Kuvitettua klasaria eli leffahelmiä

Tajunnanräjäyttävän kaunista vai groteskin kitschiä? Disneyn kolmannesta teatterielokuvasta Fantasiasta oltiin sen ensi-illan jälkeen vuonna 1940 monta mieltä.

Perjantai-iltana marssin leffavuokraamoon. Päätin vihdoin ottaa selvää, miltä näyttää kun klassista musaa yhdistetään piirroselokuvaan. Ja pian sen jälkeen sain inspiraation koota listan kiinnostavimmista klasaria käyttävistä leffoista, joita tuli mieleen aika monta, vaikken musan suhteen asiantuntija olekaan. Tässä – täysin vapaassa järjestyksessä.

Fantasia (1940)

movies_mickey_mouse_disney_fantasia_desktop_1024x768_wallpaper-332923.jpg

Tässä vaiheessa Mikillä on vielä homma hallussa taikaluutien kanssa. Kuvan lähde.

Fantasia sai alkunsa, kun Disney halusi kasvattaa Mikki-hahmon suosiota Noidan oppipoika -animaation avulla. Lyhärin ympärille kasvoi kokonainen elokuva. Olen jotenkin ihan äärettömän ällistynyt, että tällainen idea on mennyt läpi. Kaupallista? Helposti lähestyttävää? What…?! Ihan mahtavan odottamaton veto! Respect.

Fantasia pitää siis sisällään kahdeksan klasarisävellystä, joita kuvittaa seitsemän piirrettyä jaksoa.

Disneyllä haluttiin mahdollisesti tehdä elokuvasta kiinnostavaa myös niille kansanosille, jotka pitivät piirroselokuvia rahvaanomaisena viihteenä. Ja pistää näin vuosikymmenien jälkeen miettimään, että animaation alkuaikoina – ja Disneyn tapauksessa ensimmäisten pitkien piirroselokuvien Lumikin ja Pinokkion jälkeen – ei ilmeisesti ollut täysin itsestään selvää, että kyseessä olisi vain lapsille suunnattu kulttuurin muoto, tai että elokuva olisi yhden pitkän tarinan kokonaisuus.

Aikoinaan leffa herätti ristiriitaisia tunteita. Oli kriitikoita, jotka ylistivät sitä:

”beautiful…but it is also bewildering. It is stupendous. It is colossal. It is an overwhelmingly ambitious orgy of color, sound, and imagination”

…ja toisia, jotka olivat hivenen eri mieltä:

”grotesquely kitchy”

Kuulemma negatiivisesti suhtautuneet olivat sitä mieltä, että kuvat ryöstivät musiikkikappaleilta niiden ”integriteetin”. Hmm. Eivät onneksi olleet vielä nähneet nykysiä mainosfilkkamarkkinoita..

Oli miten oli, nykyisin kriitikkojen yhteinen Rotten Tomatoes -leffasivusto sanoo leffasta näin:

A landmark in animation (and a huge influence on the medium of music video), Disney’s Fantasia is a relentlessly inventive blend of the classics with phantasmagorical images.

Niin, tuohon aikaan ei vielä musavideoita ollut juuri jaloissa pyörimässä, joten uraauurtavaa työtä.

Mitä mieltä sitten itse olin? No, mielestäni Fantasia on mainio pakkaus piirrosleffojen ystäville, ainakin itse ihailin vanhaa käsin piirrettyä, lämminhenkistä jälkeä. Välillä meno oli suorastaan psykedeelisen hihityttävää ja toisaalta nostalgisen liikuttavaa. Ja ennen jokaista osiota tuli lyhyt infointro ko. kappaleeseen (no, niissä olisi voinut kertoa vähän enemmän jotain oleellista). Vähitelleen alkoi väsy hiipiä silmiin illan päätteeksi, mutta periaatteessa kaksi tuntia meni aika hujauksessa. Helposti lähestyttävä tapa tutustua klasariin! 

Poiminta: onkohan kukaan muu huomannut, että leffassa esiintyy hämäävästi My Little Ponyen näköisiä poniotuksia? Olin tästä jotenkin aika hämääntynyt. Nuo lapsuuteeni kiinteästi kuuluneet leluponit kun on kuulemma keksitty vasta 80-luvulla. On tätä joku muukin ihmetellyt, mutta en saanut selvyyttä asiaan. Check it out:

Ponit kirmaavat Beethovenin Pastoraalisinfonian tahtiin.

Amadeus (1984)

amadeus.jpg

Mozart-tulkinnalle sateli peräti kahdeksan Oscaria, mm. Milos Formanille parhaasta ohjauksesta. Kuvan lähde.

Oletko nähnyt Amadeuksen? Etkö? Häpeä! No, ei oikeasti tarvitse. Itse asiassa kannattaa iloita – älyttömän hyvä elokuva, jonka saa nähdä sitten ihan ekaa kertaa! Lapsuudessani tämä oli joulunajan vakio-ohjelmaa. Itse sankari eli Wolfgang Amadeus Mozart on kyllä tässä tulkinnassa rasittava, riekkuva rääväsuu, mitä hän nyt ei sitten ehkä niin täysin ollutkaan. Se kuvaa Mozartin kilpasäveltäjän Antonio Salierin myös aikamoisen paholaismaisena miehenä, missä siinäkin otetaan vähän taiteellisia vapauksia.  Mutta ainakin ihmiset on eläviä, hengittäviä, värikkäitä ja räiskyviä olentoja! Leffa pohjasi Peter Shafferin menestysnäytelmään (tuosta näytelmästä on muuten nähty versio Ryhmiksessä 90-luvun lopulla, jos kuulostaa tutulta – satuin näkemään sen silloin, sekin oli loistava!)

En onnistunut löytämään YouTubesta mun lempikohtaa, jolle lapsena aina hihiteltiin. Siinä Mozartin vaimo (jonka rinnat pursusivat piukasta mekosta esille, sekin pisti tirskumaan, muttei ollut se varsinainen syy) menee käymään Salierin luona ja tämä syöttää nuorelle Constanzelle herkullisia konvehteja, jotka näyttävät aivan – kyllä, hihihii, tisseiltä. Ja niitä kutsuttiinkin Venuksen nänneiksi. Hihii. Hih.

Avaruusseikkailu: 2001 (1968) ja Kellopeliappelsiini (1972)

Kubrickilta löytyy niin monta hyvää esimerkkiä, etten osannut valita vain yhtä (ja lisääkin olisi, mm. Barry Lyndon). 

Avaruusseikkailussa wieniläissäveltäjä Straussin Tonava kaunoinen (joka tunnetaan mm. Linnan juhlien aloitusvalssina) keinuttaa yksinäisiä taivaankappaleita ja tuo lämpöä ikuiseen galaktiseen yöhön.

Kellopeliappelsiinissa Alex ja kaverit riehuvat mm. Rossinin ja Beethovenin (”Ludvig Van”, kuten Alex häntä kunnioittavasti kutsuu). Klasari nostattaa usein kuvottavia kohtauksia suoraan häiritsevän tehokkaalla tavalla, eli hämmentävä katselukokemus, mutta hieno elokuva. Voi jättää kyllä epämiellyttäviä mielleyhtyviä tiettyihin biisehin.

Loisto (1996)

Tätä australialaisleffaa en ole onnistunut näkemään, mutta kehuttu on niin paljon, että täytyy laittaa listalle nyt uudestaan tämän proggiksen innoisttamana. Tässä otoksessa elämän murjoma pianisti versioi venäläissäveltäjä Rimski-Korsakovin Kimalaisen lentoa.

 

Ja sitten olisi vielä Kummisetä ja Ilmestyskirja:Nyt ja ja ja… Leffojakin alkaa kuunnella ihan eri korvin, jos altistaa itsensä klasarille!

Kulttuuri Leffat ja sarjat Musiikki Suosittelen

Gimme more… Mozart!

Tätä aihetta olen odottanut. Ja siksi se täytyy käsitellä joutuisasti, ettei kynnyksestä tule liian suurta. 

