Musiikkitieteen opiskelusta – perusteet haltuun

Kuten jo esittelypostauksessani mainitsin, olen opiskellut musiikkitiedettä Helsingin yliopistossa kuusi vuotta ja valmistunut vuonna 2012. Näin yhteishaun kynnyksellä onkin hyvä aika avata vähän enemmän sitä, mitä musiikkitiede on, missä sitä voi opiskella ja millaisiin töihin tutkinnolla pääsee. Kertoilen eniten opiskelusta ja pääsykokeista Helsingistä, sillä niistä tiedän eniten, mutta uskoisin että tekstin voi kahlailla läpi vaikka yhteishaun ykköspaikalla olisi myös jokin toinen yliopisto.

Historia ja opiskelu Suomessa

Suomessa musiikkitieteellä on pitkä historia, sillä ensimmäisiä musiikkiaiheisia väitöskirjoja on julkaistu Turun akatemiassa, Suomen ollessa vielä osa Ruotsia. Helsingin yliopistoon musiikkitiede tuli osaksi opetustarjontaa 1900-luvun alussa ja Helsingin yliopistolla onkin musiikintutkimuksen pisin historia Suomessa. Musiikkitieteen tutkijat ovat niittäneet kansainvälistä mainetta aluksi Sibeliusta käsittelevillä tutkimuksillaan, nykyään aihepiirejä on lukuisia aina kansanmusiikista musiikkipsykologiaan.

Suomessa musiikkitiedettä voi opiskella Helsingin, Turun, Itä-Suomen ja Jyväskylän yliopistoissa sekä Åbo Akademissa. Lisäksi pelkästään musiikintutkimuksen (entinen etnomusikologia) suuntautumisvaihtoehto on tarjolla Tampereen yliopistossa.

Musiikkitiede on jaettu Helsingin yliopistolla kolmeen pääsuuntaukseen; länsimäiseen eli yleiseen musiikintutkimukseen, etnomusikologiaan ja tietokoneavusteiseen musiikintutkimukseen. Kaikkea on siis tarjolla. Erittelen luokat jonkun kysyessä yleensä melko karkeasti niin, että yleinen musiikkitiede pitää sisällään klassisen musiikin tutkimusta ja siihen liittyviä kursseja, etnomusikologiassa puolestaan tarkastellaan musiikkia kulttuurisessa kontekstissa (voi olla periaatteessa mitä tahansa paitsi klassista, perinteisesti etnomusikologia on keskittynyt kansanmusan ja ulkoeurooppalaisen musan tutkimiseen) ja kolmas vaihtoehto painottuu muun muassa musiikkiteknologiaan ja studiotyöskentelyyn. Ehkä tästä voi jo arvata, että oma lukujärjestys täyttyi aika mukavasti etnomusikologian alle niputettavista kursseista.

Nykyään opiskelijat voivat sekoittaa kursseja oman mielensä mukaan kaikille yhteisten perusopintojen jälkeen, mutta aikaisemmin opintosuuntaus on rajoittanut valintoja. Oppiaineessa on itse asiassa kertomuksia ajoista, jolloin klasarit joivat ainejärjestö Synkoopin bileissä vain viiniä omissa pöydissään etnomusikologien keskittyessä omissa porukoissaan bisseen. Oletan, että tässä tarinassa kolmannen linjan opiskelijat majailivat studiossa, koska ei niitä paljon omana opiskeluaikananikaan näkynyt sen ulkopuolella…

tennarit.jpg

Pääsykoe ja siihen valmistautuminen

Helsingin yliopiston pääsykokeeseen tulee lukea tänä vuonna kaksi teosta:
– Eero Tarasti: Musiikki ja humanismi.
– 
Pirkko Moisala ja Elina Seye (toim.): Musiikki kulttuurina.
Lisäksi teoriaosuuteen voi valmistautua tutustumalla Kalevi Hampisen kirjaan Tie musiikin teoriaan elävin esimerkein.

Helsingissä pääsykoe on kaksiosainen; ensimmäisessä osassa testataan tietämystä musiikin teoriasta ja toisessa puolestaan perehtymistä pääsykoekirjoihin. Muiden yliopistojen pääsykokeisiin saattaa sisältyä myös musiikin kuuntelu- ja/tai tunnistuskokeita ja koemateriaalit saattaa saada vasta kokeeseen tullessa.

Eero Tarastin vanhempi pääsykoekirja Musiikin todellisuudet on itse asiassa herättänyt pelonsekaisia tunteita melkeinpä kaikissa populaarimusiikin kentällä toimivissa kollegoissani. Moni onkin todennut, ettei hakenut Helsinkiin opiskelemaan juuri kyseisen opuksen takia. Entinen poikaystäväni kertoi lukeneensa kirjaa vapaaehtoisesti ja jopa pitävänsä siitä, johon hyvä ystäväni ja opiskelukaverini totesi ”jätä se”.

En tule kirjoittamaan vinkkejä pääsykokeisiin, sillä itse luin musiikkitieteen oppikirjoja reilun viikon puutarhakeinussa pötkötellessä. Sen suurempaa lukusuunnitelmaa ei ollut, mutta tein muistiinpanoja lukiessani ja kertailin sitten niitä. Täydellinen suunnittelemattomuus johtui siitä, että logopedia oli meikäläisen opiskelupaikkarankingissa tuolloin ykkössijalla ja keskityin täysillä siihen, joten muille luvuille ei jäänyt keväällä juurikaan aikaa. Saan kuitenkin kiittää pääsykoemenestyksestä pitkää harrastustaustaa musiikin parissa, sillä yleistiedot musiikista olivat melko hyvät. Lisäksi olin opiskellut musiikinteoriaa jo ala-asteen kolmannelta luokalta lähtien, mutta kertasin sitäkin pääsykoevaatimuksissa mainitun kirjan avulla.

Seuraavassa postauksessa yritän muistella opiskeluaikaani musatieteellä mahdollisimman hyvin ja parhaani mukaan kertoa, millaisiin töihin tällä tutkinnolla pääsee.

Musiikkitiede Helsingin yliopistossa
http://www.helsinki.fi/musiikkitiede/index.htm

Musiikkitiede Jyväskylän yliopistossa
https://www.jyu.fi/hum/laitokset/musiikki/oppiaineet/tiede

Musiikkitiede Turun yliopistossa
http://www.utu.fi/fi/yksikot/hum/yksikot/musiikkitiede/Sivut/home.aspx

Musiikkitiede Åbo Akademissa
http://www.abo.fi/fakultet/fi/musikvetenskap

Musiikkitiede Itä-Suomen yliopistossa
http://www.uef.fi/fi/filtdk/musiikkitiede

Musiikintutkimus Tampereen yliopistossa
http://www.uta.fi/yky/oppiaineet/etnomusikologia/index.html

Musiikkitieteeseen haetaan yhteishaussa 17.3.-9.4. välisenä aikana.

*****

Lue myös:

Musiikkitieteen opiskelusta – opiskelu Helsingin yliopistossa

Musiikkitieteen opiskelusta – musiikkitiede ja työelämä

Kulttuuri Musiikki Opiskelu

Sinä olet tähti

Opiskelupaikassani Metropolia ammattikorkeakoulun pop/jazz-linjalla on monia hienoja puolia, joista tulee varmasti kerrottua useaan otteeseen, mutta voisin aloittaa yhdestä minulle tärkeimmistä: oman musiikin esille tuomiseen on paljon erilaisia mahdollisuuksia. Koululla on vuosittain paljon mielenkiintoisia klubeja helsinkiläisissä baareissa, ja muutama upea konserttisarja koulun omassa Arabiasalissa, syksyisin Arabian Yöt ja keväisin Arabian Kevät. Monien koulun ensemblejen loppukeikat (musiikkikoulun versio loppukokeesta tai -työstä) ovat jossakin näistä tapahtumista, mutta kouluprojektien lisäksi Metropolian pop/jazz-linjan opiskelijat voivat hakeutua niihin myös muulla musiikilla, esimerkiksi omilla bändeillä. Olenkin käyttänyt omien opiskeluvuosien aikana hyödyksi koulun klubeja ja konsertteja moneen otteeseen. Muun muassa edellisessä postauksessa esittelemäni livepätkä on muutaman vuoden takaisesta Arabian Kevät -konserttisarjasta. Omista keikoista voi saada myös opintopisteitä esimerkiksi työharjoittelun muodossa tai sitomalla ne joihinkin muihin kursseihin, vaikkapa opinnäytetyöhön. Musiikin opiskelija saa tässä kaksi kärpästä yhdellä iskulla; opintopisteitä koulua varten ja aikaa sekä resursseja oman musiikin tekemiselle.

Luovalla alalla on mielestäni erittäin tärkeää, että omaa taidetta, tässä tapauksessa musiikkia, kannustetaan tekemään ja sille on tilaa myös virallisissa opinnoissa. Opintopisteitä kerryttävän puurtamisen lisäksi koululla on usein myös sormensa pelissä myös musiikin alkulähteissä eli itse bändien muodostumisessa. Koulussa tapaa paljon lahjakkaita muusikoita, jotka ovat samalla upeita tyyppejä. Kaikki tietävät, että opiskelupaikoissa syntyy elinikäisiä ystävyyssuhteita ja parisuhteita, mutta musakouluissa näiden lisäksi syntyy paljon bändejä. Olen ehtinyt täällä blogin puolella jo hehkuttaa, miten itsekin olen tavannut suurimman osan hienoista kollegoistani juurikin koulussa.

10947466_10155277592365574_8778100108899881342_o.jpg

Muutama kuukausi sitten jälleen yksi opiskelujeni kautta saatu mahdollisuus saada musiikkiani kuuluville esittäytyi. Kävin Metropolia amk:n elokuva- ja tv-puolella kuvaamassa basistin kanssa kaksi omaa biisiäni studiolivetaltiointina. Ohjaajana projektissa oli ystäväni, joka kysyi meiltä, olisimmeko kiinnostuneita tulemaan kuvattavaksi heidän kouluprojektiaan varten. Todellakin olimme! Halusin ehdottomasti esittää yhden melko uuden kappaleen, jota olin ehtinyt esittää muutamia kertoja yksin kitaran säestyksellä keikkojen encore-biisinä. Tällä kertaa hommaa maustettiin lisäksi sähköbassolla minimalistisen tunnelmoiva versio oli valmis.

Tässä You’re A Star, jonka myötä toivotan kaikille oikein mukavaa viikon alkua – ja kevättä, sillä jeeeeee nyt mennään jo maaliskuussa!

P.S: 30 Days of Yoga -haasteessa mennään täällä päivässä 22! Onko kukaan muu ottanut haastetta vastaan? Voin kyllä suositella lämpimästi Adrienen videoita. Tämän haasteen sarjat ovat tarpeeksi helppoja aloittelijoillekin ja sen verran lyhyitä, että ne ehtii tehdä kiireisenkin päivän keskellä. Samalla kuitenkin kroppa venyy ja mieli lepää oikein mukavasti joka päivä!

Suhteet Oma elämä Musiikki Työ