Kun vartalon muutoksille sokeutuu (+ rasvatilanne)

Ladataan...
Onnenpäivä

Eilen se taas oli. Päivä, jolloin yksi pieni lukema mittarissa kertoi sen, onko viikkojen säntillinen ruokailu ja treenaaminen onnistunut vai ollut silkkaa ajanhukkaa. Olin jo monta päivää katsellut peiliin vielä tavallistakin tarkemmin, tutkinut painon kehityskäyriä ja heilunut mittanauhan kanssa. Paino oli nytkähtänyt kuukaudessa alaspäin vaivaiset 1,5 kiloa, peilikuva ei tuntunut muuttuneen yhtään ja mittanauhan osoittamat sentin tai puolen muutokset voisi helposti mennä mittausvirheen piikkiin.

Lopulta pyysin miestäkin katsomaan, että onko se reisi vähän siloittunut, onko tuo olkalihas erottuvampi ja voitko vielä kokeilla, että onko peräsin yhtä pehmoinen kuin ennen? Ja ei, ei tullut apuja sieltäkään. Hitto vieköön, tähänkö se kehitys nyt tyssäsi?

Ja ei, kuvassa ei näy mainittavaa edistystä suuntaan tai toiseen.

Ja minäpä taidan tietää miksi.



Ja niin kumartui pelottava mittarimies viereeni ja aloitti nipistelyn. Ensin alli, sitten kylkimakkara ja lopuksi reisiläski. Vedin henkeä ja valmistauduin pahimpaan. No, suotta panikoin. Mittari kertoi rasvaprosentin pudonneen 1,5 prosenttiyksikköä alaspäin neljässä viikossa, aina 16,7 prosenttiin saakka. Sen sijaan, että rasvan palaminen olisi hidastunut näin dieetin loppupuolella, se olikin nopeutunut ja lihashävikki ollut minimaalista. Niin se vain silmä sokeutuu omalle itselle.

Miksi siellä peilissä ei sitten muutoksia näkynyt? Hävettää myöntää, että tajuan tämän vasta nyt, mutta olen koko ajan katsellut väärää kohtaa itsessäni. Olen kirjaimellisesti tuijotellut omaa napaani monta viikkoa, etsinyt epätoivoisesti vatsalihaksien ääriviivoja ja kironnut, kun ei muutosta tapahdu. Samaan aikaan, kun olen tuskaillut vatsalihaksieni kanssa, on rasva tirissyt pikkuhiljaa toisaalla - reisissä ja takapuolessa. No nyt kun puheeksi tuli, niin totta tosiaan, voin tunnustella etureiden verisuonia ihon läpi. Ja ehkä ne treenihousut olivat ihan oikeasti jääneet hieman löysäksi eivätkä vain venyneet pesussa.

Sen lisäksi, ettei pikkuhiljaa vartalossa tapahtuvia muutoksia välttämättä huomaa muuten kuin mittarilla, vaikuttaa muutoksille sokeutumiseen myös omat odotukset. Useilla meistä on varmasti jonkinlainen mielikuva siitä, miltä 15 % rasvoilla oleva nainen näyttää? No, tämän havainnoillistamiseen on netti kuvia pullollaan:

Entä jos sitten ei näytäkään siinä tavoitellussa rasvaprosentissa siltä, kuin oli alunperin haaveillut ja kuvien perusteella odottanut? Myönnetään, että olen itsekin surffaillut pitkin internettiä katselemassa kuvia ja miettinyt, että miksen minä näytä tuolta ja tältä, vaikka rasvaprosentti olisikin sama kuin kuvien naisilla. Totuus on, että jokaisen vartalo on erilainen. Riippuu vartalomallista, lihaksen määrästä, pituudesta, kuun asennosta maahan nähden ja Saturnuksen tähtipölystä, että miltä mikäkin rasvaprosentti kantajansa päällä näyttää. Otetaanpa esimerkkikuva netin syövereistä:

Niin, kauhean suurta lihaserottuvuutta ei välttämättä dieetin myötä kannata odottaa, jos ei rasvakerroksen alta löydy lihasmassaa nimeksikään. Tämä kuva on melko kärjistetty, mutta antaa hyvin osviittaa siitä, kuinka erilaiselta kaksi eri ihmistä samalla rasvaprosentilla voikaan näyttää. Ja toisekseen, rasva ei välttämättä sijoitu kroppassa tasaisesti. Toisilla saattaa olla hyvinkin tiukat vatsalihakset, mutta alakerrassa vielä reilusti pehmeyttä nostamassa rasvaprosenttia. Otetaanpa lisää esimerkkejä:

Vetämättä esiin Photoshop-korttia, voin sanoa, että en todellakaan näyttänyt 24 % rasvoilla samalta kuin J. Biel. Rehellisesti sanottuna näytin hirveältä pullerolta. Olen kovasti miettinyt, että miksi näin? Miksi ihmeessä näytin todella lihavalta, vaikka esimerkiksi kolme kuvaa ylempänä 25 % rasvoilla oleva nainen näyttää todella viehättävältä? Syytän lihasmassaa ja leveää vartalomallia, jotka jo itsessään tekevät ruhostani vähän vantteramman. Kun päälle lisätään huomattava määrä rasvaa, on lopputulos vielä suurempi ja leveämpi. Mitä tästä opin? Älä liho, tai jos lihot, hankkiudu ensin eroon lihaksista.

