Ladataan...

muistan lapsuudestani äidin monet vihkoset, lehtipinkat ja lehtileikkeet. joskus pääsin mukaan askartelemaan näistä oman aarrekartan. nyt kasaan omaan kotiini lehtipinkkoja ja mietin kuinka ihana olisi taas tehdä kollaasi, joka kokoaisi ajatuksia sekä toiveita. tämä vuosi on ollut aikamoista aivosumua. tavallaan tiedän mitä kohden haluan mennä, mutta tämä vuosi on ollut niin vauhdikas että kaipaisin aikaa kohdentaa ajatuksia.

viime viikolla levitin siis lehteni pitkin pikkuhuoneen lattiaa ja aloitin oman aarrekartan tekemisen.

löydän kuvista muun muassa rauhoittumisen, selkeyden, luovuuden, pilvenpiirtäjiä, uudet työkuviot, metsän, road tripit, pitkät illat ystävien kanssa.

Ladataan...

joulukuu alkoi pikkujoulujen jälkeisellä väsymyksellä. aamuviiteen venähtäneet juhlat tekivät lauantain olosta kovinkin raukean. iltaseitsemään venähtäneiden päiväunien jälkeen kömmin vielä pakkahuoneelle j.karjalaisen keikalle. ensin kuultiin uusi levy kokonaisuudessaan ja tämän jälkeen vielä kaikki vanhat tutut biisit. ihana, ihana keikka - ihana jii!

tampereen joulutori oli avattu viikonlopun aikana. matka pysäkiltä toimistolle tuntuu pieneltä seikkailulta valaistuja kujia tallatessa.

en ole mitenkään hullun innostunut imuroija tai tiskien tiskaaja. entisissä asunnoissa, joissa asuin yksin saatoin elellä varsin onnellisena tiskieni kanssa viikonkin ajan - toisinaan hieman ällöttävää.

kaapit, tasot ja kokonaiset huoneet sen sijaan haluan pitää ojennuksessa. suhteellisen vaivattomasti myyn omat (ja poikaystävän) tavarat torissa. välillä niin vaivattomasti, että parin viikon päästä kadun tekosiani. jokainen kotini on myöskin ollut tavaratetrikseni. kalusteet muuttavat sijaintejaan, vaatekaapin hyllyt paikkojaan ja nyt kun ensimmäistä kertaa asun asunnossa jossa on huoneita myös tilojen käyttötarkoitus vaihtuu säännöllisesti.

hyvin pitkälle muutokset tapahtuvat kuitenkin jo olemassaolevilla tai kirpputorilta löydetyillä tavaroilla. tällä hetkellä ainoa isompi tarve ja haave on uusi sohva, mutta niin kauan kun mielipide sen suhteen millainen sohvan tulisi olla vaihtelee viikottain, kulutetaan vanhaa.

DESENZANO - LAgo d'iseo - bergamo

ihaninta: ajomatkan laakeat peltomaisemat, iseon värikkäät talot ja ränsistynyt juna-asema.

viimeiselle päivällemme olimme ajatelleet retken salòon. teimme aamusta kuitenkin hieman matkasuunnitelmaa ja ajattelimme, että on turvallisempaa ajaa jo aamusta kohti lentokenttää - monessa blogissa kun oli varoiteltu gardajärven ruuhkista. poikaystäväni oli käynyt aiemmin Lago d'Iseo nimisellä järvellä ja halusi vielä näyttää tuon paikan minulle. ajomatka desenzanosta tuonne pikkuteitä pitkin kesti noin puolitoista tuntia. aiemmalla reissullaan poikaystäväni oli harrastanut jonkinlaista aktiivilomailua pyöräilyn merkeissä täällä ja puitteet tuolle näyttivätkin olevan kohdillaan - ja pyöräilijöitä oli paljon. tulevaisuutta ajatellen lago d'Iseo (ja desenzano) herättelivät kiinnostuksen liikkua junalla italiassa paikasta toiseen. haluaisin myöskin päästä seilaamaan jollekin näistä järvistä.

iseo oli alueena todella kaunis, ilmaista parkkitilaa oli hyvin ja kaupunki oli simppelin kokoinen muutaman tunnin piipahdukselle. täällä pääsi nauttimaan hienoista vuoristomaisemista (joita desenzanossa ehti jo ikävöidä - gardajärven eteläpää on ihan lättänä verrattuna pohjoispään maisemiin), hyvästä kahvista piazza garibaldilla ja rauhallisesta tunnelmasta. iseosta bergamon lentokentälle matkaa tuli enää reilu tunnin verran eli tämä paikka on helposti saavutettavissa.

Malcesine - sirmione - desenzano

ihaninta: sirmionessa järvestä kaduille nouseva vesi, desenzanon tyhjät kadut, upeat talot palmuineen & pizzeria san benedetto.

aamuisen sumun vuoksi monte baldon valloittaminen jäi meiltä väliin. lähdimme ajamaan kohti gardajärven eteläpäätä. liikennettä ei ollut juuri nimeksikään ja nopeasti olimme saavuttaneet lazisen. teimme tässä pienen tutkimusmatkan muurien sisäpuolelle tihkusateen hakatessa takin huppuun. ajoimme sadetta pakoon gardalandian sealifeen, liput löysimme joltakin todella hämmentävältä bensa-asemalta. en tiedä puhuiko kukaan kenenkään kanssa samaa kieltä, mutta lopulta saimme liput hämmentävän halvalla käteemme. ajattelimme lippujen olevan niin halvat, että ei haittaa vaikka olisivat huijausta, hah.

ennen viimeiseen yöpaikkaamme saapumista päätimme pysähtyä sirmionessa, josta olimme kuulleet useita ylistyssanoja. meille tämä oli kuitenkin reissun isoimpia pettymyksiä. kaupunki oli täynnä ihmisiä, hintataso oli todella korkea ja muihin nähtyihin paikkoihin verrattuna tämä oli hieman tylsä. hetken aikaa kierreltyämme ja kahvilassa istuttuamme päätimme jatkaa matkaa pikkuteitä pitkin kohti hotelliamme.

noin puolen tunnin ajomatkan jälkeen saavuimme hotellillemme desenzanossa, koska tämä olisi viimeinen iltamme olimme varausta tehdessä olleet mielestämme hyvinkin tarkkoja hotellin tasosta. varasimme huoneen hotellista, joka sijaitsi rannalla ja kuvittelimme varanneemme huoneen järvinäköalalla. todellisuudessa saimme kamalimman huoneen, jossa olemme ehkä ikinä yöpyneet. huoneilma oli todella tunkkainen ja näkymä oli metri kertaa metri olevalle sisäpihalle. olimme saaneet vastaanotosta lasilliset kuohuviiniä ja avatessamme hotellihuoneen oven kuoharilasit käsissämme ei oikein tiennyt olisiko pitänyt itkeä vai nauraa. onneksi poikaystävä sai nostettua tunnelmaa ja jatkoimme vain aiottua nopeammin tutkimaan kaupunkia.

tämän postauksen kaksi ylintä kuvaa ovat desenzanosta. tämä paikka (malcesinen ohella) on ehdottomasti listallamme paikoista, joihin pitäisi päästä uudestaan. kaupunki ei ollut kovinkaan suuri, mutta tutkittavia katuja ja mielenkiintoisia taloja riitti ihmeteltäviksi. kävelimme jonkin aukion laidalle terassille istumaan ja ihmettelmään ohikulkevia ihmisiä. ihmeteltävää riittikin siinä vaiheessa kun eräs paikallinen mies tuli pyörän kanssa paikalle ruokkimaan aukiolle eksynyttä joutsenta - ainoa vain, että pyörän lisäksi miehellä oli oma kana mukana. aukion laidalla kului aika todella mukavasti, ravintola oli kohtuuhintainen ja palvelu todella ystävällistä. tästä kävelimme vielä ylemmäs rinteeseen pizzeria san benedetto nimiseen pizzeriaan. Tämä on aivan ehdoton paikka jos vierailet desenzanossa! paikka on pieni ja todella hyvällä onnella saimme ravintolan viimeisen pöydän. iso osa asiakkaista tuntui olevan paikallisia ja pizzoja haettiin myös paljon mukaan. vaikka henkilökunnalla oli selkeästi kiire ja paikka oli ahdas oli tunnelma kuitenkin välitön. palvelu oli todella mukavaa ja sujuvaa - itselleni on jäänyt rooman reissuista mielikuva että tämä ei ole (italiassa) mikään itsestäänselvyys.

pizzan jälkeen jatkoimme auringon laskiessa katujen tutkimista. tuolla ylempänä talot olivat moderneja ja todella arvokkaan näköisiä. kiersimme ylhäältä kohti rantaa pitkin menevälle kävelytielle. täälläkin kadut olivat melkein tyhjiä kuten toisesta kuvasta huomaa. haimme vielä viinipullon ja jäimme sen kanssa rantaan istumaan ja ihastelemaan auringonlaskua.

