Reviiritunkeutuja

Olin Ruger Hauerin levyjulkkarikeikalla perjantaina. Salakuuntelin sivusta vähän jätkäporukan keskustelua siitä, kuinka (ulkomuistista mukaillen) ”näille keikoille on alkanu tulla paljon just näitä lukiotyttöjä – – just näitä jotka ei hiffaa mitä räppi on tai ymmärrä näitä räppejä vaa just ku on tyylii niin siistiä kuunnella ja tahtoo räppipoikaystävän”.

Musiikin kuuntelemisessa ja fanittamisessa on aina jollain tavalla kysymys siitä, mihin samaistuu tai haluaa samaistua. On ihan ymmärrettävää, jos tahtoo nostalgisoida kultaista ysäriä (jolloin ehkä ehti lähinnä syntyä ja josta muistaa musiikillisesti lähinnä vanhempiensa vaikutteet ja lastenohjelmatunnarit). Kaikki oli paremmin: räpin kuulijakunta muistutti varmasti enemmän salapiiriä kuin nykyään, kun suomiräpin saatavuus ja vaikutuspiiri rajoittuivat kaveriporukoihin ja sisäpiireihin, joissa kopioitiin kasetteja ja tekniikka oli kallista. Tiivis ja eksklusiivinen vertaisryhmä on houkutteleva samaistumisen kohde, ja mitä tulee valtavirrasta poikkeavaan alakulttuuriin, se määrittelee paitsi sen, mitä sen piiriin kuuluvat edustavat myös sen, mitä he eivät edusta – suomiräpin tapauksessa räppipiirit eivät pitkään aikaan edustaneet valtakulttuuria. Marginaalista on kuitenkin tultu 2010–luvulle, jolloin eturivin artisteja haastatellaan naistenlehtiin, musiikkia saadakseen ei tarvitse liikkua fyysisesti pois omasta himasta. Internet ja suoratoistopalvelut ovat syöttäneet hopealusikalla suomalaisen räp-musiikin kaikkien saataville ja mediahuomio on nopeuttanut ilmiön leviämistä niin, että nyt eturivin artisteja haastatellaan naistenlehtiin ja, voi juku, keikoilla pyörii kaltaisiani yksityiskoulun käyneitä vastikään teini-iän ohittaneita kansankynttilöitä (tai jotain sinne päin), joille koko genre on ollut olemassa vasta muutaman vuoden. Itse löytämisen viehätys, rajattuun joukkoon kuulumisen viehätys, se tunne on varmasti ja hälvennyt ja ymmärrän, jos harmittaa.

Mutta – oi kuinka turhia toiveita siitä, että aikaa saisi käännetttyä. Olemme vuodessa 2016 ja jos haluaa samaistua vertaisryhmään, joka kuluttaa räp-musiikkia, joutuu samaistumaan huomattavasti  aiempaa heterogeeniseen joukkoon. On meitä, jotka haluavat valmistua kasvatus– ja hoiva-aloille ja käyvät body-vitun-pumpissa ja rakastavat tätä musiikkityyliä.

Oleellista lienee myös se, kehen – tai mihin – kuuljakunta lyriikoita kuunnellessan samaistuu. Ulinaa siitä, että väärä kuulijakunta on löytänyt oman lempimusiikin, kuvaa myös sitä, että toiset motiivit kuunnella musiikkia ovat paremmat kuin toiset. On epäilyttävää, että musiikkia kuuntelevat ihmiset, (taidelukiotytöt?! taidelukiotytöt, saatana!!), joille oleellista biisien lyriikoissa ei ole samaistumispinta artistin luoman kertojahahmon ajatuksiin vaan siihen, josta kertojahahmo puhuu. Toisin sanoen väärälle reviirille tunkevat teinitytöt, jotka samaistuvat siihen naishahmoon, josta kerrotaan, ja jonka rooli on olla  se joku, jota puhuja haluaa tai josta puhuja haluaa eroon, joka tapauksessa puhujan monimutkaisten tunnevyyhtien peili tai sitten yksinkertaisemmin halun kohde. Fanitytöt ovat lähtökohtaisesti keskenkasvuisia ja noloja, ja naispuolinen kuulijakunta on varmaan hysteeristä räppipeniksen perässä juoksevaa joukkoa, jotka eivät ymmärrä sisällöstä saatika muodosta saatika genren konventioista tuon taivaallista. 