Mozart. Klasarin kyllästämässä kasvuympäristössäni Jeesuksen ja Joulupukin kaltainen hahmo, yhtä myyttinen ja faktisesta olemuksesta oli jossain vaiheessa yhtä suuria epäluuloja.

Klasarin wunderkindin elämä Itävallassa on varmaan tatuoitu takaraivooni, niin hyvin ne ovat edelleen muistissa, ja jätän tarkemmat  vaiheet nyt tarkemmin kertaamatta. Satunnainen yksityiskohta, joka näin aikuisiällä puski pintaan, koskee Wolfgangin lahjakasta sisarta Nannerlia. Vieläköhän Alkossa myydään hänen nimellään varustettua päärynälikööriä veikeässä viulunmuotoisessa pullossa? Kun ystäväpiirissämme tultiin täysi-ikäisiksi 90-luvun lopulla, oli tapana antaa ”hauskoja” alkoholilahjoja, joissa kuori oli säännönmukaisesti laadukkaampi kuin sisus – niistä yhtenä esimerkkinä tämä Nannerl-litku (ja toinen lemppari oli se kissanmuotoinen valkkaripullo!). Pitikö isosisko päärynöistä? En edelleenkään tiedä, mikä oli yhdistävä linkki.

 

poster_nannerl.jpg
Pikkuveljen varjoon jäänestä Nannerlista on tehty myös elokuva.
Häiritsevä hetki arjessa klasarin seurassa

Sattuipa päivänä muutamana, että klasarin maailmaan totuttautunut nainen kuunteli Mozart-soittolistaansa matkalla kotoa keskustaan. Metron rullaportaissa naisen valtasi metka tunne: yhtäkkiä tuli olo, kuin olisi ollut 80-/90-luvun ranskalaisessa elokuvassa. Mozart sen teki. Vahva tunne – mutta täysin tavoittamaton! Mihin kumman leffaan sulauduin? Siitä en ole saanut vieläkään kinni. Fiilis oli jotenkin koominen, mikä rajaa tyylilajia.

Olen pohtinut jälkikäteen, josko sekä ranskalaisuus että Mozart olisivat olleet väärä vihje. Ehkä ignorantissa mielessäni tapahtui ristiinkytkentä itävaltalaissäveltäjän ja kanadalaisen Denys Arcandin loistavien elokuvien Amerikan imperiumin rappion (1986) ja Barbaarien invaasion (2003) välillä? Niissä soi taustalla klassinen musa, joka kyllä kuulemma on Händelin inspiroimaa – ja hänhän oli barokkisäveltäjä, eli ihan eri maata. En ole tästä kuitenkaan varma. Hmm. Häiritsevää – mutta kiehtovaa! Tätäkään en olisi kokenut ilman projektiani. 

Klassismi (1750-1800)

”Kun kuuntelet säveltäjää, kuuntelet aikakautta”, sanoi viisas ystäväni. Kontekstia ei käy pakeneminen, vaikkei se suuresti kiinnostaisi. Lempparini, Get into Classical -sivuston pitäjä kuvailee aikakautta seuraavanlaisesti:

Classical-era music was an antidote to all the ornateness and complexity of the Baroque era. The goal of the classical composers was to produce music which was simple, witty and elegant. Instead of the twisting complexity and stacked melodies of Bach, they went in for clean melodic lines, and more standardized musical structures (although the Classical pioneers, Mozart and Haydn, helped to define what those standards were).

Hivenen hämmentäväähän se on, että kuuntelet klassista musaa ja vastaan tulee aikakausi nimeltä klassismi. Englanniksi vielä hämäävämpää: classical – musa; Classical – periodi. Watch your caps lock.

