Unelma naisesta Albert Edelfeltin naiskuvaukset

Unelma naisesta –

Albert Edelfeltin naiskuvaukset

Albert Edelfeltin yksi määrällisesti suurimmista tuotannon aiheista ovat eri-ikäisten ja -luokkaisten naisten kuvaukset. Edelfelt on naiskuvillaan halunnut miellyttää nimenomaan suurta yleisöä, ja siksi maalaukset ovat toteutukseltaan ensisijaisesti tunnelmallisia ja esteettisiä – pieniä sieviä maalauksia. Kuvien sisältö syntyy esimerkiksi puvuista, muusta rekvisiitasta tai naistyypistä itsestään Etenkin yläluokan naisia kuvatessaan, taiteilija maalasi heidät omassa ympäristössään vapaa-ajan vietossa esimerkiksi kirjoja lukien, muttei koskaan työnteossa.

Albert edelfelt, Eukko pärekoreineen, 1882, öljymaalaus. Ateneumin taidemuseo. Kuva: Douglas Siven.

Edelfelt maalasi paljon kauniita naisia, mutta naiset eivät edustaneet mitään tiettyä kauneusihannetta, vaan olivat varsin persoonallisia naistyyppejä. Toisaalta naiskuvaukset olivat riippuvaisia mallin luokasta eli iästä ja yhteiskunnallisesta asemasta. Eukko pärekoreineen -maalaus on yksi esimerkki tällaisesta kuvauksesta. Mallina on Edelfeltien palvelijatar Tajta. Uskollinen palvelijatar on alennettu anonyymiksi eukoksi, joka edustaa maalauksessa vain ympäristöään ja rotuaan. Tajta on maalauksessa mallikappale vanhasta, työn rasittamasta ja epäseksuaalisesta naisesta, toisin kuin naiset monissa Edelfeltin Pariisissa tehdyissä naiskuvissa. Toisaalta maalauksen tyylivalinnassa on ollut myös kyseessä eräänlainen ihannointi, siitä millainen kansannainen katsottiin olevan tyypiltään.
Albert Edelfelt, Hyvät ystävät II, 1882. Valtion taidemuseo. Kuva: Douglas Siven

muoti tasa-arvo