Raparperipiirakka

Juhannuksena meillä herkuteltiin myös jälkiruoalla, koska oli juhannus ja pitäähän silloin sallia itselle herkuttelu, eikö vaan?  Eilen jo kerroin raparpereista joita saatiin tuttavalta ja joista tein tuota raparperitahnaa. Juhannusaatoksi tein melkein perinteisen raparperipiirakan, johon tein päälle kaura-toscakuorrutteen ja vaniljakastikkeen korvasin naturell jogurtilla, johon sekoitin vähän kermaviiliä ja maustoin vaniljaesanssilla ja aidolla vaniljasokerilla. Piirakan resepti on jostain vuosien takaa, enkä valitettavasti muista alkuperäistä löytöpaikkaa.

Raparperipiirakka

 

Näitä siihen kuitenkin tulee:

  • 2 munaa
  • 1,5 dl sokeria
  • 1,5 dl kaurahiutaleita tai leseitä
  • 1,5 dl vehnäjauhoa
  • 1 tl leivinjauhetta
  • 0,5 dl juoksevaa margariinia tai 50 g voita
  • 1 dl kermaviiliä tai jogurttia

Päälle:

  • 4-5 dl raparperia viipaloituina

Kuorrute:

  • 100 g voita
  • 1 dl sokeria
  • 0,5 tl kanelia
  • 0,5 tl inkivääriä
  • (tai 1 tl kardemummaa)
  • 2,5 dl kaurahiutaleita
  • 1 rkl vehnäjauhoa
  • 0,5 dl maitoa

Vatkaa pohjaa varten munat ja sokeri vaahdoksi, lisää kaurahiutaleet ja vehnäjauhot, joihin on sekoitettu leivinjauhe. Lisää sulatettu rasva ja kermaviili tai jogurtti ja sekoita tasaiseksi. Levitä taikina voidellulle ja leivitetylle piirakkavuoalle.

Kuori raparperit, viipaloi ne ja levitä piirakan päälle tasaiseksi kerrokseksi. Paista 200 asteessa uunin keskitasolla noin 15 minuuttia.

Valmista piirakan paistumisen aikana kauratosca. Sulata voi kattilassa, lisää sokeri ja mausteet, kaurahiutaleet ja vehnäjauho sekä lopuksi maito. Anna kiehahtaa hetki. Levitä kauratosca puolikypsälle piirakalle ja jatka paistamista vielä noin 10-15 minuuttia uunin keskitasolla, tai kunnes pinta saa kauniin kullanruskean värin. 

Raparperipiirakka

Raparperipiirakan voit tarjoilla, joko sellaisenaan tai vaikka lämpimänä vaniljajäätelön kera. Vaniljakastikkeen voi myös korvata, kuten itse tein, jogurtti-kermaviilikastikkeella, jonka maustat oman maun mukaan. 

 

Siitä siis herkkuja sadepäivän kahvipöytään 🙂

Hyvinvointi Ruoka ja juoma Liikunta

Raparperin aikaa

Kesällä saa kaikenlaisia ihania herkkuja suoraan pihamaalta, lähiympäristöstä tai tutuilta. Mun ehdottomia suosikkeja on raparperi ja mansikat. Miksei vadelmat ja mustikatkin. Meillä kävi tosi hyvä tuuri, kun saatiin tutulta kasa raparperinvarsia, jotka pilkoin pieniksi paloiksi. Osa meni pakastimeen, mutta osa pääsi piirakan täytteeksi ja osasta tein ihan uudenlaista herkkua. Olen joskus aiemmin tehnyt itse lemon curdia, mutta nyt kokeilin tehdä raparperi curdia ja hyväähän siitä tuli. Nyt haluankin jakaa ohjeen myös teille, se on bongattu täältä. Kiitos Hanna Sumari tästä herkusta 🙂

 

Raparperi curd

 

Raparperi curd eli raparperitahna

  • 300 g raparperia pieninä palasina
  • 1 dl sokeria
  • 2rkl vettä
  • 3 munan keltuaista
  • 30 g voita 

Laita pilkotut raparperit, sokeri ja vesi kattilaan ja keitä raparperit aivan pehmeiksi. Soseuta sauvasekoittimella ja anna jäähtyä. Voit laittaa astian kylmään veteen, jotta sose jäähtyy nopeammin. Lisää munankeltuaiset koko ajan reippasti vatkaten soseen joukkoon. Lämmitä seosta koko ajan sekoittaen, kunnes se saostuu. Lisää kylmät voinokareet ja sekoita kunnes ne ovat kokonaan sulaneet. Anna jäähtyä ja purkita. Säilytä jääkaapissa. 

Raparperia

 

Raparperitahna sopii hyvin paahtoleivälle, vaniljajäätelön kaveriksi ja vaikka lettujen päälle.

 

Kukkia

 

Ei muuta kuin testaamaan!

 

Hyvinvointi Ruoka ja juoma Liikunta