30 wears challenge ja Pikku Lokki

Me kuluttajat voidaan kauhistella vaateteollisuuden ongelmia ja syytellä brändejä mielin määrin, mutta kannattaa muistaa, että (lähes) kaikelle tarjonnalle on myös kysyntä. Me voidaan vaikuttaa vain omiin valintoihimme. Yksi parhaista nyrkkisäännöistä tässä on, että sallit itsellesi uuden vaatteen vain, jos uskot, että käytät sitä vähintään 30 kertaa.

Näyttelijä Colin Firthin vaimo Livia Firth lanseerasi 30 wears – haasteen sen jälkeen, kun bangladeshilainen Rana Plazan tekstiilitehdas romahti tappaen yli 1 300 työntekijäänsä ja maailma havahtui vihdoin kunnolla pikamuodin monitahoisiinongelmiin. Vastuullisuuskonsultti Firth kuvaa muotialan tyrkytyskulttuuria mm. näin: “Haluaisivathan lapsenikin karkkia joka päivä, mutta en anna sitä heille”. Vaateketjun slogan “Joka päivä uutta” ei tarkoita, että mun pitäisi haluta joka päivä uutta, vaikka se olisi kuinka halpaa. 99% varmasti en tarvitse uutta edes vuosittain.

Kaikkien kaapeissa on varmaan 30 kertaa käytettyjä vaatteita, mutta en nyt puhu pieruverkkareista tai 90-luvun bändipaidoista, vaan 30 käyttökertaa kestävistä valinnoista tänään. Pitää vaan malttaa suunnitella vaatekaapin sisältöä pidemmälle kuin ennen, materiaalit ja ajattomuus edellä. 30 kerran sääntöä on tosi  hankala noudattaa, jos vaatteet valitsee halvimmista materiaaleista. Akryylinen villatakki nuhjaantuu noin vuodessa, kun taas luonnonkuituinen, 10 kertaa kalliimpi neule voi pysyä hyvänä 20 vuotta. On helppo laskea, montako jätteeksi hyvin pian päätyvää 20 euron akryyli-inhoketta kuluttaisin 20 vuodessa.

Mutta nyt siihen Lokki-asiaan! Edustan nykyisessä työssäni jonkin verran, mutta koska koetan elää kuten opetan, en ole ostanut uutta asua tilaisuuksiin kahteen vuoteen. Mulle ratkaisu edustuspukeutumiseen on ollut aika helppo, koska Spinnovan ensimmäinen tuotekehityskumppani oli Marimekko, jota on kiva julkisesti fanittaa. Pari vuotta sitten ostamani Pikku Lokki  -mekko onkin ollut päälläni nyt ehkä 10 tilaisuudessa, ja puen sen taas ensi viikolla esiintymiseen Oslon Innovation Weekillä.

Entiselle minälleni saman mekon pitäminen edes 5 kertaa olisi ollut kauhistus, nyt 30:een pääseminen on ylpeyden aihe. Miten vapauttavaa pukea päälle samantyyppisiin tilaisuuksiin aina sama vaate! Valmistautumiseksi riittää sen silittäminen. Ei pähkäilyä ja sovittelua vaatekaapilla eikä varsinkaan uuden asun metsästystä. Mekko on ajaton klassikko, ja brändille tyypilliseen laatikkomaisuuteenkin saa vaihtelua pukemalla mekon kanssa vyön.

Marimekon graafisuus on myös niin hyvällä tavalla erikoista, että varsinkin Suomen ulkopuolella saan usein kiinnostuneita katseita. Marimekko ylläni tunnen olevani kävelevä Suomi-mainos, vaikkei kuosia suomalaiseksi moni tosiasiassa tuntisikaan. Lokkia tunnetumpaa Unikkoa en ole koskaan tuntenut omakseni, vaikka uusi Kioski -unisex-mallisto onkin tuonut siihen modernimman twistin.

Ai niin, ja koska erikoistilaisuuksiin kuten juhliin, on erityisen järjetöntä ostaa uutta asua, lainasin Lokkia taannoin kollegalleni juhlia varten. Lisätään siis vanhan kunnon Lokin 30 wears -listaan tämäkin, yhden uuden, turhan mekon välttänyt käyttökerta.

Stay sustained <3

Emmi

*Suosittelen, linkkaan ja vinkkaan vain omasta halustani, enkä tee kaupallista yhteistyötä Marimekon tai kenenkään muunkaan kanssa :)

muoti ostokset vastuullisuus
Kommentointi suljettu väliaikaisesti.