Safety on board – Turvallisuus ennen kaikkea

Amanda paukkuliivejä huoltamassa

Yö oli ollut trooppisen helteinen ja uneni olivat jääneet tästä syystä kohtalaisen katkonaisiksi. Kello oli 06:27 ja totesin, että on korkea aika nousta ylös. Tarvitsin ison kupin kahvia, joka olikin jo keittymässä. Olin ottanut vastuulleni turvavarusteiden tarkastamisen ja huoltamisen. Valmistauduttaessa ylittämään Atlanttia turvallisuuden merkitys korostuu, sillä veneen miehistö tulee olemaan täysin omillaan keskellä valtamerta. Sen lisäksi, että aluksen tulee itsessään olla kunnossa ja merikelpoinen, tulee myös miehistön henkilökohtaisten turvavarusteiden olla kunnossa. Kaikki lähtee liikkeelle säänmukaisesta pukeutumisesta, jotta jokainen kykenee säilyttämään toimintakykynsä säästä riippumatta. Niinpä aloitin päivän työt jakamalla jokaiselle tiimimme jäsenelle sopivat purjehdusasut, vaikka niitä ei toivottavasti vielä seuraavaan pariin viikkoon tultaisikaan tarvitsemaan.

Turvavarusteiden huoltaminen

Seuraavaksi tehtäväkseni valitsin paukkuliivien huoltamisen. Siirsin kaikki Vahinen paukkuliivit (14 kpl) sekä varaosat laiturille ja aloitin itselleni varsin tutun urakan toteuttamisen. Paukkuliivejä huollettaessa liivit puretaan eli avataan vetoketjusta ja tarkastetaan ensinnäkin liivin yleiskunto. Paukkuliivit toimivat käytännössä siten, että jouduttaessa veden varaan ns. tärkkelyslaukaisin sulaa, minkä seurauksena pienestä säiliöstä vapautuva hiilidioksiidi täyttää liivit. Tärkkelyslaukaisimen ja hiilidioksiidisäiliön tarkastaminen ja tarvittaessa vaihtaminen kuuluvat liivin huoltotoimenpiteisiin. Vahinella olevista paukkuliiveistä löytyy lisäksi huppu, pilli, lamppu ja MOB-lähetin. AIS-systeemiin perustuva MOB-lähetin on liiveihin jälkikäteen asennettu lisäosa, joka aktivoituessaan lähettää veteen pudonneen tarkan sijainnin kaikille VHF-radiokantaman sisällä oleville aluksille. MOB-lähetin aktivoituu paukkuliivien täyttymisen seurauksena.

Paukkuliivit avattuna tarkistusta varten

Muita turvallisuuteen liittyviä tarkastuskohteita Vahinella ovat mm. pelastuslautan, palovaroittimien ja -sammuttimien tarkastaminen, sekä EPIRB- ja SART-lähettimien testihälytysten suorittaminen. EPIRB on hätätilanteita varten oleva lähetin, joka aktivoituessaan lähettää hätäkutsun satelliitin välityksellä aluksen kotisataman meripelastuskeskukselle eli Vahinen tapauksessa Turkuun. Meripelastuskeskus hälyttäisi paikalliset viranomaiset aluksen avuksi. SART-lähetin on myös hätätiltanteita varten, mutta sen toiminta perustuu tutkatekniikkaan. Tämä tarkoittaa, että SART:n lähettämän hälytyksen voivat nähdä vain kohtalaisen lähellä olevat alukset, joilla on tutka päällä. Lisäksi alukselta löytyy jokaiselle miehistön jäsenelle pelastautumispuvut, joiden kunnon ja lukumäärän tarkastaminen on osa lähtövalmisteluja. Kriittisistä turvavarusteista mainittakoon myös merkinantovälineet, jotka on tarkoitettu hätätilanteisiin. Merkinantovälineisiin kuuluvat mm. hätäsoihdut, -savut ja -raketit, joiden kunnon ja sijainnin tarkastin.

”Lähdetään sitten, kun se on turvallista”

Purjehduksella ei ole varaa tinkiä turvallisuudesta, joten varautuminen kaikkiin mahdollisiin tilanteisiin on tärkeää. Turvavälineistön tarkastaminen ja huoltaminen ei itsessään kuitenkaan takaa kenenkään turvallisuutta, vaan jokaisen omalla toiminnalla on kaikkein suurin merkitys. Tästä syystä jokaiselle opetetaan, kuinka aluksella tulee toimia turvallisesti ja miten jokainen voi omalla toiminnallaan ennaltaehkäistä vaaratilanteiden syntymisen. Kysyin kapteeniltamme Jarkolta, milloin lähdemme liikkeelle ja vastaus oli yksiselitteisesti: “Heti kun se on turvallista.”

/Amanda

PssSSSssT! Vahine lähti turvallisesti St. Martinilta kotia kohti 30.6. Blogia, instaa ja Facebookia päivitetään matkan aikana mahdollisuuksien mukaan ja uutisia voi lukea myös STAFin sivuilta. Tsekkaa myös Iltalehden juttu Vahinen lähdöstä!

Hyvinvointi Matkat Vastuullisuus