Kuinka usein?

Minnean muruissa käytiin läpi listaa moninaisista asioista ja niiden tekotahdista. Hauska lista, joten mie kanssa kun kerta muutkin!Kuinka usein?

  • Vaihdat lakanat.  Taitaa keskiarvoisesti tapahtua joka kolmas viikko, paitsi kesällä useammin jos on helleviikkoja, silloin voivat mennä vaihtoon jopa parin päivän välein!
  • Vaihdat pyyhkeet. Kerran viikossa käsipyyhkeet keittiöstä ja vessasta. Kylpypyyhkeet parin viikon välein.
  • Peset hiukset. Nykyään pesen hiukset max.kaksi kertaa viikossa, ellen sitten vaikkapa möyri pihalla siihen malliin että päänahka on täynnä hiekkaa tahi multaa. Pesun jälkeen hiukset ovat auki pari päivää ja sitten sotkunutturalla kunnes taas pestyä vapaina.
  • Soitat isälle/äidille? Soitan äidilleni joka aamu ajaessani töihin, vähän niinkuin tsekkaus, että kaikki kotikotona on ok. Isälle soitan ehkä kerran viikossa tai sitten hän soittaa minulle – joskus useampia kertoja päivässäkin, jos on onnistunut sotkemaan tietokoneensa…
  • Näet vanhempiasi. Ainakin kerran viikossa, joskus useamminkin. Yritän tiistai-aamuisin käydä aamupalalla heidän luonaan kun myös veljeni siellä vierailee, (useimmiten) mukavaa viettää yhteinen hetki.
  • Käyt leffassa. Tosi harvoin, ehkä kerran pari vuodessa. Meillä on varsin hyvä kotiteatteri, joten  leffoja kyllä katson viikoittain, mutta harva leffa on niin MUST, että en jaksaisi odottaa sen päätymistä muuhunkin kuin teatterilevitykseen.
  • Föönaat hiukset. En ikinä.
  • Putsaat lattiakaivot. Hmm…en säännöllisesti tätä tee. Mies taitaa putsata saunanpesun yhteydessä tai kun muuten saa siivousinspiraation.
  • Käyt metsässä. Vähintään kerran viikossa edes hetken. Onneksi pääsen metsään suoraan omalta takapihalta, joten mielenrauhaa varten ei tarvitse autoilla mihinkään.
  • Käyt suihkussa. Kaksi kertaa viikossa, ellen konkreettisesti likaa itseäni. Ihoni ei kestä jatkuvaa vedessä läträämistä.
  • Sanot läheisille, että rakastat heitä. Aina kun siltä tuntuu, joskus päivittäin, joskus kerran kuussa.
  • Sanot miehellesi rakastavasi tätä. Jostain syystä en edes muista milloin olisin sanonut sillai vakavana, että rakastan sinua. Menee enemmän malliin ”joojoorakastanrakastan” tai ”rakastan kyllä sinua ihan älyttömästi, mutta…”
  • Tarkistat kuivakaapin sisällön. Yritän ainakin tsekata kaapin kerran vuodessa, ettei siellä mitään ötökkäfarmia kehittyisi. Tosin kaikki kuiva-aineet ovat lasipurkeissa, joten eipä taida isompaa pelkoa asiasta olla.
  • Luuttuat lattiat. öööö, tämä on paha! Kerran vuodessa?
  • Peset vessan. WC-tilan kerran viikossa, mutta pöntön päivittäin.
  • Puhdistat liesituulettimen. Liian harvoin – ehkä kerran vuodessa?
  • Syöt noutoruokaa. Kerran viikossa: KEBAB-PERJANTAI!
  • Valehtelet.  En valehtele, ellei totuus loukkaisi toista niin paljon että jotain menisi rikki.
  • Riitelet suhteessa. Tarpeen vaatiessa, ehkä kerran viikossa tällainen tarve sisältäni kumpuaa.
  • Sheivaat. En sheivaa, enkä ole ikinä sitä tehnytkään. Psoriläikkien kukinta on pitänyt huolen siitä, että joku niin toisarvoinen asia kuin säärikarvat ei ole minun sieluani hetkauttanut.
  • Vaihdat hammasharjan. Heti kun harjakset harottavat niin, että näkyvät ”selkäpuolelta”.
  • Käyt kirjastossa. Nykyään luen pääasiallisesti e-kirjoja, joten kirjastokäynnit ovat jääneet.
  • Peset peitot ja tyynyt. Pari kertaa vuodessa. Tyynyjä en pese, vaan vaihdan uusiin.
  • Syöt herkkuja. Nöf-Nöf. PÄivittäin.
  • Soitat anopille. Olisiko kerran kuukaudessa?
  • Peset rintsikat. Parin viikon välein pesen kaikki sinä aikana pitämäni rintaliivit, 2-3 päivää pidän samoja.
  • Leivot. Perheen mukaan liian harvoin. Muutaman kuukauden välein ehkä.
  • Siivoat jääkaapin.  Ehkä kerran kuussa?
  • Käyt puntarilla. Kerran viikossa. Enkä koskaan pidä lukemasta.
  • Komennat miestäsi. Koko ajan.
  • Syöt irtokarkkeja. En oikeastaan ikinä. Irtokarkit ovat mielestäni yliarvostettuja.
  • Vierailet isovanhempiesi luona. Jouluisin käyn heidän haudoillaan ja vien kynttilät sekä kerron vuoden kuulumiset.
  • Peset pyykkiä. Aina kun pyykkikori täyttyy.
  • Imuroit kotisi. En ikinä. Meillä on Romppanen, joka hoitaa sen homman. I love my Roomba.
  • Perheessä kinataan vaatetuksesta. Viikoittain. Turjake kulkisi villasukissa, lököverkkareissa ja kittanassa t-paidassa aina ja ikuisesti, jos sille ei joskus vähän mainitsisi…
  • Käyt hammaslääkärissä. Kerran vuodessa tarkistus.
  • Käyt kaupassa. Kerran pari viikossa. En enää niin useasti kuin aikaisemmin. En tarvitse mitään.
  • Peset ikkunat.  en koskaan. Tai pesempäs, sitten kun ei enää läpi nää.
  • Vaihdat sukat. Parin päivän välein.
  • Olet eri mieltä miehen kanssa. Joistakin (samoista) asioista päivittäin.
  • Ostat uusia vaatteita. Pari kertaa vuodessa.
  • Siivoat. Siivoan silloin kun siltä tuntuu ja tarvetta esiintyy. Kesällä ehkä yhden suursiivouksen: kun kerään matot pesuun, niin samalla innostun siivoamaan sitten katosta lattiaan.
  • Olet tehnyt raskaustestin. Kolme kertaa: 1995 ekan kerran (raskaana), 1997 maaliskuun alussa toisen kerran (ei-raskaana), viikko siitä kolmannen kerran ( kun negasta huolimatta olin satavarma siitä että olen raskaana) ja olin raskaana.
  • Tarkistat toimiiko palovaroitin. Meillä asuu mies, jolla on intohimo tarkistaa palo- ja häkävaroittimia. En ehdi tehdä sitä koskaan.
  • Peset autosi. Pari kertaa vuodessa.
  • Käyt läpi vaatekaapit ja muut kaapit. Kerran kymmenessä vuodessa?
  • Siivoat lääkekaapin. Kerran vuodessa.
  • Puhdistat hiukset harjasta. Aina harjattuani hiukset. Ja aina kun Turjake/tytär/poika harjaa hiuksensa (räyh!).

