Klasarin aikakaudet, lyhyt oppimäärä

Kaupungilla käveli varkain hämärtyneessä syysillassa hyvin onnellinen nainen, joka ei kanniskellut keltaista kassia. Hän puristi sylissään Akateemisesta löytämäänsä, edellisessä postauksessani mainittua Alex Rossin teosta Listen to this! Kotisohvalla punaviinilasin äärellä mielihyvä tiivistyy – ihan kohta.

Ennen kuin pääsen Rossin pariin, suon hetken tiukkisitselleni. Vaikka koko projektin tarkoitus on leikkimielisyys, epämääräinen haahuilu jne jne, olen vakuuttanut pyhästi, että haluan myös oikeasti perehtyä klassisen musiikin historiaan, eikä se käy vain napsimalla sitä sun tätä. Haluan hahmottaa rungon, jonka ympärille variaatiot ja lieveilmiöt rakentuvat.

doris-day-teachers-pet3.jpg

Aikakaudet

Kurkistamme klasarin aikakausiin. Klassinen musiikki – eli muistaessani tarkennan jälleen, virallisemmin länsimainen taidemusiikki – tavataan hahmottaa historiassa osapuilleen seuraavanlaisesti:

  • antiikki (n. 800 eaa. – n. 400 jaa.
  • keskiaika (400-1420)
  • renessanssi (1420-1600)
  • barokki (1600-1750)
  • klassismi (1750-1800)
  • romantiikka / realismi (1800-1910; varhaisromantiikka 1800-1830, romantiikka 1830-1850, myöhäisromantiikka 1840-1910)
  • moderni /nykymusiikki (1910-)

Mitään täysin yksiselitteistä aikakausijakoa ei löytynyt, joten vähän pähkäilin ja yhdistelin tietoja eri lähteistä. Monitulkintaisuus on ihan ymmärrettävää, kun ihmisten tekemisistä on kysymys.

Lähteinä olen käyttänyt pääasiassa Sibiksen musiikinhistorian tietokantaa ja jo aiemmin mainostamaani Get Into Classical -sivustoa, perus-Wikipedian ohella. Olen erityisen vaikuttunut tuosta Sibiksen saitista, aivan mahtava suomenkielinen tietopaketti maksutta verkossa. Wau!

Mitenkäs tällaisiin aikakausiin on päädytty…?

Historiaa on tapana hahmottaa pitkinä löyhinä jaksoina (jostain kumman syystä muuttuu vaikeaksi mitä lähemmäs nykypäivää tullaan; menneitä aikakausia ja tekemisiä on paljon helpompi jälkikäteen niputtaa yhden nimikkeen alle…). Musiikin aikakausista, jotka ovat pitkälti samat kuin muun länsimaisen taidehistorian, näkee suoraan, että ne myötäilevät ihmiskunnan historian muita vaiheita – miten yllättävää: musiikki, kuten mikään kulttuurin muoto, ei ole elänyt tyhjiössä vaan suhteessa muihin ajan ilmiöhin. – Pahoittelut tällaisesta itsestään selvästä lässytyksestä, itselleni on jotenkin selkeämpää, kun välillä väännän asiat ihan todella rautalangasta.

Eteenpäin: olen päättänyt itsevaltaisesti skipata pari ekaa periodia ja hypätä omassa projektissani suoraan barokkiin, joten en käsittele aiempia aikakausia tässäkään.

On noissa musiikin periodeissa kuitenkin eroja suhteessa siihen, miten (länsimaiden) maailmanhistoriaa on ollut tapana hahmottaa. Musiikin barokki osuu renessanssin ja valistusajan tienoille, klassismi valistusaikaan, romantiikka / realismi valistuksen ja teollistumisen aikakausiin ja moderni  teollistumisen ja jälkiteollisen eli lähihistorian ja nykyajan vaiheisiin. 

Aikakaudet ja keskeisimmät säveltäjät pähkinänkuoressa

Muistilistaa:

  • barokki: Bach, Händel, Vivaldi
  • klassismi: Mozart, Haydn, Beethoven (klassismi ja romantiikan taite)
  • varhaisromantiikka: Beethoven, Schubert, Chopin
  • romantiikka: Berlioz, Schumann
  • myöhäisromantiikka: Brahms, Strauss, Mahler, Tsaikvoski
  • moderni: Prokofjev, Debussy, Schönberg

Aloin mennä eri lähteistä jo vähän pyörälle päästäni, joten voi olla, että korjailen tätä summittaista luokittelua myöhemmin. Aloittelijalle ei ole kovinkaan helppoa erotella varhaisia ja myöhäisiä sekä kansallisia romanttisia piirteitä, vaikka musaopistotaustani yms. ansiosta säveltäjät ovat edes jotakuinkin tuttuja. (Ehkä haen kirjastosta musiikin kirjan yläkoululaisille tai muun valaisevan opuksen.) Pyrin mahdollisimman pelkistettyyn versioon, mikä on tietysti aina hyvin väkivaltaista ja huutava vääryys. Oh well.

