Lily

Hanki lisää lukijoita blogillesi ja auta Googlea nostamaan juttujasi


Haluatko blogillesi lisää lukijoita? Tärkeintä ovat tietysti loistavat postaukset, mutta tekniikastakin on apua. Näillä pienillä nikseillä voit edistää oman blogisi juttujen nousemista hakukonetuloksissa, kuten Google-hauissa.
Teksti Toimitus

Kaikkea ei tarvitse optimoida

Muista, että tekstejä ei ole pakko optimoida. Jos haluat keskittyä kirjoittamaan ajatuksiasi päiväkirjamaiseen muotoon, ei optimointi ole välttämättä olennaista. Keskity siis vain kirjoittamaan, mitä mieleen juolahtaa ja anna ajatuksen virrata. Jos kirjoitat aiheesta, joka on juuri tähän päivään sidottu, ei sitä myöskään välttämättä haeta Googlesta vuoden tai kahden päästä. Sen sijaan jos koet, että aihe on ajaton ja relevantti vielä myöhemminkin, on tekstin optimointi fiksua.

Unohda keyword-listat, keskity sisältöön

Uudistuneessa Lilyssä on käytössä WordPress, jonka avulla hakukoneoptimointi on helppoa! Jokaisen postauksen yhteydessä on SE-optimoinnille tarkoitettu kohta, joka auttaa sinua eteenpäin. Se auttaa hahmottamaan, millaisia toimenpiteitä sinun tulisi tehdä, jotta tekstisi olisi hakukoneystävällinen – ja kertoo myös, mitä olet jo tehnyt oikein.

Yoast-työkalu ohjeistaa, mihin sinun tulee kiinnittää optimoinnissa huomiota ja mitä olet jo tehnyt oikein.

Pelkkien avainsanojen listaamisen sijaan kannattaa jo ennen blogipostauksen kirjoittamista keskittyä pohtimaan, mistä oikein haluat kirjoittaa. Jo tässä vaiheessa kannattaa miettiä, mikä on tekstin kantava teema ja varsinainen avainsana, keyphrase. On tärkeää, että tuo avainsana toistuu olennaisena osana koko tekstin läpi, eikä ole vasta valmiin tekstin julkaisun kynnyksellä hatusta temmattu sana. Keyphrasen syöttäminen sille tarkoitettuun kohtaan ei itsessään tee tekstistä hakukoneystävällistä. Ei siis ole olennaista että keksii mahdollisimman paljon osuvia avainsanoja, vaan tärkeämpää on keskittyä kirjoittamaan tietystä aiheesta. Yoast-työkalun avulla voi tarkistaa onko tämä työ tehty hyvin.

SE-optimointia varten löytyy sille tarkoitettu kohta postauseditorin alalaidasta. Focus keyphrase -kohtaan syötetään avainsana, joka kuvaa blogipostauksen teemaa parhaiten. Keyphrase kannattaa kirjoittaa siinä muodossa, missä se toistuu eniten tekstissä tai mikä on sen yleisin muoto.

Valitse postaukselle yksi aihe

Optimointia ja selkeän sisällön rakentamista auttaa se, että valitset yhden aiheen, johon keskityt. Sen sijaan, että yrittäisit kirjoittaa samassa postauksessa esimerkiksi kampauksista, ripsiväreistä ja itseruskettavista, kannattaa valita niistä yksi – tai valita teemaksi esimerkiksi juhlalookin. Tällöin juhlalook tulisi toistua useaan otteeseen tekstissä, kuten otsikoissa ja leipätekstissä.

Esimerkki:

Kattotermi: juhlalook

Otsikko: Vinkit kevään juhlalookiin

Tekstin aloitus: Kaipaatko vinkkejä juhlalookin tekemiseen – täältä pesee!

Sivun otsikko

Tärkeimpiä keinoja auttaa jutun nousemista hakukonetuloksissa ovat jutun otsikointi ja jutun alun muokkaaminen hakukoneystävälliseksi. Mieti myös, mitä itse hakisit Googlesta, jos yrittäisit löytää tietoa asiasta, josta olet aikeissa julkaista postauksen. Mitä kirjoittaisit hakukenttään? Pohdi myös, onko postauksen sisältö vastaus siihen kysymykseen, jonka hakukenttään kirjoittaisit.