Kyllästyttää, jos pitää perustella, mikä motivoi kuuntelemaan jotain musiikkia. Kyllästyttää, kun joutuu oikeuttamaan oman räpinkuuntelunsa, todistelemaan oman mielenkiinnon perustuvan muullekin kuin artistin karismalle. Mitä jos minua viehättääkin se sama primitiivinen aggressio, jonka purkamiseen räpmusiikin tekeminen on yksi väylä? Entä jos samaistunkin uhoon ja levottomaan energiaan; jos samaistun siihen miten joutuu punnitsemaan, onko syrjäytyminen lopulta kannattavampaa kuin tulevaisuuteen panostaminen; jos samaistun taiteilijan eksistentiaaliseen kriisiin ja haluun haistattaa kaikelle vitut. (Voisin viehättyä näistä aspekteista myös silloin, jos vaikka pitäisin artistia haluttavana, ne eivät sulje toisiaan pois.) Varmaan nyt aikuistuva sukupolvi on muutenkin tekijöille aika otollinen kohderyhmä: luottamus yhteiskunnan tarjoamiin mahdollisuuksiin, omaan tulevaisuuteen, työllistymiseen, päätöksenteon läpinäkyvyyteen kyntää matalalla, kun koko aikuistumisen ajan on saanut kuulla miten vaikeaa meillä tulee olemaan työelämässä verrattuna vaikkapa vanhempiimme: miten tuotantorakenne ja talous ovat vinossa eikä kukaan tule suoristamaan rakenteita ajoissa niin että kysyntä ja tarjonta kohtaisivat tavalla, joka nostaisi tämän maan kasvuun ja tarjoaisi meille jotain parempaa. Ja yhteiskunnallisen räpin tekijät ovat kautta aikain kritisoineet olemassaolevia rakenteita ja vallassa olevia päättäjiä. 

Olen pahoillani, että kulttuurianne ei ehkä ole enää olemassa sellaisessa muodossa, kuin mitä se on joskus ollut. Kaikkien genren vaikuttajien ja vanhemman polven kuulijakunnan suhtautuminen tuskin on niin nuivaa kuin tekstin alussa kuvatun kommentoijan, mutta heitäkin on. Kieltäydyn kuitenkin tuntevani olevani väärässä paikassa, vierailevani väärällä tontilla: haluan kertoa, ettei minua kiinnosta minkä te ajattelette olevan se mitä minä tästä saan irti. Ehkä kuulijakunnan laajentuminen ja moniäänisyys tuo myös jotain hienoa, parempia mahdollisuuksia ja parempia resursseja tehdä kunnianhimoista musiikkia. Ehkä räpin tekijäkuntakin moniäänistyy, ja puhujan roolissa on välillä joku muu kuin mies. Vaikka se ei olekaan sisällöllisesti ensisijaista. Minun (räp)musiikkiani on se (räp)musiikki, joka tarjoaa jotain viihdyttävää tai universaalia, oli artisti – ja kappaleessa puhuva hahmo – kuka tahansa, mitä tahansa.

tumblr_mzhc9yZZ7N1svefdfo1_500.jpg

ps. Rugereiden uusi levy nappaa eri tavalla kuin kolme aiempaa, mutta nappaa kuitenkin.

 

kulttuuri musiikki syvallista ajattelin-tanaan

”Ei rasisti vaan roturealisti”

On sellainen helmikuinen torstai kun kaikki se kylmä hohtaa ja heijastaa lämpimän väristä valoa. Juna tappaa etäisyyttä pääkaupungin ja Pohjoisen välilä, lumi pöllyää ikkunan takana.

Matkustan pikkusiskon (12) kanssa. Samassa hytissä istuvat veljekset (12, 13). Toinen kysyy heti kiertelemättä, että mihin te meette, mistä tulette. Pojat jakavat hengitysilmamme ja heistä on luontevaa jakaa kaikki muukin samalla. Eväät, Duudsonit –pelikortit, elämän pelikortit. Että millaisessa talossa asuu, missä asuu, missä koulussa on. Meillä oli sellanen ihan hullu opettaja. 

”Mennäänkö juomaan aamukahvit ravintolavaunuun”, kysyn siskolta.

”Kyllä mä täällä pärjään”, sisko sanoo. Nyökkää, nyökkää painokkaasti. Jätän esiteinit viihdyttämään toisiaan.

 

*****

 

Pojat ovat Itä-Helsingistä. Pikkusiskoni ei ole koskaan käynyt Itä-Helsingissä. Pikkusiskoni käy sellaista koulua, johon hakevista pienistä lapsista suurin osa karsitaan pääsykokeissa pois.

Poika: Mulle sanottiin että mä oisin rasisti kun mulla on tää leijona–koru vaikka en mä oo.

Minä: Niin no joillekin ihmisille se voi nyt edustaa sellasta ajattelua että Suomi on maa jota saa asuttaa vaan ne joiden esivanhemmatkin täällä on asunu. Tai mitä se sulle tarkottaa?

Poika (lyö nyrkkiään ilmaan): Isänmaallisuutta. (nauraa)

Pojan veli: Ei me voida olla rasisteja edes kun meidän serkut on sellasia että niiden isä on jostain Kolumbiasta. Eiku Kongosta. Mulatteja.

Minä: Mä en tiedä onko mulatti korrekti ter–

Poika: Miks sitten koulussa ne saa sanoa että jauhosäkki, maitonaama, valkovuoto. Et ku ei saa sanoa että suklaapatukka. Tai neekeri! Kun neekerihän tarkottaa että mustaihonen.

Pojan veli: Niin että miksei saa sanoa neekeri jos puhuu mustaihosista kun se sana tarkottaa sitä. Se on alun perin niiden omasta kielestä.

