Lentämisen kahdeksan sääntöä

1) Tee check-in etukäteen netissä, niin voit saapua kentälle vasta tuntia ennen lentoa. (Kuitenkin tuntia, jotta turvatarkastuksen jono ei aiheuta rytmihäiriöitä, ja ehtii perata pari putiikkia ennen boardingia.)

2) Mikäli mahdollista, ota vain iso laukku käsimatkatavarana äläkä laita mitään ruumaan. Sillä vältät jopa baggage drop -piipahduksen.

3) Valitse takarivi. Rauhallisin, lyhin matka vessaan, jotenkin piilossa koko kauhealta muulta matkustajalaumalta. Miinukset: ruoka tulee viimeisenä, penkkiä ei saa kauhean paljoa kallistettua. Olen kuitenkin valmis ohittamaan nuo miinukset.

4) Valitse käytäväpaikka. Jalkatilaa on enemmän, kun kintut voi suunnata käytävälle. Olo ei ole niin ahdistava kuin reunaan prässättynä. Tekee vain hyvää verenkierrolle, että joutuu nousemaan, kun vieruskaveri/t käy/vät vessassa.

5) Tilaa valkoviini, ei punaviiniä. Turbulenssin iskiessä punkku läikkyy aina puserolle. Miltä sekin sitten näyttää, kun saapuu perille ja paparazzit napsivat fotonsa kuvottavasta punatahrapaidasta?

6) Jos olet viluisa ja väsyisä, pyydä tyynyä ja vilttiä. Lentoemoilla on piilossa kaikenlaista kivaa kamaa, jota he eivät varsinaisesti mainosta.

7) Jos lennoilla tarjoillaan lämmin ateria, monet tilaavat kasvisvaihtoehdon, vaikkeivät vegejä olisikaan, koska erikoisruokavaliot tarjoillaan ensimmäisenä. Voisihan sitä juutalaistakin leikkiä ja maistella kosher-ateriaa. Itse pelkään lentämistä niin hysteerisesti, etten pysty koskaan syömään lennolla (juominen toki onnistuu). Niin että tästä vinkistä ei ole itselleni hyötyä, mutta jollekin muulle ehkä.

8) Maksa kotona vapaaehtoinen lentomaksu vaikkapa Maan ystäville. Se ei hinkkaa hiilijalanjälkeäsi näkymättömäksi, mutta hiljentää hieman omantunnon huutelointia.

klm.

Tänään siis taas ilmaan, koko perhe klikkailtu takariviin. KLM:lla viini ei vieläkään maksa, Finskillä jo maksaa. Pointsit KLM:lle.

Ps. En ole koskaan tajunnut tätä kuvalähteiden siteeraamisen pointtia. Tarvitseeko teille oikeasti kertoa, etten ole käynyt kymmenen kilometrin korkeudessa napsaamassa tänä aamuna tätä kuvaa? En myöskään yritä esittää, että olisin. Tämä on ihan KLM:n oma kuva.

Kommentit (7)
  1. Vauvaa myös Lennättänyt
    24.3.2011, 20:51

    Joo ne vauva”kopat” on pääsääntöisesti alle 2v niissä on joku painoraja.usein kuitenkin vauvan pituus aiheuttaa enemän ongelmia ja joissakin koneissa niitä viritetään myös jopa siihen hattuhyllyn reunaan (erityiskiinnikkeellisiä kohtia), joten on aika taiturointia sinne viskata baby nukkumaan. Yleensä ne tosiaan on ekarivin etuseinässä ja sit jos on isokone niin niissä kohdissa missä on etuseinä.

  2. Noita matkakaukaloita ei taida olla saatavilla lyhyillä lennoilla, mutta kaukolennoilla olen niitä joillain yhtiöillä nähnyt. Ne taitavat olla osa konen varustusta, joten sinne ei itse tarvitse / saa viedä omaa kaukaloa. Ne ovat siis sylivauvoille tarkoitettu, isompi lapsi ei sinne taida mahtua. Mun tekstistä saattaa huomata, että en ole henkilökohtaisesti tähän konseptiin tutustunut, mutta olen jotain tällaista koneessa nähnyt…

    Oletteko muuten kuulleet, että Jenkeissä on tapana (?) antaa lapsille nukahtamislääkettä lennon sujuvoittamiseksi? Aika heviltä kuulostaa näin suomalaisen näkökulmasta… En ehkä ihan heti lähtisi kokeilemaan.

    Tyynyistä ja täkeistä tuli mieleen, että pitkillä lennoilla niitä kannattaa pyytää heti, sillä koneessa ei välttämättä ole niitä kaikille, joten loppumatkasta niitä ei välttämättä ole tarjolla.

     

     

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *