Perjantaibiisinä Rick Astleyn uusin (se on oikeasti hyvä!)

Tänään bussimatkalla Tampereelta Lahteen sain nauttia lähes koko matkan hevimusiikista, jota jotkut kanssamatkustajani huudattivat välillä lujempaa, välillä hiljempaa bussin takapenkillä. Matkan loppupuolella toiminta meni ns. nextille levelille, kun jompikumpi herroista alkoi murista musiikin mukana. Aina silloin tällöin takaa kuuluivat sanat ”eternal fire” toisteltuina. 

Valitettavasti en tunnistanut yhtäkään matkan aikana soitetuista biiseistä, joten (blogini ensimmäinen) perjantaibiisi on nyt sitten jotain aivan muuta kuin heviä. 

Tiedän Rick Astleylta (toistaiseksi) tasan kaksi biisiä. Toinen on ah niin legendaarinen korvamato Never Gonna Give You Up ja toinen tämä uusi, Keep Singing. 

Muutama huomio Astleystä ja uudesta biisistä:

  • Rick Astley ei ole enää punapää!
  • Biisi on tosi hyvä! Sopii kivasti perjantai-illan fiilistelyyn, mutta toimii varmasti hyvin myös keikalla, kun jengi voi laulaa mukana ”keep singing”. 
  • Sinkku on esimakua Astleyn seitsemännestä albumista, joka julkaistaan kesäkuussa ja kantaa nimeä 50, viitaten herran ikään. 
  • Asia, jota en ehkä Never Gonna Give You Upin myötä tajunnut, on että Astley osaa laulaa. Noh, tämän biisin myötä tajusin. Biisin YouTube-kommenteissa Astleysta uumoillaan jopa seuraavan Bond-leffan tunnarin laulajaa.
  • Ainoa juttu, joka tässä biisissä ärsyttää, on se, etten tajua mikä biisi tästä tulee mieleen! Keksiikö joku? Vai olenko vaan kuunnellut tämän niin monesti, että luulen tämän muistuttavan jotain toista biisiä…

Pistäkäähän kuunnellen (lupaan, ettette joudu rickrollatuiksi):

 

Kulttuuri Musiikki Höpsöä

Grease-musikaali eli kun teatteri saa hyvälle tuulelle

grease1.jpg

Kuva: Valkeakosken kaupunginteatteri/Janne Kulosaari

Kävin eilen katsomassa Valkeakosken kaupunginteatterin Grease-musikaalin. En muista milloin olen katsonu Grease-elokuvan, joten en nyt lähde siihen musikaalia vertaamaan. Ystäväni tosin kehui, että musikaalin kappaleissa oli käytetty alkuperäisiä suomennoksia. 

Greasea katsoessa olisi ollut helppo pahoittaa mielensä niistä stereotypioista, joille hahmot pitkälti perustuvat ja toisaalta siitä, kuinka naishahmot tuntuivat usein olevan vain puristelun kohteena. Bechdelin testiä musikaali tuskin myöskään olisi läpäissyt. 

Vaikka yleensä kaikki tällaiset asiat ärsyttävät helvetisti, ja tässäkin musikaalissa alkuun, jossain vaiheessa päätin olla välittämättä. Musikaalin näyttelijöillä oli nimittäin sellainen tekemisen riemu, ja ilo paistoi jokaisesta kohtauksesta, että se tarttui väkisin katsojaankin. Lisäksi tyypit ovat järjettömän lahjakkaita. Jos nämä nuoret näyttelijät antavat yhtään osviittaa tulevaisuuden osaamisesta, väitän, että Suomen musikaalikentällä ei ole mitään hätää. Päätin siis antautua hienoille musiikkiesityksille ja hyvälle näyttelemiselle sen sijaan, että keskittyisin liikaa juonellisiin seikkoihin. 

Musikaalina Grease viihdytti enemmän kuin moni muu teatteriesitys tai elokuva pitkään aikaan. Tämä oli jopa niin hyvä, että pyyhki pois kaikki aiemmat näkemäni teatterimusikaalit, sillä tällä erää tämä tuntuu ehdottomasti parhaalta, jonka olen tässä genressä nähnyt. Siinä vaiheessa, kun haluaisin itse lavalle mukaan tanssimaan enkä meinaa pysyä penkissäni, on esitys ollut menestys.

Musikaalin pääohjaajana toimii Marco Bjurström, henkilöohjaajana Christian Sandström ja pääosissa Sandyna ja Dannyna ovat Nea-Maria Alanko ja Janne Saarinen (kuvassa). Valitettavasti katsojien kannalta kaikki Greasen kevään loput näytökset ovat loppuunmyytyjä (niin kuin ovat olleet kaikki muutkin näytökset). 

Kulttuuri Suosittelen