***

Tämä kuukausia kestänyt (ja vielä kolmisen viikkoa kestävä) dieetti on ollut hyvin opettavainen matka. Sen lisäksi, että olen oppinut paljon vartalostani, on ollut mielenkiintoista seurata mitä pään sisällä tapahtuu ja pysyykö minäkuva mukana muutoksessa. Minäkuva laahaa nyt selvästi hieman perässä, mutta kiitos kiistattomien mittaustulosten, ei todellisuudentaju ole lähtenyt hortoilemaan kovin pitkälle. Niin, ja onhan minulla tuossa sohvan toisessa päässä 115 kiloinen järjen ääni, joka pitää kyllä jalat maanpinnalla.

Olen sanonut tämän ennenkin ja sanon taas uudelleen, ottakaa dieettiläiset niitä kuvia itsestänne matkan varrelta, käyttäkää mittanauhaa ja käykää rasvaprosentin mittauksessa säännöllisesti. Pieniä juttuja, jotka kannattaa tehdä oman mielenrauhan takia. Ei sitten tarvitse arpoa, että onko jotain tapahtunut vai ei. Niin ja se vaakalukema... antaa se toki osviittaa, mutta mitä se lopulta kertoo? Ei mitään muuta, kuin painon.

 

Share

Kommentit

Nina Enroth

Onnea hienolle edistymiselle! Pers- ja reisiläskien ravistelu se vasta kovaa hommaa onkin, ja sä olet onnistunut siinä. Mut vois muuten lisätä tuohon 68 kg -ryhmäpotrettiin, mihin lie sijoittuisin. Arskaa sunnuntaihin :)

NoraP (Ei varmistettu)

Just luin Musckle & fitness Hers -lehdestä, että naisella rasva palaa viimeisenä vatsasta. Naishormoonit pitää kuulemma viimeiseen asti kiinni vatsan seudun rasvoista.
Ikävä kyllä. =D

tiiti
ite puin

Rasvaahan on muuallakin kuin kehon ulkopuolella, eli vaikka paino lähtisikin rasvasta, se ei sitä kerro että se rasvakerros kehon ulkopuolella pienenee. Toki aina dieetatessa se lähtee myös lihakseista ja nestetasapainokin muuttuu, kun sitä sitomassa on vähemmän kudosta.

Nuo kuvathan ovat silmämääräiseen perustuvia arviota, eikä noiden henkilöiden rasvaprosentista (julkkiksista puhumattakaan) ole mitään tietoa. Epäilen vahvasti, että Jessica Biehlin rasva% olisi noin korkea. Ja toki pitää huomata, kun puhutaan esim. noista julkkiskuvista, että silikonirinnathan laskevat laskennallista rasvaprosenttia (koska ne eivät ole rasvaa) ja muuttavat kropan mittasuhteita, esim. tuo Chyna, joka ei tuossa kuvassa ole 10% rasvoja kyllä nähnytkään, paitsi ehkä jauhelihakastikkeessa :D

Toinen juttu sitten onkin, miksi sitä rasvaprosentin eksaktia määrää edes kannattaisi valvoa, ei kukaan treenaa tiettyyn rasvaprosenttiin, vaan esim. lihaserottuvuuteen. Jos ne absit ei näy (tai mitä sitten haluaakin näkyviin), se on aika sama antaako se rasvaprosenttilaskukaava 15 vai 19 vai 23. Lisäksi mikään tavikselle saatavissa oleva mittari ei oikeasti kerro sitä eksaktia rasvaprosenttia, se on aina vain arvio, jonka muutoksen suuntaa voi käyttää tukena dieetatessa.

Mia-Elina

"Ja toisekseen, rasva ei välttämättä sijoitu kroppassa tasaisesti. Toisilla saattaa olla hyvinkin tiukat vatsalihakset, mutta alakerrassa vielä reilusti pehmeyttä nostamassa rasvaprosenttia."

Jep-jep. Eikä niitä rasvaprosentteja kannata eri vartaloiden ja elintapojen/liikuntaharrastusten kesken verrata, kuten 15% vs. 15% -kuva osoittaa. Rasvojen sijoittuminenkin on todella hyvin yksilökohtaista. Täällä huokailen säännöllisesti sitä, kuinka perä laahaa kaikessa takana. (Pun intended.) Ihan kuin olisivat täysin eri paria tuo ylävartalo ja alavartalo. :) Mut mikäs siinä, sillä mennään mitä on annettu.

