Miten rajaton osoittautuikin rajalliseksi, eli kuinka Nextory-tilaukseni joutui jäähylle.

Tämä on sitten pitkä tarina…

Noin vuosi takaperin vaihdoin ääni- ja e-kirjapalveluni Bookbeatista Nextoryyn, koska Bb lopetti rajattoman kuukausitilauksen tarjoamisen. Valitsin Nextorysta Unlimited 2-4 tilauksen ja kanssalukijana on tietenkin Turjake, joka on innostunut kirjoista äänikirjojen myötä.
Vaikka omalle aivotoiminnalleni Bookbeatin käytettävyys olikin selvästi parempi, rajattoman lukupaketin katoaminen aiheutti palvelun vaihtamisen.
Nextorysta sattui kohdalle mukava tarjous ja jatkossakin varsin edullinen hinta ja tietenkin se kaivattu rajaton lukuoikeus.

Luen ja kuuntelen vaihtelevasti, mutta keskiarvoksi vuositasolla taitaa tulla joku 150h kuukaudessa ja T:llä about 70h, eikä tuntien kanssa ole ongelmaa ollu – miksi olisikaan koska tilaukseni on ”unlimited”.

Kunnes.

Avatessani sovellusta näytölle napsahti viesti: 

Sama viesti ilmestyi T:nkin näytölle emmekä kumpikaan päässeet lukemaan tai kuuntelemaan mitään. Hiemanko ärsytti, koska rajoituksen raukeamiseen oli neljä päivää ja olin jo etukäteen nautiskellut ajatuksesta uppoutua kirjojen pariin viikonloppuna. Ja ärsyyntyneenä naputtelin pienet palautteet Nextorylle:

Minulla on rajoittamaton tilinkäyttöoikeus kahdelle käyttäjälle ja nyt saimme liitteen mukaisen ”eston”.
Mitä tämä tarkoittaa???

Vastaus tuli seuraavana päivänä.

Hei,
 Olemme ottaneet käyttöön oikeudenmukaisen käytön politiikan, https://nextory.com/fi/user-terms estääkseen palvelun liiallisen käytön, katso kohta 9. Teemme tämän palvelun suojaamiseksi, sillä epänormaali käyttö voi vahingoittaa teknistä järjestelmää ja sisältöä.
Olemme pahoillamme häiriöistä. Tiliäsi ei ole estetty; automaattinen järjestelmä vain lähettää varoituksen tilillesi. Emme myöskään syytä sinua; tämä on vain automaattisen järjestelmän varoitus, joka käynnistyy korkean kulutuksen jälkeen. Ymmärrämme, jos et halua jatkaa kanssamme, ja voimme hyvittää sinulle viimeisen veloitetun kuukauden.
Kertokaa meille, jos teillä on lisäkysymyksiä!
 Ystävällisin terveisin, Nextory

Nextoryn vastauksesta huolimatta heidän ”varoituksensa” esti meitä kumpaakaan käyttämästä palvelua edelleen, joten minähän jatkoin keskustelua:

Kiitos vastauksesta, mutta haluan esittää muutaman eriävän näkemyksen:
* Tilini ja myös toisen käyttäjän tili on _estetty_, eli mistään varoituksesta ei ole kysymys. Emme ole kumpikaan päässeet tiliämme käyttämään ilmoituksen jälkeen.
* ”automaattisen järjestelmän varoitus, joka käynnistyy korkean kulutuksen jälkeen” ei myöskään voi olla perimmäinen syy estolle, koska juuri siksi maksan unlimited-tilausta, että luen paljon ja olen koko jäsenyyteni ajan lukenut yli 150h/kk (keskiarvo n. 155h) ja toisen sopimuksen käyttäjän lukutunnit ovat myös pysyneet n. 80 h/kk (keskiarvo n. 70h)
* olen tutustunut myös oikeudenmukaisen käytön politiikkanne kohtaan 9, eikä käytössämme ole mitään siinä esitettyjä toiminta- tai käyttömalleja tapahtunut.
Jos maksan unlimited-käytöstä, kuinka voin mitenkään palvelua ”liiallisesti käyttää”?

Toivoisinkin saavani vastauksen, minkälainen käyttöstrategia pitäisi ottaa lukemiseeni/lukemiseemme, ettei kuukauden kuluttua vastaavanlaista estoa päälle lyödä? Herää myös kysymys, onko ymmärryksenne ja hyvitystarjouksenne takana toive päästä eroon oikeasti paljon lukevista asiakkaista?

