Kuulumisia

verensokerimittari.jpg

Kuvassa uusimmat kaverini lansettikynä sekä verensokerimittari.

Heippa taas, toivottavasti ei liian pitkästä aikaa!

Hieman pidempi postausväli johtuu siitä, että alkanut viikko on ollut täynnä ohjelmaa. Olemme olleet puolisoni kanssa vauvanhuoneprojektin kimpussa. Viikonloppuna kävimme maalikaupoilla, ja tällä viikolla olemme maalanneet seiniä – tai siis mieheni on maalannut, koska minä en raskaana uskalla hengitellä maalihuuruja. Ensimmäinen ilta kului suojateippausten merkeissä, ja kaksi seuraavaa mieheni on viettänyt maalitela kädessä. Itse puolestani olin eilen niin pahassa migreenissä, että oksentelin kuin olisin taas ensimmäisellä kolmanneksella raskaana.

Tarkoituksenani olisi tehdä jossain vaiheessa postaus lapsen huoneesta kuvien kera, viimeistään sitten, kun se alkaa olemaan valmis. Nyt kun seinät ovat maalattu, seuraava vaihe olisi siirtää nykyiset tavarat pois huoneesta ja tuoda sinne tarkoitetut kalusteet tilalle. Kovasti houkuttaisi myös hankkia sinne kaikkea söpöä sisustustavaraa, mutta ostoslistalla on vielä vähän oleellisempiakin asioita.

Kävin myös tällä viikolla diabeteshoitajan vastaanotolla. Minulla todettiin raskausdiabetes noin puolitoista viikkoa sitten, ja nyt tällä viikolla olen aloittanut verensokereiden seurannan. Joka toinen viikko mittaan neljänä päivänä verensokerini ennen aamupalaa ja tunti sen syömisen jälkeen, ja joka toinen viikko taas yhtenä päivänä ennen ja jälkeen jokaisen aterian.

Olin siis maanantaina diabeteshoitajan ohjauksessa, ja sitä ennen pidin neljän päivän ajan ruokapäiväkirjaa. Päiväkirjan pitäminen motivoi minua syömään niin terveellisesti kuin vain suinkin tässä tilanteessa pystyn, mutta näköjään sekään ei ole ollut ihan riittävää. Olen nyt jättänyt kaikki herkut pois ja vaihtanut leivät, pastat ja riisit kokonaan tummiin ja täysjyväversioihin. Olen myös lisännyt kasvisten ja hedelmien syömistä, mutta silti sain palautetta siitä, että minun tulisi korvata osa hiilihydraateista kasviksilla ja proteiinilla sekä monipuolistaa kasvisten saantia. Vielä en ole suuremmin viilannut ruokavaliotani, mutta onneksi ainakin parin ensimmäisen päivän mittausten perusteella sokerit ovat pysyneet kohtuulukemissa. Toivottavasti näin on jatkossakin, ettei tarvitsisi aloittaa lääkitystä tai jopa insuliinihoitoa.

Diabeteshoitaja ripitti minua myös siitä, etten ole liikkunut tarpeeksi raskauden aikana ja varoitteli useamman kerran, ettei painoni saisi nousta liikaa nyt raskauden aikana, ja vauvan syntymän jälkeen ei enää ollenkaan. Myönnän, että liikunnan harrastaminen on tosiaan jäänyt raskausaikana hyvin vähälle. Aluksi se johtui elämää suuremmasta väsymyksestä ja pahoinvoinnista, sittemmin vatsan kasvaessa liitoskivuista, harjoitussupistuksista ja epämääräisistä vatsakivuista. Kun pelkkä ruokakauppareissu saa vatsan vihlomaan, ei lenkkipolulle lähteminen ole ollut ensimmäisenä mielessä.

Tänään kuitenkin päätin tehdä ryhdistäytymisliikkeen ja etsin Youtubesta raskausjoogavideoita. Eikä tässä vielä kaikki, tein jopa yhden treenin! Kokemus oli lievästi sanottuna mielenkiintoinen. Suhteellisen kevyen näköiset liikkeet tuntuivat todella raskailta ison vatsan ja seitsemän ”ylimääräisen” painokilon kanssa. En edes tajunnut, kuinka rapakuntoon lihakseni ovat raskauden aikana menneet. Jooga ei ole minulle ennestään yhtään tuttu laji, mutta tästä lähtien aion tehdä edes jonkinlaista jumppaa ainakin pari kertaa viikossa loppuraskauden ajan. Toivottavasti vielä ei ole liian myöhäistä aloittaa!

Minkälaista liikuntaa te olette harrastaneet raskausaikana? Miten se on sujunut?

Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *