Juoksua ja syksyn värejä

Taas jäi yksi viikko taakse ja uusi saa alkaa. Menneestä viikosta jäi mieleen enimmäkseen sumuiset aamut ja huomattavasti lämpimämmät illat kuin edellisellä viikolla oli. Edellisviikon juoksutreeneissä meinasi vilu tulla, kun tekniikkatreenien aikana sai odottaa vuoroaan välillä liian kauan. Onneksi oli etukäteen ilmoitettu ja ohjestettu pukeutumaan lämpimästi. Tällä viikolla vaatetta meinasi joissakin treeneissä olla liikaakin. Tiukkoja vetoja, lyhyitä ja pitkiä ja pientä kisailua niinkuin melkein aina. Pakko taas kerran myöntää, että ei sitä yksin juostessa saa itsestään läheskään niin paljon irti kuin tuolla porukalla juostessa. Vauhtisammakon mukana kun on muutenkin niin mukava juoksennella. Porukka on leppoisaa ja jonkin verran sitä omaa huumoriakin jo löytyy. 

Mulla on juoksutreenit siirtyneet ryhmän vaihdon myötä vähän myöhäisemmäksi ja eri päiville. Nyt käydään miehen kanssa eri päivinä juoksemassa ja salilla, kun taas aiemmin meillä osui juoksutreenit samalle päivälle vaikkakin eri kellonaikoihin. Mun treenit alkaa vasta puoli kahdeksalta, niin siinä ehtii hyvin käydä työpäivän jälkeen kotona syömässä ja vaikka tekemässä viikkosiivouksenkin. 

Sunnuntaisin meillä on yhteinen pitkä lenkki, joka pitenee joka kerta 10 minuutilla ja eilen lenkki oli 1h 40 min pituinen ja matkaa ehti taittua noin 13,5 kilometriä. Sopiva pk-lenkki ja sykkeetkin pysyi aika alhaalla. Kierreltiin pitkin Turkua ja välillä kävi sääliksi autoilijat, jotka ajattelivat päästävänsä muutaman juoksijan yli suojatien kohdalla, mutta totuus paljastuikin hieman erilaiseksi. Meitä tuli muutaman kymmenen juoksijan letka parijonossa kauniisti 🙂 

Viikonloppuna käytiin myös koiran kanssa ihailemassa kaunista syksyistä maisemaa ja kaveri oli innoissaan, kun pääsi juoksemaan pitkin sänkipeltoa. Nähtiin jopa peurakin, tai minä ja tyttäreni nähtiin, mutta koira ei. Haistoi kylläkin, kun käveltiin kohdasta, jossa tuo peura oli kulkenut. 

syyspelto.jpg

pontus_pellolla.jpg

Vähään aikaan en olekaan laittanut tänne raporttia viikon treeneistä, mutta nyt se tulee.

Maanantai, lepopäivä ja flunssan torjuntaa

Tiistai, juoksu

  • 5.03km/1:09.33
  • keskinopeus 5.50min/km
  • max nopeus 5.09min/km
  • keskisyke 151 bpm / max syke 186 bpm
  • kulutus 411 kcal
  • pte 2.9

Keskiviikko, lepopäivä

Torstai, juoksu

  • 6.46 km/1:08.29
  • keskinopeus 5.40min/km
  • max nopeus 2.31min/km
  • keskisyke 149bpm/max syke 190bpm
  • kulutus 408 kcal
  • pte 3.3

Perjantai, kehonhuolto

  • venyttelyä 40 min

Lauantai, salitreeni

  • kyykyt 5×5 / 52.5 kg
  • kulmasoutu, 5×5 / 20 kg
  • penkkipunnerrus, 5×5 / 30 kg
  • vatsat, kierto kahvakuulalla, 30/30/28
  • lankut, 1 min/40 sek/30 sek

Sunnuntai, juoksu

  • 13.54 km/1:40.34
  • keskinopeus 7.25 min/km
  • max nopeus 3.53 min/km
  • keskisyke 142 bpm/max syke 176 bpm
  • kulutus 504 kcal
  • pte 2.4

Tulevalla viikolla treenataan muuten ihan normaalisti, mutta ehkä hieman kevennellen kohti loppuviikkoa. Lauantaina on edessä kauden viimeinen juoksu lappu rinnassa ja vielä ihan kotikulmilla. Kaarinan Syysmaratonilla olisi tarkoitus juosta tämän vuoden viimeinen puolimaratoni. Mitään tavoitetta en muuten ole asettanut itselleni, mutta olisihan se ihan kiva jos se kahden tunnin alitus siellä onnistuisi 🙂 Ja jos askel on raskas, niin eiköhän se ensi vuonna sitten viimeistään alitu. 

Ei muuta kuin ihanaa syksyistä viikkoa kaikille! 

 

Last week I’ve mostly did some running. Went to gym on only one day but did some stretching at home instead. We’ve been walking in lovely autumn nature and our little doggie loves to run on these fields. What do You think about Finnish autumn, beautiful isn’t it? 

This week I’ll be training almost as much as usually, but a bit easier, because I will run my last halfmarathon for this year on Saturday. I hope I will finish my run somewhere around 1:59 🙂 Under 2 hrs would be nice. It would be a new pb. 

Have a nice week everyone!

