itselleni tietynlainen mainostaminen on ihan ok, mutta nämä keskelle postausta pomppivat mainokset häiritsevät kyllä ihan hirveästi. Jopa mainostenesto-ohjelmalla mainoksille varatut paikat katkaisevat kaikki blogitekstit, jotka varmasti jokainen bloggaaja on miettinyt oman estetiikan pohjalta sopivan näköisiksi.

Esimerkiksi tämänpäiväisessä postauksessa mainos sijoittuu niin, että muutaman kohdan listauksesta viimeinen ranskalainen viiva jää yksinään mainoksen alle. Erittäin typerän ja ärsyttävän näköistä, kun aina yritän tehdä teksteistäni järkeviä kokonaisuuksia...

Maria Hakkala

Mä kanssa aina mietin postaukset kokonaisuuksina kuvineen kaikkineen, ja mulla vielä noi mainoskuvat sekoittuu helposti blogin oikeaan sisältöön, koska ne ovat ulkonäöllisesti samantyylisiä kuin sarjojen promokuvat. Toivottavasti tää asia ratkesis jotenkin kivasti, koska kaikkihan me ymmärretään mainosten tärkeys tällasella sivustolla, mutta olis kiva, että kokonaisuus säilyisi tyylikkäänä. Itse tulin aikoinani Lilyyn yhteisön lisäksi raikkaan ja selkeän ulkoasun takia. Mun mielestä Lilyn käyttäjät ovat olleet keskimääräistä kärsivällisempiä mainosmuutosten suhteen tässä vuosien saatossa, mutta nyt on selkeästi monelta mennyt kuppi nurin.

Kommentoi