Vartalon muokkaus on lajina kyllä vaikein ikinä. Vaikka näkee kaikenlaisia fitness-kisailijoiden tuloksia, niin kyllä he joko saavat lavalle kiristää itsensä aivan nääntymisen rajoille tai ovat valmiiksi luonnostaan ihanteen mukaisesti sopusuhtaisia (ja siltikin nääntyvät matkalla niille rajoille). Henkisesti huomattavasti helpompi on asettaa itselleen suorituksellisia tavoitteita. :) 

Tuli mieleen parin vuoden takainen juttu olympiaurheilijoiden vartaloista: http://www.urbaanioranki.com/2011/03/taydellinen-vartalo.html

FFFifi
Fitness Führer

On nämä kyllä tosi yksilöllisiä. Useinhan kuulee, että naisella pitää olla rasvaprosentti alle 20, jotta vatsalihakset näkyisivät. Mulla on alhaisin mitattu ollut muistaakseni 23 (vai 22) ja silloin näkyi hyvin. Nyt veikkaisin, että on jotain 25, ja edelleen näkyy ainakin hyvällä tahdolla, joskaan ei niin hyvin kuin ennen. Samoin raajoista näkee kyllä, että siellä on lihastakin alla, mutta ei se nyt hirveän selkeästi erotu. Jaloista ei erottuisi selvästi varmaan kuin jossain 15%...

Mulla kun on ihan sama kuin Mia-Elinalla, melkein kaikki rasvat on tuolla lantiosta alaspäin. Ei se prosentti kerro paljoakaan siitä, miltä näyttää, mutta onhan se treenin tuloksen mittaamiseen ihan kätevä. Tosin en ole uskaltanut enää noissa mittauksissa käydä, viimeksi alkoi ahistamaan niin paljon :D

Painosta mulla ei ole mitään käsitystä. Mulla on nykyisin niin paljon enemmän lihasta, että paino ei ole mitenkään vertailukelpoinen siihen parin-puolentoista vuoden takaiseen kun tuli vielä käytyä vaa'alla.

Corde

Pitääpä oikeasti ottaa itseään niskasta kiinni ja ottaa taas niitä kuvia vaikka inhoan katsella itseäni.

Mulla suurin ongelma on navan seutu jossa on ns. Tressi rasvaa mikä ei tunnu lähtevän millään, tosin tresikään ei lähde mihkään. Peppu osastostani en ole vielä ottanut tressiä. Mutta sekin siellä hyllyy mukana ;)

Mut oot sä vaan niin upea! Samaan kun jossain vaiheessa päsis itsekkin.

Tiinuska / Parempia Polkuja (Ei varmistettu) http://parempiapolkuja.blogspot.fi/

Onnittelut edistyksestä! :) Otin neuvostasi joku aika sitten vaarin, ja otin itsestäni "before" - kuvan sekä mitat mittanauhalla. Noin viisi viikkoa mittaushetken jälkeen (siis eilen) otin uudet kuvat ja mitat, ja hyppelin sen jälkeen ilosta kuin aropupu. Vaa'an lukema laskenut vaivaisen kilon tai puolitoista, mutta mm. lantiolta ja vyötäröstä lähtenyt 4 senttiä kummastakin. Lisäksi kuvissa näkee todella selkeän muutoksen erityisesti keskivartalossa, mikä oli todella ilahduttavaa, sillä oma silmäni oli muutokselle jo täysin sokeutunut ja minusta tuntui, että mitään muutosta koskaan tapahdukaan. Itse en ole siis millään varsinaisella dieetillä, vaan liikunnan ilon kautta hakenut voimaa ja keveyttä oloon, sillä kehonkoostumusanalyysi antoi tuomioksi 14 kilon liikapainon vuoden alussa. Liikunnan voima on ihmeellinen ja suosittelen kyllä kaikille vaa'an hyllyttämistä ja mittanauhan ja kameran käyttöä, n. 1-2 kuukauden välein. Ihan joka päivä ei kuitenkaan kannata mittailla, ettei epätoivo iske :D

Enne

Täällä rasvaprosentti alkaa kolmosella, mutta olen silti normaalipainon rajoissa ja käytän koon 36/38-vaatteita. Joo, kyllähän se keskivartalo vähän hölskyy. Tiedän, että % on kovin korkea jo terveydellisistäkin syistä (olisi mielenkiintoista tietää, kuinka paljon geneettisellä perimällä on tähän vaikutusta), joten käyn nyt säännöllisesti kehonkoostumusmittauksessa (samalla laitteella) jotta saan suuntaa-antavaa dataa kehittymisestä. Rasvaprosenttiakin tärkeämpi luku on lihasmassan osuus, joka kasvaessaan toki vaikuttaa suoraan verrannollisesti rasvaprosenttiin ja tukee muutenkin paremmin tavoitteitani.

Jotain before-kuvia löytyy jo, pitääkin ottaa uudet kuvat nyt, kun kehitystä on todistetusti hieman tapahtunut. Alusvaatteet päällä peilin edessä hytkyminen onkin sitten motivoivinta reality-kauhua taas vähään aikaan :D

Kommentoi

Ladataan...