Jokaisen postauksen yhteydessä on SE-optimoinnille tarkoitettu kohta, joka auttaa sinua eteenpäin. Siellä voit antaa hakukonetta varten juttusivulle eri otsikon kuin postauksellasi on. Näin kannattaa toimia, jos postauksen otsikko ei kerro suorasanaisesti, mitä juttu käsittelee.

Esimerkiksi jos haluat antaa mokkapalareseptin sisältävälle postaukselle tunnelmoivan otsikon ”Sunnuntain kahvihetki”, tee sille erikseen hyvin konkreettinen, hakukoneystävällinen sivun otsikko, joka kertoo, mistä jutussa on kyse, esim. ”Parhaat mokkapalat”. Sivun otsikko voi olla enintään 70 merkkiä pitkä.

Uusi sivun otsikko näkyy hakukonetuloksissa ja esimerkiksi Facebookissa, kun jaat jutun, mutta postauksen otsikko blogissa säilyy ennallaan.

Sisällön kuvaus

Voit myös säätää, mikä teksti hakukonetuloksissa näkyy otsikon alla. Sisällön kuvausta kannattaa käyttää silloin, kun itse postauksen alusta ei käy ilmi, mitä juttu sisältää. Kerro kuvauksessa konkreettisesti, mitä juttu käsittelee. Pyri muotoilemaan kuvaus niin, että lukijan kiinnostus herää.

Esimerkiksi jos mokkapalareseptijuttu alkaa fiilistellen ”Tykkään nukkua sunnuntaisin pitkään. Viime viikolla meni puolillepäivin…”, tee jutun sisällön kuvaus, josta käy heti ilmi, mitä juttu käsittelee – eli mitä tietoa lukija saa, kun lukee jutun. Esimerkiksi näin: ”Maailman paras mokkapalaresepti on myös yksinkertaisin. Nämä herkut valmistuvat puolessa tunnissa.”

Kuvaus voi olla enintään 150 merkkiä pitkä.

Käytä sekä hakukonetta varten tehdyssä otsikossa että jutun sisällön kuvauksessa jutun sisällön kannalta tärkeimpiä avainsanoja (esim. mokkapalat). Sanoja kannattaa käyttää heti otsikon alussa.

Mieti, mikä toimii somessa

Yoast-työkalussa on myös Facebook-jaoille oma kohtansa, jossa voit kirjoittaa jo valmiiksi somejakoihin sopivat tekstit. Näin voit muokata otsikkoa ja sisällön kuvausta sosiaaliseen mediaan sopivaksi. Somessa voi hyvin toimia hieman provosoivampi otsikko tai lukijan haastaminen: "oletko aina tehnyt tämän asian väärin?" -tyyliin. Kannattaa miettiä, millaisista otsikoista sinä tykkäisit somessa, millaisia jakaisit ja millaisia itse klikkaisit.

Somejakoihin voi kirjoittaa tekstit valmiiksi sille varatusta osiosta.

Haluatko tutustua Yoastiin tarkemmin? Se onnistuu täällä: https://yoast.com/wordpress-seo/

+ Näin saat lisää lukijoita blogimaailmasta

1. Kommentoi

Osallistu keskusteluun ja kommentoi muissa blogeissa ahkerasti. Jätä allekirjoitukseksi blogisi osoite – näin muut löytävät sinut ja blogisi.

Muista: Spämmääminen ei tuo sinulle lisää lukijoita. Pelkkä oman blogin linkin postaaminen kommenttiboksiin ärsyttää enemmän kuin herättää uteliaisuutta.

2. Tee blogisi seuraaminen helpoksi

Rekisteröi blogisi esimerkiksi blogloviniin ja Blogilistalle, eli palveluihin, joiden kautta blogia voi seurata. Perusta blogille myös oma Facebook-sivu – tai vähintäänkin jaa linkit uusiin postauksiin omassa profiilissasi. Kannattaa myös nostaa blogipostauksia esimerkiksi Instagramissa, sillä myös sitä kautta tulee nykyään paljon liikennettä blogeihin.

Muista: Lukija on laiska. Kerro lukijoille, kuinka he voivat seurata blogiasi mahdollisimman helposti. Uudistuneessa Lilyssä voit lisätä helposti sosiaalisen median kanavat blogisi omaan navigaatioon. Rekisteröityneet kävijät voivat ryhtyä seuraamaan Lilyn blogeja, jolloin he saavat ilmoitukset lempiblogiensa uusista postauksista Oma Lily -profiilisivulle.

Julkaistu: 14.5.2019