Kuvan lähde: Doris Day opettajana (elokuvasta Teacher’s Pet)

Kulttuuri Musiikki Suosittelen Syvällistä

Kaikessa soi klasari

Kuinka mainio ilmiö onkaan, että kun alkaa virittäytyä jonkin asian aaltopituudelle, universumi tuntuu kuin kutsusta lähettävän asiaan liittyviä vinkkejä. Yhtäkkiä klasaria on joka puolella. Ja sehän sopii tiedonjanoiselle kulttuurihupakolle!

Universumin vinkki nro 1

Juoksulenkillä päädyin puoliksi sattumalta kuuntelemaan Ylen Areenasta Radio 1:n ohjelmaa Välilevyjä (lempiradio-ohjelmiani noin viiden vuoden takaa, luulin sen jo ajat sitten kadonneen lähetysvirrasta). Alun perin maanantaina 24.9 lähetetyn ohjelman otsikko oli ”Kuuntelepa tätä!” ja siinä esiteltiin amerikkalaisen musiikkitoimittaja Alex Rossin kirjaa Listen to this!

 

listentothis-thumb-233x350-52366.jpg

Radio-ohjelman esittelytekstissä kirjoitetaan, että opus on ”sikäli erikoinen klassisen musiikin kirja, että se on myynyt miljoonia”. Toimittaja Kare Eskolan (joka btw yhdistää ohjelmissaan onnistuneesti sivistyneen sävyn kepeän humoristiseen otteeseen) tunnin mittainen alustus sai minut vakuuttuneesi siitä, että kyseessä on vallan vastustamaton teos. Välilevyissä soitettiin Rossin esittelemiä biisejä ja musiikillisia ilmiöitä sekä annettiin näytteitä siitä, miten hän nivoo esimerkiksi Claudio Monteverdin 1600-luvulla säveltämän ”Lamento della ninfan” Bob Dylanin ”Simple Twist of Faten” bassokuljetukseen. Juuri tällaista viihdyttävää valistusta kaipaan! Aion hankkia teoksen käsiini välittömästi. Ja kirjoittelen sitten lisää.

Ane Brunin versio Claudio Monteverdin ”Lamento della ninfasta”.
Universumin vinkki nro 2

 

sputnik.jpg

Haruki Murakamin romaani Sputnik – rakastettuni osui koriin kirjastossa. Alkuosiossa henkilöhahmot Sumire ja Miu huomaavat löytävänsä yhteisen sävelen (heh) – klassisesta musiikista.

He molemmat rakastivat pianomusiikkia ja olivat vakuuttuneita siitä, että Beethovenin sonaatti nro 32 oli musiikin historian ehdoton huippu. Ja että Wilhelm Backhausin verrattomasta sonaatin tulkinnasta Decca-yhtiölle oli tullut tulkinnan mittapuu. Kuinka kiehtova, sykkivä ja hyväntuulinen se olikaan!

Vladimir Horowitzin monauraaliset levytykset Chopinista, erityisesti scherzot, ovat sävähdyttäviä, eikö totta? Friedrich Guldan esitykset Debussyn preludeista ovat henkeviä ja ihania (…).

Hieman myöhemmin toisessa tilanteessa ”kahvilan katossa olevista kaiuttimista kuului Astrud Gilberton laulama vanha bossa nova -kappale, ’Vie minut Aruandaan’, hän lauloi”.

Oi, kuinka rakastankaan kirjoja, jotka tarjoavat soundtrackin lukemisen taustalle! Joskaan en voi olla Sumiren ja Miun kanssa ainakaan vielä samaa mieltä tuosta Beethovenin sonaatista. Kuuntelin Spotifysta Wilhelm Backhausin tulkintaa enkä voi myöntää tunteneeni tulkintaa ”kiehtovaksi, sykkiväksi ja hyväntuuliseksi”.

Universumin vinkki nro 3

Applen kotisivulla oli aamulla tribuutti vuosi sitten edesmenneelle Steve Jobsille. Kiinnitin heti huomiota taustalla soineeseen sellokappaleeseen. Kyllä, Bachia! Sitähän juuri viikonloppuna kuuntelin. Kyseessä oli sellosarja no. 1, G-duuri. Tykkään.

Tämä biisi on muuten tribuuttia käsittelevän nettiartikkelin erään kommentoijan mukaan aikamoinen presishitti (Jenkeissä?): ”It seems to have become a go-to piece for stately presentations. Colbert used it last week in his ”elegant” re-presentation of Romney’s comments caught at a private fundraiser.”

Kulttuuri Kirjat Musiikki Suosittelen