Out of officen aiheuttama sietämätön vitutus

Mistä tietää kesän alkaneen? Siitä, että sähköpostiin tulvii kymmenittäin out of office -viestejä, jotka saavat minut usein raivon partaalle. Kerronpa teille kesäkuun ratoksi suhteestani näihin viesteihin ja muutaman tilanteen työuran varrelta, jotka ovat tapahtuneet joko itselleni ja/tai kollegoille.

Tilanne 1: Lomasta ei ole tarpeellista kertoa etukäteen

Meilikeskustelua käydään vilkkaasti useamman kerran viikossa, jotta saadaan tilaus kuntoon ja toimitettua / lennot varattua / mitä tahansa muuta  tietyn deadlinen lomassa. Lähetän viestin keskeneräiseen asiaan tiistaina, saan vastauksen samana päivänä. Vastaan keskiviikkona ja saan vastaukseksi lomavastaajan. ”Olen lomalla 15.6. alkaen ja palaan toimistolle 1.8. Kiireellisissä asioissa otathan yhteyttä herra X:ään.” Hienoa. Olisiko ollut mikään vaiva kertoa, että jään lomalle huomenna, hoidetaanko homma purkkiin ennen sitä? Usein koko juttu alkaa aivan alusta sijaisen kanssa, ja siihenkin menee oma (työ)aikansa.

dubai2.jpg

Tilanne 2: Loman aikana ei olekaan sijaista tai sijainen on vaikea löytää

Viesti lähtee yhteyshenkilölleni ja paluuviestinä tulee lomavastaaja, josta löytyvät sijaisen yhteystiedot. Hienoa, että tuuraaja on heti merkitty. Sama setti siis heti uuden tyypin sähköpostiin, josta saan takaisin myös lomavastaajan. Yhteyshenkilö on kuitenkin juuri se sankari, jolle lähetin viestin ensimmäiseksi ja hänhän ei ollut enää kehissä. Kukahan tätä asiaa hoitaa? Eikun puhelin käteen, soittamaan – ja parhaimmassa suoraan jonotukseen.

Tilanne 3: Paikkaaja on kesätyöntekijä (jota ei ole perehdytetty)

Saan yhteyden oikeaan ihmiseen, joka heti kärkeen ilmoittaa olevansa kesätöissä ja esimiehen olevan lomalla vielä muutaman viikon. Hän kuitenkin lupaa laskea hinnan palvelulle, jota tiedustellaan. Saan hinnan ja ihmettelen summan pienuutta, mutta homma lyödään silti lukkoon. Parin viikon päästä oikea yhteyshenkilö palaa lomalta ja ilmoittaa, että pitäisi itse asiassa maksaa vielä hiukan lisää, sillä kesätyöntekijän tarjouksessa oli liian halpa hinta. No tietenkin budjettia on jo hieman muutettu toiseen suuntaan aikaisemmin tulleen hintatiedon vuoksi…

dubai1.jpg

Suomi on siitä kummallinen maa, että se oikeasti menee kiinni juhannuksen jälkeen. Ymmärrän kyllä, että lomat on kiva pitää vaikkapa heinäkuussa, koska lämpimiä kuukausia ei juuri ole, mutta esittäisin toiveen kaikille meille työssäkävijöille, että keskeneräiset hommat hoidettaisiin loppuun ennen lomien alkua. Maassamme on monia aloja, jotka toimivat täysillä vuoden ympäri! Lisäksi toivoisin, että sijainen olisi kehissä koko lomakauden ja myös perehdytetty hoitamaan asioita, ettei tulisi niitä vääriä tarjouksia tai tarvitsisi selitellä samoja juttuja sataa kertaa. Jos edellä mainitut asiat eivät syystä tai toisesta onnistu, suosittelen kurkkimaan sitä sähköpostia ja työpuhelinta lomallakin, sillä joku saattaa oikeasti olla pulassa juuri SINUN ihmeellisen lomavastaajasi takia.

