Kisa-aamun aamupala ja diabeetikon valmistautuminen

Mun miehellä on tänään kevään eka puolimaratoni edessä Turku City Runissa. Diabeetikon tulee miettiä päivän ravinnonsaanti vielä tarkemmin, kuin meidän ei diabeetikkojen. Koska juoksu starttaa jo puolen päivän aikaan, on aamupala suuressa roolissa. Pitää syödä tarpeeksi ravitsevasti ja taata hyvä energiataso sekä varmistaa, etteivät sokeriarvot lähde laskemaan liian nopeasti ja liian aikaisin. Kuitenkaan ei voi ahtaa itseään ähkytilaan, koska silloin ei jaksa juosta kovinkaan pitkää matkaa eikä ainakaan tarpeeksi nopeaa vauhtia.

Liikunta ja muu lihastyö kuluttaa verensokeria ja nopeuttaa pistetyn insuliinin imeytymistä ihon alta. Jos tätä ei huomioida ruoka-annoksissa tai pistetyn insuliinin määrissä, lähtee verensokeri nopeasti laskemaan liian alhaiseksi ja hankaloittaa suoritusta. Alhaiset verensokeriarvot voidaan ehkäistä hiilihydraattitankkauksella ja pistetyn insuliinin määrän alentamisella. Insuliinin määrän alentamisesta tulee aina kuitenkin konsultoida omaa lääkäriään. Mitä pidempikestoisempi ja rasittavampi suoritus on edessä, sen enemmän korjauksia tarvitaan.

Itse suorituksen aikana, mikäli se on pitkäkestoinen, tulee myös huolehtia hiilareiden ja energian saannista. Mun miehellä on mukana jo tunnin lenkillä juoksuvyö ja sieltä löytyy yleensä pari energiageeliä ja rasia kuivattuja hedelmiä tai marjoja. Löydettiinkin joku aika sitten Stadiumista kuivattuja marjoja askeissa, joista on tullut suosikkeja. Pelkät rusinat kun voivat alkaa tympimään pidemmän päälle. Noista Berry Boost-marjoista kerroin aiemmin vanhan blogini puolella täällä.   Tätä puolimaratonia varten pitää mukaan saada energiageelien ja marjojen lisäksi vielä verensokerimittari, jolla voi varmistaa verensokerien tason, mikäli alkaa tuntua siltä, että ne voisivat olla laskussa tai liian alhaalla. 

 

Berry boost

 

Mitä meillä sitten oli aamupalaksi? No meillä tarjottiin kaurapuuroa, johon sekoitettiin kookosöljyä, päälle kuivattuja goji-marjoja, mulperimarjoja ja ananaskirsikoita, banaani-avokadosmoothie, jossa on soijajugurttia ja soijamaitoa sekä baobab- ja moringajauhetta. Lisäksi oli iso mukillinen kahvia. 

 

Aamupala

Mä olenkin tänään panostanut tuohon huoltojoukkoina toimimiseen, koska itse en vielä koe olevani sellaisessa juoksukunnossa, että kannattaisi mennä lähtöviivalle ja vielä maksaa siitä. Tarkoituksena olisi juosta eka 10 km:n lenkki iltapäivällä ihan testiksi. Saa nähdä miten akan käy. 

 

 

 

 

 

Hyvinvointi Liikunta

Kirsikankukkia, aurinkoa ja juoksua

Aamulla hyppäsin taas pyörän selkään ja polkaisin matkaan kohti työpaikkaa. Aurinko paistoi jo heti aamusta ihanan lämpimästi ja melkein häikäisikin. Turussa on Aurajoen rannoilla ja sen lähistöllä kirsikkapuita, jotka kukkivat ihanasti parhaillaan. Oli pakko pysähtyä ja nopeasti näpsäistä kuva kännykällä. Aamuaurinko, pieni usva ja kirsikankukat, kaunista.

 

Kirsikkapuut

Iltapäivällä työpäivän jälkeen kotiinpäin polkiessa tuli melkein liian lämmin. Joo en valita, talven jälkeen on niiiin ihanaa, kun aurinko alkaa lämmittää kunnolla ja mä saan siitä ihan hirveästi energiaa. Tänään jopa niin paljon, että ei ollut yhtään vastahakoista kotiin päästyäni vaihtaa päälle juoksukamoja ja lähteä taas ovesta ulos. Heittäydyin oikein uhkarohkeaksi ja lähdin liikenteeseen shortseissa ja lyhythihaisessa juoksupaidassa. Ekaa kertaa tänä keväänä. Eikä muuten tullut kylmä, vaikka vauhtikaan ei päätä huimannut.

 

Juoksu

Ette muuten arvaa kuinka innoissani mä olen, kun olen päässyt juoksemaan jo muutamia kertoja, eikä edes kroppa kiukuttele pahemmin. Mitä nyt lihaskipua on tullut ja pohkeet ja penikat meinaa kiukutella. Onneksi mulla on tuo paras ystävä, foam roller 🙂

 

Foam roller

Foam rollerin ja venyttelyiden lisäksi on vielä yksi todella hyväksi keinoksi todettu lihashuolto. Suihkussa vuorotellen jääkylmää ja todella lämmintä vettä penikoihin. Auttaa palautumiseen ainakin itselläni. Lihakset supistuvat kylmästä ja laajenevat lämpimästä, veri kiertää mukavasti. Lisäksi mulla on ainakin juoksupäivinä illalla kotona kompressiosäärystimet jalassa melkein nukkumaan menoon saakka. 

Pelkän juoksun ja muun liikunnan lisäksi on siis todella tärkeää huoltaa lihaksia ja muistaa lämmitellä lihakset myös ennen treeniä hyvin. Näin välttyy turhilta vaurioilta tai ainakin pystyy minimoimaan niitä. Itse olen oppinut lämmittelyn ja venyttelyn tärkeyden vähän kuin kantapäään kautta, joten tiedän mistä puhun 🙂

 

 

Hyvinvointi Liikunta