Huhhuh, olipas lista!

 

Puheenaiheet Höpsöä

Oura hyvinvointisormus

Osallistun työpaikan kautta  Sleep well – Work well-hankkeen ryhmävalmennukseen ja osana meidän 11 viikon ohjelmaa saimme kokeiltavaksi OURA-hyvinvointisormuksen, joka ”mittaa unen laatua, aktiivisuutta sekä palautumista fyysisestä ja henkisestä kuormituksesta. Puhelinsovellus näyttää sormuksen keräämän tiedon helposti ymmärrettävässä muodossa, antaa henkilökohtaista palautetta ja ohjaa sinua optimoimaan aktiivisuustasosi.”

Minähän olen juuri se hörhö, ken innostuu kaikista uusista hilavitkuttimista, joten tämän sormuksen testaamismahdollisuus sai minut suorastaan hyperventiloimaan innostuksesta.
Kävin paketin postista ja aloin tutustua ihmesormukseen:
Aloitusohjeet olivat  selkeät ja simppelit, laatikosta paljastui latauslaite, jossa OURA nökötti oikein odottavan ja tehokkaan näköisenä.
Oikean sormuskoon määrittämiseksi on mahdollista myös tilata sovituspaketti, mutta itse olin etukäteen mitannut sopivan koon vanhasta sormuksesta työntömitan avulla ja lähettänyt kokotiedon toimittajalle, joten paketin saavuttua saatoin sujauttaa sormuksen sormeeni.

Latasin puhelimeeni OURAn appsin ja toimin sen antamien ohjeiden mukaan eikä puhelimen ja sormuksen naittamisessa ilmennyt minkäänlaisia ongelmia.

Sormus on ollut nyt sormessani viikon ja tietomäärä mitä sormus unestani ja aktiivisuudestani tuottaa on todellakin suurempi kuin esim. Withings -älykelloni…

Ongelma omalla kohdallani ei ole se tiedon puute, vaan se, kuinka saadun tiedon hyväkseen käyttäisi…

Käyttömukavuudeltaan OURA on ok, kunhan siihen ensin tottuu.
Minä käytän sormuksia jokaisessa sormessani joka päivä, joten ajattelin että Oura asettuisi sormeeni ilman suurempia huomioita, mutta kas kummaa – meni pari päivää ennenkuin sormus alkoi tuntua omalle.
Vaikka sormus ei ole mitenkään raskas eikä kovin kolhokaan, on se jotenkin läsnä sormessa koko ajan. Muita sormuksiani en oikeastaan tunnekaan enää, mutta OURAsta olen tietoinen koko ajan. Liekö syynä sormuksen paksuus vai napakka tuntuma sormeen?

Monipuolinen vempain anyways, hinta on kuitenkin sen verran suolainen, että en raaskisi itselleni ostaa. En kyllä nyrpistäisi nenääni, jos joku sen lahjaksi minulle hankkisi…

 

Hyvinvointi Terveys Testit