Puolikkaasta palautumista ja makoisaa meksikolaista

Viikonlopun puolikkaasta on melkein kokonaan jo palauduttu. Pikkuisen on pohkeet jumissa, mutta se taisikin tulla eilisistä Vauhtisammakon tekniikkatreeneistä. Miten sitten olen palautellut tuosta juoksusta? Ihan kuntoilemalla, syömällä ja lepäilemällä sopivissa määrin kaikkea. Sunnuntaina jo poljettiin pyörillä salille, kuten edellisessä postauksessa taisin jo mainita. Eilen lähdettiin heti aamusta kiertelemään kauppoja, koska piti saada takapihan kunnostusta varten vähän tarvikkeita Bauhausista ja mies tarvitsi uusia shortseja, joten jouduttiin vaatekauppoihinkin. Ja koska shoppaillessa tulee nälkä ihan samalla tavalla kuin muutenkin liikkuessa, piti käydä välillä lounaallakin. Eilen lounaspaikaksi valikoitui hieman Turun keskustan ulkopuolella, Itäisellä Pitkäkadulla, sijaitseva suhteellisen uusi ravintola, jossa en aiemmin ollutkaan käynyt. 

 

 

mex-mex.jpg

 

mex-mex2_1.jpg

Paikan nimi on Mex-Mex ja se tarjoaa todella maukasta ja edullista meksikolaista ruokaa. Hyvää konseptissa on se, että heillä on joka päivälle vain yksi menu, jossa on alkuruoka, pääruoka sekä jälkiruoka. Kahvi kustantaa erikseen riippuen siitä, millaisen kahvin valitset. Tuon menun hinta oli 10 euroa ja pakko sanoa, että oli kyllä hintansa arvoinen. Alkuruoaksi saimme eilen parsakaali-pinaattikeittoa, jossa oli lisänä krutonkeja. Keitto oli todella maukas ja annoskin oli juuri sopivan kokoinen alkuruoaksi. Pääruokana tarjoiltiin jauheliha-chiliquesadilloja ja olinkin ensin hieman mietteissäni, jos ruoka onkin minulle liian tulista. En siis tykkää liian tulisesta ruoasta. Sen verran saa olla potkua, että sen huomaa, mutta jos tulisuutta on liikaa, en pysty syömään ja sen lisäksi ei ole mielestäni oikeutettua muille mauille ettei ne pääse esiin. Olin kuitenkin ihan turhaan miettinyt tulisuutta, se oli juuri sopivaa. Annoksen mukana tuli vielä erillisessä kipossa salsa verdeä, mikäli kaipaa enemmän potkua ruokaan. Annos oli todella herkullinen ja myös se sopivan kokoinen pääruoaksi, sillä jälkiruoka oli vielä tulossa. Ja kuten aina, jälkiruoka maistui kyllä. Jälkiruokana oli valkosuklaavanukasta mansikoiden, vadelmien ja mustikoiden kera ja päälle oli vielä ripoteltu marenkia ja vieressä oli pari palaa suklaakohokasta tai jotain sen tapaista. Nam! Kieli meni mukana 🙂 

 

mex-mex3_0.jpg

Mex-Mex on tällä hetkellä avoinna maanantaista perjantaihin 11-15  ja kesäkauden jälkeen 10-18 ja siellä ei ole muuta tarjoilua kuin tuo yksi menu ja kahvit, mutta on silti käymisen arvoinen paikka. Ravintolaa pyörittää kuulemma Suomen Top Chefissäkin mukana ollut kokki. Asiakaspalvelu oli ensiluokkaista ja vaikka paikka oli kaikkia istumapaikkoja myöten täynnä, ei ruokia tarvinnut odottaa kauan vaan palvelu oli ripeää ja ystävällistä. Kannattaa käydä vaikka lounaalla tai työpäivän jälkeen. Henkilökunta puhuu hieman murtaen suomea, mutta se sallittakoon muuten niin hyvän palvelun toimiessa. Henkilökunta oli aidosti kiinnostunut siitä maistuiko ruoka ja muutenkin yleisfiilis oli erittäin positiivinen. Ja ihania nuo saviastiatkin 🙂

Ravintolan Facebook-sivun löydät täältä.

Suosittelen testaamaan!

 

Hyvinvointi Ruoka ja juoma Liikunta

Auringontäyteinen sunnuntai

Täällä ollaan vieläkin ihan fiiliksissä eilisestä juoksusta, sen verran nappiin se meni omalta osalta. En kyllä mitenkään olisi edes uskaltanut odottaa 2:10 alitusta tuon Forssan Suvi-illan epäonnistumisen ja Juhannuksen kuumeilun jälkeen. Ja vielä kun koko talvikin meni juoksutta loppusyksystä kipeytyneen lonkan ja myöhemmin havaitun lonkan limapusin tulehduksen takia. Huhtikuun lopulla sain jo luvan fyssarilta aloittaa juoksutreenit kunnolla. Se Suvi-illassa mun harteille hypännyt iso ruma apina saatiin kyllä pudotettua vauhdilla sinne Turun satama-altaaseen ja sieltä se ei helposti ylös pääse!

