Tämän hetken tv-sarjasuosikkini

Tuntuu, että tällä hetkellä monet katsovat joko Twin Peaksin uusia jaksoja tai Orange Is the New Blackin vitoskautta. Mulla on Twin Peaksin alkuperäisistäkin jaksoista osa katsomatta, ja mitä vilkaisin uusia jaksoja sivusilmällä tässä eräänä päivänä, niin vaikuttivat kyllä sen verran erikoisilta, että en taida pitää kovin suurta kiirettä sen sarjan kanssa. OINTB:ssä puolestaan olen jumahtanut jonnekin kolmoskauden ekoihin jaksoihin.

Mutta mutta, kyllä mä silti olen katsottavaa keksinyt. Näitä töllötän tai olen töllöttänyt viime aikoina:

The Leftovers, Justin Theroux

 

Leftovers (HBO Nordic)

Yksi mun viime vuosien suosikkisarjani. Sarja alkaa sillä, että 2 prosenttia maailman väestöstä katoaa, ja vaikka voisi luulla, että kyseessä on joku scifi-sarja, jossa selvitetään mitä kadonneille tapahtui, näin ei ole. Sen sijaan keskiössä on ihmisyys ja se, miten jäljelle jääneet jatkavat elämiään eteenpäin. Sarjan kaikki kolme kautta ovat HBO Nordicilla. Kolmas ja viimeinen kausi julkaistiin tänä keväänä. Yksityiskohtaisempaa hehkutusta sarjasta voi lukea Hesarin Nyt-liitteen jutusta.

Bloodline (Netflix)

Netflixin alkuperäissarjan kolmas ja viimeinen kausi ilmestyi äskettäin. Sarja kertoo Rayburnin perheestä, ja alkaa kun perheen musta lammas Danny palaa kotiin. Sarja on draamatrilleri, ja erityisesti pidän siinä sen jännittävästä tunnelmasta ja hyvistä näyttelijöistä (mm. Kyle ChandlerLinda CardelliniChlöe Sevigny).

Nuoret ja lupaavat (Yle TV2 ja Yle Areena)

Skamin isosiskoksi tituleerattu sarja kolahti ja kovaa. Elise, Alex ja Nenne ovat samaistuttavia hahmoja, jotka kipuilevat sen kanssa miten pääsevät kohti unelma-ammattejaan. Sarja on mun mielestäni tosi hyvin ajassa kiinni, tapahtumat etenevät sujuvasti ja huumoriakin löytyy. 

Keskustytöt (Netflix)

Ajattelin yrittää verestää espanjan kielen taitojani, ja mikäs parempi tapa kuin katsoa espanjalaista tv-sarjaa, heh. 1920-luvun Madridiin sijoittuva sarja kertoo puhelinkeskuksessa työskentelevistä naisista. En ole katsonut vasta kuin yhden jakson, mutta sen perusteella vaikuttaa sopivan kevyeltä kesäsarjalta olematta kuitenkaan höttöä. Usein Suomessa näytetyt espanjalaissarjat ovat pelkästään överidramaattisia saippuasarjoja, tämä vaikuttaisi olevan toista maata.

+ Orphan Black: Tämä jatkuu näköjään sunnuntaina Netflixissä, jes! Johan tässä vuoden päivät odottelinkin jo uutta kautta.

Löytyikö listalta tuttuja sarjoja tai kenties uutta kiinnostavaa? Entä mitä suosittelisit, jos Twin Peaks ja OINTB eivät jaksa innostaa?

Kuva: Leftovers/HBO Nordic

Kulttuuri Suosittelen

Shonda Rhimes – nainen tasa-arvoisempien tv-sarjojen takana

Shonda Rhimes

Olen katsonut ja fanittanut Greyn anatomiaa yli kymmenen vuotta, mutta vasta parin vuoden ajan ymmärtänyt, kuinka tärkeää työtä sarjan luonut Shonda Rhimes on tehnyt tasa-arvoisemman televisiotarjonnan eteen. Jo Greyn anatomiassa alkuperäinen näyttelijäkaarti oli etnisesti monipuolinen, mutta myös näyttelijöiden roolihahmot olivat tasa-arvoisissa asemissa (alkuaikoinahan esimerkiksi Webber, tummaihoinen mies, oli koko kirurgisen osaston pomo). Uusimmalla kaudella niin yleis-, sydän- kuin lastenkirurgian pomot ovat naisia, kuten myös kirurgisen osaston pomo. Näistä neljästä puolet on tummaihoisia.

Vuonna 2012 alkaneessa Scandal-sarjassa on pääosassa tummaihoinen nainen ensimmäisen kerran sitten vuoden 1995. Pääosaan valittiin Kerry Washington. Kaksi vuotta myöhemmin alkoi How to Get Away with Murder, jonka tuottajana Rhimes toimii. Siinä yhtenä pääosan esittäjänä on Viola Davis, niin ikään tumma nainen. 

