Lily

Teetkö kaupallisia yhteistöitä sosiaalisessa mediassa? Näin merkitset ne oikein


Katso selkeät ohjeet mainonnan merkitsemiseen Instagramissa, Facebookissa, YouTubessa ja podcasteissa.
Teksti Toimitus
Kuvat Suvi Kesäläinen

Erilaisia kaupallisia yhteistöitä tehdään koko ajan enemmän paitsi blogeissa myös YouTube-videoissa, podcasteissa, Instagramissa, Snapchatissa, Facebookissa ja muissa sosiaalisen median kanavissa. Yhteistyöstä kertomisen tavat seuraajille ovat olleet melko kirjavia, koska yhteisiä käytäntöjä ei ole vielä ehditty luoda.

Merkintätavat kuitenkin tarkentuvat koko ajan esimerkiksi vaikuttajien työtä valvovien Kilpailu- ja kuluttajaviraston sekä Mainonnan eettisen neuvoston lausuntojen ansiosta. Kokosimme tähän juttuun kaupallisten yhteistöiden merkintää sosiaalisessa mediassa koskevia neuvoja. Jos haluat tietää, miten yhteistyöt merkitään blogeissa, katso tämä ohje.

Tämä on yleinen ohjeistus yhteistöiden merkitsemisestä, mutta mainostajan tulee aina yhteistyöstä sovittaessa kertoa sinulle, miten yhteistyö merkitään asianmukaisesti kussakin kanavassa.

Yhteistöiden merkitseminen Instagramissa

Kaupallisesta yhteistyöstä tulee Instagram-kuvien yhteydessä kertoa selkeästi, tässä muodossa:

Kaupallinen yhteistyö: Mainostaja ja/tai tuotemerkki

Instagram-feedissä tulee varmistua, että kuvan kaupallisuus tulee ilmi kuvatekstissä ilman, että tekstiä tarvitsee avata kokonaan luettavaksi eli yleensä kahden-kolmen ensimmäisen rivin aikana. Lisäksi kuvaustekstissä tulee olla edellä mainittu varsinainen kaupallisen yhteistyön merkintä. Pelkkä hashtag #kaupallinenyhteistyö ei siis riitä.

Esimerkki: ”Nyt on jäätelökesä! Tein lastensynttäreille jäätelökakun, jossa käytin yhteistyön merkeissä Pingviinin uutuusmakuja. Suolainen kinuski-jäätelö suklaakastikkeella kelpasi niin lapsille kuin aikuisille. Kaupallinen yhteistyö: Pingviini.”

Huom! Yhteistyömerkinnän tulee olla sillä kielellä, jota käytät ja jota yleisösi puhuu äidinkielenään. Jos siis seuraajasi ovat pääosin suomenkielisiä, älä käytä vaikeasti ymmärrettäviä sanoja, kuten #ad tai #collab.

Yhteistöiden merkitseminen Instagram Storiesissa ja Snapchatissa

Kirjoita jokaiseen klippiin yhteistyömerkintä:

Kaupallinen yhteistyö: Mainostaja ja/tai tuotemerkki

Yhteistöiden merkitseminen Facebookissa

Kun jaat esimerkiksi kaupallisen blogipostauksen Facebookissa, voit käyttää apuna Branded content -toimintoa. Tällöin postauksessa näkyy, että kyseessä on maksettu postaus sekä yhteistyökumppanin nimi. Mikäli et pysty käyttämään Branded Content -toimintoa, kirjoita kaupallisen yhteistyön merkintä nostotekstiin:

Kaupallinen yhteistyö: Mainostaja ja/tai tuotemerkki

Kaupallisten yhteistöiden merkitseminen YouTube-videoissa

Käytä YouTuben omaa merkintää maksetulle sisällölle tai tuotesijoittelulle, mutta huomaa, että tämä merkintätapa yksin ei ole riittävä. Kaupallisesta yhteistyöstä tulee kertoa aina myös seuraavasti:

1.Videon alussa teksti Kaupallinen yhteistyö: Mainostaja ja/tai tuotemerkki

2. Yhteistyöstä on kerrottava myös suullisesti videon alussa, ennen yhteistyön aiheiden käsittelyä

3. Videon kuvaustekstin alussa Kaupallinen yhteistyö: Mainostaja ja/tai tuotemerkki

Kaupallisten yhteistöiden merkitseminen Podcasteissa

Podcasteissa kerro yhteistyöstä ääniraidalla heti jakson alussa mahdollisen jinglen tai tunnusmusiikin jälkeen. Lisäksi kerro yhteistyöstä myös jakson kuvaustekstissä näin:

Kaupallinen yhteistyö: Mainostaja ja/tai tuotemerkki

Jos teet podcastista postauksen blogiisi, noudata samaa ohjetta, kuin muissa kaupallisissa yhteistöissä.

Lue lisää

Bloggaaja, näin merkitset kaupalliset yhteistyöt

Haluaisitko ilahduttaa lukijoitasi arvonnalla? Muista nämä asiat!

Kilpailu- ja kuluttajaviraston ohjeistus mainonnan tunnistettavuudesta blogeissa

Pohjoismaiden linjaus piilomarkkinoinnista

Julkisen Sanan Neuvoston linjaus mainonnan merkitsemisestä

PING Ethics esimerkit kaupallisen yhteistyön merkitsemisestä

Julkaistu: 17.12.2018