Tämä päivä onkin mennyt eilisestä palautuessa pitkälle aamupäivään nukutun yön jälkeen. Tai oikeastaan todella huonosti nukutun yön jälkeen, heräsin muutamia kertoja yön aikana siihen, että jalkoja särki kunnolla ja ne oli todella levottomat. Joku on joskus antanut vinkin, että pitäisi särkylääkettä ottaa, jotta saa yön nukuttua puolikkaan jälkeen, mutta enhän mä sellasia…

Aamupalan jälkeen pakattiin tärkeimmät salikamat reppuun ja polkaistiin noin 10 kilometrin lenkki salille, tehtiin päivän treenit, joihin itselläni kuului maastavedot ja muutama lisäliike.

salilla_28.6.jpg

Salilta pyöräiltiin vielä Turun keskustaan lounassalaatille ja istuttiin noin tunti auringonpaisteessa jokirannassa ennen kuin lähdettiin polkemaan takaisin kotiin.

pyoraillaan_28.6.jpg

Yhteensä palauttavaa pyöräilyä on tänään tullut noin 30 kilometriä. Jalat kiittää palautumisesta. Alkuilta onkin mennyt terassia pestessä ja siivotessa, jos vaikka saisi huomenna haettua vähän kukkiakin sinne. Aitaakin pitäisi väsätä, jotta saadaan vähän isompi alue taas käyttöön ilman, että tuo karvatassu lähtee seikkailemaan naapuriin. Ihana kun lopultakin aurinko ja lämpö tuli tänne Turunkin suuntaan ja voi nauttia lomasta niin kuin lomaan kuuluu. Ja miehelläkin alkaa loma nyt. Ensi viikonlopuksi olisi tarkoitus lähteä Helsingissä käymään miehen ja kuopuksen kanssa. Esikoinen jää talovahdiksi ja karvatassu lähtee vaarille hoitoon. Meillä onkin jo jonkin verran suunnitelmia Helsingin reissua varten, mutta vähän voisi vielä mahtua listalle, ollaanhan me siellä perjantaista sunnuntaihin. Ainakin Korkeasaari ja Linnanmäki pitää käydä, lisäksi listalla on jo Luonnontieteellinen museo ja Suomenlinna. Ehkä vähän shoppailua ja herkutteluakin mahtuu viikonloppuun. Vinkkejä saa antaa, mitä muuta melkein 12 vuotiaan kanssa voisi keksiä tuolla suunnalla, jos jotain tulee mieleen. 🙂

pontus_28.6.jpg

Miten sitten tuolle eiliselle Paavo Nurmi maratonin puolikkaalle treenattiin edeltävä viikko? Aika rennosti sali treenillä ja juoksuissa kevennettiin loppuviikkoa kohti. Tässä vielä viikon treenit:

Maanantai, juoksu vetoja

  • aika 1:00.29
  • matka 8.26 km
  • keskinopeus/max nopeus 7.19/3.50 min/km
  • keskisyke/max syke 159/185 bpm
  • kulutus 442 kcal
  • pte 4.3

Tiistai, salitreeni kyykkyjä

  • kyykyt 5×47,5 kg /5×55 kg/ 5×62,5 kg
  • boxihypyt 3×10
  • askelkyykyt 3×10/10 kg käsipainot
  • vatsat kiertoliike 3×10/8 kg kahvakuula
  • tempaus 5×3/10 kg:n tanko

Keskiviikko, juoksu

  • aika 0:53.58
  • matka 8,25 km
  • keskinopeus/max nopeus 6.32/4.10 min/km
  • keskisyke/max syke 154/204 bpm
  • kulutus 333 kcal
  • pte 3.0

Torstai, salitreeni pystypunnerrus

  • pystypunnerrus 5×17,5 kg / 5×20 kg / 5×22,5 kg
  • vipunostot 3×12/4 kg
  • takaolkapäät 3×10/5 kg
  • jalkojen nosto 3×10

Perjantai, lepopäivä

Lauantai, Paavo Nurmi puolimaratoni

  • aika 2:09.19 
  • matka 21,21 km
  • keskinopeus/max nopeus 6.07/4.23 min/km
  • keskisyke/max syke 168/190 bpm
  • kulutus 969 kcal
  • pte 5.0

Sunnuntai, salitreeni maastavedot 

  • maastavedot 5×45 kg / 5×50 kg / 5×57,5 kg
  • kulmasoutu 3×10/25 kg
  • ojentajat taljassa pudotussarja 3×12, 25 kg/20 kg/15 kg
  • ylätalja leveä ote 3×10/30 kg
  • vatsat, tikapuu 3x 15+15

pyöräily

  • aika n. 2 tuntia
  • matka n. 30 km

 

Huomenna onkin taas aika lähteä mukaan Vauhtisammakon maanantaitreeneihin, jossa meille on luvassa tekniikkatreeniä. Ihan hyvä ettei mitään        vetotreenejä heti puolikkaan jälkeen ole luvassa 🙂

Mukavaa alkavaa viikkoa kaikille, nauttikaa auringosta ja kesästä!

 

Hyvinvointi Liikunta