Mikä sinut pitää liikkeessä?

Onnenpäivä

Lueskelin tuossa jokin aika sitten lehdestä millä eri keinoin ihmiset ylläpitävät säännöllistä treenirytmiä. Lehdessä kerrottiin esimerkiksi jääkaapin oveen kiinnitetyistä vatsamakkarakuvista sekä nukkumisesta treenivaatteet päällä, jotta herättyä olisi ikään kuin pakko lähteä kuntoilemaan. Tuon jutun myötä ryhdyin itsekin pohtimaan, että kuinka oikeastaan saan revittyä itseni kuntoilemaan kerran tai kaksi päivässä. Nimittäin vaikka treenaankin pääasiassa siksi, että se on yksinkertaisesti kivaa, en edes yritä väittää, että dieetillä ollessa kiinnostaisi ihan joka kerta vääntäytyä ensimmäisenä aamulla ja viimeisenä illalla salille raudan ja crossarin äärelle.



Mikä minut sitten pitää liikkeessä ja treenisuunnitelman syrjässä kiinni?

1. Liikuntapäiväkirja
Minulla on ollut käytössäni Suunnon sykemittari jo kolmisen vuotta ja tänä aikana jokainen treenini on tallentunut Suunnon Movescount-tililleni. Treenien näkeminen kalenterissa, poltetut kalorit ja juostut kilometrit motivoivat pysymään aktiivisena jatkossakin. Ja jösses, että vihaan niitä laiskuuden takia tyhjäksi jääneitä kalenteriruutuja! Aloitimme myös työpaikallani Heiaheian liikuntakampanjan, jonka tarkoitus on parantaa työhyvinvointia liikunnalla, parantaa yhteishenkeä ja kannustaa ja motivoida työkavereita liikkumaan. Älyttömän hyvä ja motivoiva idea!

2. Aikatauluttaminen
Näin dieetillä ollessa suhtaudun liikuntaan samankaltaisella vakavuudella kuin työntekoon. Niinpä teen kaikki muut askareet liikunnan ehdoilla eikä toisinpäin. Aamulla ensimmäisenä mennään salille ja kaksitoista tuntia myöhemmin, päivällisen jälkeen, uudelleen. Siinä välissä tehdään ensin työt ja sitten jotain muuta jos jää aikaa.

3. Syöminen
Että minä tykkään syömisestä! Jopa niin paljon, että se on yksi suurimmista syistä miksi liikun näinkin paljon. Kun liikkuu reilusti, saa syödä enemmän. Yksinkertaista! Toinen ruokailuun liittyvä motivaattori on se, että syön koko päivän säännöllisesti ja optimoidusti treenejä silmällä pitäen. Kun on koko päivän tankannut illan punttitreeniä varten, ei ihan helposti tule jätettyä iltatreenejä välistä.

 

Kuinka sinä saat pidettyä liikuntarutiinia yllä?

 

 

Share

Kommentit

sinisiipi
Seikkailu Aasiassa

Aloitin HeiaHeian täyttämisen noin vuosi sitten ja olen saanut huomata, että niiden merkintöjen kerääminen on välillä yllättävän motivoivaa. Syöminen on myös ehdottomasti hyvä syy treenata vähän enemmän. 

Näiden lisäksi minut saa liikkumaan se, että harrastan joukkuelajia, joten sosiaalinen paine pakottaa treenaamaan. On myös kiva lähteä treeneihin, koska tietää näkevänsä siellä joukkuetoverinsa.

Mainitsemisen arvoinen on myös se, jos ilmoittautuu johonkin tapahtumaan. Esimerkiksi edessä häämöttävä juoksutapahtuma pakottaa lenkille, koska olisi niin noloa mennä tapahtumaan treenaamatta ja tehdä pohjanoteeraus :D

Annmaiya (Ei varmistettu) Http://Annmaiya.worldpress.com

Ihanaa löytää toisen Kalifornialaisen ulkosuomalaisen blogi! Miten päädyit blogin kirjoittamiseen Suomeksi? Itse olen punninnut kummalla kielellä sitä loppujen lopuksi kannattaisi kirjoittaa.

Mitä liikuntarutiinin ylläpitämiseen tulee, on tuo aikatauluttaminen kyllä tärkeää. Itse opin kantapään kautta, että tehokkaat treenit eivät tarkoita välttämättä kolme tuntia crosstrainerillä. Tunnin päivässä, tai edes puolituntia voi käyttää tosi tehokkaasti. Tietenkin treenin tulokset motivoi ja liikunnasta tuleva hyvä olo myös!

A. Sinivaara
Onnenpäivä

Oikeastaan koko kirjoittaminen sai alkuunsa alunperin siitä, että halusin kehittää kirjoitustaitoani ja toisaalta pitää äidinkieleni aktiivisena. Vaikka meillä kotona suomea puhutaankin, niin kyllä se miehen kanssa käyty keskustelu on kuitenkin melko suppeaa. Blogin avulla tulee sanavarastoa, sanontoja ja muuta sellaista aktivoitua aivan eri tavalla :)

Toisekseen englantini ei ole niin hyvä, että voisin ilmaista sillä itseäni niin hyvin kuin haluaisin. Olen selitellyt itselleni, että suomen kieleni on niin rikas, ettei päässäni ole tilaa toiselle samanvertaiselle kielelle :)

Sokkade (Ei varmistettu)

Itse aloitin dieetin myös viikko sitten ensimmäisen kerran ihan virallisen ruokavalio ja saliohjauksen kera. Hullua, miten huomaa tykkäävänsä masokistiseen tapaan siitä, että on tarkka suunnitelma siitä mitä työntää suuhunsa ja mitä/milloin treenaa! :D

Suvi K.
Sisunainen

Olen jo riittävän monta kertaa nähnyt sen, että vaikka nyt ei huvittaisi eikä jaksaisi, treenin jälkeen on 95% todennäköisyydellä sata kertaa parempi olo.

Lähiömuija (Ei varmistettu) http://lahiomuija.blogspot.fi/

Treenikaverit ja tekeminen. Sali on mun toinen koti, jossa pääsee harrastamaan ja näkemään kavereita. Toisaalta koukuttuminen liikuntaan houkuttelee nostamaan rautaa, jos lajitreeneihin ei ehdi. Siellä ei vaan ole yhtä hauskaa. En urheile, jos minua ei huvita, enkä tee sitä ulkonäön vuoksi. Useimmiten huvittaa ja hermoja kiristää, jos ei esim. loukkaantumisen vuoksi pääse jumpalle. Mulle on ihan sama, minkä kokoiselta mun hauis näyttää peilissä. Enemmän kiinnostaa voima ja kunto, jota voin hyödyntää harrastuksissani. Ruokavalion ja treenin olen myös yrittänyt pitää erillään. Syöminen on välillä terveellisempää, välillä epäterveellisempää, mutta urheilu ei jää koskaan.

Maria S (Ei varmistettu) http://tuulahdusvalimerelta.blogspot.com.tr/

Ihana blogi sulla!Mie jaksan kuntoilla kun luen päivän aikana riittävän annoksen kivoja blogi tekstejä joista saa kivasti virtaa ja motivaatiota...toivotaan että mun kuntoilut nyt jatkuis kesälläkin vaikka meillä täällä sietämätön kuumuus heinä ja elokuussa...salilla onneksi ilmastointi.

Anna-Maija (Ei varmistettu)

Se, että jos ei liiku, kroppaa särkee. Kaikista mieluiten kattelisin päivät pitkät sohvalla elokuvia ja söisin jäätelöä. Jos saisin siis oikeasti valita.

Välillä onkin motivaatio-ongelmia, koska en ole mitenkään hirveän suorituskeskeinen ihminen. Minua ei siis saa liikkeelle poltetut kalorit, suoritusten kirjaaminen eikä treenin jälkeinen hyvä olo (anteeksi mikä?). En tiedä, ehkä en oikeasti edes pidä liikkumisesta. Pidän kyllä ajatuksesta, että olisin liikunnallinen ihminen...

MariWLZ
The Good Vibes

Tuo   paita! O_O Pakko saada!  Itseä innostaa liikkumaan tulokset. Se kun huomaat, että haba on hieman kasvanut ja allit pienentynyt. Tai se kun huomaat jaksavasi punnertaa tuplamäärän enemmän kuin viikko sitten:)

Kommentoi