Mitä mieltä lukijat ovat lomavastaajista? Hitti vai huti?

Sinänsä ironista, että julkaisen kirjoituksen tästä aiheesta juuri nyt, sillä vaikka laitoin eilen puolilta öin lomavastaajan päällle, tulen hoitamaan työasioita vaikkapa jostakin Starbucksista käsin Lontoossa lomaillessani, koska ne ovat kesken. Tästäkin huolimatta ihanaa juhannusviikkoa kaikille!

Suhteet Oma elämä Työ Ajattelin tänään

Those who can’t do… teach? – Matkani laulunopettajaksi

Olen kertonut blogissa usein valmistuvani syksyllä laulunopettajan ammattiin, virallisemmin musiikkipedagogiksi (AMK). En ole vielä kuitenkaan kirjoittanut mitään laulun tai yleisemmin musiikin opetuksesta, joten täältä pesee!

Otsikon englanninkielinen sanonta on jenkeissä tuttu monille taiteen parissa työskenteleville, sillä kyseisessä viihdeteollisuuden luvatussa maassa kaikille ei yksinkertaisesti riitä hommia muusikkona. Sen takia ”varasuunnitelmana” monilla on opettaa omaa osaamistaan. Tästä mallista tietysti puuttuu se ajatus, että jotkut – itse asiassa aika monet – oikeastikin haluavat opettaa! Monet huippumuusikot Suomessa opettavat muusikon töidensä ohella ja itsekin teen sekä muusikon että opettajan töitä. Tässä tarina siitä, miten päädyin opettamaan, olkaa hyvä!

En ole aina tiennyt, että tulisin opettamaan laulua. Nuorempana oman laulamisen haasteissa pyöriessä tuntui todella kaukaiselta ajatukselta, että pystyisin joskus muka neuvomaan jotain toista hänen laulamisessaan. Muistan myös julistaneeni, etten satavarmasti ikinä aikanaan opettaisi laulua työkseni. Hups. 🙂 Noiden aikojen ajatukset kumpusivat toki pitkälle huonosta laulajan itsetunnosta, mutta myös kokemuksen puutteesta. Kaikki vieras yleensä pelottaa, ja opettaminen oli täysin vieras maailma minulle. Halusin kuitenkin muusikkouden rinnalle myös ”vakaamman” ammatin, joten päädyin hakemaan opiskelemaan pop/jazz-musiikkipedagogiksi Metropolia ammattikorkeakouluun.

PhotoGrid_1434294899223.jpg

Opettaminen pelotti ja jännitti minua ihan älyttömästi vielä aloittaessani opinnot, enkä ollut yhtään varma, olinko valinnut oikean koulutuslinjan. Vietin ensimmäiset harjoitustuntini kuvainnolliset kakit housuissa laskien sekunteja tunnin päättymiseen, ja pelkäsin koko ajan, että oppilaani huomaisivat minun olevan täysi huijari. Vuosikurssimme laulupedagogien eli tuttavallisemmin pediopiskelijoiden kesken kutsuimme toisiamme leikkimielisesti valeopettajiksi, ja sitä toki vielä tuolloin olimmekin.

Jokin opettamisessa ja erityisesti oppilaan ja opettajan keskinäisessä suhteessa kuitenkin viehätti minua, ja halusin oppia lisää. Pikku hiljaa ensimmäisen vuoden edetessä aloinkin paniikkini läpi huomaamaan, kuinka paljon osaamista minulla jo olikaan. Käyttööni oli vuosien opiskelun aikana liukunut melkein huomaamattani kattava tietopankki laulamisesta, ja minun piti enemmänkin jarrutella oppilaideni kanssa, etten tunkisi heille liikaa uutta tietoa yhden tunnin aikana. Huomasin, että oma opettajan persoonani alkoi kehittyä, ja pidin kovasti tästä uudesta roolista, johon pääsin solahtamaan tuntien aikana. Ope-Liisa osoittautuikin olevansa melkoinen cheerleader: kannustava, kiinnostunut ja kärsivällinen. Aloin rentoutumaan oppilaideni kanssa ja tunneillani oli enemmän tilaa hengittää – sekä minulla että oppilaalla.

