Mainosten sukupuolistereotypiat: Aviomiesten päiväkoti
Koska olen sen sortin feministi, jonka pipo on kerrassaan tiukalla, olen usein kurkkuani myöten täynnä meitä jatkuvasti ympäröiviä sukupuolistereotypioita. Tiedättehän – kaikki miehet sitä, kaikki naiset tätä! Kaikki naiset tykkäävät kengistä ja käsilaukuista, kaikki miehet penkkiurheilusta, blaa blaa blaa! Moinen ei saa kummankaan sukupuolen edustajia kuulostamaan kauhean fiksuilta, ja tällaisiin väsyneisiin käsityksiin törmätessäni otsalohkoani alkaa kummasti kiristää. Tämä tuttu tunne iski välittömästi törmätessäni Edinburghin keskustassa pubiin, joka mainosti itseään aviomiesten päivähoitopaikkana.
Tarvitsetko aikaa itsellesi? Tarvitsetko rentoutumista? Haluatko mennä ostoksille?
Jätä aviomiehesi tänne!
Minä tarvitsin vain ja ainoastaan kaljan (ja tämän mainoksen nähtyäni ehkä myös viskin), mutta jätin menemättä kyseiseen juottolaan. Onneksi samasta korttelista löytyi noin kymmenen muutakin kuppilaa. Janoiseksi ei siis tarvinnut jäädä, vaan sain sekä kaipaamani virvokkeet että kantaa roposeni paikkaan, jonka ulkomainonta ei tuntunut halveeraavan sekä naisia että miehiä.