Riding with style!
Nyt kun ruorittelua on kertynyt matkan aikana jo useampi sata meripeninkulmaa per nassu on siihen kerennyt tottua melko hyvin. Ruorissa voi hieman rentoutua, siinä voi nauttia, joskus tylsistyä, välillä myös hassutella. Useille on kehittynyt oma, omintakeinen tyylinsä ohjata venettä ja uusia ajoasentoja innovoidaan jatkuvasti. Osa ei pääse ensikokeiluja pidemmälle, mutta muutamia on näkynyt säännöllisesti jo viikkojen ajan. Tässä muutama allekirjoittaneen suosikeista.
1. Loistava yleisasento
– Toimii useimmilla keleillä ja lähes jokainen tiimimme jäsenistä turvautuu tähän ajoittain. Joskin asento on hieman kokenut inflaatiota sen jälkeen kun kippari ilmoitti päivittäisen seisomispakon, kaksi tuntia, jotta jalat jaksavat kantaa maihin päästessämme. Seisomatunteja on hyvä lusia ruorin takana.
2. Pelkääjän paikalta
– Koska kaikkihan tietävät, että sieltä tulee parhaat ohjeet ajamiseen! Asennon hienouksiin kuuluu myös se, että voi paremmin osallistua veneen istumalaatikossa käytyihin keskusteluihin.
3. Tunteella
– Parempi näkyvyys, parempi ote ruorista, parempi tuntuma veneeseen. Erinomainen asento! Erityisen toimiva silloin kun allot ovat isoja ja niillä pääsee surffaamaan. Ai että, mikä tunne!
4. Pää pilvissä
– Ajoittain sitä vaan unohtuu pohdiskelemaan, että miten hyvältä tuntuukaan. Silmät vaipuu kiinni, voi vähän hyräillä musiikin mukana, aurinko lämmittää. Hyvin kyseenalainen kovalle kelille. Usein saa myös kipparilta tiukan käskyn palata takaisin kurssille.
5. Aina valmis
– Kanssapurjehtijoilta saattoi heltyä muutama hymynkare ja naurahdus kun tämä tyyli on ollut testiajolla, mutta väärässäpä olivat. Myrskyn saapuessa, kun tuuli oli 20 metriä sekunnissa ja aallot löivät veneen keulasta ruoriin asti, oli useilla nöyrtymisen paikka: ajolasit ja tiukka ote saivat vihdoin ansaitsemansa kunnioituksen.
6. Meritähtenä
– Ei sovellu aloittelijoille. Tätä asentoa onkin nähty vain jo aiemmin Altantin ylittäneiden keskuudessa. Kokemuksen tuomalla rentoudella ruoraamiseen tarvitaan vain jalkojen ajoittainen, pieni korjausliike ja kurssi säilyy aina vaan.
7. Multitasking
– Asento, joka kielii kokeneesta merikarhusta. Kipparin erikoisuus, vaikka monia yrityksiä asentoon on nähty myös oppilaspurjehtijoiden joukossa. Yhtä sulaviin tuloksiin kipparin kanssa ei kukaan ole kuitenkaan vielä yltänyt.
8. Going crazy!
– Ruorissa kulutetut tunnit ovat tarjonneet aikaa myös itseilmaisulle. Etenkin nyt matkan loppupuolella, kun laiva-arki puuduttaa ja ihmiset alkavat laivahöperoitymään. Lisää näitä kiitos!
/Miia