Seuraavan vastauksen olikin allekirjoittanut jo personoitu asiakaspalvelu eikä yleisesti vain Nextory.

Hei,
 Kiitos vastauksestasi.
 Jos kulutat epätavallisen paljon sisältöä tavalla, joka voi vaikuttaa kielteisesti muiden tilaajien yleiseen laatuun ja käyttökokemukseen, rajoitus voi tapahtua.
Järjestelmämme ei anna meille tarkkaa tuntimäärää. Välttääksesi tilisi rajoittamisen sinun ei pidä käyttää palvelua yhtä paljon kuin tässä kuussa.
 Tämä on myös asia, jota kaikki kustantajat vaativat, jos haluamme myydä heidän kirjojaan.
 Ymmärrämme turhautuneisuutesi, ja otan palautteesi huomioon jatkossa.
 Ota viestiä, jos sinulla on kysyttävää.
Ystävällisin terveisin,
Julie

Olin niin sanotusti tukehtua pullaan vastauksen luettuani.

Jos kulutat epätavallisen paljon sisältöä tavalla, joka voi vaikuttaa kielteisesti muiden tilaajien yleiseen laatuun ja käyttökokemukseen, rajoitus voi tapahtua.
HÄH??

Järjestelmämme ei anna meille tarkkaa tuntimäärää.
Unlimited tarkoittaa mielestäni ettei tuntimäärärajoituksia ole ollenkaan, mutta taidan olla jotenkin tyhmä.

Välttääksesi tilisi rajoittamisen sinun ei pidä käyttää palvelua yhtä paljon kuin tässä kuussa.
SINUN EI PIDÄ KÄYTTÄÄ PALVELUA YHTÄ PALJON KUIN TÄSSÄ KUUSSA. Montako kirosanaa saa sanoa tässä vaiheessa??

Itsepäisenä (ja vittumaisena) ihmisenä en malttanut vieläkään jättää kommentoimatta (ja jälkikirjoituksessa kyllä myönnän menneeni vähän mauttomuuksiin):
Hei, 
Perustelunne on täysin epäpätevä. 
Kuinka voitte tarjota unlimited-tiliä, jos en saa lukea ja kuunnella niin paljon kuin haluan? 
Markkinointinne on harhaanjohtavaa ja lupauksenne ei pidä paikkaansa. 
Myytte rajoittamatonta lukuoikeutta ja minä Maksan rajoittamattomasta lukuoikeudesta, joten sellainen tulee minulle olla tarjolla.
Tällainen on Erittäin Huonoa asiakaspalvelua. 
Neuvo, että lukisin vähemmän, ettei esto taas iskisi on suorastaan törkeä ja ihmettelenkin oletko täysin ymmärtänyt tapauksen? 
Rajoittamaton eli unlimited eli ”lyssna så mycket du vill” tilauksen käyttäjänä ei minun todellakaan tarvitse vähentää lukemistani! 
Ps: tekisinkö itseni ymmärrettävämmäksi jos käyttäisin ruotsin tai englannin kieltä. Vastauksesi kieli viittaa käännösohjelman käyttöön.

Luettuani vastauksen en enää katunut ”mautonta” PS:sääni, koska aika robottivastaustan tuolta taas tuli. Aivan kuin asiakaspalvelija ei tarkemmin spostejani lukenut, kunhan vastaili hyviksi koetuilla fraaseilla hieman muunnellen.

Hei,
 Kiitos vastauksestasi.
 Olemme erittäin pahoillamme, mutta valitettavasti emme voi muuttaa rajoitusta.
 Olen välittänyt palautteesi oikealle osastolle.
 Ystävällisin terveisin,
Julie

Nextory

***

En edelleenkään ymmärää kuinka unlimited-tilauksessa voi lukea liikaa.
Aion lukea jatkossakin juuri sen verran kuin haluan, mutta jos lukemiseni blokataan toistamiseen, teen hittosoikoon ainakin kuluttaja-asiamiehelle (tai mikä nyt oikea taho onkaan) valituksen harhaanjohtavasta mainonnasta!
MURR!!

 

Puheenaiheet Oma elämä Ajattelin tänään
Kommentointi suljettu väliaikaisesti.