Perjantai

Ulkona raikas syksyinen ilma, lämpömittarissa asteita -8. Aamulla seisoin bussipysäkillä matkalla töihin ja katselin maisemia. Vielä pari viikkoa sitten kävin juoksemassa lyhythihainen paita ja polvipituiset juoksutrikoot päällä. Nopeasti se säätila muuttuu täällä Euroopan pohjoisosassa ja saadaan taas tottua useampaan vaatekerrokseen, nenän palelemisiin ja varpaiden kohmettumisiin ennen kuin totutaan taas viileämpään. 

Nyt istun työviikon päätteeksi kotona ikkunan vieressä ja ihailen auringonpaistetta pellon laidalla kasvavien puiden latvassa. Syksyn ihanat värit on taas tulleet esille ja ilmassa tuoksuu raikas syys. Melkein tekisi mieli laittaa aamuksi herätyskello soimaan, lähteä ulos ja napata kamera mukaan. Itseni tuntien voi kuitenkin olla todennäköisempää, että jään lämpimän peiton alle loikoilemaan.

Syksyn tullen on myös iltataivaat usein upean värisiä. Revontulet meni mulla ohi, koska nukkumatti houkutteli mukaansa. 

iltarusko.jpg

Tänä kesänä ei tullut käytyä Kuhankuonolla kiertelemässä, ehkä pitäisi vielä käydä. Siellä on ihanat metsämaisemat ja polut pitkospuineen kiertelevät suomaastoa.  Hiljaisen metsän keskellä mieli lepää kyllä. Kuhankuono kuuluu täällä Turun seudulla leviävän Kurjenrahkan luonnonsuojelualueeseen ja samalta alueelta löytyy monia muita reittejä, joihin kannattaa käydä tutustumassa.

Työpäivän päätteeksi kävin tänään hierojalla huollatuttamassa juoksutreenien rasittamia lihaksia. Pahoja lihasjumeja ei ollut päässyt tulemaan, vaikka edellisestä kerrasta olikin kulunut tovi. Nyt on pari viikkoa aikaa treenata syksyn viimeiselle puolimaratonille ja saada jalat hyvään juoksukuntoon. Sen jälkeen keskitytään juoksutreeneihin ja salitreeneihin. Ensi keväänä edessä seuraavat kisajuoksut. Vielä ei ole päätöksiä tehty mihinkään suuntaan, muuta kuin vuoden päästä syksyllä tavoitteena olisi juosta se eka maratoni. Nyt saa vain toivoa, että jalat pysyy kunnossa ja saa treenata ilman pidempiä katkoja. Kehonhuoltoon pitää siis panostaa.

Viikonlopun suunnitelmissa ei ole vielä mitään lyöty lukkoon, saa siis nähdä mitä keksitään vai keksitäänkö mitään 🙂

 

Ihanaa viikonloppua kaikille!

 

Suhteet Oma elämä Liikunta

Oman keittiön raakapatukoita

Keväällä tuli tehtyä Kaakao-taatelipatukoita ihan omin kätösin ja jaoinkin reseptin tuolloin vanhan blogini puolella ja aika-ajo.comin puolella, jossa myös välillä kirjoittelen. Ajattelin, että pitää taas tehdä niitä joku päivä ja samalla tuli mieleeni jakaa resepti myös täällä.

p2220053.jpg

 

  • 1 kahvikupillinen kaurahiutaleita
  • 1/2 kupillista soijaproteiinijauhetta
  • 1/2 kupillista raakakaakaojauhetta
  • 1 kupillinen (noin puoli pakettia) kuivattuja taateleita
  • 1/2 kupillista + 1/4 kupillista pekaanipähkinärouhetta
  • 1/2 kupillista + 1/4 kupillista kookoshiutaleita
  • 1 tl vaniljauutetta
  • 1/2 tl suolaa
  • vettä tarpeen mukaan (jopa 1/4 kupillista)
  • 2 rkl kaakaonibsejä tai suklaahippuja
    Laita taatelit likoamaan noin 30 minuutiksi.

Hienonna kaurahiutaleet monitoimikoneessa, lisää proteiinijauhe ja kaakaojauhe ja sekoita kunnes ne ovat tasaisesti sekoittuneet. Sekoita mukaan taatelit, 1/2 kupillista pekaanipähkinöitä, 1/2 kupillista kookoshiutaleita, vaniljauute ja suola.  Lisää tarpeen vaatiessa vettä ja sekoita kunnes saat tasaisen massan. Itselläni vettä meni hieman enemmän kuin tuo 1/4 kupillista.

Siirrä massa toiseen kulhoon ja sekoita vielä joukkoon 1/4 kupillista pekaanipähkinärouhetta ja 1/4 kupillista kookoshiutaleita sekä kaakaonibsit tai suklaahiput. Itse käytin tähän 80% suklaata, jonka rouhin pieniksi paloiksi.

Vaivaa taikinaa kunnes se on tarpeeksi kiinteää massaa. Tämän jälkeen laita koko taikinamassa leivinpaperin päälle ja painele sitä hieman kasaan. Ota toinen leivinpaperi ja laita se taikinan päälle ja kauli massasta noin 1 cm paksu levy.

 

Laita taikinalevy jääkaappiin 2-3 tunniksi jähmettymään jonka jälkeen levy leikataan 12 patukaksi.
Patukat säilyvät jääkaapissa 5 vuorokautta ja pakastimessa kuukauden päivät.

 

p2220035.jpg

Hyvinvointi Ruoka ja juoma Liikunta