Pariterapiaa

Istun nojatuolissa pariterapeutin vastaanotolla ja tunnen lievää huimausta. Asiat ovat selvästi ilmassa ja liikekannalla. Toisessa nojatuolissa lähelläni istuu mies, joka on välillä ollut rakkain kumppanini ja välillä pahin viholliseni. Tuntuu, että pitäisi istua hänen viereensä kuten ennenkin, ehkä pitää kädestä. Mutta olen asemoinut sohvapöydän väliimme. En tiedä, mitä tästä seuraa.

Puoliso on viimeisen viikon ollut erittäin ahdistunut ilmassa roikkuvista eroajatuksista. Hän on vihdoin alkanut toden teolla pohtia asioita ja lukenut siitä, mitä turvallisen parisuhteen tulisi olla. Vihdoin hän on tajunnut koko sen karmeuden, mitä on tullut vuosien varrella tehtyä, miten hän on reagoinut traumoistaan käsin ja tehnyt minusta maalitaulun, jota voi käyttää raivonsa kohteena verbaalisesti nuijien.

Itse vietän nykyään paljon aikaa Oikotiellä vuokra-asuntoja selaillen. Kun mies kuuli, että olen menossa katsomaan yhtä ja todellakin haluan edelleen erota,hän murtui ja aneli vielä yhtä mahdollisuutta. Yhtäkkiä hän tajuaa rakastavansa minua hirveästi, ja katuu sitä miten on heittänyt vuosia romukoppaan vain ”olemalla kusipää”. No ei nyt sentään, koetan lohduttaa, emmeköhän me molemmat ole tehneet parhaamme niillä voimilla, mitä on ollut – ”mutta kun mä en oo!!” – sä et oo mitä? – ”tehnyt parastani! Mä en oo tehny yhtään mitään! Mä olisin vaan voinu kattoo sua silmiin niinku sä oot aina toivonu ja nähdä sut! Mutta mä en oo tehny mitään! Mä olisin halunnu tehdä sut onnelliseks, ja mä olisin voinu! Mut mä en vaan tehny!”

Tuntuu hullulta, että tähän asti olemme teeskennelleet olevamme ihan fiksuja aikuisia riittävän toimivassa parisuhteessa, ja nyt yhtäkkiä jokin kulissi romahtaa ja kaikki on näkyvillä. Mies toivoo, että annan vielä kuukauden armonaikaa, jotta hän voi näyttää pystyvänsä olemaan myös hyvä puoliso. Ja tottakai annankin, ei kai tässä mikään kiire ole.

Mutta samalla huomaan olevani jo niin yli tästä suhteesta. Minulle riittäisivät hyvät välit vanhempina. Sydäntäni en pysty enkä voi asettaa alttiiksi enää kertaakaan, sillä minut on tässä suhteessa moukaroitu palasiksi aivan liian monta kertaa. Tarvitsen paljon omaa rauhaa ihan vain itseni keräilyyn ja sen tajuamiseen, kuka oikeasti olen, jos en ole se hirveä hirviö, joksi kumppani on minut maalannut (vaikka toisaalta hän ylistää, miten ihana ja lämmin ihminen olen).

Näen oman rauhan ja selkeyden tunnelin päässä, enkä aio jäädä sekavaan hämärään. En, vaikka lapsille ehkä olisi parempi kasvaa ydinperheessä. En tiedä, kuinka hyvä asia on, että nuorimmainen on niin tottunut riitelyyn jo kohdussa, että nukkuu erinomaisesti huudon ja porun keskellä; olisi kamalaa jos kävisi niin, että tyttäreni päätyisivät etsimään puolisokseen jollain tavalla agressiivisen tyypin vain tunteakseen olonsa kotoisaksi. Ennen kaikkea en pidä siitä, millainen itse olen ollut tässä suhteessa – päätynyt jatkuvasti reagoimaan taistele/pakene -moodista käsin, syytellyt toista ja ollut välillä hyvin masentunut. Olen yrittänyt olla parempi ja puhua toisellekin tuhannella eri tavalla,mutta se ei ole riittänyt. Kun nyt tunnen kaiken olevan lopussa, huomaan konkreettisesti, miten jännityksiä kehossa ja mielessä laukeaa ja hengittäminen on helpompaa.

Puoliso on kuitenkin aivan eri kohdassa. Hän on nyt päättänyt korjata suhteemme. Hän tuntuu täysin unohtaneen kaiken sen, mikä häntä on suhteessamme rassannut, ja uskoo kaiken korjaantuvan sillä, että hän muuttuu. Lupauksia muutoksesta on kuultu tasaisin väliajoin ennenkin, joten en pidätä hengitystäni. Mutta mies on löytänyt aivan uuden vaihteen, ja on valmis mihin vain pelastaakseen perheen. ”Mä meen terapiaan. Mä tajuan täysin miksi sä haluat erota, ja mä haluun todistaa, että tällä kertaa mä oikeesti tajuan ja muutun.” Hän leikkaa vaikka pikkusormensa irti tai tatuoi kuvani otsaansa (pliis, älä!) saadakseen minut uskomaan, että vielä kannattaa yrittää. Yhtäkkiä hän jättää kännykän pois aamiaispöydästä, tuijottaa rakastavasti minua ja lapsia, kirjoittaa runoja ja tahtoo kuulla minusta kaiken. Mutta mitä kertoisin, kun näiden vuosien jälkeen olen niin rikki, etten itsekään tiedä mikä olen tai mihin pystyn. Kaikki tuo aivan liian myöhään tuleva yrittäminen lähinnä itkettää, koska olen jo niin over tästä koko vuoristoradasta. Haluaisin vain olla rauhassa ja yksin.

Toisaalta tunnelma kotona on kieltämättä helpompi nyt, kun ilmassa ei leiju jatkuva tunne siitä, että mies on (minun vuokseni?) pahalla tuulella. On mukavaa tuntea itsensä huomioiduksi ja halutuksi. Olisi houkuttelevaa luottaa vielä kerran siihen, että asiat muuttuvat ja meidän molempien sekä lasten voisi olla tässä suhteessa hyvä olla. Samalla hautaisin unelmani omanlaisestani, juui minulle (ja lapsilleni?) sopivasta elämästä.

Terapiassa juttelimme lähinnä samoja asioita kuin muutenkin viime päivinä. Istunnon jälkeen katselin valokuvakirjoja, joita olen koonnut joka vuodesta. Siellä olivat kaikki hyvät ja kauniit muistot. Onneksi niitä on paljon, ja hyvien hetkien voimalla vuodet ovat kuluneet kaikesta ihmettelystä huolimatta. Ei auta kuin yhä vain tutkiskella elämää ja sisintään mahdollisimman rehellisesti. Haluaisin tehdä sen, mikä on oikein.

Suhteet Oma elämä Parisuhde Vanhemmuus

Keväinen viikonloppu Lontoossa: kauniista Kensingtonista coolille Brick Lanelle

Pari vuotta on jo tehnyt mieli lähteä pitkästä aikaa jonnekin maan rajojen ulkopuolelle. Yhtäkkiä sitten tajusin, ettei taapero tarvitse äitiä enää joka yö, ja tässä yhtäkkisessä vapauden huumassa varasin heti Norwegianin edulliset liput Lontooseen vain minulle ja vanhimmalle tyttärelle! Perjantaina aamukahdeksalta koneeseen, sunnuntaina puoliltaöin takaisin. Perfect. Mies jäi lapsenvahdiksi, ja saa oman vapaan viikonloppunsa ensi kuussa. Lontoossa houkuttelivat paitsi suurkaupungin nähtävyydet, myös ihanat puistot ja Suomea edellä oleva kevät.

Aloitimme perjantain saapuen Gatwickin lentokentältä junalla Victorian asemalle. Istahdimme lounaalle Belgravian kortteleissa sijaitsevaan, kauniisti kukkakoristeltuun Tomtom Coffee Houseen. Sitten kävelimme suoraan pääkallopaikoille: kohteena Buckinghamin palatsi ja Big Ben. Matkalla pydähdyimme maistelemaan ihania teelaatuja Whittardin teekaupassa ja pieni Harry Potter -kauppakin osui matkan varrelle.

Kuningatar Victoria vartioi Buckinghamin palatsia enkeli suojanaan. Vaikuttava matami!
Käveleskelimme puiston läpi Big Benille päin ja bongailimme vesilintuja hanhista haikaroihin. Lontoon pienissä vesistöissä asustaa kuulemma jopa pelikaaneja.

Big Benin ja parlamenttitalon reunustamalla aukiolla patsastelee monta rauhanpuolustajaa Gandhista Mandelaan.

Illan vietimme Oxford streetilla kauppoja kierrellen ja painuimme sitten pikaruokalan kautta hotellille lepäämään. Kaksikerrosbusseilla oli mukava ajella ja mikä parasta, lippua ei enää tarvitse ostaa vaan maksu hoituu suoraan luottokortin lähimaksua vilauttamalla! Kun päivälipun hinta tulee täyteen, korttia ei enää veloiteta. Lähimaksu toimi samoin myös lentokenttäjunassa. Lapselle kuitenkin piti ostaa perinteinen pahvinen juna- ja vuorokausilippu.

Selfridges-tavaratalolla on komea rakennus Oxford-streetillä.

Lauantaina otimme haltuun Itä-Lontoon. Aloitimme Tate Modernista, missä oli Yoko Onon näyttely. Filosofinen näyttely yllätti monella tavalla ja pidin siitä paljon, vaikka yleensä olen maalaustaiteen ystävä.

Matkalla Tate Modeniin kävelimme halki Old Spitalfieldsin, missä oli mahtavat taide- ja käsityömarkkinat, ruokakojuja yms. Suosittelen!