Kuulakundi

Mozartia tuskin voisi liiaksi hehkuttaa, niin suosittu, arvostettu ja rakastettu hän säveltäjänä on. Salzburgissa syntynyt ja Wienissä vaikuttanut säveltäjä kuoli vain 35 vuoden ikäisenä, mutta ehti luoda lyhyen elämänsä aikana kuolematonta musiikkia. Asiaa auttoi, että hän aloitti jo lapsena. Mozartin mainetta siivittääkin poikkeuksellinen lahjakkuus, värikäs luonne sekä koskettava, James Dean -mainen aikainen poistuminen – niistä on syntynyt tuhansia kirjoja. Mikä loppujen lopuksi legendoista onkaan totta? Tätä sivuaa myös musiikkitoimittaja Alex Ross, joka omistaa Mozartille kokonaisen luvun ”The Storm of Style” teoksessaan Listen to this! (kertoisin enemmän, jos pitäisin kannattavana, mutta ei se niin kovin poikkimusiikillinen kirjoitus ollutkaan). Saattaa olla hyvä pitää ne muut alussa mainitut satuhahmot mielessä.

mozartkugeln18pcs.jpg
Klassinen herkku.

Säveltäjänä Mozart on helposti lähestyttävä sekä erittäin tunnistettava. Tuotantoon kuuluu monia ”klassisia” klasaribiisejä, juuri niitä mainosten ja muun populaarikulttuurin unohtumattomiksi takomia säveliä, joihin mielestämme klasari kilpistyy, kuten aiemmin mainitut sinfonia nro 40 sekä serenadi nro 13 eli ”Eine Kleine Nachtmusik” tai Rondo alla Turca ja ooppera Taikahuilu.

Mozartia käytetäänkin usein erilaisissa yhteyksissä, kun halutaan saada aikaan vastaanottajassa täsmällinen reaktio klasariin (vrt. aiempi postaukseni). Huomasin tämän itse viimeksi, kun kävin katsomassa Ryhmäteatterin Eduskunta II:sta. (Ei suurempia spoilereita luvassa, no fear.) Näytelmän loppupuolella oli dinnerkohtaus, jonka taustalla soi kaikkien hyvin tuntema pianokonserton nro 21 II osio. Ymmärsin hyvin sen, miksi biisiä ko. kohdassa käytettiin: haluttiin luoda vaikutelma yläluokkaisesta, etuoikeutetusta ja todellisuudesta vieraantuneesta poppoosta, joka kestitsee itseään toisten, kaltaistensa seurassa ja keskustelee asioista ilman arjen häiritsevää hälyä. Samalla tunsin oloni apeaksi: tätäkö se klasari on? Snobbailua vailla kosketusta arkeen? You be the judge:

Hassua triviaa: tähän pianokonserttoon on liitetty jälkikäteen lisänimi ”Elvira Madigan”, ruotsalainen elokuva vuodelta 1967, jonka soundtrackilla sävellys soi.

Listen to this

Musiikkitoimittaja Alex Rossin Mozart-vinkit löytyvät hänen kirjaansa varten luomaltaan audioguide-sivustolta.

http://www.youtube.com/watch?v=C2ODfuMMyss

Muistoja vuosien takaa: Yön kuningattaren aaria oli iso hitti musaluokallamme, jossa noin 10-vuotiaina imitoimme tätä äänihuulet vonkuen.

Jälkikirjoitus: klasarin mekka Salzburg

Joitakin vuosia sitten satuin matkustamaan Mozartin kotikaupunkiin Salzburgiin. Kävin kotitalossa, josta oli tehty museo. Seinällä luki lainaus, jossa säveltäjä kertoi syövänsä kernaasti voita:

mutter.jpg

Joulun alla odotin löytäväni kaupungista saman maagisen tunnelman kuin muualtakin saksankielisen christkindlmarkt-perinteen piiristä. Lukuisat turistit tekivät paikasta varsin levottoman rysän, mutta seassa saattoi yrittää tavoittaa jotakin ajatonta. Päällimmäisenä mielessäni on silti yhä seuraava kokemus: nousimme matkakumppanini kanssa Hohensalzburgin linnaan keskustan yläpuolelle. Mutta mitä säveliä katutasosta korkeuksiin kantautuikaan – Mozartin sulosointuja? Ehei – panhuilun globaali  puhallus. Inkaintiaanit (tai keitä ne rahastajat olivatkaan) olivat ehtineet alppikyläänkin. Sitä sitten kelpasi kuunnella glühweinia siemaillessa ja alppimaisemia ihaillessa.

 

Kulttuuri Musiikki Suosittelen