Päivä Gatitan kengissä

Ajattelin kokeilla ns. ”päivä minun kengissä”-postausta. Ehkä näin saan avarrettua rennolla tavalla sitä, millaista se ”normaali” elämä vientikonsulttina ja Gatitana on 🙂 Okkei, let’s go.

Startti päivään käynnistyy kello 08:00. Torkutus tuntuu taas maailman hienoimmalta idealta. Aamupala? Skip it. Toimistoon olen näitä aamuja varten ostanut jogurttia jo alkuviikosta. Lasi vettä saa riittää. Vaatteet? Käyn nopeasti läpi päivän kalenterin päässäni. Asiakastapaaminen toimiston ulkopuolella, plus normi toimisto. Oikeastaan se ei vaadi mitenkään erityistä vaatetusta, koska useimmiten toimistolla on kuitenkin käytettävä smart casual-tyyliä. Olen äärettömän huono edes itse lukemaan muotiblogeja, mutta omaa tyyliäni voisi varmaan kuvailla aika skandinaavisen yksinkertaiseksi ja ajattoman valtavirran trendejä myötäileväksi. Valkoinen paita, mustat aavistuksen nilkoista lyhyemmäksi jäävät housut ja mustat sukkahousut, harmaa bleiseri ja lopuksi tietenkin piristykseksi helmet kaulaan.

20150429_191549_0.jpg

Olen juuri muuttanut uuteen asuntoon, joten ratikka-aikataulut eivät vielä ole ulkomuistissa saati sitten lihasmuistissa aamuaskeraita hoitaessa. Juoksen. Juoksen kovempaan. Ehdin! Tässä vaiheessa huomaan että sataa… Ja sataa muuten aika paljon… prkl. Kumisaappaat, EI nahkaiset herrainkengät olisivat olleet käytännöllisempi valinta. Oh well 😀

Toimistolla avaan koneet, pöytäpuhelimen, sähköpostin, kauppalehden ja HS:n. Käyn uudet emailit läpi nopeasti ja siivoan lukemattomista pois ne jotka eivät vaadi enää vastausta. Siivoamisella tarkoitan jaottelua kullekin kuuluvalle kansioon Outlookissa. File-logiikkani ei ole aukoton, mutta suurimmaksi osaksi löydän tarvitsemani postit nopeasti. Uusien uutiskirjeiden (tänään esimerkiksi Tekes) linkit napsautan valmiiksi selaimeen auki. Keitän vettä ja käyn salakaapillani. Lidlin cappucino maitojauhe pelastaa sateisen ja harmaan aamun. Jogurttia lusikoiden on energiaa lueskella päivän uutiset ja uutiskirjeet eri sektoreilta läpi.

20150429_095411.jpg

Yleistiedon ylläpito on ehdottoman tärkeää tässä työssä, ja pidämme jatkuvasti silmät auki markkinoiden kehitykselle. Siirryn niihin posteihin joihin on vastattava. 1) Kysyn Ruotsin kollegalta voisimmeko soitella iltapäivällä liittyen mahdolliseen yhteiseen ruoka- ja juoma sektorin projektiin. 2) Vastaan pidempään tietokyselyyn kertoen Suomen luomu- ja luonnonmukaisten tuotteiden markkinoista: tilastoja, trendikäyriä, kuluttajien preferenssejä, kilpailijoiden nimiä ja niiden markkinaosuuksia, jakelijoiden sekä maahantuojien toimintaa tällä sektorilla jne. 3) Ehdotan uudelle maahantuoja kontaktille tapaamista ensi viikoksi. Kello lyö 10:50 ja on pakko printata tarvittavat paperit tämän päiväistä tapaamista varten ja lähdettävä ulos toimistosta”takaisin sateeseen”.

20150429_113640_1.jpg

Tapaaminen elintarvikkeiden maahantuojan kanssa on todella mielenkiintoinen. Kävimme läpi suomen food service (=HoReCa) sekä vähittäiskaupan markkinoita ja suurimpia toimijoita, kuluttajien trendejä nyt sekä lähitulevaisuudessa, kasvustrategioita, mutta myös Suomen markkinoiden haasteita. Haasteisiin voi lukea esimerkiksi markkinoiden pienen koon, mikä taas on Suomessa johtanut toimijoiden suhteelliseen pieneen määrään. Hienosti ilmaistuna: ”Suomen vähittäiskaupan markkinat ovat Euroopan keskittyneimpiä”.

