Yövahdin pelko
Valkoiset purjeet pullistelevat poutaista taivasta vasten, aurinko porottaa ja syvänsininen meri ympäröi kaikkialla.Veneellä kannen istumalaatikossa jutellaan ja naureskellaan, köökissä on valmisteilla taas herkkuja ja joku suihkuttelee kansisuihkussa. Samalla etukannella jumpataan, yhdellä on katse kirjassa ja vielä löytyy joku, joka haahuilee ympäriinsä etsien kannelta edes pientä varjopaikkaa päiväunille.
Tältä on likimain näyttänyt Vahinen kansi ruorin takaa purjehduksemme alkutaipaleella. Vastaavanlaisia sielunmaisemia taisin maalailla itselleni, kun henkisesti varauduin matkaan, vaikka en toki kuvitellut, että matka tulisi olemaan pelkkää aurinkoa ja leppoista tuulta. Luulin olevani psyykkauksessa jo melko pitkällä, kunnes meidän kippari yhdessä etä-meetissä kasuaalisti tipautti: “ne otsalamput on muuten sitten tärkeät varsinkin alkumatkasta, kun pimeetä on puolet vuorokaudesta”. Asia, jota Suomen valoisaan kesään ja saaristopurjehdukseen tottuneena, en ollut edes ajatellut – pimeässä purjehtiminen. Nyt valon loppuessa ei voikaan pysähtyä, koska päivämatka jäisi kovin lyhyeksi ja eipä se ankkurikaan pohjaan yllä, jos alla on kuusi kilometriä merivettä.
Vahinen kansi auringon laskiessa
Matkalle lähtiessä eräs ystäväni antoi hyväntahtoisen vinkin, että pitää nukkua jalat menosuuntaan, ettei satu päähän jos yöllä törmätään nukkuvaan valaaseen. Ja kyllä vain, tämä ilmeisesti on ihan todellinen skenaario. Jos pelkkä nukkuminen liikkuvassa paatissa alkoi kuulostaa eräänlaiselta selviytymiskamppailulta niin miten minä, pieni maakrapunen, voisin seisoa siellä pimeyden keskellä ruorissa? Miten voisin purjehtia, jos en näe mihin olen menossa?
Useimmilla avomeripurjehduksilla autopilotti hoitelee ohjauksen etenkin yöaikaan, mutta Vahine on koululaiva, joten ruorista vastaa ihmiskädet 24/7 – aina. Vahdit kiertävät muutaman tunnin pätkissä, ja meidän kakkosvahtina minulle osui kunnia päästä heti ensimmäisenä yönä kaikkein piinaavimpaan ja pimeimpään koiravahtiin keskiyöstä aamuneljään. Yritin siinä hieman nukkua ennen vahdin alkua ja kerätä voimia, mutta jokainen veneen kallistus ja kannelta kantautuva ääni havahdutti. Ei-niin-levännein silmin lähdin tähän (henkilökohtaisesti) suureen ja kummalliseen koitokseen, jota vahtitoverini oli rohjennut kuvailla jopa paremmaksi merivahdiksi kuin valoisan ajan vahdit. Oli kuulemma vihdoin viileää ja sai rauhoittua sekä fiilistellä.
Antti kytkemässä plotteriin yöasetuksia Amandan ja Ellan hoitaessa ruoria.
Asettuessani vahdinvaihdossa ruoriin en kokenut autuasta hetkeä, jossa kaikki jännittyneisyyteni hälvenee. Pimeässä, kun yksi asti on poissa pelistä, muut tuntuvat korostuvan. Tuuli tuntui voimakkaammalta ja purjeista ajoittain kantautuva lepatus huolestuttavammalta. Purin jännitystä ja yritin hakea tuntumaa ruoriin – ja sitä alkoikin löytymään, nimittäin tuntumaa. Ei tarvikaan nähdä, jotta tietää miten aalto keinuttaa ja liikuttaa venettä. Opin myös, että ei tarvitse nähdä jotta voi reagoida purjeiden tarpeisiin. Pieni lepatus kun kuuluu, niin kipparilta jo tulee käsky: “Jaahas, otetaan keulapurjetta vähän kireemmälle.” Yöllä oppiikin purjehtimaan eri tavalla fiiliksen mukaan.
Plotteri on tärkeä apuväline yöllä purjehtiessa
Siinä saadessani fiilistelyn hiljalleen käyntiin huomasin, ettei se yön pimeys olekaan niin läpitunkevaa ja synkkää. Kirkkaina öinä kuu maalailee vedenpintaa kauniiseen hopeaan ja linnunrata piirtyy ylle. Katse harhautuu kompassista usein taivaalle ja tällainen tähtikuvioiden bongailu onkin rohkaisevaa: ensimmäisen viikon on voinut navigoida seuraillen Cassiopeiaa ja tuttu ja turvallinen Otava on pysytellyt vasemmalla puolellamme. Yöllä lumoavaa ajanvietettä tarjoaa myös veden kuohuissa vihreänä hohtava planktoni. Aamua kohti lähestyttäessä Venus kohoaa taivaanrannasta hohtaen syvää oranssia ja sitä seuraillen alkaa aurinko taas käynnistelemään uutta aamua hehkullaan. Yö on selätetty.
Miia yövahdin loppumetreillä
Ei Muumipappa siis aivan väärässä ollut todetessaan: “En tiedä mitään niin hienoa kuin matkustaminen yöllä.” Siinä on kieltämättä oma maagiikkansa ja nyt, taas koiravahdisssa istuessani, voin jo melko levollisin mielin nauttia siitä. Valppaana kyllä edelleen täytyy olla, erityisesti sen vuoksi, että pystyy väistelemään lentokalat, joita huhujen mukaan ajoittain mätkähtelee ruorian kasvoille pimeyden keskeltä.
-Miia