Minä: Kun se sana oli sellasessa käytössä, että ne jotka orjuutti tummaihosia ajatteli että ne on eri lajia eikä ansaitse mitään oikeuksia sen enempää ku eläimet. Niin se sana kuvas jotain mikä ei oo niiden mielestä ihminen. Me ei ajatella niin niin sitä ei voi käyttää. Vähän sama ku kantais hakaristiä ja perustelis sitä sillä et puhuu vaan vanhasta suomalaisesta symbolista ku tietää että kaikki ajattelee ekaks natseja.

Poika: Eiks se ollu joku hindujen juttu myös se hakaristi.

Minä: Kai. 

Poika: Mut ne ruskeet käyttää sitä ite, ne sanoo ite nigga.

Minä: Joo, mutta sillon ne ei puhu valta-asemasta eli ylempää niille, joita sorretaan niin se on vähän eri asia.

Poika: Kyllä osa niistä on ihan jees. Mutta mä en ymmärrä miks nää tulee Suomeen ja sit haukkuu kuinka paska maa Suomi on, et niinku miks.

Minä: Mä oon syntynyt Suomessa ja samoin lähes kaikki mun frendit ja meki nillitetään Suomen paskuudesta, että miks meillä ois enemmän oikeus.

Poika: Tiiätkö mikä on somppu? Se on sellanen afrikkalainen joka varastelee ja sotkee asemia ja tollasta.

Minä: Siis sä oot ymmärtäny että se sana ei tarkota somalialaistaustasta, vaan just sellasta tyyppiä. 

Poika: Yks tyyppi sano koulussa niin. Ei puhuta tästä nyt enää. Yks pelle laitto mun insta-kuvaan kommentin et ”vitun nisti”. Hei mikä on nisti?

 

*****

 

Siellä ravintolavaunussa joku mies kertoi, että ”en ole rasisti vaan roturealisti”. Että hän ei vihaa ketään, mutta pitäisi kunnioittaa suomalaista kulttuuria, käytäntöjä, kahvitaukoja, sitä että hississä ja saunassa ollaan hiljaa.

Luin utkimuksesta, jossa oli pureuduttu muistaakseni Itä-Helsingin etnisesti monikirjavien lähiöiden nuorten uuteen kieleen, jossa sekottuivat iloisesti suomi ja stadi ja veli mä vannon. Wallah. Se oli pari vuotta sitten ja pidin ilmiötä kiehtovana: näin tämä menee, näin tämä aaltoileva väestöliikehdintä on nyt tyrskynnyt tänne näiden poliittisten pyörteiden myötä, ja nyt meillä on tällainenkin kieli ja tämäpä vasta jännittävää. Minun kieleni se ei ole, koska minä olen käynyt kouluja toisilla alueilla, ja niissä kouluissa ei ole ollut ainuttakaan maahanmuuttajaa ja yksi muslimi, jonka ruokavaliota keittiön tädit pitivät lisärasituksena. Ne nuoret, jotka kasvoivat yhdessä siellä, ovat monisävyisessä pienoistodellisuudessaan ostaareiden kupeissa luoneet tällaisen oman puhekielen.

Nyt pari vuotta myöhemmin kieli on väline erottaa, jakaa joukkoihin ja luoda mielikuvia meistä ja muista ja tavallisista ja erilaisista. Sellainen puhekieli ei ole koskaan lyhyenä elinaikanani ollut näin salonkikelposta. Se, miten minun alakouluaikanani puhuttiin rasismista ja ennakkoluuloista ja miten olen kuullut tänä päivänäkin kouluissa puhuttavan (rasismi ei ole kivaa ja ollaan kaikki ennakkoluulottomia ja jos vielä sanot neekeri saat jälkkää) ei riitä vastaamaan kysymyksiin, jotka ovat ilmassa. Eikä se riitä kertomaan miksi sellaisten sanojen käyttäminen, jotka nykypäivän alakouluikäisten korviin alkavat kuulostaa normaaleilta, rakentaa ehkä jotain sellaista mikä on turmiollista ihan kaikille. Jos valtavirta määrittelee monimuotoisuuden ja -kulttuurisuuden kirosanaksi, mitä on sitten, kun käsitys oikeasta monokulttuurista muuttaa muotoaan?

 

*****

 

Olin sijaisena alakoulussa ja olin voimaton. Poika, jonka kanssa yritin puhua, oli torjunut kaiken mitä halusin tarjota. Minun piti opettaa pojalle englantia, mutta pojan opettaminen oli kuin olisi taluttanut itseään suurempaa koiraa joka on heittäytynyt selälleen maahan.

Minä: Mitäs kelasit yläkoulussa tehdä.

Poika: Hakata niggoja.

Minä: No onkohan nyt ihan kovin hyvä syy hakkaamiseen se, että joku on jonkun värinen.

Poika: No, en hakkaa. Ne on muutenkin niin saatanan isoja aina niinku (koulukaverin nimi) etten mä ees vois.

suhteet oma-elama uutiset-ja-yhteiskunta syvallista