Teeveestä tuttu: Palak Paneer

Tunnustan: katson aina CMorelta putkeen Neljän tähden illallisen viikon jaksot…

Viime viikolla Erika Vikman tarjosi Intiassa asuneen tätinsä avustuksella Intialaisen illallisen vierasjoukolleen ja yksi hänen ruokalajeistaan oli Palak Paneer. Herkku jota tilaamme joka kerta Intialaisessa ravintolassa käydessämme tai sieltä ruokaa kotiin tilatessamme.

Ällöttävän näköistä mössöä, mutta voi jeera miten hyvää!

Katsottuani jaksot päätin (ties monennenko kerran), että nyt minä kokeilen tuota herkkua tehdä itse. Ihme ja kumma tällä kertaa muistin kaupasta ostaakin pakastepinaattia ja leipäjuustoa, muut ainekset kyllä löytyvät kaapista normaalistikin.
Joten eikun hommiin.

Kaivoin ”jemmasta” esiin reseptin, joka lukiessa oli ”maistunut suussa hyvälle” ja sen mukaan aloin taikojani keittiössä tehdä:

PALAK PANEER

400 g paneer-juustoa tai leipäjuustoa tai tofua
2 sipulia
3 valkosipulinkynttä
1 rkl tuoretta inkivääriä
öljyä
1 tl jeera
1 tl  chili
1 rkl  jauhettuja korianterin siemeniä
2 rkl tomaattipyrettä
1 tl garam masala
1 tl suola
1

450 g pakastepinaattia (kyllä, tämä on kätevämpi kuin alkaa tuoreen kanssa vääntämään)
½ dl kermaa

Kuumenna pannussa loraus oliiviöljyä ja herättele aromit pilpotuista valkosipulinkynsistä, inkivääristä ja mausteista. Kun pannulta kohoava tuoksu saa veden nousemaan kielelle, lisää pilkottu sipuli ja anna hautua rauhassa,  niin että sipuli pehmenee ja sen makeus nousee esiin kunnolla.
Lisää tomaattipyree ja suola.
Lisää pinaatti ja anna småkoka (kuplia?) pienellä lämmöllä viitisentoista minuuttia.
Paloittele käyttämäsi juusto (ja halutessasi freesaa se öljyssä/voissa, niin että kuutiot saavat vähän väriä ja rapean pinnan. Juusto ei kuitenkaan saa  sulaa.)
Lisää juustopalat sörsseliin ja perään vielä kerma, anna kuplia viitisen minuuttia.

Tämän annoksen ulkonäöllä ei ruokalajien missikisoja voiteta, mutta maku on to-del-la hyvä.
Palak Paneerin voi tarjota riisin kanssa, mutta ilman sitäkin, ihan sellaisenaan ruoka maistuu.
Muista kuitenkin, että Naan- tai muu pehmeä leipä  on todennäköisesti tarpeen, koska tulet haluamaan kaapia  viimeisenkin pisaran lautaselta suuhusi.Toki jos syöt yksinäsi, niin ainahan sen lautasen voi nuolla…

Koti Ruoka ja juoma DIY Suosittelen

Kevään ekä puutarhakuvasto

Voi apua.
Siinä se kellotti keittiön pöydällä ihan tosi-tosi viattoman näköisenä kun tulin perjantaina töistä kotiin.

Ensin olin kuin en mokomaa lehdykkää edes huomannut olisi, mutta vähitellen, askel askeleelta olin lähempänä ja lopulta istuin pöydän ääressä ja aloin selata tuota paholaisen painotuotetta.

Ja olihan siellä ihmettä ja ihanuutta, toinen toistaan houkuttelevampana!

Voi minua heikkoa ihmislasta, yllytyshullua hupakkoa, selkärangatonta selittäjää!

Vaikka lunta on pihalla vielä metri ja risat, saatoin sieluni silmin nähdä kurjenpolvien hentoisen kauneuden tontinperällä seisovan kylpyammeen reunojen yli pursuavana. Valkoista! Sinistä ! Pinkkiä!

Ja tunnustan.
Minä heikko tilasin niitä.
Monta pakkausta.

Entä kuinka olisin voinut vastustaa AMPPELIkarhunvadelmaa? Voimaton olin huuman poltteessa ja sellainenkin tilauslomakkeelle kuin automaattikirjoituksella ilmestyi!

Viherpeukaloiden luontopolulla kävin käyskentelelmässä, kun netissä lopullisen tilauksen tein ja ILMAISEN kukkalahjan tilaukseeni vielä mukaan sain.
Ylitsevuotavainen oli onneni malja!Yhtä ylitsevuotavainen kun on puutarhani, jonne tungen joka vuosi jotain uutta yhtään miettimättä sopiiko se siihen tai tähän. Ja sitten seuraavana vuonna kaivan sen ylös ja siirrän, koska…

Minä kyllä lupasin (taas kerran) viime syksynä, että keväällä 2019 en istuta mitään uutta vaan katson rauhassa miten aiempien vuosien istutukset paikoilleen asettuvat – tuuliviirihuithapeli taidan olla pihani kanssa…

Mutta onnellinen sellainen.

(ja ajatelkaa nyt miten herkullisia ja terveellisiä nuo karhunvadelmatkin ovat!)

Puheenaiheet Piha ja puutarha