Hyvinvointi Liikunta

Sixpackia etsimässä

Vatsalihakset, pyykkilauta, sixpack, mitä niitä nyt onkaan. Itse olen ainakin kokenut haastavimmaksi saada vatsalihakset kuntoon ja koska myös harrastan juoksua, on tuo keskikehon tuki aika tärkeä. Juoksun lisäksi vatsalihakset tukevat kehoa salitreenissä lähes jokaisessa liikkeessä. Kyykyissä pitää muistaa tukea keskikeholla, jotta välttyy selkävaurioilta ja asento pysyy oikeana. Myös maastavedoissa on vatsan tuki välttämätön. Ei tule mieleen yhtään salitreeniä jossa vatsan ei tarvitsisi olla aktivoituneena. 

Kolmen lapsen äitinä on vatsan lihakset ja iho joutunut kovalle koetukselle aikoinaan. No onhan tuosta viimeisimmästä kerrasta jo 12 vuotta, joten ei sen enää pitäisi vaivata tai haitata, mutta jos ei koskaan ole tehnyt vatsalihaksille mitään ennen kuin viimeiset 3 vuotta, ei voi odottaa ihmeitä. Esikoinen sattui vielä syntymään hätäsektiolla ja reilu 21 vuotta sitten mun vatsa avattiin pystysuunnassa navasta alaspäin. Sen jälkeen tuli kielto rehkiä joksikin aikaa. Edes nelikiloista vauvaa en saanut nostella liikaa ensimmäisen kuukauden aikana. Jokaisesta raskaudesta on myös tullut lisäkiloja lähemmäs 20, joka oli silloisesta omasta painosta melkein 50%. 

lankutus2.jpg

 

vatsa.JPG

 

Vatsat 7.12..JPG

Viimeisen kolmen vuoden aikana, jona olen käynyt salilla aika säännöllisesti, on tullut kokeiltua erilaisia vatsalihastreenejä. Alkuun en suostunut kokeilemaan mitään oman kehon painolla tehtäviä liikkeitä, vaan tein vatsatreeniä ainoastaan laitteilla. Istumaan nousustakaan ei tullut mitään saati sitten mistään erikoisemmista systeemeistä.                                                                                                                                                                                   Pikkuhiljaa alkoi vatsalihaksia löytyä ja nyt on tullut kokeiltua jalkojen nostoa, voimapyörää, kiertoa kahvakuulan kanssa, lankkuja, tikapuukävelyä ja viimeisinä tuttavuuksina TRX-narujen kanssa tehtävä liike, jossa tuetaan kädet lattiaan ja vedetään polvet koukkuun rintakehää kohti sekä linkkari ja sormet varpaisiin kurkotus. 

Vatsalihastreeni.JPG

Vatsat 31.1..JPG

Vatsat2 31.1..JPG

Pikkuhiljaa vatsalihasten löydyttyä on myös ryhti parantunut huomattavasti ja tunnen itseni paljon pidemmäksi kuin olen. Se nyt ei vaikeaa ole, kun on 154 cm ”pitkä” ilman pipoa. Lisäksi toimistotyötä tekevänä ryhti on oltava kunnossa, jotta välttyy niska- ja hartiaseudun kivuilta. Ja onhan suoraselkäinen nainen aina kauniimpi kuin kyyryssä kävelevä. 

Juoksuharjoitteluni alkuaikoina sain kuulla paljon siitä miten lantioni roikkui alhaalla ja asento tippui, kun olin juossut vähänkin pidemmän matkan. Vatsalihasten puutetta sekin. Nyt oli jo vähän kuin pakko alkaa etsiä niitä lihaksia jos meinasi pärjätä juoksussa. Viime talvena, kun jouduin fyssarin määräyksestä pitämään taukoa juoksusta olikin hyvää aikaa käydä salilla etsimässä kadonnutta sixpackia. No ihan sitä en vielä ole löytänyt, mutta vähän lihaksia edes. 🙂

Koskaan en ole ollut ylipainoinen, enemmänkin alipainoa on ollut koko ikäni ihan viimeisiin kolmeen neljään vuoteen saakka. Salilla aloinkin alunperin käymään sen takia, että piti saada lihasten kautta vähän lisää painoa ja lihaskuntoa paremmaksi. Vaikka olen aina syönyt hyvin enkä ole koskaan aiemmin harrastanut liikuntaa, olen aina ollut rimpula. Nykyään syön terveellisesti ja kevyemmin kuin ennen, liikun 6 päivää viikossa ja silti paino on noussut ja pysyy aika tasaisesti 51 kilon paikkeilla. Muistan joskus nuorempana, kun itseäni vanhemmat naiset aina sanoivat, että odota sitten kun saat lapsia niin kyllä se paino nousee. Vaan eipä noussut kuin hetkellisesti. Sen jälkeen sanottiin, että odota vaan kunhan ikä lähenee neljääkymmentä. No yli olen jo mennyt, mutta ei vieläkään ole vaikeuksia pitää painoa alhaalla. Toki jos en liikkuisi ja söisi terveellisesti, voisi tilanne olla eri. 

p2190096.jpg

Mitään parikymppisen vatsaa sixpackeineen en varmastikaan saa tehtyä itselleni, enkä tiedä onko tarvettakaan, mutta sen verran lihasta pitää vatsassa olla, että välttyy selkäkivuilta ja huonolta ryhdiltä. 

Miten sitten tietää, että on tehnyt hyvän vatsalihastreenin? No siitä, että pelkää aivastavansa, koska se sattuu niin perhanasti tai siitä, että pelkkä nauraminen on tuskaa. Ja sittenhän vasta naurattaakin 😀

 

Ei muuta kuin tsemppiä vatsatreeneihin!

 

 

Suhteet Oma elämä Liikunta