Kaikki laulun yksityistunneilla käyneet tietävät, kuinka kuumottava vuorovaikutustilanne laulutunti on; semituntemattoman opettajan edessä pitää tulla ”arvostelluksi” jostain niinkin henkilökohtaisesta asiasta kuin omasta äänestään. No, vastaavasti myös siellä nuottitelineen toisella puolella on yhtä kuumottavat paikat aluksi. Opettaminen ei ole missään nimessä helppoa, mutta se on erittäin palkitsevaa ja parhaimmillaan aivan mahtavaa työtä!

photogrid_1434295770580.jpg

Opettaessa olen oppinut paljon uutta myös omasta äänestäni – oikeastaan häkellyttävän paljon! Esimerkiksi tulkintaa tai teknisiä asioita yhdessä oppilaan kanssa pohtiessa asiat pitää osata näyttää ja selittää monella eri tavalla, joten oma instrumentti alkaa kirkastumaan opetustuntien myötä aika selkeäksi kokonaisuudeksi opettajalle itselleenkin. Monet kouluttamattomat laulajat voivat olla tuhottoman hyviä, mutta eivät tarkalleen tiedä mitä he tekevät, he vain laulavat – ja mielestäni sellaisten laulajien ei välttämättä tarvitsekaan tietää instrumenttinsa toiminnasta enempää, jos he ovat itse tyytyväisiä omaan laulamiseensa ja he tuottavat ääntä terveellä tavalla. Laulunopettajan pitää kuitenkin tietää instrumenttinsa toiminnasta todella monipuolisesti: miten minkälainenkin ääni syntyy fysiologisesti, miltä se tuntuu, miten muokata omaa äänenväriä, laulaa korkeammalle/matalemmalle, kirkkaalla/tummalla soundilla, kiinteästi/huokoisesti, miten ja mistä korjata jos ääni särkyy tai kurkkuun sattuu ja niin edelleen. Näitä asioita opettaessa oppii pakostakin omasta instrumentistaan uutta ja omaan laulamiseen saa paljon uusia vaikutteita. Oma opettajankoulutukseni oli perusteellista ja tarkkaa, mistä voin kiittää Metropolia ammattikorkeakoulun musiikinkoulutuksen laulukollegiota.

Suomessa on todella yleistä, että iso osa muusikoista opettaa muusikon töidensä ohella joko yksityisoppilaita, bändejä, tai esimerkiksi teoriaryhmiä tai lauluyhtyeitä ainakin jossain vaiheessa uraansa. On varmasti joitain muusikkoja, jotka opettavat ihan vain maksaakseen laskunsa, vaikka inhoavat opettamista. Luulen ja toivon kuitenkin, ettei heitä ole paljon. Olen ollut itse parin tällaisen vastahakoisen opettajan oppilaana, ja tunnit heidän kanssaan olivat tietysti yhtä tuskaa.

Opettaminen on nykyään alun jännittämisen jälkeen minusta todella kivaa ja mielenkiintoista – ja muusikon työn tavoin yllätyksellistä, vaihtelevaa ja sosiaalista. Työn suolana on tietysti motivoituneet ja innokkaat oppilaat, jotka rakastavat musiikkia ja haluavat kehittää ääntänsä ohjauksessani. Kokemukseni karttuessa olen päässyt opettamaan monenlaisia oppilaita ja tutustumaan hienoihin tyyppeihin. Tiedän onnistuneeni opettajana kun aika lentää kuin siivillä, juttua riittää ja oppilaan kanssa löytyy nopeasti – sallinettehan loppuun sanaleikin – yhteinen sävel. 😉

Suhteet Oma elämä Musiikki Työ