Näin kirjoitat hyvää tekstiä

”Tylsätkin aiheet voi ohjata omiin ajatuskulkuihinsa. Sitä vähän niin kuin huijaa itseään innostumaan. Kaikki hyvät ideat kannattaa ottaa talteen heti riippumatta siitä, mihin kohtaan tekstiä ne lopulta sijoittuvat.”

Kun ensimmäiset kirjaimet iskeytyvät tekstiksi, taustalla on todennäköisesti jompikumpi seuraavista asetelmista: tarve kirjoittaa tai tarve tekstille.

Tarve kirjoittaa pursuaa herkästi intuitiosta ja tunteista. Puhtaaksi esimerkiksi käy henkilökohtaiseen päiväkirjaan vuodattaminen. Kirjoittamisen tarve voi myös lähteä liikkeelle hyvästä ideasta tai tarinasta, jonka kirjoittaja haluaa saada talteen. Mahdollista lukijaa ei tarvitse ajatella, sillä sellaista ei vielä kirjoitusvaiheessa ole. Helppoa!

Tarve valmiille tekstille taas asetetaan ulkoapäin. Kyseessä voi olla opiskeluihin liittyvä essee, työhakemus, omaan työpanokseen liittyvä muistio tai mikä tahansa ulkopuolelta saneltu kirjallinen tuote. Tämä teksti on tyypillisesti työelämän teksti, joka täyttää tyhjiön. Sille on olemassa tietyt vaatimukset ja usein myös deadline.

Mitä haluat kertoa lukijalle?

Tilatun tekstin kirjoittaminen on vaikeampaa kuin oman inspiraation purkaminen. Ulkoisten vaatimusten paineessa joutuu helposti loukkuun, jossa kilpailevat keskenään toisten asettama vaatimus ja pään sisällä kaikuva tyhjyys. Näistä on traumoja jokaisella!

Yksi perusasetelma säilyy aina: kun kirjoitat, myyt samalla ajatuksiasi. Tämän vuoksi ensin täytyisikin olla mielessä, mitä oikeastaan haluaa. Mitä yrität sanoa lukijalle? Asenteesi paistaa läpi, oli sitten kyse kirjallisesta ilmaisusta tai myyntitilanteesta asiakkaan kanssa. Aitous on avain onnistumiseen.

ESIMERKKI. Minua pyydettiin työn merkeissä kirjoittamaan kannustuslauseita myyjille. Ensin kirjoitin listaan asiallisia viestejä, joiden kuvittelin sopivan myyvään ajatteluun. Samalla minusta tuntui, että olisi hauska kirjoittaa jotain ihan päätöntä, koska myyminenhän on iloista hommaa.
Annoinkin palaa ja kirjoitin ylimääräiseen tiedostoon monta hassunhauskaa tsemppiä, joista yksi kuului näin: ”PLINGG! Kuulitko tuon? Se oli myyntibonuksen ääni joka kilahtaa kukkaroosi kun teet seuraavat kaupat!” Olin mielestäni nokkela, mutta samalla minua hävetti pursottamani energian määrä. En ollut täysin varma, mitä myyntipäällikkö halusi. Lopulta lähetin hänelle kaksi eri tekstiä. Kumman rautainen ammattilainen osti? Päättömän version, tietenkin. Siinä oli aitoa tunnetta! Ne ensimmäiset versiot olin kirjoittanut ilman aitoa omistautumista.

Ole rehellinen itsellesi

Kirjoittamiseen pätee elämässäkin tärkeä lainalaisuus. Jos vain yrität miellyttää muita, hukkaat äkkiä itsesi ja oman uskottavuutesi. Teksti on löysäilijää kohtaan täysin armoton, koska harhailevista ajatuksista syntyy vaikeasti luettavaa massaa.

Sinun täytyy ottaa asia haltuun. Kirjoittajan pahin virhe on se ettei ymmärrä asiaansa itse.

ESIMERKKI. Kirjoittajan työssäni vastaan säännöllisesti samaan kysymykseen: ”Voisitko auttaa minua sanomaan tämän asian paremmin?” Helpoimmin asia ratkeaa yksinkertaisella vastakysymyksellä: ”No mitä sinä yrität tässä nyt sanoa?” Sesam aukene – siinä se on! Kirjoita tuo vastauksesi äläkä yritä jotain ylimääräistä.

Vaikeinta on oppia olemaan pelkäämättä valkoista paperia. Tässäpä vinkki: Voit kirjoittaa ensin auki kaiken sen, mitä mielessä pyörii, ja lyhennellä tekstiä myöhemmin tarvittavaan muotoon. Kukaan ei tule jälkeenpäin kyselemään, osasitko kirjoittaa kaiken kerralla hienoksi.

Inspiraatiosta työvälineeksi

Tekstin aiheeseen kohdistuva uteliaisuus voi leimahtaa itsestään, mutta aina näin ei käy. Vuosien kokemus helpottaa löytämään tekstin syntymiseen tarvittavia ajatuksia ja tekee työstä rutiinia.

Hyvä kirjoittaja ohjaa tylsätkin aiheet omiin ajatuskulkuihinsa. Sitä vähän niin kuin huijaa itseään innostumaan. Mitä kaikkea tähän aiheeseen liittyy? Mikä juuri minua tässä kiinnostaa? Voiko tämän liittää johonkin, mitä tiedän entuudestaan? Aidosta innostuksesta syntyy kiinnostavan kuuloinen tekstikin.

Tee omasta inspiraatiostasi työväline! Voit käyttää sitä hyödyksi tekstin aloittamiseen, vaikka se ei aina riittäisikään koko tekstin pituudeksi. Parhaimmillaan se kantaa läpi koko prosessin. Tärkeintä on kuitenkin päästä ensin alkuun.

Voit keksiä vaikka mitä metkuja!

Joskus vaan jumittaa eikä kahvikaan auta. Onneksi kiinnostuksen voi saada aikaan pintatasolla monin eri tavoin.

Ota tekstissä tavoitteeksi tietyn sanan käyttäminen tai välttäminen, tai mieti omalle tyylillesi vieraita tapoja sanoa sama asia ja kokeile niitä. Synonyymit ovat kivoja. Tarkastele omia maneereitasi ja koeta rikkoa niitä. Etsi kivoja sanapareja tai kirjoita niin kuin selittäisit asiaa nelivuotiaalle.

Matki kollegaa tai ota mallia valmiista teksteistä! Katso sanakirjasta tavallisten sanojen sivumerkityksiä. Kopioi parhaasta tekstistäsi huippukohtia ja vaihda faktat sopimaan uuteen tekstiisi.

Vaihda istumapaikkaa tai pidä tauko – aivot työskentelevät myös levossa.

Kaikki hyvät ideat kannattaa ottaa talteen heti riippumatta siitä, mihin kohtaan tekstiä ne lopulta sijoittuvat.

Muista, että tekstiä ei tarvitse kirjoittaa kronologisesti. Voit aivan hyvin aloittaa loppukaneetista ja keksiä otsikon viimeisenä.

ESIMERKKI. Minä kirjoitin myyntitekstiin kerran näin: ”Meiltä saat myös kevään uutuuksia ja kaikenlaista rihkamaa.” Sitten hihittelin työpisteelläni. Tietenkin deletoin mokoman röllilauseen nopeasti, mutta sen jälkeen oli helppo palata takaisin asialinjalle.

Kirjoituslukon avaamiseen on vain yksi lääke: k-i-r-j-o-i-t-t-a-m-i-n-e-n.

Etsi omat inspiraatiopolkusi ja anna palaa!

—————————————————

Helena Nurmikari

Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *