3. luento

3. luennon aiheena henkilöstörsurssien (HR) johtaminen ja tietojohtaminen, joista tietojohtaminen tulee suhteellisen uutena aiheena. 

Yksi pääsykokeiden jäljiltä huonosti muistiin jäänyt osio oli ns. kova ja pehmeä HR (Harvardin ja Michiganin koulukunnat). Luentodiassa asia oli kuitenkin selvitetty selkeästi. Luennolla joku edessä istuvista muista oppilaista ihmetteli osuvasti ääneen, että missä tätä michiganin koulukunnan HR-oppia oikein käytetään, sillä se on kohtalaisen autoritäärinen ja näkee ihmiset konemaisina suorittajina. Itse mietin samaa kysymystä päätyen siihen että byrokraattisissa organisaatioissa (armeija ym.) voitaneen soveltaa myös tällaista HR-oppia. Nykyaikana harvardilainen pehmeä hr vaikuttaa olevan se yrityksissä dominoiva koulukunta.

Strategisesta HR-johtamisesta ei jäänyt epäselviä asioita. Vertailin jo luennon aikana mielessäni strategista HRJ:tä tuntidiojen oppeihin eräässä siivousalan yrityksessä, jossa työskentelin puoli vuotta lähes täysipäiväisesti. Strateginen HRJ ja sen sisältämät käsitteet vähänkuin pukivat sanoiksi sen, mitä firmassa oli tullut ruohonjuuritason työntekijänä nähtyä ja ihmeteltyä. Toisaalta on paha sanoa, mikä on ylimmän johdon sanelemaa, sitä varsinaista strategista toimintaa ja mikä ala- ja keskijohdon toteuttamaa lyhyemmän aikajänteen johtamista.

Viimeisessä slaidissa oli asiaa aina ajankohtaisesta ja mediaseksikkäästä aiheesta nimeltä tasa-arvo ja moninaisuus (monikulttuurisuus). Mitään uutta ei dieasta varsinaisesti ilmennyt, mutta ovathan nämäkin HR-puolen asioita. Positiivinen syrjintä on terminä uusi, mutta sen tarkoittaessa käytännössä kieli- ja sukupuolikiintiöitä on se ennestään tuttua. Mutta miksi näitä kiintiöitä tarvitaan? Eivätkö kiintiöiden päättäjät luota HR-johdon kykyyn palkata tehtävään se ”paras” ja sopivin henkilö. En henkilökohtaisesti ymmärrä ns. keinotekoista tasa-arvoa työelämässä, jossa tehtävään pitäisi valita esimerkiksi tummaihoinen henkilö vain siksi, että hän ei saa töitä muualta, tai nainen, koska yrityksen hallituksessa on muuten ”niin paljon miehiä”. Luulisi yrityksen maksimoivan voittoaan ja tehokkuuttaan. Toisaalta yrityksen arvoihin voi liittyä monikulttuurisuus ja korostettu tasa-arvo, ja ovathan alemmat HR-johdon työntekijätkin vain ihmisiä, jolloin heidän oma arvomaailmansakin voi vaikuttaa valintaan. On tämä työnanto kyllä monitasoista hommaa.

Toisena aihekokonaisuutena luennolla oli terminäkin hieno ja abstrakti tietojohtaminen. Sovelsin taas luentoslaidien oppeja siivousfirman kokemuksiini, mikä selvitti monia termejä (hiljainen ja eksplisiittinen tieto). Tuli heti mieleen esimerkiksi monia tiedonkulun esteitä em. organisaationssa, ja asioita joita voisi parantaa tai tehostaa. SECI-malli (organisaation tiedon luomisen prosessimalli :-DD) jäi aika teoreettiseksi, mutta jospa siitäkin saisi myöhemmin jotain irti.

 

 

Hyvinvointi Mieli Raskaus ja synnytys Raha

1. luento

Kurssin aloitus sujui vähän skeptisissä tunnelmissa. Arvelimme varsinkin kurssin alkupäässä opetettavan asian olevan vielä muistissa pääsykoekirjoista, ja osittain osuimmekin oikeaan. Kyseessä oli tosin ensimmäinen luento ja tulossa oli myös tärkeää tietoa kurssin suorittamisesta, joten saimme motivoiduttua osallistumaan, eikä päätöstä tarvinnut katua.

Tuli yllätyksenä, että heti ensimmäisellä tunnilla oli vierailija. Kyseessä oli ensimmäinen kerta kun kuulen vastavalmistuneen ekonomin puhuvan luennolla, ja mielenkiintoni heräsi heti. Tajusin että tuohon paljonpuhuttuun työelämäänhän meitä täällä pääasiassa opetetaan, eikä vain itse oppimisen ja tiedon vuoksi. Vierailijaluennoitsija antoi hyvin uutta näkökulmaa edellämainitun lisäksi mm. yliopiston aine- ja erikoistumisvalinnoista ja ekonomiin kohdistuvista työelämän vaatimuksista. Kaiken kaikkiaan kaiken nippelitiedon ja teorian jälkeen käytännön kokemukset työelämästä olivat tosi tervetulleita.

Itse asiasisältö oli meille pääosin ennestään tuttua, mutta kai se kertauskin on ihan hyvästä. Aiheina luennolla olivat mm. johtaminen vs. organisointi, johtamisen määrittely ja johtamisen historian tyylisuuntia. Muistiin palautuivat tutut nimet Elton Mayosta Henry Fayoliin ja byrokraattisesta liikkeenjohdosta tietelliseen liikkeenjohtoon. Luennolla sai hyvän yleiskuvan johtamisen kehittymisestä teollistumisen alkuajoista nykypäivään ja tähän kehitykseen liittyvistä kokeista ja havainnoista (esim. Hawthorne-projekti). Luento antoi myös selvennystä pääsykoekirjojen jäljiltakin vähän epäselväksi jääneeseen ihmissuhdekouluntaan ja sen ydinoppeihin. Täysin uutena asiana tuli Mary Follett ja hänen kolme johtamisen periaatettaan, joiden merkitys ja tarkoitus oli kuitenkin helppoa ymmärtää.

Kun entisaikojen johtamisoppeja katsoo nykynäkökulmasta, ei voi kuin ihmetellä silloista tuotantokeskeisyyttä ja johtamisen kovuutta. Luulisi tehtaan työntekijöiden nousseen barrikadeille tai perustavan omia pehmeämmän johtamis- ja markkinointitavan yrityksiä. Edes asiakkaiden tarpeita ei juuri kartoitettu, vaan kaikki tehtiin tuotannon ehdoilla. Toisaalta tuotanto oli siihen aikaan niin hidasta, että asiakaslähtöisyyteen ei välttämättä ollut yksinkertaisesti varaa. Mieleen vanhoista johtamisopeista tuli väistämättä myös armeijan johtamismetodit, joiden kohteena ainakin allekirjoittanut tuli olleeksi menneenä vuonna 165 pitkää päivää…

Työ ja raha Opiskelu