Kuvitettua klasaria eli leffahelmiä
Tajunnanräjäyttävän kaunista vai groteskin kitschiä? Disneyn kolmannesta teatterielokuvasta Fantasiasta oltiin sen ensi-illan jälkeen vuonna 1940 monta mieltä.
Perjantai-iltana marssin leffavuokraamoon. Päätin vihdoin ottaa selvää, miltä näyttää kun klassista musaa yhdistetään piirroselokuvaan. Ja pian sen jälkeen sain inspiraation koota listan kiinnostavimmista klasaria käyttävistä leffoista, joita tuli mieleen aika monta, vaikken musan suhteen asiantuntija olekaan. Tässä – täysin vapaassa järjestyksessä.
Fantasia (1940)
Tässä vaiheessa Mikillä on vielä homma hallussa taikaluutien kanssa. Kuvan lähde.
Fantasia sai alkunsa, kun Disney halusi kasvattaa Mikki-hahmon suosiota Noidan oppipoika -animaation avulla. Lyhärin ympärille kasvoi kokonainen elokuva. Olen jotenkin ihan äärettömän ällistynyt, että tällainen idea on mennyt läpi. Kaupallista? Helposti lähestyttävää? What…?! Ihan mahtavan odottamaton veto! Respect.
Fantasia pitää siis sisällään kahdeksan klasarisävellystä, joita kuvittaa seitsemän piirrettyä jaksoa.
Disneyllä haluttiin mahdollisesti tehdä elokuvasta kiinnostavaa myös niille kansanosille, jotka pitivät piirroselokuvia rahvaanomaisena viihteenä. Ja pistää näin vuosikymmenien jälkeen miettimään, että animaation alkuaikoina – ja Disneyn tapauksessa ensimmäisten pitkien piirroselokuvien Lumikin ja Pinokkion jälkeen – ei ilmeisesti ollut täysin itsestään selvää, että kyseessä olisi vain lapsille suunnattu kulttuurin muoto, tai että elokuva olisi yhden pitkän tarinan kokonaisuus.
Aikoinaan leffa herätti ristiriitaisia tunteita. Oli kriitikoita, jotka ylistivät sitä:
…ja toisia, jotka olivat hivenen eri mieltä:
Kuulemma negatiivisesti suhtautuneet olivat sitä mieltä, että kuvat ryöstivät musiikkikappaleilta niiden ”integriteetin”. Hmm. Eivät onneksi olleet vielä nähneet nykysiä mainosfilkkamarkkinoita..
Oli miten oli, nykyisin kriitikkojen yhteinen Rotten Tomatoes -leffasivusto sanoo leffasta näin:
A landmark in animation (and a huge influence on the medium of music video), Disney’s Fantasia is a relentlessly inventive blend of the classics with phantasmagorical images.
Niin, tuohon aikaan ei vielä musavideoita ollut juuri jaloissa pyörimässä, joten uraauurtavaa työtä.
Mitä mieltä sitten itse olin? No, mielestäni Fantasia on mainio pakkaus piirrosleffojen ystäville, ainakin itse ihailin vanhaa käsin piirrettyä, lämminhenkistä jälkeä. Välillä meno oli suorastaan psykedeelisen hihityttävää ja toisaalta nostalgisen liikuttavaa. Ja ennen jokaista osiota tuli lyhyt infointro ko. kappaleeseen (no, niissä olisi voinut kertoa vähän enemmän jotain oleellista). Vähitelleen alkoi väsy hiipiä silmiin illan päätteeksi, mutta periaatteessa kaksi tuntia meni aika hujauksessa. Helposti lähestyttävä tapa tutustua klasariin!
Poiminta: onkohan kukaan muu huomannut, että leffassa esiintyy hämäävästi My Little Ponyen näköisiä poniotuksia? Olin tästä jotenkin aika hämääntynyt. Nuo lapsuuteeni kiinteästi kuuluneet leluponit kun on kuulemma keksitty vasta 80-luvulla. On tätä joku muukin ihmetellyt, mutta en saanut selvyyttä asiaan. Check it out:
Ponit kirmaavat Beethovenin Pastoraalisinfonian tahtiin.
Amadeus (1984)
Mozart-tulkinnalle sateli peräti kahdeksan Oscaria, mm. Milos Formanille parhaasta ohjauksesta. Kuvan lähde.
Oletko nähnyt Amadeuksen? Etkö? Häpeä! No, ei oikeasti tarvitse. Itse asiassa kannattaa iloita – älyttömän hyvä elokuva, jonka saa nähdä sitten ihan ekaa kertaa! Lapsuudessani tämä oli joulunajan vakio-ohjelmaa. Itse sankari eli Wolfgang Amadeus Mozart on kyllä tässä tulkinnassa rasittava, riekkuva rääväsuu, mitä hän nyt ei sitten ehkä niin täysin ollutkaan. Se kuvaa Mozartin kilpasäveltäjän Antonio Salierin myös aikamoisen paholaismaisena miehenä, missä siinäkin otetaan vähän taiteellisia vapauksia. Mutta ainakin ihmiset on eläviä, hengittäviä, värikkäitä ja räiskyviä olentoja! Leffa pohjasi Peter Shafferin menestysnäytelmään (tuosta näytelmästä on muuten nähty versio Ryhmiksessä 90-luvun lopulla, jos kuulostaa tutulta – satuin näkemään sen silloin, sekin oli loistava!)
En onnistunut löytämään YouTubesta mun lempikohtaa, jolle lapsena aina hihiteltiin. Siinä Mozartin vaimo (jonka rinnat pursusivat piukasta mekosta esille, sekin pisti tirskumaan, muttei ollut se varsinainen syy) menee käymään Salierin luona ja tämä syöttää nuorelle Constanzelle herkullisia konvehteja, jotka näyttävät aivan – kyllä, hihihii, tisseiltä. Ja niitä kutsuttiinkin Venuksen nänneiksi. Hihii. Hih.
Avaruusseikkailu: 2001 (1968) ja Kellopeliappelsiini (1972)
Kubrickilta löytyy niin monta hyvää esimerkkiä, etten osannut valita vain yhtä (ja lisääkin olisi, mm. Barry Lyndon).
Avaruusseikkailussa wieniläissäveltäjä Straussin Tonava kaunoinen (joka tunnetaan mm. Linnan juhlien aloitusvalssina) keinuttaa yksinäisiä taivaankappaleita ja tuo lämpöä ikuiseen galaktiseen yöhön.
Kellopeliappelsiinissa Alex ja kaverit riehuvat mm. Rossinin ja Beethovenin (”Ludvig Van”, kuten Alex häntä kunnioittavasti kutsuu). Klasari nostattaa usein kuvottavia kohtauksia suoraan häiritsevän tehokkaalla tavalla, eli hämmentävä katselukokemus, mutta hieno elokuva. Voi jättää kyllä epämiellyttäviä mielleyhtyviä tiettyihin biisehin.
Loisto (1996)
Tätä australialaisleffaa en ole onnistunut näkemään, mutta kehuttu on niin paljon, että täytyy laittaa listalle nyt uudestaan tämän proggiksen innoisttamana. Tässä otoksessa elämän murjoma pianisti versioi venäläissäveltäjä Rimski-Korsakovin Kimalaisen lentoa.
Ja sitten olisi vielä Kummisetä ja Ilmestyskirja:Nyt ja ja ja… Leffojakin alkaa kuunnella ihan eri korvin, jos altistaa itsensä klasarille!