Matka takaisin toimistolle sujuu uuden tiedon ja ideoiden aiheuttamassa positiivisessa fiiliksessä.Toimistolla soitan Ruotsin kollegalle, sovimme seuraavan puhelun tiistaille, tällä kertaa myös asiakkaamme kanssa. Vastailen sähköposteihin vielä pari tuntia ja suuntaan edelleen jatkuvassa sateessa kauppaan.

Suunnitelmissa on tehdä vappupiknikille munkkeja perjantaina. Tarvitsen siis pullataikinan ainekset. Palaan kotiin ja löydän kumisaappaat eteisestä. Huoh…tuleehan noita uusia keväisiä sadepäiviä 😀

20150429_190113.jpg

 

 

 

Muoti Oma elämä Työ Päivän tyyli

Lisää lukulistalle: Taiteen ja kulttuurin kentät

Arvostelukappale kirjasta saatu Art Houselta

Toinen graduni on tällä hetkellä siinä vaiheessa, että luen kirjatolkulla tekstiä, jotta saisin tarpeeksi lähdemateriaalia. Parempaan saumaan ei oikeastaan olisi voinut ilmestyä Tietosanomalta minulle lähetetty Taiteen ja kulttuurin kentät -kirja, jonka olen kahlannut läpi melkoisella innolla.

kirjapostaus1.jpg

Ilkka Heiskasen, Anita Kankaan ja Ritva Mitchellin toimittama teos on nimensä mukaisesti kulttuurialan käsikirja, jossa käydään läpi niin kulttuuripoliittista päätöksentekoa, kulttuurin rahoitusta Suomessa, kulttuurihallintoa ja Euroopan unionin vaikutuksia Suomen kulttuuripolitiikkaan. Kyseessä on kirjan toinen, uudistettu laitos.

Kirjan aihepiirit ovat monenlaiset ja jokaiselle löytyy varmasti jotakin:
– kulttuuripoliittinen päätöksenteko, lainsäädäntö, hallinto ja rahoitus
– 
kulttuuriteollisuus, luovat alat ja luova talous
– 
taidekasvatuksen ja -koulutuksen tavoitteet ja haasteet
– 
suomalainen taiteilijapolitiikka, apurahat ja taiteilijoiden perusoikeudet
– 
tekijänoikeudet 
– kulttuuriperintö
– 
kulttuurin kolmas sektori
– 
vähemmistöt ja monikulttuurisuus
– 
Euroopan unioni ja kulttuuripolitiikka
– m
uutokset, haasteet ja mahdollisuudet
– l
ait, sopimukset ja direktiivit

kirjapostaus3.jpg

Taiteen ja kulttuurin kentät on mielestäni yksinkertaisesti mahtava perusteos, joka jokaisen kulttuurialalla työskentelevän tyypin tulisi lukea. En todellakaan koe olevani millään tavalla asiantuntija mitä kulttuuripolitiikkaan tulee ja näin ollen oma perustietojen päivitys kirjan avulla oli myös tosi hyvä juttu. Gradu-urakkaani ajatellen minua kiinnosti lukea erityisesti taiteen ja kulttuurin asemoinnista talouteen nähden ja luovasta taloudesta yleisesti.

Pidän kirjan selkeästä kielestä ja perusteellisuudesta, ja kirjassa on paljon kuvioita ja taulukoita, jotka ovat tietenkin kaltaiselleni blondille mieleen. Lisäksi kirjan lopusta löytyy kattava lista erilaisista muun muassa kulttuurialaa koskevista laeista, kansainvälisistä sopimuksesta ja direktiiveistä.

Ja näin päättyy päiväni kirjabloggaajana, hauskaa oli ja kiitos vielä Art House -ryhmälle!

 

Kulttuuri Kirjat Suosittelen