Lontoossa on useitakin katumarkkinoita, jotka ovat vilkkaita ja hauskoja paikkoja viikonlopunviettoon. Osa keskittyy ruokaan (Borough Market), osa antiikkiin, vintageen tai kirppiskamaan (Portobello Road, Camden), ja meidän matkallemme osunut Spitalfields taas on täynnä taiteen ja käsitöiden sekä ihanan eko- tai jopa hieman hörhöhenkisen tavaran kaupittelijoita. Siellä vierähti tovi jos toinenkin, mutta halusin silti käydä vielä myös Brick Lanella. Brick Lanen varrella levittäytyvät torit, kaupat ja markkinapaikat olivat vielä astetta katu-uskottavampia ja ruokakojut vahvasti aasia- ja afrikkavaikutteisia. Siellä täällä oli myös hienompia putiikkeja.

Lontoossa uusi ja vanha kohtaavat joka nurkalla.

Samaan aikaan kun Helgingissä ”nautittiin” vuoden (ehkä) viimeisistä lumipyryistä, aloittelivat lontoolaiset kesää vihreissä, kukkivissa puistoissaan. Valitsin hotellimme paitsi hinnan, myös sijainnin perusteella: The Columbia on aivan Kesington Gardensin laidalla. Puistossa samoilu oli ihana visiitti kesään ja hyvä hengähdystauko kaupungin vilinässä sompailuun.

Peter Pan soittelee pilliään Kensington Gardensissa.

Hotellimme oli yllättävän hieno, cool ja tyylikkään vintage-henkinen ollakseen lontoolaisittain kohtuuhintainen (kahden hengen huone 180€ yö). Kuulemma hotelli on ollut muusikoiden ja taideväen suosiossa menneillä vuosikymmenillä, ja nykyään sitä käytetään paljon muoti- ja promokuvauksiin. Meillä kävi niin hyvä tuuri, että varaamamme pieni huone oli vaihdettu kolmen hengen king size -huoneeseen! Nautimme tilasta täysin siemauksin ja päädyimme syömään pari (nuudeli/salaatti)ateriaakin hotellihuoneessa tyyriiden ravintoloiden sijaan.

Lauantai-iltana suuntasimme Covent Gardeniin. En ollut halunnut tehdä mitään pakollisia etukäteissuunnitelmia, mutta sain helposti nettiostona viime hetken liput Leijonakuningas-musikaaliin. Ei ollut halpaa, mutta olihan musikaali hieno elämys. Kuten monet muutkin musikaalit, Leijonakuningas pelaa lähinnä värikkäällä näyttävyydellä, mutta muutama aidosti koskettava laulunumero ja pari upeaa tanssikohtausta kuitenkin nähtiin. Afrikkalaisten kulttuurien taideperinteistä ammennettiin tyylillä, ja erityisesti vanhan paviaanin osaa näyttelevä shamaanieukko säväytti!

Tämä veistos säväytti Paddingtonin aseman lähellä matkalla metroon.

Koska sekä kolmetoistavuotias että minä olemme taiteen ystäviä, päätimme sunnuntaina vielä piipahtaa Trafalgarin aukiolla National Galleryssa. Sisäänpääsy on ilmainen, joten kannattaa piipahtaa vaikka ei kaikkea ehtisi nähdäkään. Meiltä jäivät tällä kertaa Rembrantit ja Rubensit ja moni muu vanhempi taideteos näkemättä, mutta suosikkini Van Goghit kävin toteamassa pyörryttävän hienoiksi. Jotenkin ne onnistuvat olemaan yhtä aikaa abstrakteja ja esittäviä.

Matkalla taidemuseoon poikkesimme Harrodsille. Ihanat Miu miun rantavaatteet houkuttivat niin äitiä kuin tytärtä, mutta 800€ kesämekosta oli kuitenkin vähän turhan suolainen hinta. Tyydyimme suklaaosastoon.

Harrodsin Egypti-teemaiset liukuportaat.

Jotta emme olisi turhan aikaisin lentokentällä, päätimme vielä syödä ihanan värikkäässä China Townissa lämpimän ruuan. Gerrard Streetilla riitti valikoimaa, ja randomilla poimitun ravintolan vegedumplingit ja kiinalaiset tortillahenkiset mitkälie rullat olivat ihan hyviä. Tytär halusi ehdottomasti myös jälkkärin korealaisesta jätskikioskista.

Sitten tietenkin tuli hirveä kiire hakea reput hotellilta, ehtiä Victorian asemalle (turvauduimme taksiin) ja sieltä Gatwick-expressilla lentokentälle. Olimme kentällä tasan tuntia ennen koneen lähtöä, mutta onneksi turvatarkastuksessa ei ollut ruuhkaa ja ehdimme hienosti.

Kaksi yötä ja kolme päivää oli kevyellä porukalla ja kevyin kantamuksin jo hyvänpituinen loma. Näimme ja koimme yllättävän paljon! Tosin kiireetöntä haahuilua jäimme molemmat vielä kaipaamaan.

Kulttuuri Vanhemmuus Matkat Museot ja näyttelyt