Lily

Näin seuraat blogisi kävijämääriä ja opit uutta lukijoistasi


Voit seurata blogisi liikennettä helposti Google Analyticsin avulla. Katso helpot ohjeet kävijäseurannan aloittamiseen.
Teksti Toimitus

1. Perusta Google-tili

Luo itsellesi Google-tili osoitteessa https://google.com/accounts/NewAccount. Jos käytät esimerkiksi Gmailia, sinulla on jo samalla Google Analyticsin käyttöönottoon tarvittava tili, ja voit siirtyä suoraan seuraavaan vaiheeseen.

2. Ota käyttöön Analytics

Rekisteröidy Google Analyticsiin osoitteessa https://analytics.google.com/analytics.

3. Ota talteen tilisi tunnus

Kun olet luonut uuden tilin, kopioi sen tunnus (muotoa UA-xxxxxxxx-x). Rekisteröitymisen jälkeen sinut ohjataan suoraan seurantatunnuksen sisältävälle sivulle, mutta löydät sen Google Analyticsista myös kohdasta Järjestelmänvalvoja -> Seurantatiedot -> Seurantakoodi.

4. Lisää seurantakoodi blogiisi

Lisää UA-alkuinen koodi sille varattuun kenttään blogisi asetuksissa kohdasta Custom Analytics. Muista tallentaa muutokset.

5. Seuranta alkaa!

Tämä voi viedä muutamasta minuutista muutamaan tuntiin, mutta viimeistään vuorokauden kuluttua sinun pitäisi nähdä kävijämääriä ja muuta tietoa palstastasi Google Analytics -tilisi kautta.

6. Sukella blogisi avainlukuihin ja tutustu yleisöösi paremmin

Yleisö-välilehden alta löydät tietoa muun muassa siitä, kuinka paljon kävijöitä blogissasi on ollut valitulla ajanjaksolla ja kuinka kauan he ovat viihtyneet postaustesi parissa. Kun olet käyttänyt Analyticsia jo jonkin aikaa, voit verrata kävijämäärien kehitystä myös edelliseen ajanjaksoon, esimerkiksi viikkoon, kuukauteen tai vuoteen.

Käyttäytyminen-otsikon alta kannattaa kurkata ainakin Sivuston sisältö -kohtaan. Onko uusin postauksesi aina hitti vai kiinnostaako lukijoita jotkut vanhemmatkin jutut? Tutustumalla blogisi suosituimpiin postauksiin saat paremman käsityksen siitä, millaisesta sisällöstä lukijasi pitävät ja löydät omia ikivihreitä klassikkopostauksiasi.

Haluatko tietää, mistä lukijasi tulevat? Löytävätkö he blogiisi kenties hakukoneista, vai suoraan etusivulle omista kirjanmerkeistään? Entä miten hyvin toimivat somessa jakamasi linkit? Nämä tiedot löytyvät Hankinta-välilehdeltä kohdasta Kaikki liikenne -> Kanavat.

Lisää tietoa ja vinkkejä löydät Google Analytics -oppaasta. https://support.google.com/analytics/

Julkaistu: 18.3.2019