Riistokalastetut klassikot

Klassinen musiikki on meille liian tuttua. Tällainen väite on muotoutunut mielessäni viime päivinä.

Epämääräisen eklektisen tutkimusretkeni ensi päivinä olen useamman kerran herennyt huomaamaan, että tunnen kuuntelemani kappaleen hyvin. Liian hyvin. Esimerkiksi Bachin Toccata ja fuuga d-mollissa, Vivaldin Neljän vuodenajan ”Kevään” eka osio ja Beethovenin Sinfonia Nro. 5 ovat populaarimusiikin ja eritoten mainosten peruskauraa, ja siksi muuttuneet niin kliseisiksi, että niitä on vaikea kuunnella kuulematta samalla myöhemmin läiskäistyjä ulkomusiikillisia mielleyhtymiä.

Ainakin itselleni tällaisten puhki kaluttujen biisien – alun perin oletettavasti musiikillisten mestariteosten – kuunteleminen on tuskallista. Onko reilua, että ensitahdit tuovat mieleen auto-/kahvi-/kissanruokamainokset tai kauhuleffan? Pystyykö näin läpeensä tuttuja kappaleita kuuntelemaan tuorein korvin?

220px-bach_1750.jpg

Bach näyttää myrtyneeltä. Osasikohan hän arvata, miten myöhemmät sukupolvat ryöstöviljelisivät hänen hartaan aherruksensa hedelmiä? (Kuvan lähde: Wikipedia)

Jos Mozart tai Beethoven tietäisivät, miten heidän opera magnaa surutta soitellaan turuilla ja toreilla, pahastuisivatkohan he – vai ilahtuisivatko kuitenkin, että klasari ja oma maine kantaa? Voiko mainoskäyttö jopa edesauttaa klasarin asiaa?

Tästä aiheesta on keskusteltu musiikinharrastajien parissa ja mielipiteet eriävät. Osaa häiritsee, osaa ei. Olisikin kiinnostavaa tietää, miten koko hommaa rajoitettaisiin, jos joku tällaisen idiksen päähänsä saisi. Koko kysymys kuuluu enemmän tyylitajun kuin oikeuslaitoksen piiriin. Ja ymmärrettäväähän tämä tehoviljely on: mainosten ja tv-ohjelmien täytyy tehdä vaikutus sekunneissa tai sadasosissa. Tuttu tapaus takaa varmemmin halutun fiiliksen vastaanottajassa.

Itselläni on yksi erityistapaus kliseiden joukossa: Sokerihaltijattaren tanssi Tshaikovskin (pahoittelen, etten osaa hakea oikeaoppista hattu-s:ää) baletista Pähkinänsärkijä. Vaikka olen kuullut sitä mitä oudoimmissa ja halvimmissa yhteyksissä (syntsikaversio lattianpesuainemainoksessa – näettekö yhteyden? Minä en), en kyllästy. Se saattaa johtua siitä, että alkuperäisversio lumosi niin vahvasti jo lapsena. Kun suljen silmäni, tunnen ympärilläni Aleksanterin teatterin turvallisen punaisen samettipenkin ja näen katossa hienot maalaukset. Eli ehkä jos olisin kuunnellut samaisella intohimolla edellä mainittuja muita biisejä, olisin varjeltunut sabotaasilta? Mene ja tiedä.

Lopulta muuten otin ja kuuntelin sen Bachin Toccatan ja fuugan hammasta purren. Ja kun alun ohi pääsi, niin kyllä sen kuunteli loppuun saakka. Joskus kannattaa vähän karaista itseään. Ja luoda samalla uusia mielleyhtymiä?

Heinzin ketsuppi iskee suoraan selkäytimeen. Once again, Mozartin ”Eine Kleine Nachtmusik”.

http://www.youtube.com/watch?v=Cq4rid57ofw

Reebokin mainoksessa klasari toimii hienosta. Biisi on Beethovenin sinfonian nro. 7 II osan ”Allegretto” alusta.

Linkkivinkki: Top 10 Classical Works You Know, but You Don’t Know

Jälkikirjoitus: blogi on kyllä mainio tapa pitää kirjaa siitä, että projekti etenee. En ole ikinä aiemmin blogannut enkä juurikaan tuntenut paloa tehdä niin (enkä olisi puolta tuntia ennen tämän blogin perustamista arvannut että tulisin tekemään niin – todellinen hetken mielijohde!). Julkinen alusta painostaa sopivasti tekemään säännöllisiä välitsekkauksia, eri juttu kuin jos kirjoittelisi yksityistä päiväkirjaa. Ja ehkäpä tästä saattaa olla iloa jollekulle muullekin kulttuurihupakolle. P.S. Erityisesti on iloa kun muistaa tallentaa välillä, eikä joudu harhanäppäilyn seurauksena kirjoittamaan koko postausta uudestaan, kuten tänään kävi.