Varsinkin Scandalin alettua käytiin keskustelua siitä, edustaako sarja ”postracial” televisiota, eli hahmot ovat etnisyyksiltään monipuolisia, mutta etnisyys ei määrittele hahmoja. Ja tämä onkin kaiken a ja o Rhimesin tuotannoissa ja kaikessa, missä hän on mukana. Vaikka olen tässä tekstissä maininnut useita näyttelijöitä nimeltä ja alleviivannut heidän ihonväriään, Rhimes ei tee niin. Sen sijaan hänen sarjoissaan hahmot ovat ihonväristä riippumatta ihmisiä, joilla on samat ilot ja murheet. 

Hyppään toisaalle. Luin alkuvuodesta Jani Toivolan Musta tulee isona valkoinen -kirjan, jossa hän pohti näyttelijyyttä ja ihonväriään muun muassa näin:

”Vain muutamat näyttelijät, kuten Denzel Washington, Halle Berry, Samuel L. Jackson ja Will Smith olivat 2000-luvun taitteeseen mennessä onnistuneet ylittämään värirajan. He pääsivät esittämään myös sellaisia henkilöitä, joiden tarinaa tai näkökulmaa ei määrittänytkään ihonväri. He pääsivät esittämään sankareita, kokonaisia ihmisiä, hyviä ja pahoja, ja mikä tärkeintä, ilmentämään näyttelijäntyöllä muutakin kuin stereotyyppistä käsitystä afroamerikkalaisuudesta.” 

Tämä on ehkä asia, jota valkoisen on vaikea nähdä. (Paremmin huomaan tämän ehkä siinä, millaisia rooleja naisille kirjoitetaan, kuinka naiset on usein kirjoitettu vain miehen tueksi, vaimoksi tai tyttöystäväksi, kysymään kysymyksiä ja olemaan passiivisia toimijuuden sijaan.) Mutta nyt ilouutisia Jani Toivolalle: katso Shonda Rhimesin sarjoja! Siellä on afroamerikkalaisia hahmoja p a l j o n, eikä heitä määrittele heidän ihonvärinsä. He ovat parisuhteissa eriväristen ja samanväristen kanssa, he johtavat sairaaloita ja ovat presidentin oikeana ja vasempana kätenä, he toimivat, juonivat, pelastavat henkiä. Tekevät kaikkea sitä, mitä olemme tottuneet näkemään vain valkoisten tekevän.

Kaikki tämä koskee luonnollisesti myös naishahmoja. Esimerkiksi uusimmalla Greyn anatomian kaudella on jakso, joka sijoittuu lentokoneeseen. Lentokoneen pilottina on – Shonda Rhimesin tuntien totta kai – nainen. Tavallaan hyvin pieni asia ja roolitus, mutta samalla juttu, jolla on hirveästi merkitystä. 99 prosenttia jengistä olisi roolittanut tuon osan miehelle, mutta Greyn anatomiassa se meni naiselle, koska miksi ei? Totta kai nainen voi olla lentäjä siinä missä mieskin. Tai jakso, jossa kaksi sarjan lääkäriä yrittävät keksiä parannuskeinoa sairaalle pikkutytölle: tytöllä oli kaksi äitiä, eikä siitä tehty mitään numeroa. Tällaiset asiat muokkaavat kulttuuriamme parempaan suuntaan, ja se jos mikä on todella tärkeää sarjassa, jolla on miljoonia katsojia ympäri maailmaa.

Rhimes on mulle ultimaattinen ladyboss. Vaikka en aina ole lainkaan samaa mieltä hänen eri sarjojensa juonikuvioista (onko kaikki hahmot aina pakko tappaa…), en voi olla arvostamatta naista joka a) käytännössä omistaa Yhdysvaltojen ABC-televisiokanavan torstai-illat (#TGIT) b) on kolmen lapsen äiti eikä peittele sitä, että jos teet yhden asian hyvin, epäonnistut toisessa – kaikkea ei voi saada c) normalisoi televisiota yllä mainituilla esimerkeillä.

Kun tuntuu siltä, että tv-sarjoissa naisia väheksytään, valkoiset miehet täyttävät ruutusi ja muutenkin vain tympäisee, etsi käsiisi jokin Shondalandin sarja, ja luultavasti ilahdut. Toivoa normaalimmista, paremmin maailmaa kuvaavista tv-sarjoista on.

Loppuun timanttinen lainaus ms. Rhimesilta (siitä huolimatta että itse olen tässä nyt pariin otteeseen käyttänyt monipuolisuus-sanaa… Tämä on ihmisoikeuskampanjan gaalasta.):

”I really hate the word ’diversity’. It suggests something… other. As if it is something special, or rare. Diversity! As if there is something unusal about telling stories involving women and people of color and LGBTQ characters on TV. I have a different word: normalizing. I’m normalizing TV. I am making TV look like the world looks. Women, people of color, LGBTQ people equal way more than 50 percent of the population. Which means it ain’t out of the ordinary.”

 

kuva: Simon & Schuster

Kulttuuri Suosittelen Syvällistä