Tallelokerossamme ei ole juotavaa

Käytiin pienellä lomanpätkällä. Majoituttiin hotellissa, hienonpuoleinen ja kohtuullisen siistikin. Sanomista tuli oikeastaan vain siitä, että tallelokeron ovi ei aluksi toiminut. Yritin painaa reset-nappia ja syöttää numerokoodia ohjeiden mukaan, mutta se nyt vaan ei toiminut.

Menin huomauttamaan viasta vastaanottoon. Ystävällinen vastaanottovirkailija otti reklamaation vastaan mutta oli sitä mieltä että standard-huoneessa ei ole tallelokeroa. Jaa, kylläpä siellä sellainen on, mutta se ei toimi. Hetken jo luulin että viallinen tallelokeron ovi jää korjaamatta siksi että huoneessa ei pitäisi olla lokeroa ensinkään. Ei sentään, vaan virkailija soitti turvallisuuspäällikölle edelleen hieman epäuskoisena.

”Oletko varma että se ei ole minibaari?” Vähän meinasi suupieltä nykiä vaikka samalla säälitti kun tyttö joutui kyselemään tyhmiä tyhmältä ulkomaalaiselta.

Odotas, käyn varmistamassa… Ei, ei se varmaankaan ole minibaari, koska siellä ei ole mitään sisällä eikä se ole kylmäkään. Eipä huoneemme minibaarikaan tosin ole tarpeeksi kylmä, mutta siellä sentään on juotavaa. Ja vaikka tallelokero olisi minibaarikin, se ei joka tapauksessa toimi koska sen ovi ei mene kiinni.

Edellinen kappale oli fiktiota: en sanonut noin enkä käynyt varmistamassa vaan vastasin asiallisesti. Asiakaspalvelijatar lupasi että turvallisuuspäällikkö hoitaa homman kuntoon. Niin hoitikin: ulkoa palattuamme tallelokero toimi moitteettomasti. Juotavaa siellä ei vieläkään ollut, mutta eihän se mikään minibaari ollutkaan.

Puheenaiheet Matkat Ajattelin tänään

Palveluyhteiskunnalla ei syytä huoleen

Hullut päivät olivat täällä taas. Tutustuin tähän kulutusyhteiskunnan ilmiöön ostamalla halpoja lentolippuja. Kyllä, ne ovat uskoakseni muutaman kympin halvempia kuin muuta kautta ostetut.

Hommahan toimii näin: Ensin jonotetaan jonotusnumeroita. Sitten odotetaan puoli tuntia ovien avautumista ja rynnitään sisään kuin suunnistajat Jukolan Viestissä suuremmin jonottelematta. Lopuksi jonotellaan vielä vähän tai kauan niitä itse lippuja varaamaan.

Saavuin tavaratalon ovelle niukat kymmenen minuuttia ennen kuin lappujen jaon oli määrä alkaa. Näkymä oli sitä mitä odotinkin: jono ulottui ainakin Pispalaan, ehkä Epilään asti. Mutta hetkinen, tässähän piti olla kaksi jonoa? Varmistin tilanteen jonottavilta lähimmäisiltä ja asetuin itsepalvelujonon viidenneksi. Viidenneksi! Samaan aikaan ns. palvelujonossa oli toistasataa asiakasta! Suu auki jäin seisoskelemaan ja nauttimaan tästä yhteisöllisyydestä sekä kirpeästä aamuauringosta.

Luulin että henkilökohtaista asiakaspalvelua kaipaavat enää eläkeläiset, lukutaidottomat ja vasenkätiset. Että nettipäätteen käyttämiseen ei tarvita teknistä yliopistokoulutusta eikä edes tietokoneen ajokorttia. Oli syy mikä tahansa, väärin luulin. Palveluelinkeinoilla ei ole huolta tulevaisuudesta, sillä valtaosa ihmisistä haluaa käyttää aikaansa jonottamiseen päästäkseen ihmisen palveltavaksi. Vain minunkaltaiseni kommunikaatiotaidoton nörtti valitsee mieluummin hiiren klikkailun.

Sain numeron 5. Alle puolessa tunnissa olin päässyt päätteelle ja klikkaillut toivotut liput koko perheelle. En jäänyt seuraamaan, vetivätkö itsepalvelupäätteet nopeammin vai hitaammin kuin palvelupisteet. Vaikka olinkin tyytyväinen minulle suotuisasta jonotuksesta, jäin miettimään miksi tavaratalo ei osaa vastata kysyntään vaan suosii itsepalvelua. Itsepalvelupäätteitä oli nimittäin kolme ja henkilökohtaisia palvelupisteitä vain kaksi.

Kulttuuri Matkat Suosittelen Ajattelin tänään