Kulttuuri Musiikki Suosittelen

Osa 1: Klasariprojekti

Aloitan klassisella musiikilla. Aikomuksena on tutustua aiheeseen juuri niin viihdyttävästi, syvällisesti, eklektisesti tai pinnallisesti kuin lopulta huvittaa – sillä tarkoituksena on pitää hauskaa ja innostua, ei suorittaa.

Klassinen musiikki (virallisesti ilmeisesti länsimainen taidemusiikki btw) siis – vanhana musaluokkalaisena ja lapsuuden soittotunneilla ravanneena on jo pidempään hävettänyt, miten vähän noista vuosista on näyttää nykyään. Joo, Sibeliuksen Finlandia, joo Mozartin Eine Kleine Nachtmusik, mutta millasta musaa tekikään Haydn ja miksi mulla on hämärä käsitys että pidin Dvorakista?

Jotta tässä projektissa säilyy joku jännite, muutama maali on mielessä:

Tavoite 1: ymmärtää vähän eri aikakausia, erottaa toisistaan säveltäjiä, lisätä omaa musiikin kuunteluskaalaa, sivistyminen (itsessään, ei vaikutuksen tekemiseksi toisiin – vaikka se olisi varmaan hyödyllinen sivutuote, heh).

Tavoite 2: käydä klassisen musiikin konsertissa. Ei siis tutummissa oopperassa tai baletissa, vaan ihan konsertissa kuuntelemassa. Luulen, muistaakseni, etten ole koskaan käynyt, mikä erityisesti nolottaa aiemmin musiikkia ihan mukamas harrastanutta. Opiskeluaikoina oli tarjouksia arki-iltoihin muutamalla eurolla, ja kovasti piti, seuraavassa kuussa ainakin…

Tähän klasarikuukauteen saan siis jonkin verran tasoitusta musataustasta, näin ainakin kuvittelen. Odotan innolla, palaako jotain muistiin. (Palaisipa!)

Lähden liikkeelle niin helposti kuin voin – kotisohvalla googlaillen. Löydän heti aivan loistavan saitin: Get into Classical – Beginners Guide to Classical Music.

http://www.getintoclassical.com/

Sivustolta löytyy loistava rautalankajako eri aikakausiin, esittelyt säveltäjistä ja konkreeettisia neuvoja, esimerkiksi että kappaleita kannattaa valmistautua kuuntelemaan 6-7 kertaa, ennen kuin niistä saa kiinni (tässä ero catchyyn pop-musiikkiin). No pain no gain. Ei ole Idols-oikotietä klasariguruksi.

Aloitan tutuimmasta päästä, Mozartista ja sinfoniasta nro 40. Klassiseen musiikkiin perehtymistä helpottaa, että Spotify ja YouTube ovat pullollaan klippejä, jotka vain odottavat kulttuurinharrastajaa käymään käsiksi. Kukkaroystävällistä kulttuuria! Luon Spotifyhin offline-tilin, jotta voin kuunnella kappaleita puhelimesta, kuten em. nettisivulla neuvotaan.

Ensimmäisiä havaintoja:

– On hämmentävää, miten huonossa muistissa esimerkiksi eri klassisen musiikin aikakaudet ovat: barokki, klassismi (niin, on ihan erikseen siis klassinen aikakausi), romantiikka… Olisinko muistanut, että Prokofjev on vaikuttanut vasta 1900–luvulla? 

– Hauska huomata, miten eri orkesterien versiot samasta sävellyksestä eroavat soundiltaan ja tempoltaan- esimerkiksi juuri tuo Mozartin 40. – Radio Orchestra Berlin (levyltä Mozart – the Genius Collection, jonka kannet näyttävät btw hämmentävän psykedeelisiltä) soittaa nopeasti ja terävästi, kun taas London Symphony Orchestran (levyltä Wege) sointi on pehmeämpää ja hitaampaa. Hmm, olisi hauskaa oppia vertailemaan vielä tarkemmin eri sovituksia. (Voisi samalla samaistua paremmin Frasierin ja Nilesin keskusteluihin.)

– Sivuhuomio: Spotifyn Mozart-otannan perusteella kaiken maailman villejä klasarilevyjä kyllä liikkuu markkinoilla. Löytyy esimerkiksi Mozart: Piano Music for the Brain (kouluaikoina puhuttiin Mozartin oppimista tehostavasta vaikutuksesta, ideaali rytmi tms. – mutta soittaako joku aivoilleen musiikkia?). Maternity Classics -albumin kannessa koreilevat kömpelösti piirretyt odottavat äitihahmot – sikiön sivistysprojekti lienee tämän albumin aikomus. Oh well. Soittakaa vaan sitä mistä itse tykkäätte, I’ll say.

Lopuksi vielä linkki sinfonian nro 40 I osaan. Takuuvarmasti kaikille tuttu, osalle varmasti myös 70-luvulla tehdystä jännästä bastardi-iskelmäversiosta. (Lukioaikaista musiikinopettajaani lainatakseni, ”Päivi Paununa en olisi lähtenyt siihen hommaan”.)

http://www.youtube.com/watch?v=xvtoqE33iZg

 

Kulttuuri Musiikki Suosittelen