The Best of Super Bowl 2014 Ads

1517665_10152578385369552_201756054_n.jpg

Kuva: Fox

Sunnuntaina 2.2. pelataan Yhdysvalloissa (East Rutherford, New Jersey) NFL:n mestaruusottelu eli Super Bowl. Tämä amerikkalaisen jalkapallon tärkein peli näytetään Suomessakin livenä, sillä Nelonen Pro on auki kaikille katsojille koko viikonlopun tämän ottelun takia. Super Bowl on helposti Yhdysvaltain katsotuin ohjelma vuodesta toiseen, ja useimmin nykyään myös maailman katsotuin televisio-ohjelma (UEFAn finaali joskus haastaa tämän). Yhdysvalloissa lähetystä katsoo nykyään vuosittain laskemistavasta riippuen n. 80-110 miljoonaa katsojaa, joten ei ole mikään ihme, että mainospaikat ovat maailman kalleimpien joukossa. Amerikkalaiseen jalkapalloon kuuluu, että pelissä on noin miljoona taukoa, ja useimmilla tauoilla näytetään televisiomainoksia. Näihin mainoksiin käytetään miljoonia per mainos: ensin mainospaikan ostamiseen ja sitten huippu-upean mainoksen tuottamiseen ja toteuttamiseen. Super Bowl -mainoksissa onkin tapana nähdä paljon julkkiksia mainosarvon maksimoimiseksi.

Super Bowl -mainoksia on monia erilaisia; on erilaisia tuotteita markkinoivia mainoksia (autot, elintarvikkeet, palvelut), ja on tulevia huippuelokuvia markkinoivia mainoksia. Näille mainoksille omistetaan lukuisia artikkeleita ympäri sähköisen ja painetun median, ja onpa niille omistettu jopa oma televisio-ohjelmakin! Viihdemediassa on tänä vuonna ehditty jo kohuta esimerkiksi SodaStreamin mainoksesta, joka hylättiin Super Bowl -lähetyksestä, kun Fox (tämän vuoden lähetyskanava) ei kuulemma halua suututtaa Coca-Colaa ja Pepsiä.

Osa yhtiöistä julkaisee mainoksensa etukäteen, jotta ne ehtisivät mukaan ’paras Super Bowl -mainos’ -äänestyksiin ja listauksiin jo ennen peliä ja siten toisivat lisää katsojia varsinaisen ostetun mainosarvon lisäksi. Jotkut yhtiöt julkaisevat vain osan varsinaisesta mainoksestaan etukäteen, ja jotkut julkaisevat etukäteen pitemmän mainoksen, joka oikeasti nähdään pelin aikana pätkissä eri mainoskatkojen aikana. Jotkut yhtiöt antavat kuluttajille mahdollisuuden vaikuttaa varsinaisen pelin aikana nähtävän mainoksen sisältöön etukäteen, mikä itsessään tuo taas lisää katsojia (esim. H&M antaa katsojien vaikuttaa siihen, kuinka paljon David Beckhamilla on vaatteita päällä uudessa mainoksessa).

Itseäni ei Super Bowl tai amerikkalainen jalkapallo itsessään kiinnosta tuon taivaallistakaan, mutta Super Bowl ja amerikkalainen jalkapallo ilmiönä kiinnostavat minua suuresti. Nämä molemmat ovat niin suuria ilmiöitä amerikkalaisessa yhteiskunnassa ja kulttuurissa, että niitä on ns. ulkopuolisen vaikeaa ymmärtää, mutta ensiaskel on käsittää, kuinka paljon enemmän Super Bowlin ilmiöön kuuluu kuin vain se yksi peli. Omien mielenkiinnon kohteideni mukaan postaankin nyt näistä mainoksista, joita nähdään (tai ei nähdä) pelin aikana, ja tässä alla on omat suosikkini etukäteen saatavilla olevista Super Bowl 2014 -mainoksista.

 

//www.youtube.com/embed/2Bls1KKDwmo?feature=player_detailpage” width=”640″>

Jaguar, starring Ben Kingsley, Mark Strong and Tom Hiddleston

 

Kia, starring Laurence Fishburne

 

Bud Light, starring Minka Kelly and others

 

Chobani, voiced by Mandy Patinkin

 

Hyundai, starring Johnny Galecki

 

Bones; not an actual Super Bowl commercial, but rather off-screen goofing from the stars of Bones

 

Newcastle, starring Anna Kendrick; not an actual Super Bowl commercial but a spoof of one

 

Löytyikö näistä omia suosikkeja?

 

kulttuuri suosittelen uutiset-ja-yhteiskunta uutiset-ja-yhteiskunta
Kommentointi suljettu väliaikaisesti.