LIMONE SUL GARDA - RIVA DEL GARDA - MALCESINE

ihaninta: sumu riva del gardan päällä, aurinko omalla terassilla, malcesinen pienet kujat.

seuraava aamu alkoi sateisissa tunnelmissa. olimme nähneet limonen jo edellisen iltapäivän aikana aika hyvin eli jatkoimme suoraan matkaa kohti riva del gardaa. matkan olisi voinut ajaa hullua maisemareittiä pitkin, mutta parin youtube-videon ja italian teihin tutustumisen jälkeen päätettiin pitäytyä tässä 'ihan normaalissa tiessä', joka ei sekään turhan leveä ollut. meidän reitti kulki siis gardajärven länsipuolelta ja järvi oli kivasti näkyvillä koko matkan, aivan mielettömät maisemat! limonen ja riva del gardan välillä oli jonkin verran tunneleita (joissa on myös kuvattu kohtauksia james bond elokuvaan), mutta useaan tunneliin oli tehty isot aukot joista näki järven ja vuoret. tässä päässä gardajärveä myös korkeuserot olivat ihan erilaisia kuin matkan alkupäässä gardone rivieralla.

meillä ei taaskaan ollut selkeää suunnitelmaa päivän varalle. seuraava hotelli meillä olisi malcesinen lähellä, mutta ennen sinne ajamista käytiin katsomassa riva del garda. toukokuussa ja sadekelillä tuolla oli ihanan hiljaista. kylänä (kaupunkina?) tämä oli yksi meidän reissun isoimmista, mutta silti hyvin helposti haltuun otettavissa. istuttiin pitkän aikaa mukavassa kahvilassa, bar pasticceria maroni - suosittelen tätä simppeliä, mutta sympaattista paikkaa. meidän lisäksi täällä oli paljon paikallisia ja itävaltalaisia, joiden touhuja oli hauska seurata. päädyimme vielä kävelemään pitkin hiljaisia katuja ja lopulta rantaa pitkin riva del gardan toiselle puolelle asti. sijainti aivan gardajärven pohjoispäässä tekee sen, että vuoret piirtyvät upeasti ja aika uhkaavankin näköisinä tuolla.

rivasta jatkoimme varonen vesiputoukselle ja itseasiassa lähdettiin ajamaan tuosta vielä ylemmäs kunnes sumu oli niin sakeaa, että autolla ei enää uskaltanut jatkaa matkaa.

seuraavan yön hotellin (piccolo hotel) olin varannut malcesinen läheltä aivan järven rannalta ja omalla uima-altaalla. saimmekin hienon huoneen, josta oli oma käynti altaalle. tässä vaiheessa aurinko paistoi jo niin lämpöisesti, että otimme aurinkoa omalla terassilla ja kävin uittamassa jalkoja altaassa. illaksi ajoimme malcesineen, tänne valittiin erityinen maisemareitti joka meni korkealla vuoren rinteessä - tältä reitiltä olisi päässyt myös hissille joka olisi vienyt monte baldon päälle. malcesinen kujilla kävelyn päätteksi löysimme loistavaan ravintolaan nimeltä ristorante al gondoliere, söin täällä varmasti elämäni parhaimmat tortelliinit. tämä kylä oli niin suloinen ja silti tarpeeksi iso siihen, että nähtävää olisi riittänyt varmasti pidemmäksikin aikaa - eli tämä on listalla missä ensi kerrallakin pysähdytään, mutta oikein ajan kanssa.

hotellille palattuamme haimme vielä viinipullon ja siirryimme järvenrannalle katsomaan kuinka aurinko laski riva del gardan taakse.